Re: [pro-gen] dosbox en pro-gen

  • leonardvankessel
    Message 1 of 28 , Mar 4, 2011
      hallo Johan,

      het*) werkt, maar ik vind de situatie wb. Pro-Gen, dat ik nu een nieuwe pc heb met W7 64 bitjes geen verbetering. En dat vind ik wel jammer.

      *) Ik heb 'gewoon' de demo.exe IN de map PG30 geplaatst zoals jij beschreef.

      De methode met PhraseExpress moet ik nog uitproberen.

      Hartelijk dank voor je oplossing.

      Leonard van Kessel
    • lorette van waesberghe
      Message 2 of 28 , Mar 5, 2011
        hallo iedereen,

        ik heb ook een nieuwe pc met w7 64 bites. De heer Mulderij heeft heel goed geholpen, en nu draait Pro-gen zoals vroeger, waarvoor dank.
        Aanpassen, aanpassen en aanpassen, dat is het leven en de techniek. Ik vind het prima zo.

        Met groeten aan iedereen
        Van Waesberghe L.

        Message 3 of 28 , Mar 5, 2011
          Dag allemaal,

          Het is mij enige weken geleden ook allemaal gelukt. Echter: de totale
          situatie na installatie is bij mij niet helemaal meer hetzelfde als vroeger:

          1. De schermgroote 1024 x 640 gebruik ik nu als de meest geschikte qua
          helderheid en duidelijke letters. Volledig beeld op een 23 inch scherm is
          grafisch niet mooi.

          2. Als Pro-Gen is opgestart en ik begin met data-invoer, werkt de
          automatische datum d-m-jjjj naar dd-mm-jjjj niet zoals vroeger; ik krijg dan
          (na invoer) een "-"teken, terwijl de numlock niet is geblokkeerd. Numlock
          uit en dan weer aan geeft dan exact de datum zoals ingevoerd (d-m-jjjj),
          soms met de boodschap dat "dit formaat niet wordt geaccepteerd" en soms (na
          een aantal keren invoeren: dd-mm-jjjj) ook weer geheel korrekt (dd-mm-jjjj);
          heel erg raar. Het toetsenbord staat ingesteld op US.

          3. Linksboven in het 1024 x 640 scherm staat niet meer het oude vertrouwde
          icoontje, maar het Dosbox-icon. Als ik erop click, komt er een ander
          menuutje tevoorschijn dan vroeger... de functie selecteren, kopieëren en
          plakken zit er niet meer in; jammer, want deze functie mis ik erg.

          4. Ik gebruik in de totaallijst de lijstindeling "PARTNER"; ik vind die
          indeling handig omdat je dan meteen ziet of er meer dan 1 huwelijksparners
          zijn; in mijn geval moet ik dan, staande op een bepaald persoon, met de
          pijltoest naar rechts, om de rechterkant van het scherm te bereiken. Vroeger
          ging dat onmiddelijk, nu gaat het in 3 stappen waarin de rode balk steeds
          van bovenaf het scherm naar de berokkene persoon "veegt"; ik schrik er
          telkens van.

          5. Voor het afsluiten maak ik altijd een back-up (op USB-stick en/of op een
          externe schijf). De procedure die het programma volgt eindigt altijd met de
          keuze van de betrokken 'schíjf'; bij mij is dat "I:". Echter als ik dan de
          entertoetst indruk krijg ik de boodschap: "I:\" is onbekend. Waar die
          backsledge dan ineens vandaan komt is mij onduidelijk. Ik sluit het
          programma dan maar gewoon af, start het opnieuw op en maak vervolgens een
          back-up via het hulpprogramma Back up/Restore

          Verder werkt alles zoals vroeger en ik heb nog steeds, net als vroeger,
          momenten waarin de werking van het programma om voor mij absoluut
          onduidelijke reden, ad hoc super traag gaat werken; soms is het zelfs
          "wachten" op de uitvoering van de gegeven opdracht, met name bij het
          scrollen door het persoonsscherm.

          Desalniettemin ben ik blij dat ik door kan werken, maar ik houd mijn hart
          vast voor de toekomst; ik heb een database van 95.000 personen!
          De computer: van Aldi "Akoia", Windows 7 x 64.

          Met vriendelijke groet,

          Ed van de Walle/Tilburg

          _____

[...]

        • Evelien van Ruitenbeek
          Message 4 of 28 , Mar 5, 2011
            Dag Allemaal,

            Punt 2 wat Ed ook aanhaalt, vind ik nog steeds een raadsel.
            Na een aantal keren de datum met streepjes er tussen ingevoerd te hebben,
            kun je pas zonder streepjes de datum invoeren.

            Punt 3 heb ik dus opgelost door PhraseExpress te gebruiken en dat bevalt
            goed.
            Het is alleen even wennen.........

            Wat betreft punt 4, ben ik blij dat ook Ed last heeft van rare zaken bij de
            optie partners.
            Ik dacht dat dit lag aan mijn videokaart en van alles geprobeerd (nieuwe
            drivers) maar het probleem blijft.
            Regelmatig hou ik dan ook een lege personenlijst over die niet leeg is:-(

            Ook ik heb problemen met plotseling optredende traagheid en dan is er echt
            niet meer te werken met Pro-Gen.
            Ik sluit het programma dan maar af en start het opnieuw op.
            Zal wel met het geheugen te maken hebben.
            Want op sommige momenten krijg ik een foutmelding dat het programma is
            gestopt.
            Vervelend, want er moet dan weer een index worden aangemaakt en het bestand
            gesorteerd op achternaam.

            Maar wat Ed ook zegt, je kunt het programma met een 64 bits systeem gewoon
            blijven gebruiken.
            Het werkt alleen niet meer zo soepel met een groot bestand...........

            Groetjes,
            Evelien

            Message 5 of 28 , Mar 6, 2011
              Ook dag allemaal,

              Ik ondervind inderdaad ook enkele eigenaardigheden:
              Bij mij werkt de ‘ zoek ‘ functie niet meer = in mijn bestand van ca 45.000 namen tik ik met alt / Z een achternaam in, dan wordt verondersteld dat deze naam gezocht wordt en voorkomt. Dit werkt niet meer. Dus moet ik met de pijltjes boven en onder de naam die ik wens, opzoeken. Helemaal niet leuk.
              Misschien vind ik nog meer euvels...

              Groeten
              Van Waesberghe L.

              Message 6 of 28 , Mar 6, 2011
                Beste PRO-GEN gebruikers,

                Sedert een jaar heb ik een nieuwe PC met Win7 64 bits.
                Mijn zoon, die wel een informaticus is, heeft daarin het toenmalige SUN VM
                VirtualBox geïnstalleerd (gratis tool) en daarin mijn oude Win XP Pro, met
                een gebruik van HD van 10 GB, wat dus zeer beperkt is maar ruim voldoende
                voor PG30.
                Binnen die VirtualBox, die ook onder Unix, Mac, enz draait, heb ik PG30
                geïnstalleerd zoals deze de laatste jaren heel goed heeft gewerkt onder
                WinXP en ik werk nu dus nog zoals vroeger, met alle sneltoetsen enz.
                ongewijzigd en foutloos.
                Ik heb al een paar keer een update van VirtualBox naar een nieuwe versie
                uitgevoerd, zonder het minste probleem.

                Onder de Win7 van mijn PC heg ik ook een DosBox geïstalleerd, waar ik soms
                gebruik van maak om snel iets op te zoeken. Maar dat gebruik ik nooit meer
                om iets in te voeren of te bewerken, juist omdat het voor mij niet meer
                helemaal werkt zo goed werkt als vroeger.

                Ondertussen is SUN overgenomen door ORACLE, en de VirtualBox is er alleen op
                verbeterd. Ik heb nu de versie 4.04 en die is nog beter.
                Als u de mogelijkheid hebt om dit te gebruiken, dan kan ik u dat zeker sterk
                aanraden. Al het plezier om met PG30 te werken is dan terug zoals voorheen.

                Kunnen Johan en Dinant er niet eens een studie aan wijden en de gebruikers
                helpen bij het installeren van die VirtualBox?
                Velen zouden hen zeer dankbaar zijn, want iedereen moet vroeg of laat wel
                eens een nieuwe PC aanschaffen en Win7 is een must.
                Natuurlijk is er ook een mogelijkheid om zich te beperken tot 32 bits, maar
                dan is het RAM geheugen ook beperkt tot 1 GB in de plaats van 4 of meer, en
                dat kan dan het gebruik van andere topassingen (vooral grafische) negatief
                beïnvloeden.

                Met genealogische groet,
                Paul De Clerck
                VVF-lid 395 PG nr 401
                pdeclerck(ad)scarlet.be-
              • Jozef Van de Ven
                Message 7 of 28 , Mar 6, 2011
                  Hallo Paul,

                  Ik dacht toch dat W7 32 bit 4 GB geheugen aankon.

                  Groeten,
                  Jos

                  Message 8 of 28 , Mar 6, 2011
                    Ja Jozef, je hebt gelijk.
                    Win7 32 bit kan iets meer dan 3 GB aan (4 GB min het geheugen gebruikt door
                    de videokaart enz.)
                    Sorry, ik vergiste mij.
                    Ik dacht vorig jaar voor 64 bit te hebben gekozen om de volle 4 GB van mijn
                    PC optimaal te kunnen gebruiken. Wellicht was dat een vergissing.

                    Weet iemand waarom we dan 64 bit zoumoeten gebruiken?
                    Draait PG30 wel zonder DosBox onder de 32 bit versie? Dan is dat laatste
                    wellicht de meest gebruikersvriendelijke oplossing.

                    MVG

                    Message 9 of 28 , Mar 6, 2011
                      Op 6-3-2011 9:53, lorette van waesberghe schreef:
> [...]
                      > verondersteld dat deze naam gezocht wordt en voorkomt. Dit werkt niet
                      > meer. Dus moet ik met de pijltjes boven en onder de naam die ik wens,

                      Hallo Lorette,

                      Binnen DOSBOX geeft die ALT-Z op een AZERTY toetsenbord soms problemen.
                      Vaak kan je dan die ALT-Z functie bereiken met ALT-W.

                      Overigens kan je een naam veel sneller opzoeken via de TAB-toets;
                      tenminste als de lijst is gesorteerd op achternaam.

                    • G.J. van Druten
                      Message 10 of 28 , Mar 6, 2011
                        Als je win7 versie hoog genoeg is (prof of hoger) kan je een officiële virtuele xp pro via Microsoft installeren, je hebt dan een soort dosbox met xp erin.
                        Dan heb je een xp op je pc.
                        http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7
                        Of dit ook werk in een 64bit win7 weet ik niet en of de xp dan een 32bit versie is weet ik ook niet.
                        Ik werk met een 32bit win7 dus ik heb de problemen niet en kan bovenstaande dus niet uitproberen.
                        Best mogelijk dat mijn voorstel niet goed werkt of niet kan werken in een win7 64bit versie.
                        Is ook niet de oplossing voor degene die een lagere win7 versie hebben.
                        Hoop dat enkele er misschien iets aan hebben.

                        gr,Gerrit

                        Message 11 of 28 , Mar 6, 2011
                          Hallo Paul (en anderen),

                          Dinant en ik draaien zelf al meer dan een jaar met de 32-bit versie van
                          Windows 7. PRO-GEN draait daar rechtstreeks op; op dezelfde wijze als
                          dat je het vroeger op Windows XP gebruikte.
                          Een PC herinstalleren met een 32-bit Windows is dus een optie, maar dat
                          is voor de meeste PC-gebruikers te lastig om dat zelf te kunnen doen.

                          PC's worden steeds vaker met 64-bit Windows verkocht. Dit heeft met name
                          commerciele redenen, want de leveranciers willen zich graag
                          onderscheiden door meer geheugen in hun apparatuur te plaatsen. Zodra
                          dit meer dan 3 GB is moet men er dan wel 64-bit Windows op draaien,
                          anders voelt de koper zich bekocht omdat hij dan een deel van het
                          betaalde geheugen niet kan gebruiken.

                          Of het echt nodig is om 4 GB of meer geheugen te hebben is een andere vraag.
                          Waar 64-bit nuttig kan zijn is bij zware rekenprogramma's. De eerste
                          keer dat we tegen dit probleem aan liepen, was al in 2005. Dat was bij
                          een Duitse klant die de 64-bit versie van Windows XP gebruikte, omdat
                          hij een professioneel schaak-programma had dat alleen op 64-bit werkte.
                          N.B. Bij XP en Vista was er dus ook al een 64-bit versie; dat is niet
                          voorbehouden aan Windows 7.

                          Toen dit met de komst van Vista wat vaker voorkwam, hebben we in
                          Aanvulling 15 d.d. 01-09-2007 wat aanpassingen gedaan om via VirtualPC
                          te kunnen werken. VirtualPC is van Microsoft en is net zoiets als
                          VirtualBox. Daarnaast bestaat er ook nog VMware.
                          Echter zo'n VirtualPC/VirtualBox/VMware oplossing is ook vrij lastig te
                          installeren en is dus voor de meeste genealogen niet haalbaar zonder
                          hulp van familie of kennissen.
                          We zouden graag een voor-geinstalleerde VirtualPC/VirtualBox/VMware
                          image met Windows XP maken, maar dat mag niet omdat er een geldige XP
                          licentie voor nodig is.

                          Daarom is er die oplossing met DOSBOX gemaakt, die wel eenvoudig te
                          installeren is:
                          - de laatste versie PRO-GEN installeren vanaf de website (niet vanaf een
                          oude CD)
                          - DOSBOX laden vanaf dosbox.com en installeren (Next, Next, Finish).

                          Daarna kan PRO-GEN gebruikt worden via het pictogram "PRO-GEN 3.0b via
                          DOSBOX".
                          Zie ook het antwoord dat ik op 23-2-2011 in deze groep schreef.

                          Simpeler konden we het niet maken.

                          Message 12 of 28 , Mar 6, 2011
                            Hallo Ed,

                            Ik voeg wat antwoorden in in de onderstaande tekst.

                            Op 5-3-2011 12:05, Ed van de Walle schreef:
> [...]
                            >
                            > 1. De schermgroote 1024 x 640 gebruik ik nu als de meest geschikte qua
                            > helderheid en duidelijke letters. Volledig beeld op een 23 inch scherm is

                            We hebben helaas geen invloed op de letters in DOSBOX.
                            Wel is het verstandig om onder "Instellingen wijzigen", "Algemene
                            opties" de opties "Hoge resolutie EGA/VGA gebruiken in lijst" en "Hoge
                            resolutie EGA/VGA gebruiken in invoerscherm" op NEE in te stellen.

> [...]
                            > een aantal keren invoeren: dd-mm-jjjj) ook weer geheel korrekt (dd-mm-jjjj);
                            > heel erg raar. Het toetsenbord staat ingesteld op US.

                            DOSBOX 0.74 gaat er bij het starten van uit dat NUMLOCK uit staat. Je
                            moet inderdaad NUMLOCK een keer uit en weer aan zetten zodat DOSBOX dit
                            snapt. Ik heb daar een vraag over ingestuurd naar de makers van DOSBOX,
                            maar geen antwoord ontvangen. Op hun forum is dit wel vaker genoemd, dus
                            hopelijk is dat bij een volgende DOSBOX versie opgelost.

                            Die boodschap "Deze datum klopt niet met het ingestelde formaat of
                            bestaat niet!" voor juist ingevoerde datums komt alleen bij het werken
                            via DOSBOX voor.
                            We hebben daar lang naar gezocht. Het blijkt dat DOSBOX een bepaalde
                            instructie niet goed uitvoert. We hebben dat probleem weten te omzeilen.
                            Dat komt straks in Aanvulling 19 beschikbaar.

> [...]
                            > menuutje tevoorschijn dan vroeger... de functie selecteren, kopieëren en
                            > plakken zit er niet meer in; jammer, want deze functie mis ik erg.

                            Deze plakken-functie zit niet in DOSBOX.
                            Voor dat plakken van tekst in PRO-GEN binnen DOSBOX is er wel een
                            oplossing te vinden met het gratis programma PhraseExpress (zie
                            www.phraseexpress.com).
                            Dit programma is niet alleen handig voor PRO-GEN, maar is ook heel
                            handig om tekstfragmenten in te voegen in Word of Email of in andere
                            programma's.

                            Voor gebruik met DOSBOX moet je wat instellingen aanpassen binnen
                            PhraseExpress:
                            - bij Tools>Settings>Expert Options>Paste method moet de 'Paste method'
                            ingesteld worden op 'Paste via keystroke simulation' en de 'key-by-key
                            mode' op 'Sendkey'.
                            - bij Tools>Settings>Expert Options>Delays
                            Key-by-key pasting speed = 10
                            Paste delay=70
                            Je kan dan via het PhraseExpress-symbool naast de klok een gekopieerde
                            tekst invoegen. Probeer dat maar eens.

> [...]
                            > ging dat onmiddelijk, nu gaat het in 3 stappen waarin de rode balk steeds
                            > van bovenaf het scherm naar de berokkene persoon "veegt"; ik schrik er

                            Gebruikte je vroeger niet CTRL-PijlRechts om in een keer die rechterkant
                            te bereiken? Dat scheelt in ieder geval een paar keer PijlRechts drukken.
                            Het probleem met die 'vegende' rode balk ken ik niet. Blijkbaar heeft
                            Evelien dat ook, maar ik kan het hier niet voor elkaar krijgen.

> [...]
                            > programma dan maar gewoon af, start het opnieuw op en maak vervolgens een
                            > back-up via het hulpprogramma Back up/Restore

                            Om zo'n USB-stick te herkennen moet deze al in de PC zitten voordat
                            PRO-GEN gestart wordt. Als je tijdens het werken met PRO-GEN de
                            USB-stick insteekt, dan is deze wel binnen Windows bekend, maar niet
                            binnen DOSBOX. PRO-GEN afsluiten en weer starten helpt dan inderdaad.

> [...]
                            > onduidelijke reden, ad hoc super traag gaat werken; soms is het zelfs
                            > "wachten" op de uitvoering van de gegeven opdracht, met name bij het

                            Hopelijk is die ad hoc traagheid ook een gevolg van die instructie die
                            DOSBOX niet goed uitvoert (zie 2). We hebben daarvoor op vele plekken
                            het programma wat aangepast. Als dat zo is zou dat in Aanvulling 19
                            opgelost kunnen zijn.
                            Ik zal jou en Evelien binnenkort een test-versie sturen om e.e.a. uit te
                            proberen.

                          • Ed van de Walle
                            Message 13 of 28 , Mar 6, 2011
                              Dag Johan,

                              Met dank voor de antwoorden en de tips (ook het antwoord aan Paul de Clerck,
                              wiens optie ik ook zeer interessant vond).
                              Ik had bij "mijn problemen" vergeten te melden dat ook de "geluiden" van
                              Pro-Gen niet meer functioneren onder Dosbox en ....de USB-stick zit er al in
                              voordat ik een back up maak; dus dan toch de "I:\"

                              Met groet,
                              Ed van de Walle

                              _____

                              Message 14 of 28 , Mar 6, 2011
                                Op 6-3-2011 16:37, Ed van de Walle schreef:
> [...]
                                > Pro-Gen niet meer functioneren onder Dosbox en ....de USB-stick zit er al in
                                > voordat ik een back up maak; dus dan toch de "I:\"

                                Hallo Ed,

                                Het gaat er bij die USB-stick om dat deze al in de PC moet zitten op het
                                moment dat je "PRO-GEN 3.0b via DOSBOX" opstart. Zodra DOSBOX eenmaal
                                gestart is kunnen er geen schijfletters meer bijkomen.
                                Dus eerst de USB-stick erin en dan pas PRO-GEN starten. Dan kan je
                                binnen de backup-module die USB-stick gebruiken.

                                Die geluiden functioneren ook op bijv. XP vaak al niet.
                                Dat is erg afhankelijk van de PC hardware en de instellingen in het
                                configuratiescherm. PRO-GEN gebruikt de ouderwetse BEEP functie waar
                                onder Windows vaak geen geluidje aan gekoppeld is. Je kan bij de Windows
                                geluiden-instelling eens nakijken of daar iets in te stellen is.
                                In het bestand DOSBOX.CFG in de PG30 map staan ook een aantal
                                geluidsinstellingen. Wellicht kan je daarmee die geluiden werkend krijgen.

                              • Alex Mettau
                                Message 15 of 28 , Jul 6, 2011
                                  Beste PRO-GENners,

                                  Ook ik heb VirtualBox geïnstalleerd, met daaronder Win XP Pro. Via een
                                  Shared folder maak ik verbinding met het Pro-Gen bestand en het ziet er
                                  allemaal prima uit, maar... Pro-Gen wordt in "Alleen lezen" modus
                                  geopend. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

                                  Ik heb onder Win 7 de betreffende mappen gedeeld en kan ook vanuit
                                  VirtualBox tekstbestanden in de PG30-mappen openen en bewerken, dus de
                                  juiste toegang heb ik wel. Toch blijft ProGen "Alleen lezen!" vermelden.

                                  Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

                                  Met vriendelijke groet,
                                  Alex Mettau,
                                  PG nr. 314.

                                • Johannes Sijbom
                                  Message 16 of 28 , Jul 6, 2011
                                    Op 06-07-11 11:52, Alex Mettau schreef:
> [...]
                                    > juiste toegang heb ik wel. Toch blijft ProGen "Alleen lezen!" vermelden.
                                    >
                                    > Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

                                    Beste Alex

                                    In de handleiding vind ik bij "status" het volgende:
> [...]
                                    > bestand heeft. Mogelijke instellingen zijn: 'lezen & schrijven' en
                                    > 'alleen
                                    > lezen !'.
                                    > In de meeste gevallen heeft u volledige toegang d.w.z. lezen en
                                    > schrijven. Echter wanneer u het programma start met de /RO-optie of
                                    > indien
                                    > u het genealogische bestand met het read-only attribuut heeft gemarkeerd
                                    > dan heeft u alleen toegang om te lezen. Dat betekent dus dat u
                                    > alleen maar
                                    > kunt kijken en geen wijzigen kunt aanbrengen.
                                    Misschien lost dit je probleem op.

                                    Zelf draai ik Pro-gen vanuit VirtualBox met Windows XP Pro op een Mac.
                                    Daar mis ik de Insert-knop, maar met het virtuele toetsenbord van
                                    Windows valt prima te werken in Pro-gen.

                                    --
                                    Hartelijke groeten

                                    Johannes Sijbom

                                    bezoek ook eens onze website
                                    <http://www.xs4all.nl/%7Ejbsijbom/gen_alg1.html>

                                  • Alex Mettau
                                    Message 17 of 28 , Jul 6, 2011
                                      Op 6-7-2011 13:14, Johannes Sijbom schreef:

> [...]
                                      > Daar mis ik de Insert-knop, maar met het virtuele toetsenbord van
                                      > Windows valt prima te werken in Pro-gen.

                                      Beste Johannes,

                                      Bedankt voor de reactie. Ik had dit zelf inmiddels ook al in de
                                      handleiding teruggevonden. Ik heb echter de /RO-optie niet gebruikt bij
                                      het starten en de bestanden hebben ook geen read-only attribuut. Vanuit
                                      DOSBOX kan ik dezelfde bestanden ook normaal muteren, alleen vanuit
                                      VirtualBox lukt het niet. Sorteren en dergelijke gaan prima en razend
                                      snel, maar wijzigingen aanbrengen niet.

                                      Ik heb ook al geprobeerd om te starten met /RW als optie (staat niet in
                                      de handleiding, maar toch maar geprobeerd), maar dat helpt ook niet.

                                      Ik heb nog niet geprobeerd of het wel werkt als ik de hele Pro-Gen map
                                      ook naar de virtuele machine haal, omdat het mijn bedoeling is als ik
                                      even snel wat wil raadplegen dit via DOSBOX te blijven doen.

                                      Zijn er nog anderen met soortgelijke ervaringen?

                                      Groeten, Alex.
                                    • aat_versteegt
                                      Message 18 of 28 , Jul 6, 2011
                                        Alex,
                                        Ik heb zelf geen problemen met VirtualBox. Heb Pro-Gen op de virtuele C: schijf staan. Als ik klaar ben met invoeren zorg ik wel dat alle data bestanden naar een shared folder worden doorgekopieerd d.m.v. een batchbestandje.
                                        Las op het VirtualBox forum wel een issue met vorige versies dat shared folders read only konden worden. Zie http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=5&t=19753
                                        Maar in de huidige versie mag dat niet meer voorkomen.

                                        Je kunt natuurlijk altijd PG even op je virtuele C: schijf zetten om te zien of het dan wel werkt.

                                        Met vriendelijke groeten,
                                        Aat Versteegt

                                        --- In pro-gen@yahoogroups.com, Alex Mettau <alp.mettau@...> wrote:

> [...]
                                        > even snel wat wil raadplegen dit via DOSBOX te blijven doen.
                                        >
                                        > Zijn er nog anderen met soortgelijke ervaringen?

                                      • Paul De Clerck
                                        Message 19 of 28 , Jul 6, 2011

                                          Ik draai PG30 vlot op de virtuele C-schijf, waar XP Pro op draait, wel volledig gekopieerd van de originele C-schijf (onder WIN7), waar DosBox op draait.
                                          Na elke aanpassing van gegevens (soms meemalen per dag omdat ik honderden rouwbrieven aan het verwerken ben) maak ik een backup (bij vb. RBVVF.LZH) in de map C:\PG30\BACKUP die ik daarvoor heb aangemaakt, maar onmiddellijk kopieer ik dit bestand naar de C-schijf van de server. Ik heb daartoe in de VirtualBox een link gemaakt naar die originele C.
                                          Deze link is als drive (P) bekend, op “mijn computer” voluit als: c_drive op 'Vboxsvr' (P)

                                          Dat betekent dat ik uit de map PG30 van de VirtualBox kan kopiëren naar de map PG30 op de originele computer door een kopie te maken van C:\PG30\... naar P:\PG30\...

                                          Ik stelde daarbij wel vast dat deze link niet kon worden gebruikt om in Pro-Gen direct bestanden onder P te openen en ook niet om parentelen en andere uitvoerbestanden direct op de P-drive te laten opslaan. Ik vermoed dat het is omdat de langere naam (P moet worden omgezet naar ...) niet erkend wordt door Pro-Gen, dat toch nog steeds een DOS-pogramma is gebleven.

                                          Maar het werkt prima om alles volledig op de virtuele schijf te laten werken, onder WIN XP, en dan de resultaten over te brengen naar de P-drive, die dus mijn originele C-drive is, waar ik dan RBVVF.LZH met Restore ook beschikbaar maak in de daar draaiende PG30..

                                          Andere vaststelling is dat je de printer of scanner niet op beide machines tegelijk beschikbaar hebt. Wil je printen uit PG30 op de virtual box, dan moet je de printer aan de box toekennen, maar dan kan je niet printen vanuit de originele computer. Dat is maar iets waar je moet op letten als de VirtualBox open is.

                                          Met genealogische groet,
                                          Paul De Clerck
                                          VVF-lid 395
                                          pdeclerck(ad)scarlet.be

                                          Message 20 of 28 , Jul 6, 2011
                                            Beste Aat en Paul,

                                            Bedankt voor de informatie en het meedenken.

                                            Ik heb één van de bestandensets naar de Virtuele C: schijf gecopieerd en
                                            dan werkt alles perfect. Eigenlijk wilde ik voorkomen om de bestanden
                                            allemaal naar de virtuele schijf te moeten kopiëren. Als ik ook nog
                                            gebruik van DOSBOX wil blijven maken om even snel wat na te kijken en
                                            eventueel een kleine aanvulling of wijziging aan te brengen moet ik de
                                            bestanden weer naar de virtuele schijf kopiëren. En na een wijziging via
                                            de VirtualBox weer de andere kant op.

                                            Ik moet maar iets zien te creëeren om ProGen op de Virtuele schijf op te
                                            starten vanuit een batch-file, die eerst alle data-bestanden kopieert
                                            vanaf de Win7-map. En dan na afsluiten van ProGen alle die bestanden via
                                            de shared-folder weer automatisch naar de oorspronkelijke plaats
                                            kopieert. Misschien is het zelfs verstandig om de DOSBOX-versie maar met
                                            de /RO-optie op te starten om verschillen te voorkomen (ik ken mezelf).

                                            Toch vind ik het vreemd dat ik wel vanuit VirtualBox bestanden via de
                                            shared folder kan openen, bewerken en opslaan (ook in de ProGen-mappen),
                                            maar dat Pro-Gen zelf al opstart met de "Alleen lezen!" melding.
                                            Misschien dat Johan of Dinant hier wat duidelijkheid over kan verschaffen?

                                            Nogmaals dank voor de ondersteuning. Ik kan mijn geplande aanschaf van
                                            een nieuw genealogieprogramma voorlopig weer op de lange baan schuiven
                                            en lekker met Pro-Gen blijven werken!

                                            Met vriendelijke groet,
                                            Alex Mettau.

                                            Message 21 of 28 , Jul 14, 2011
                                              Op 6-7-2011 21:25, Alex Mettau schreef:
> [...]
                                              > maar dat Pro-Gen zelf al opstart met de "Alleen lezen!" melding.
                                              > Misschien dat Johan of Dinant hier wat duidelijkheid over kan verschaffen?

                                              Hallo Alex,

                                              Ik heb geen ervaring met VirtualBox, dus ik kan daar zo geen tip geven.
                                              Maar het is inderdaad wel vreemd dat dit niet werkt. Wellicht dat die
                                              link van Aat nog wat oplevert.

                                              We hebben in Aanvulling 15 (01-09-2007) aanpassingen voor VirtualPC van
                                              Microsoft gemaakt, waarbij de constructie zodanig was dat binnen
                                              VirtualPC enkel een snelkoppeling stond naar de PRO-GEN software en data
                                              die gewoon op de 64-bit Windows-schijf geinstalleerd stond.
                                              Als je voor dat read-only probleem een instelling weet te vinden, dan is
                                              zo'n zelfde constructie vanuit VirtualBox waarschijnlijk ook wel mogelijk.