Selectieprobleem

  • Daniel Aelbrecht
    Message 1 of 14 , Sep 25, 2011
      Beste Progenners

      Kent er iemand een elegante manier om de relaties te markeren (in de
      relatielijst) waarvan kinderen zijn geselecteerd/gemarkeerd in de
      personenlijst

      Maw geef me alle relaties waarvan een zoon of een dochter in de
      personenlijst is geselecteerd/gemarkeerd

      Mvg

      Daniel Aelbrecht

      Message 2 of 14 , Sep 25, 2011
        Dag Daniel,

        Het kan volgens mij niet in één keer. Er zijn twee slagen voor nodig. Ik ga ervan uit dat de kinderen waarom het gaat zijn gemarkeerd.

        Ga naar de persoonslijst en doe de volgende selectie (markeren heeft geen zijn, want dat is verwarrend met de reeds gemarkeerde kinderen):

        CHILD$(STR$(MARKED(Persoon record,PERSON)))~STR$(TRUE)
        Personen waarvan een kind gemarkeerd is.

        Van elke kind wordt daarmee zijn vader en/of moeder geselecteerd.

        Ga nu naar de relatielijst en doe een selectie of markering met de volgende formule:

        SELECTED(Man,PERSON)=TRUE OR SELECTED(Vrouw,PERSON)=TRUE
        Relaties waarvan een der partners geselecteerd is.

        Ik denk dat dit oplevert hetgeen je zoekt. Succes ermee!

        Vr.gr.
        Don Arnoldus, helpdesk PGGG

        Message 3 of 14 , Sep 25, 2011
          Dag Daniel,

          Nog wat experimenteren leverde op dat voor de laatste selectie/markering misschien beter een andere formule kan worden gebruikt:

          SELECTED(Man,PERSON)=TRUE AND SELECTED(Vrouw,PERSON)=TRUE
          Relaties waarvan beide partners geselecteerd zijn.

          Bij de eerdere selectie/markering kwamen ook relaties uit de bus die de betrokken kinderen niet hadden voortgebracht, maar waarbij een der ouders betrokken was.

          De nu gegeven voorwaarde impliceert echter dat zowel vader als moeder bekend moeten zijn.

          Aan jou de keus welke voorwaarde het best naar zijn doel leidt.

          Vr.gr.
          Don Arnoldus, helpdesk PGGG

          Message 4 of 14 , Sep 25, 2011
            Hallo Don,

            Een variant op de oorspronkelijke vraag is de omgekeerde vraag. Hoe selecteer ik de personen van geselecteerde huwelijken?
            Even een toelichting. Ten behoeve van sociaal demografisch onderzoek wil ik de reeds ingevoerde huwelijken van een bepaalde plaats over een bepaalde periode selecteren.
            Maar als ik eerst de huwelijken selecteer, dan heb ik dus niet de gegevens van de echtparen, maar enkel de huwelijken. De echtparen moet ik vervolgens met de hand selecteren.
            Ik wil die gegevens vervolgens exporteren naar een komma gescheiden bestand, dat ik in Excel kan importeren.
            Vervolgens kan ik er dan allerlei statistieken op los laten. Bijvoorbeeld: uit welke plaats komen de echtparen. Waarschijnlijk uit de plaats zelf, of anders uit een plaats die op minder dan 10 kilometer vandaan ligt.
            Of: Wat is de gemiddelde leeftijd waarop men trouwde? Of: Welke beroepen komt in een bepaald dorp het meeste voor? Waarschijnlijk bouwman, landbouwer. Later veel arbeiders.
            Zie ook het artikel in de laatste uitgave van het blad van het Centraal Bureau voor Genealogie over de geografische horizon van huwelijkspartners in de negentiende eeuw door Peter Ekamper en Frans van Poppel.
            Met de laatste heb ik op dit moment een email uitwisseling over dit onderwerp.
            Ik heb de huwelijksgegevens van alle plaatsen in de Baronie van Breda tussen 1811 en 1850 in Pro-Gen ingevoerd. Van Breda, Princenhage, Teteringen en Ginneken en Bavel heb ik de gegevens tot 1870 verwerkt.
            Ik heb wel een globaal beeld van de antwoorden op diverse sociaal demografische vragen, maar geen exacte cijfers. Princenhage kent bijvoorbeeld veel hoveniers, terwijl Ginneken veel landbouwers heeft.
            De hiervoor genoemde Frans van Poppel heeft ooit een onderzoek gedaan naar de beroepen bij hertrouw in Breda, waaruit bleek, dat een behoorlijk aantal weduwnaars bij hun tweede huwelijk een ander beroep hadden als bij hun eerste huwelijk, waarschijnlijk een gevolg van de economische en maatschappelijke ontwikkelingen in de regio na 1850.
            Breda was tot 1870 een vestingstad en kende na 1870 een flinke toename van de bevolking als gevolg van de sloop van de vesting.

            Groetjes

            Frans

            Message 5 of 14 , Sep 25, 2011
              Bedankt voor de reactie, ik probeer dit uit

              Nu we toch bezig zijn… nog een doordenkertje

              Dikwijls ken ik twee of drie kinderen uit een gezin; vb Jan, Geert en
              Katrien zonder te weten wie hun ouders zijn. Het enige wat ik met zekerheid
              weet is dat ze broers en zussen of halfbroers en -zussen zijn

              Vraag: hoe selecteer ik de vaders onder wiens kinderen deze namen voorkomen?
              ;-)

              Message 6 of 14 , Sep 26, 2011
                Beset Don

                Hoe voer ik deze formule in??

                Message 7 of 14 , Sep 26, 2011
                  Dag Frans,

                  > Hoe selecteer ik de personen van geselecteerde huwelijken?

                  Probeer deze eens:
                  PARTNER$(STR$(SELECTED(Relatie record, MARRIAGE)))~STR$(TRUE)
                  Personen waarvan een relatie geselecteerd is

                  En succes met je onderzoek!

                  Vr.gr.
                  Don Arnoldus, helpdesk PGGG

                  Message 8 of 14 , Sep 26, 2011
                    Dag Daniel,

                    Dit is toch geen examen in selectie-opdrachten, hè? Welnu, voor de doordenkers...

                    CHILD$(Voornaam) ~ ”#?”
                    Ouders van een kind met de voornaam ....

                    Per keer kun je maar één variabele (hier de voornaam) opvragen, dus in jouw specifieke geval moet de selectie driemaal worden uitgevoerd. Dat lijkt me geen probleem.
                    Om de vaders te selecteren moet je nog eenmaal een slag doen waarbij je het geslacht afvraagt. Maar ik denk dat dat niet nodig is. Je ziet de mannetjes gauw genoeg in een lijst.

                    Succes ermee en laat weten of het is gelukt.

                    Vr.gr.
                    Don Arnoldus, helpdesk PGGG

                    Message 9 of 14 , Sep 26, 2011
                      Hoi Don en Daniel,

                      Ik denk, dat Daniel bedoeld, hoe, op welke plek je dat moet doen.
                      Ik moest er ook even over nadenken om jouw antwoord op mijn vraag in te vullen, maar ik deed het in mijn situatie als volgt.
                      Ik ging eerst naar de RELATIELIJST, waar ik de huwelijken van Breda uit 1811 selecteerde.
                      Vervolgens ging ik naar de PERSOONSLIJST en drukte ik op l om het selectiemenu te krijgen.
                      Druk op OPGESLAGEN VOORWAARDE. Je krijgt dan het overzicht met selectie- en markeervoorwaarden.
                      Vervolgens druk ik op de INSERT-TOETS, waarna er bovenaan een witte balk verschijnt, waarin nog niets staat ingevuld. Druk nu op FUNKTIETOETS F1
                      Je kan nu de voorwaarde invullen, zoals die in het antwoord is gegeven.
                      Dan ga je met het pijltje omlaag toets naar beneden om de omschrijving in tte vullen. Don heeft die ook al gegeven.
                      Tot slot druk je tweemaal op de ESC toets. Je krijgt dan de vraag, of het opgeslagen mag worden. Ja dus.
                      Mijn selectie (eigenlijk dus de oplossing van Don) staat nu bovenaan het lijstje. Als ik nu die selectiemogelijkheid kies, begint bij mij de computer te werken.
                      En ... Ja hoor! Hij doet precies wat ik wil! Bedankt Don voor de oplossing. En hij doet er uiteraard veel sneller over, dan wanneer ik het handmatig had moeten doen, met de kans op fouten.
                      Eigenlijk is het zelfs zo, dat ik dit antwoord aan het intikken ben op de ene computer, terwijl op de andere computer Pro-Gen bezig is met mijn selectie.

                      Groetjes

                      Frans

                      Message 10 of 14 , Sep 26, 2011
                        Dag Daniel,

                        > Hoe voer ik deze formule in??

                        Ga naar de persoonslijst en druk op <L> van selecteer. Kies ‘Opgeslagen voorwaarde kiezen....’. Zoek een plekje in de lijst waar je de nieuwe selectievoorwaarde zou willen hebben (de volgorde is naderhand trouwens aan te passen met <Tab> en <Shift-Tab>). Druk op <Insert>. Er ontstaat een lege regel in de lijst. Plaats de aanwijsbalk op die lege regel en druk op <F1>. In het bovenste vak tik je de formule, in het onderste vakje de omschrijving. Als je klaar bent druk je op <Escape>. De tekst van de formule moet letterlijk worden overgetikt. Elk foutje kan leiden tot een foutmelding omdat de formule niet begrepen wordt door PRO-GEN. Dus controleer goed wat je hebt ingetikt.
                        Mocht er bij het testen iets niet goed gaan, dan kun je de aanwijsbalk op de desbetreffende omschrijving zetten en op <F1> drukken. De invulvakjes komen dan weer in beeld. Dat geldt trouwens ook voor de meegeleverde voorwaarden. Het is leerzaam die te bestuderen.

                        De andere formule is bedoeld voor de relaties. Die moet je dus op dezelfde manier intikken bij de relatielijst.

                        Succes ermee!

                        Vr.gr.
                        Don Arnoldus, helpdesk PGGG

                        Message 11 of 14 , Sep 26, 2011
                          Dag Frans,

                          Mooi te horen dat het werkt. Probeer dat nou maar eens in Aldfaer of GensDataPro...!

                          Groetjes,
                          Don Arnoldus, helpdesk PGGG

                          Message 12 of 14 , Sep 26, 2011
                            Hoi Don,

                            Big Smile

                            Ik moest er inderdaad ook even aan denken, toen ik het resultaat zag.
                            Ook de export via CSV naar Excel is nu gelukt.

                            Message 13 of 14 , Sep 26, 2011
                              Dag Daniel,

                              Voor de doordenkers en de volhouders...

                              Dat intikken van een formule kan ook simpeler. Voorwaarde is wel dat er niet met DOSbox wordt gewerkt op een W7-64 computer.

                              Zorg dat PRO-GEN èn het mailprogramma met mijn antwoordmailtje open staan (in aparte vensters uiteraard). Zodra het invulvakje van de selectievoorwaarde in PRO-GEN klaar staat, zet je de invulcursor bovenin het invulvak.

                              Ga nu naar je mailprogramma en kopieer de tekst van de formule (met indrukte linker muisknop over de tekst vegen zodat die wordt geselecteerd, cursor in het selectievak, rechter muisknop indrukken, ‘Kopiëren’ aanklikken). De tekst wordt nu tijdelijk in het geheugen bewaard.

                              Ga terug naar PRO-GEN en zet het cursorpijltje op de bovenste rand van het Windowsvenster waarbinnen PRO-GEN wordt getoond. Klik weer op de rechtermuisknop en kies voor ‘Bewerken’ >> ‘Plakken’. De formuletekst verschijnt nu in het invulvak van PRO-GEN. Tikfouten zijn uitgesloten!

                              Druk op <Enter> zodat de invulcursor in het volgende vakje komt te staan voor de omschrijving. Herhaal de bewerking zoals hierboven is aangegeven.

                              Wat nu: PRO-GEN kan niet werken samen met Windows...?

                              Succes ermee!

                              Vr.gr.
                              Don Arnoldus, helpdesk PGGG

                              Message 14 of 14 , Sep 26, 2011
                                Hartelijk bedankt voor jullie deskundige informatie

                                Morgen ga ik aan de slag met mijn nieuwe selectievoorwaarden J

                                Mvg

                                Daniel