Generaties bij een parenteel

  • Wim Altena
    Message 1 of 3 , Nov 23, 2011
      Goedemorgen,

      Is het mogelijk bij het maken van een parenteel alleen de eerste 5 generaties uit te draaien?

      Met vriendelijke groeten,

      Wim Altena
      Enschede
      www.altena100.nl

    • Frits Bode
      Message 2 of 3 , Nov 23, 2011
        Of niet de eerste 2 á 3 generaties.
        Of de alleen de niet meer in leven zijnde personen (Privacy-filter).

        Groeten,

        Frits Bode
        http://stamboom.bode-almere.nl

        Message 3 of 3 , Nov 23, 2011
          Wim Altena vroeg: ‘Is het mogelijk bij het maken van een parenteel alleen de eerste 5 generaties uit te draaien?’

          Een parenteel geeft het nageslacht weer van een bepaald persoon, zeg maar de ‘stamvader’. Zodra die in de lijst is opgezocht en met <Enter> is bevestigd, verschijnt het keuzemenu ‘Instellingen’. In dat menu hebt u de mogelijkheid op het aantal generaties, uitgaande van de stamvader, in te stellen. Ga daartoe met de aanwijsbalk naar de regel ‘Aantal generaties :’ en geef dan in ‘5’. U krijgt dan niet meer dan vijf generaties in uw uitdraai.

          Frist Bode vroeg: ‘Of niet de eerste 2 á 3 generaties?’

          Zoals gezegd, geeft een parenteel het nageslacht weer van de stamvader. De eerste generatie is dus die stamvader. Haal je die weg, dan kan er geen sprake meer zijn van een parenteel. Vergelijk het maar met het bouwen van een huis, waarvan het fundament en de eerste verdieping wordt overgeslagen. Dat kan nooit een goed huis opleveren...
          Frits Bode vroeg ook nog : ‘Of [...] alleen de niet meer in leven zijnde personen (Privacy-filter).’
          Met de bestaande middelen is het niet direct mogelijk om personen op grond van de privacy-richtlijnen geheel uit te sluiten van vermelding in een parenteel. Er zijn echter wat trucjes om het toch voor elkaar te krijgen. Van belang is echter wel, dat PRO-GEN criteria krijgt aangereikt op grond waarvan is te bepalen of een persoon – naar redelijkheid – is overleden. Niet van alle personen zal namelijk een overlijdensdatum bekend zijn. Als zekerheid bestaat omtrent een overlijden van iemand kan in plaats van een datum een uitroepteken (!) in het datumveld worden geplaatst. Bestaat die zekerheid niet, dan zijn er aannames mogelijk op basis van de geboortedatum en/of de geboortedata van de ouders. Wim Nelis heeft een toepassing geschreven die de selectie voor u uit handen neemt: SelPP. Deze toepassing is voor leden van de PRO-GEN Gebruikersgroep gratis te downloaden van de PGGG-site. Klik daartoe op deze link: http://www.pggg.nl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=31:selpp&Itemid=95 (u moet als lid zijn ingelogd).
          Nadat er een parenteel is samengesteld, inclusief de nog levende personen, zijn alle personen in die parenteel te selecteren in de persoonslijst via <L> en vervolgens te kiezen voor de onderste optie in het keuzemenu ‘Selectie personen’. Daar staat namelijk een nieuwe (tijdelijke) optie ‘Personen in de parenteel van [stamvader]’. Uitgaande van deze selectie wordt vervolgens de selectie van SelPP gekozen (zie de omschrijving bij die toepassing op de PGGG-site). Het kan zijn dat er dan nog handmatig moet worden gekeken naar personen die al of niet in de eindselectie moeten worden opgenomen. Deze zijn door SelPP gemarkeerd en dus goed herkenbaar. De uiteindelijke selectie wordt vervolgens naar een (tijdelijk) PRO-GEN-bestand geëxporteerd. Vanuit dat tijdelijke bestand kan de opgeschoonde parenteel worden vervaardigd.
          Een andere methode is om de personen die moeten worden uitgesloten van vermelding, handmatig aan te wijzen op grond van eigen criteria. Een goed hulpmiddel om dat te doen is om de parenteel als grafisch schema naar beeldscherm te maken. Is die parenteel eenmaal gemaakt, dan kan een persoon met <F1> worden aangewezen en met <Delete> worden uitgesloten van het schema. Nadat het schema met <O> opnieuw is opgebouwd, wordt de selectie aangepast en zullen de ‘weggefilterde’ personen niet meer in de uitdraai te zien zijn. Ook in dit geval is het nodig van de selectie een tijdelijk bestand te maken omdat de uitvoerroutines van PRO-GEN soms persoonsgegevens tonen van aanverwante personen die niet in de selectie zijn opgenomen. Dit laatste wordt voorkomen door van een ‘geschoond’ PRO-GEN-bestand uit te gaan.
          Het is toch nog een ingewikkeld verhaal geworden. Excuses daarvoor. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Succes ermee!
          Met vriendelijke groeten,
          Don Arnoldus, helpdesk PGGG