RE: [pro-gen] Lite versie was : actief?

  • Harry Goegebeur
    Message 1 of 13 , Aug 17, 2011
      Hallo Alex,

      Jij schreef aan Jos (die ondertussen afgehaakt heeft):

      > Ook de vraag over een Windows-versie is er één, die bij veel ProGenners
      > leeft. Ik was zelf al van plan hierover (buiten de groep om, om geen
      > nieuwe discussie hierover te starten) een mailtje naar Johan en Dinant
      > te sturen met het voorstel om eens bij alle geregistreerde
      > ProGen-bezitters na te vragen wat men vooral in een nieuwe
      > Windows-versie opgenomen wil hebben. Er zou dan vooral in die richting
      > gebouwd kunnen worden en misschien kan er dan eerder een soort
      > ProGen-lite versie uitgebracht worden waar de meeste gebruikers al goed
      > mee uit de voeten kunnen.

      Ik denk niet dat dit een goed idee is om volgende redenen:

      - de “die hards” die intensief met VTX’n werken zouden niet graag functionaliteit verliezen

      - sommigen zullen het opnemen van afbeeldingen vragen, andere meer filter mogelijkheden of andere uitvoermogelijkheden, je zal steeds gebruikers moeten teleurstellen

      - Als er een “lite” versie komt moet dan nog steeds de “volle” Pro-Gen verder ontwikkeld worden? Dat betekent dat de makers twee versies simultaan verder moeten ontwikkelen!

      Dat laatste is niet doenbaar en ik spreek uit ervaring (ik ben al meer dan 15 jaar beta tester en vertaler van eerst Ultimate Family Tree en nu The Master Genealogist), om een voorbeeld te noemen : om van TMG7 naar TMG8 te gaan die er nu zit aan te komen hebben de ontwikkelaars drie jaar gewerkt omdat Microsoft de “specificaties” voor OS en programma omgeving (de folders waar programma in staat en waar data), RTF en Office specificaties, 16 bit code naar 64 bit code, enz… wijzigde en vooral gecompliceerder maakten!

      Volgens mijn bescheiden mening is er slechts 1 manier om tot een Windows Pro-Gen te komen en dat is de “hele smak” omvormen tot een volwaardig Windows programma. Als de makers dit moeten doen in hun vrije tijd met hun beidjes dan treed ik Evelien bij die vermoedt dat er nooit een Windows Pro-Gen zal komen.

      Met vriendelijke groeten

      Harry

      ProGen licentie 2## (weet het niet juist meer maar dateert van BBS tijd midden tachtiger jaren en gekocht uit sympathie voor de makers)

    • Alex Mettau
      Message 2 of 13 , Aug 17, 2011
        Hallo Harry,

        Eerst een paar opmerkingen. Ik heb geen idee van:
        - de status van "PG for Windows"
        - de computertaal waarin de bouwers dit bouwen en de kennis die zij
        hebben m.b.t. die taal
        - het aantal Pro-Gen-gebruikers en "die-hards"

        In mijn ogen is PGZOEK, een Windows-programma dat buiten Pro-Gen om een
        zoekfunctie levert, daarbij gebruik makend van uit Pro-Gen geëxporteerde
        gegevens, al een heel bescheiden Lite-versie van PG for Windows.

        Dan een paar reacties op wat je schreef:

        /- de “die hards” die intensief met VTX’n werken zouden niet graag functionaliteit verliezen/

        Als er b.v. 5.000 PROGEN-gebruikers zijn waarvan slechts 100 "die hards"
        is het jammer de overige 4.900 een voor hun goed werkende versie te
        onthouden omdat de VTX-functionaliteiten nog niet zijn ingebouwd. Liggen
        die verhoudingen anders dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

        /- sommigen zullen het opnemen van afbeeldingen vragen, andere meer filter mogelijkheden of andere uitvoermogelijkheden, je zal steeds gebruikers moeten teleurstellen/

        Klopt, daarom is het m.i. nodig er achter te komen wat gebruikers er in
        ieder geval wèl in willen hebben en wat ook later wel kan.
        Als er een goede export-functie is naar een algemeen formaat
        (komma-gescheiden, DBF, XLS) dan kan ik met die uitvoer ook heel goed
        uit de voeten voor selecties en sorteren. Maar het is natuurlijk veel
        handiger als dit binnen Pro-Gen mogelijk is.

        /- Als er een “lite” versie komt moet dan nog steeds de “volle” Pro-Gen verder ontwikkeld worden? Dat betekent dat de makers twee versies simultaan verder moeten ontwikkelen!/

        //Hierin ben ik het niet met je eens. De "Lite" versie zou steeds verder
        uitgebouwd kunnen worden en van nieuwe functionaliteiten kunnen worden
        voorzien, die dan als aanvullingen uitgeleverd zouden kunnen worden.
        Uiteindelijk zijn er op die manier in de "oude" Pro-Gen ook steeds
        nieuwe mogelijkheden (HTML-uitvoer, CSS ondersteuning, cirkeldiagram,
        PGZOEK en een heleboel kleinere functionaliteiten) bijgekomen. Ik neem
        niet aan dat de bouwers voor elke grote uitbreiding een compleet nieuw
        PROGEN bouwden.
        Er dus geen sprake van "twee versies", de uitgeleverde versie wordt
        gewoon doorontwikkeld. Je moet, i.v.m. de bestandsstructuur, natuurlijk
        al wel een goed idee hebben van het einddoel.Volgens mijn bescheiden
[...]

        Er zal inderdaad een heel nieuw programma moeten worden opgebouwd met
        mogelijk een andere datastructuur. Tevens moet er een conversieprogramma
        komen om de data makkelijk en compleet (inclusief eigen velden!) om te
        zetten. Hierbij zullen vooral die eigen velden een probleem vormen, maar
        dat geldt ook al als je overstapt naar een al bestaand ander programma.
        Door velden te koppelen aan een standaard tag krijg je met een GedCom
        wel alles over, maar zul je meestal handmatig nog een heleboel naar de
        juiste velden over moeten zetten.

        Ik ben ook bang dat Evelien gelijk krijgt en dat, als er ooit een
        Windows-versie komt, vrijwel iedereen al is overgestapt naar een ander
        programma. Dan zijn misschien Don, Evelien, wij tweeën, Ivo en nog een
        paar Belgen de enige Pro-Gen-gebruikers.
        Met mijn huidige Pro-Gen, draaiend onder Windows XP in VirtualBox werkt
        alles net zo goed, maar wel sneller, als op mijn oude PC met XP. Ik moet
        er alleen aan denken telkens (via een zelfgemaakt batch-file'tje) de
        data vanuit VirtualBox naar de Win7-omgeving te copiëren. Maar dit is
        alleen nodig om Pro-Gen ook nog via DPSBox te kunnen openen, en dat heb
        ik al weken niet meer gedaan...

        /ProGen licentie 2## (weet het niet juist meer maar dateert van BBS tijd midden tachtiger jaren en gekocht uit sympathie voor de makers)/

        Dat licentienummer wist ik ook niet meer, maar als je in de opstart-link
        even de NOLOGO-parameter wist dan zie je hem even staan!

        Met vriendelijke groet,

        Alex Mettau.

      • Ivo Gilisen
        Message 3 of 13 , Aug 17, 2011

          Alex Mettau schreef:
          Dan zijn misschien Don, Evelien, wij tweeën, Ivo en nog een paar Belgen de enige Pro-Gen-gebruikers.

          Ik, Ivo, was niet van plan mij te mengen in deze discussie maar nu mij naam gevallen is, zal ik mijn mening geven.

          Ik gebruik PG nu meer dan 18 jaar en dat haast dagelijks. Alleen via PG kan ik het project "Genealogie uit Limburg" http://www.pro-gen.be/dvdpglimb.htm maken, uitbouwen en onderhouden en dat omdat PG letterlijk "à la carte" is, onder andere door zijn vtx-taal. Zonder die taal en de diverse PG-mogelijkheden zouden al mijn realisaties nooit het daglicht gezien hebben.

          Geloof mij, ook ik, een "PG-die-hard" zoals gesuggereerd werd, heb al verschrikkelijk veel uren gezocht naar en geëxperimenteerd met andere genealogische programma's maar nooit heb ik een genea-programma gevonden dat kan wat PG kan en dat kan wat ik zo graag wil dat een genea-programma moet kunnen in mijn geval.

          Ik weet dat sinds de komst van Windows 7 het allemaal wat moeilijker gaat om PG goed te laten draaien. Zelf kocht ik daarom een Win7-32-bit computer (mijn xp was total loss) om niet te moeten werken onder een extra omgeving/simulator. Maar ook onder Win7-32 is niet alles koek en ei. Ik ervaar bvb. een irritante moeilijkheid: ik kan geen @ en andere tekens met behulp van AltGr typen op mijn azerty-toetsenbord. De aanstaande Patch 19 gaat daar een oplossing voor bieden maar rechtstreeks typen zal waarschijnlijk nooit meer gaan, geen foutje van de makers maar van Bill Gates. Geef toe, de makers hebben in het verleden steeds zéér grote inspanningen geleverd om de wensen van de gebruikers in te vullen en het programma onder de diverse en wijzigende omgevingen correct te laten werken. Ik ben vol bewondering voor hun inzet. Het is al dikwijls genoeg gezegd: PG is een product uit hun vrije tijd!
          Wie weet, misschien kan PG binnenkort ook zonder DOSBox en co draaien op een Win7-64-bit. Is in dat hypothetische geval een PG-win nog zo noodzakelijk?

          Ja, waarschijnlijk zal ik een van de laatste PG-die-hards zijn omdat ALLEEN PG kan wat ik nodig heb. Ik ben echter geen "modale" verwerker van genealogische data.

          Met vriendelijke groet,

          Ivo Gilisen
          Voorzitter PRO-GENgebruikersgroep LIMBURG
          ivo.gilisen@...
          http://www.pro-gen.be
          en
          Privé
          ivo.gilisen@...
          http://users.telenet.be/ivo.gilisen
        • zasje_nl
          Message 4 of 13 , Aug 17, 2011
            Best Belgische & Nederlandse PRO-GEN gebruikers,

            Laat ik als bekende "PG-die-hard" en ook VTX-programmeerder(vrouwelijk) er ook een schepje boven op doen.

            *** PRO-GEN KAN niet zonder VTX werken ***

            Ik denk/vermoed dat er een heel nieuwe programma moet worden geschreven als je zonder VTX een Lite-versie (lees: lichtere versie) op de markt wilt brengen wat waarschijnlijk net zoveel tijd gaat kosten als een compleet nieuwe (Windows-)versie.

            Hoe ik daarbij kom?

            Kijk eens naar de opstart-bestanden van de volgende menu's:
            - Kwartierstaat (KWART.VTX)
            - Parenteel (PAR.VTX)
            - Genealogie (PAR.VTX)
            - Stamreeks (STRKS.VTX)
            - Personen-overzicht (PER.VTX)
            al deze VTX-en starten (met parameters) bestand ALG-PER.INC, ook een VTX-programma, die op zijn beurt weer ongeveer 33-bestanden aan stuurt.
            M.a.w. het hart van PRO-GEN start een VTX-bestand en dus een VTX-programma. INC is ook van het type VTX.
            Al deze VTX-bestanden worden later gecompileerd door de compiler naar BIN-bestanden (dit doet het EXE-gedeelte van PRO-GEN).

            PRO-GEN lijkt voor de simpele gebruiker eenvoudig, dat is ook de kracht van het programma, maar aan de achterkant is dat het niet, zeker als je er meer in gaat verdiepen.
            En toch kunnen wij invloed uitoefenen op de uitvoer, het a-la-carte, knap hè

            M.vr.gr.
            Joanne Meulenbelt

            --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Ivo Gilisen" <ivo.gilisen@...> wrote:

> [...]
            >
            > Met vriendelijke groet,
            >
            > Ivo Gilisen
            > Voorzitter PRO-GENgebruikersgroep LIMBURG

          • Joanne Meulenbelt
            Message 5 of 13 , Aug 17, 2011
              Best Belgische & Nederlandse PRO-GEN gebruikers,

              PS.
              Voordat iedereen over mij heen valt;

              met
              QUOTE: ... simpele gebruiker ...

              ,bedoel ik gebruikers die eenvoudige standaard dingen doen met PRO-GEN (geen ingewikkelde dingen). Ik bedoel NIET dat ze simpel zijn.

              Ik ken veel gebruikers die nooit:
              - Een andere sortering pakken
              - Een andere selectie pakken
              - Zelfs een andere uitdraai maken dan een parenteel (ik bedoel maar...)
              - enz.

              Met vriendelijke groet,
              Joanne Meulenbelt

              <knip>

            • zasje_nl
              Message 6 of 13 , Aug 17, 2011
                Hallo Alex,

                Je licentienummer is niet moeilijk te achterhalen.

                Manier 1)
                - Hoofdmenu PRO-GEN
                - Kies menu PRO-GEN hulpprogramma's
                - Kies menu Overige
                - Kies menu Registratie
                - Daar staat achter NL- je licentie-nummer
                Met 2x <Enter> krijg je de rest van de gegevens te zien.
                Met 2x <Esc> kun je het menu verlaten.

                Manier 2)
                - Start programma Kladblok
                - Bestand - Openen (bestandstype: Alle bestanden)
                - Ga naar map ..\PG30
                - Kies bestand PRO-GEN.USR
                - Open bestand
                - Achter 0: staat je Licentienummer
                Dit bestandje kun je ook afdrukken
                - Verlaat dit bestand ZONDER opslaan
                Dit bestandje kan worden bewaard op CD/DVD of USB dat is heel handig in geval van een nieuwe PC.

                M.vr.gr.
                Joanne Meulenbelt

                --- In pro-gen@yahoogroups.com, Alex Mettau <alp.mettau@...> wrote:

                > Hallo Harry,

                <knip>

                > Dat licentienummer wist ik ook niet meer, maar als je in de opstart-link even de NOLOGO-parameter wist dan zie je hem even staan!
                >
                > Met vriendelijke groet,
                >
                > Alex Mettau.

                <knip>
              • P. Van Wynen
                Message 7 of 13 , Aug 17, 2011
                  Goede morgen elkeen,
                  Weet niet zo zeer hoelang ik nu PG dagelijks gebruik. Heb ook al andere programma's gebruikt om na te zien of de overstap mogelijk is. En steeds kom ik terug naar PG...
                  Wat nu feitelijk het verschil is: is die krachtige sorteermogelijkheid dat bij PG eigen is. Dit is een zeer belangerijk voor een latere lite versie. Zonder de gebruiksvriendelijkheid van het programme te vergeten.
                  Voledige integratie van een programma die gescande akten opslaat en laat zien zou niet mis zijn. Dat doe ik nu via de "simpele" Picture manager" van Office die voor mij krachtig genoeg is. Maar dit is dan weer buiten PG, en dat deert mij niet. Ik ben maar een "leek" in informatica, maar trek zeer goed mijn plan met PG à la carte. Waarom zou PG niet best draaien met nieuwe "windows interface" ??, zonder maar iets aan het programma te veranderen. De ogen doen veel hoor ! Maar ja, dat zal wel een "onozel" voorstel zijn.
                  Pierre
                  uit het zuiden van Vlaanderen.

> [...]

                  > Met vriendelijke groet,
                  >
                  > Ivo Gilisen
                  > Voorzitter PRO-GENgebruikersgroep LIMBURG

                • G.J. van Druten
                  Message 8 of 13 , Aug 28, 2011
                    Op win7 kan je een virtuele win XP installeren van Microsoft geheel legaal.
                    Dit draai perfect in win7.
                    Snelkoppelingen etc worden netjes in win7 gezet.
                    Zie: http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7
                    en: http://www.microsoft.com/netherlands/windows/virtual-pc/
                    en: http://www.microsoft.com/netherlands/windows/virtual-pc/download.aspx
                    Hoop dat iemand er iets aan heeft.
                    gr,Gerrit

[...]

                    mailto:ivo.gilisen%40pro-gen.be
                    http://www.pro-gen.be
                    en
                    Privé
                    mailto:ivo.gilisen%40telenet.be
                    http://users.telenet.be/ivo.gilisen

                  • Pascal Janssens
                    Message 9 of 13 , Aug 28, 2011
                      Vergeet er dan niet bij te vermelden dat dit enkel voor de Pro-versie
                      geldig is!!!

                      Pascal Janssens

                    • G.J. van Druten
                      Message 10 of 13 , Aug 28, 2011
                        Sorry, dat had ik verwijderd, had er toch bij vermeld moeten worden.
                        Maar het blijft een mogelijkheid voor diegene die wel prof versie en hoger heeft.
                        gr,Gerrit

> [...]

                        > Dit draai perfect in win7.
                        > Snelkoppelingen etc worden netjes in win7 gezet.

                      • Paul De Clerck
                        Message 11 of 13 , Aug 28, 2011

                          Uw bericht is niet helemaal juist.
                          Enkel wie een professionele of hogere versie heeft kan met die virtuele XP aan de slag.
                          Met de versie Home Premium, die de meeste onder ons waarschijnlijk draaien, kan het dus niet. Je krijgt wel:
                          U komt niet in aanmerking voor het downloaden van Windows XP Mode. Voor het uitvoeren van Windows XP Mode is Windows 7 Professional, Enterprise of Ultimate vereist. Voor een upgrade gaat u naar Windows 7 Anytime Upgrade.

                          Mits betalen voor en upgrade kan dat wel, maar dat kost wel wat geld, met name 285 €.

                          Met genealogische groet,
                          Paul De Clerck
                          VVF-lid 395
                          pdeclerck(ad)scarlet.be

                          Message 12 of 13 , Aug 28, 2011
                            Sinds enkele maanden werk ik ook onder Windows 7 Pro (32bits); met de
                            grootst mogelijke tegenzin, maar ik had geen installatie-cd's van XP helaas.
                            Ik mis vooral het oude Outlook Express en de oude versie van de Verkenner.
                            Met Office Outlook kan ik slecht uit de voeten (allerlei toeters en bellen,
                            maar veelgebruikte functies als de broncode in een mail bewerken lukt me
                            niet meer).

                            ProGen draai ik nu onder Windows-7 in XP-modus. Dat gaat op zich prima, maar
                            regelmatig bevriest het programma en moet ik met het kruisje afsluiten.
                            Dat gebeurt meestal nadat ik de lijst-sortering heb veranderd (soms meteen,
                            soms wat later), dus ik ben nu erg huiverig geworden voor sorteringen en
                            selecties maken.

                            Tenzij ik alsnog naar XP terugga (wie heeft cd's voor me?), zal ik tzt. dus
                            toch zo'n DOS-box moeten gaan installeren.
                            Of zijn er instellingen die ik kan aanpassen om bevriezen te voorkomen? Ik
                            heb maar 2 GB RAM-geheugen, mogelijk heeft dat ermee te maken? En 1.60 GHz
                            processor.

                            Overigens gebruik ik nauwelijks a-la-carte opties zoals extra velden
                            aanmaken; teveel gedoe, zeker bij gedcom export.
                            Voor mijn joodse databank zouden ze anderzijds wel handig zijn geweest:
                            velden voor besnijdenis, naamsaanneming e.d.; inmiddels heb ik hierin echter
                            al ruim 9.000 personen zitten, geen zin om die alsnog aan nieuwe velden aan
                            te passen...

                            Wil Brassé

> [...]

                            legaal.
                            > Dit draai perfect in win7.
                            > Snelkoppelingen etc worden netjes in win7 gezet.

                          • Pascal Janssens
                            Message 13 of 13 , Aug 28, 2011
                              DosBOX heeft volgens mij enkel zin in een 64-bit omgeving.