archiverings error

  • H.Nales
    Message 1 of 4 , Apr 4, 2011
      Waarde digitale stamboomkenners
      Ik bezit 2 pc's. Op een laptop, bestuurd met Vista, verschijnen ook
      gegevens van internet, zoals genlias zeeuwen gezocht en dergelijke, op
      een andere, zeer oude, breng ik deze gegevens dan in, in en met pro-gen.
      Deze oudere draait onder Windows XP. Progen laat ik archiveren op een
      usb stick, die dan weer
      wordt teruggezet op de Vista machine in pro-gen. (de laptop gaat mee
      naar een archief: dan de omgekeerde weg.)
      Na mijn laatste inbrengsessie en het archiveren daarvan krijg ik bij het
      terugzetten van dit bestand (op de vista machine) de melding: CLC err
      Delete? (Y/N) en dan Continue? (Y/N)
      Na Y(es) krijg ik een melding "error 2 fatale fout bij het lezen van een
      .LZH bestand. Terugzetten afbreken J/N"
      Na N(o) krijg ik: " Ctrl break pressed". En bij opnieuw een poging terug
      te zetten komt de melding: bestand bestaat nog niet en bevat ook 0 data.
      Heeft iemand een idee hoe ik deze CLC fout bij het archiveren kan omzeilen?
      Vriendelijke groet Harry Nales
      Message 2 of 4 , Apr 4, 2011
        Beste Harry,

        Let jij er altijd op bij het uit de computer halen van je USB-stick om dat op de officiële manier te doen via de Windows-functie ‘Hardware verwijderen’ of woorden van gelijke strekking?

        Het kan voorkomen dat de data op de USB-stick wordt aangetast als je het apparaatje zonder meer uit de computer haalt of wanneer je de computer uitzet met de USB-stick nog in het slotje.

        Ik had het laatst met de stick die we indertijd cadeau hebben gekregen bij een jubileum van de PRO-GEN Gebruikersgroep. Alle data weg... ;-(( Misschien is e.e.a. afhankelijk van de kwaliteit van de stick. Zie ook http://www.kieskeurig.nl/usb-stick/informatie

        Probeer dezelfde handelingen eens met een andere USB-stick. Ik denk niet dat het aan PRO-GEN ligt.

        Vriendelijke groet,
        Don Arnoldus, helpdesk PGGG

        Message 3 of 4 , Apr 4, 2011
          Je kan best steeds USB-sticks van een bekend merk gebruiken. Uit
          ervaring weet ik dat (oa. Transcend en SanDisk) zelfs
          wasmachine-bestendig zijn. Wel eerst goed laten drogen alvorens aan te
          sluiten
          op uw PC, want zolang ze vochtig zijn staat er schijnbaar niets meer op.

          Wanneer je de computer uitzet met de stick erin zou dat normaliter geen
          probleem mogen geven voor zover je de PC natuurlijk niet gewoon uit het
          stopcontact haalt.
          Veilig verwijderen is natuurlijk altijd de beste oplossing, maar dat wil
          niet altijd lukken (bvb. als de virusscanner of een indexeringprogramma
          de stick onder handen neemt).

          Soms kun je de data wel recupereren door de stick terug in de
          oorspronkelijke PC te steken en een foutcontrole te laten uitvoeren.

          Pascal Janssens

        • H.Nales
          Message 4 of 4 , Apr 4, 2011
            Pascal en Don: dankjewel!
            Op jullie advies heb ik Sandisk Cruzer gebruikt met het icoontje
            hardware veilig verwijderen.
            En jawel, het werkt weer als vanouds.
            Enige momenten later heb ik de oorspronkelijke usb stick opnieuw
            gebruikt en ook hier: bingo!
            Op voorwaarde eerst 1x rechtsklikken op het icoontje in de werkbalk
            met "hardware veilig verwijderen", daarna de usb stick aanwijzen =
            activeren en na toestemming de usb stick eruit trekken: op deze manier
            is het probleem perfect opgelost.