Re: [pro-gen] Re: VirtualBox probleempje

  • Paul De Clerck
    Message 1 of 28 , Jul 6, 2011
      Beste,

      Ik draai PG30 vlot op de virtuele C-schijf, waar XP Pro op draait, wel volledig gekopieerd van de originele C-schijf (onder WIN7), waar DosBox op draait.
      Na elke aanpassing van gegevens (soms meemalen per dag omdat ik honderden rouwbrieven aan het verwerken ben) maak ik een backup (bij vb. RBVVF.LZH) in de map C:\PG30\BACKUP die ik daarvoor heb aangemaakt, maar onmiddellijk kopieer ik dit bestand naar de C-schijf van de server. Ik heb daartoe in de VirtualBox een link gemaakt naar die originele C.
      Deze link is als drive (P) bekend, op “mijn computer” voluit als: c_drive op 'Vboxsvr' (P)

      Dat betekent dat ik uit de map PG30 van de VirtualBox kan kopiëren naar de map PG30 op de originele computer door een kopie te maken van C:\PG30\... naar P:\PG30\...

      Ik stelde daarbij wel vast dat deze link niet kon worden gebruikt om in Pro-Gen direct bestanden onder P te openen en ook niet om parentelen en andere uitvoerbestanden direct op de P-drive te laten opslaan. Ik vermoed dat het is omdat de langere naam (P moet worden omgezet naar ...) niet erkend wordt door Pro-Gen, dat toch nog steeds een DOS-pogramma is gebleven.

      Maar het werkt prima om alles volledig op de virtuele schijf te laten werken, onder WIN XP, en dan de resultaten over te brengen naar de P-drive, die dus mijn originele C-drive is, waar ik dan RBVVF.LZH met Restore ook beschikbaar maak in de daar draaiende PG30..

      Andere vaststelling is dat je de printer of scanner niet op beide machines tegelijk beschikbaar hebt. Wil je printen uit PG30 op de virtual box, dan moet je de printer aan de box toekennen, maar dan kan je niet printen vanuit de originele computer. Dat is maar iets waar je moet op letten als de VirtualBox open is.

      Met genealogische groet,
      Paul De Clerck
      VVF-lid 395
      pdeclerck(ad)scarlet.be

      Message 2 of 28 , Jul 6, 2011
        Beste Aat en Paul,

        Bedankt voor de informatie en het meedenken.

        Ik heb één van de bestandensets naar de Virtuele C: schijf gecopieerd en
        dan werkt alles perfect. Eigenlijk wilde ik voorkomen om de bestanden
        allemaal naar de virtuele schijf te moeten kopiëren. Als ik ook nog
        gebruik van DOSBOX wil blijven maken om even snel wat na te kijken en
        eventueel een kleine aanvulling of wijziging aan te brengen moet ik de
        bestanden weer naar de virtuele schijf kopiëren. En na een wijziging via
        de VirtualBox weer de andere kant op.

        Ik moet maar iets zien te creëeren om ProGen op de Virtuele schijf op te
        starten vanuit een batch-file, die eerst alle data-bestanden kopieert
        vanaf de Win7-map. En dan na afsluiten van ProGen alle die bestanden via
        de shared-folder weer automatisch naar de oorspronkelijke plaats
        kopieert. Misschien is het zelfs verstandig om de DOSBOX-versie maar met
        de /RO-optie op te starten om verschillen te voorkomen (ik ken mezelf).

        Toch vind ik het vreemd dat ik wel vanuit VirtualBox bestanden via de
        shared folder kan openen, bewerken en opslaan (ook in de ProGen-mappen),
        maar dat Pro-Gen zelf al opstart met de "Alleen lezen!" melding.
        Misschien dat Johan of Dinant hier wat duidelijkheid over kan verschaffen?

        Nogmaals dank voor de ondersteuning. Ik kan mijn geplande aanschaf van
        een nieuw genealogieprogramma voorlopig weer op de lange baan schuiven
        en lekker met Pro-Gen blijven werken!

        Met vriendelijke groet,
        Alex Mettau.

        Message 3 of 28 , Jul 14, 2011
          Op 6-7-2011 21:25, Alex Mettau schreef:
> [...]
          > maar dat Pro-Gen zelf al opstart met de "Alleen lezen!" melding.
          > Misschien dat Johan of Dinant hier wat duidelijkheid over kan verschaffen?

          Hallo Alex,

          Ik heb geen ervaring met VirtualBox, dus ik kan daar zo geen tip geven.
          Maar het is inderdaad wel vreemd dat dit niet werkt. Wellicht dat die
          link van Aat nog wat oplevert.

          We hebben in Aanvulling 15 (01-09-2007) aanpassingen voor VirtualPC van
          Microsoft gemaakt, waarbij de constructie zodanig was dat binnen
          VirtualPC enkel een snelkoppeling stond naar de PRO-GEN software en data
          die gewoon op de 64-bit Windows-schijf geinstalleerd stond.
          Als je voor dat read-only probleem een instelling weet te vinden, dan is
          zo'n zelfde constructie vanuit VirtualBox waarschijnlijk ook wel mogelijk.