Re: [pro-gen] relatie verwijderen

  • Jozef Van de Ven
    Message 1 of 7 , Mar 17, 2011
      Hallo Joop,

      Ga gewoon naar het persoonsblad van de dochter, zorg dat je op het veld van
      de vader staat door bvb. met de pijltjestoets onderaf te gaan en klik dan op
      de delete knop.
      Zo wordt alleen deze relatie verwijderd en wordt nergens anders aan geraakt.

      Mvg,

      Jos Van de Ven

      Cogito ergo sum.
      Message 2 of 7 , Mar 17, 2011
        Beste Joop,

        Het antwoord om de foute relatie met die vader te verwijderen, heb je inmiddels gehad. Maar wist je dat je op een soortgelijke manier vanuit een persoonsblad ook relaties kunt maken?

        Ik ga ervan uit dat de juiste vader van die dochter reeds in je bestand staat, dat je zojuist via het persoonsblad de relatie met de foute vader door een druk op de deleteknop hebt verwijderd en dat het desbetreffende veld nog door de aanwijsbalk wordt aangewezen. Druk nu op <Enter>. De totaallijst personen verschijnt.

        De relatie leggen met de juiste vader kan nu op twee manieren:

        1.
        Als je het recordnummer weet van de juiste vader, tik dan dat relatienummer in (bij ingave van het eerste cijfer zie je onderaan het venster dat cijfer verschijnen achter het regeltje ‘Geef het recordnummer :’ ). Druk na ingave van het recordnummer op <Enter> en de aanwijsbalk in de lijst springt naar de bedoelde persoon. Klopt dat, druk dan weer op <Enter> en je komt terug in het oorspronkelijke persoonblad van de dochter met het recordnummer van de juiste vader op de juiste plaats.

        2.
        Weet je het recordnummer niet, dan kun je op de gebruikelijke manier zoeken naar de juiste vader in de persoonslijst, desnoods met behulp van het relatieschema. Heb je binnen het relatieschema de juiste persoon gevonden en staat de aanwijsbalk op die persoon, druk dan op <Enter> en mogelijk nogmaals op <Enter> totdat het oorspronkelijke persoonsblad van de dochter weer verschijnt met de juiste vader op de juiste plaats.

        Het is misschien even wennen, maar uiteindelijk is dit een uiterst snelle manier op foutjes in relaties te herstellen.

        Dit trucje werkt ook bij het herstellen van verkeerde relaties in het relatieblad.

        Succes ermee,

        Don Arnoldus, helpdesk PGGG

        Message 3 of 7 , Mar 17, 2011
          Dag Don,

          Ik gebruik Pro-Gen al heel wat jaren maar dit is weer nieuw voor mij. Op dit moment kan ik er niets mee, maar ik zal deze tip onthouden. Bedankt!
          Groet, Joop.

          --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Don Arnoldus" <don@...> wrote:

> [...]
          >
          > Dit trucje werkt ook bij het herstellen van verkeerde relaties in het relatieblad.

        • Jan
          Message 4 of 7 , Mar 17, 2011
            Beste Joop,

            het lezen van de gebruiksaanwijzing van Pro-Gen kan ook heel nuttig zijn.

            4.3 Wijzigen gegevens personen resp. relaties
            ═════════════════════════════════════════════
            Kies hiervoor met behulp van de pijltjestoetsen het item "Wijzigen gegevens
            personen" resp. "Wijzigen gegevens relaties" uit het hoofdmenu. In de persoons-
            resp. relatielijst, samengesteld aan de hand van de gegevens van alle reeds
            ingevoerde personen resp. relaties, kunt u nu de persoon resp. relatie kiezen
            die moet worden veranderd of bekeken. Het veranderen van het persoons- resp.
            relatieblad gaat verder identiek aan het invoeren. Het enige verschil is dat er
            al informatie in het blad aanwezig is.

            4.4 Wissen gegevens personen resp. relaties
            Stel u heeft bij een kind niet de juiste ouders aangegeven. Om dit te
            verhelpen kiest u "Wijzigen gegevens personen" uit het hoofdmenu. Op het
            'Vader'- en/of 'Moeder'-veld kunt u met <Del> de koppeling met de vader en/of
            moeder verbreken. Hierbij wordt alleen de verbinding niet de persoon zelf
            gewist.
            Op dezelfde wijze kan uit een per ongeluk ingevoerde relatie de verbinding met
            een partner worden gewist.
            Indien een persoon meerdere keren in het bestand staat, dan moet deze persoon
            worden gewist. Elke persoon komt maar een keer in het bestand voor.