Re: [english 100%] [pro-gen] dosbox en pro-gen

  • Raymond Quisthoudt
    Message 1 of 28 , Feb 24, 2011
      Beste Leon,
      Heb zelf ook de haren uit mijn hoofd getrokken met Windows7 + Pro-Gen met
      DosBox. Vraag me niet hoe of waarom, maar doe als volgt:
      verwijder alles wat momenteel op uw Windows7 notebook staat in verband met
      Pro-Gen en DosBox. Dan download je DosBox van het internet. De installatie
      zal gebeuren in de map Programfiles (x86). Vervolgens download je de
      complete laatste Pro-Gen-versie. Herstart nu de computer. Rechtsklik op het
      icoon Pro-Gen 3.0b via DOSbox.
      DosBox zal opstarten, onmiddllijk gevolgd door Pro-Gen.
      Onder Vista of daarvoor kon ik Pro-Gen verscheidene malen naast elkaar
      opstarten, weliswaar in verschillende familiebestanden, maar dat kan nu niet
      meer.
      Probeer het eens op deze wijze en veel succes.
      Raymond

      Op 23 februari 2011 23:37 schreef leonardvankessel <
      l.van.kessel9@...> het volgende:

      Message 2 of 28 , Feb 24, 2011
        Op 23-2-2011 23:37, leonardvankessel schreef:
> [...]
        > niets meer.
        >
        > Ik ben benieuwd hoe ik hiermee uit moet komen.

        Hallo Leonard,

        Ik kan zo niet beoordelen wat je allemaal geprobeerd hebt, maar het
        behoort als volgt te gaan:

        1- Installeer de PRO-GEN demo-versie vanaf www.pro-gen.nl.
        Op 64-bit Windows wordt er dan een pictogram
        "PRO-GEN 3.0b via DOSBOX" gemaakt.

        2- Download DOSBOX vanaf www.dosbox.com en instaleer deze in
        zijn standaardmap (een kwestie van Next, Next, Next, Finish).

        3- PRO-GEN starten via dat pictogram "PRO-GEN 3.0b via DOSBOX".
        (Het pictogram van DOSBOX zelf heb je voor PRO-GEN niet nodig).

        De volgorde van 1) en 2) maakt niet uit, dus je mag ook eerst DOSBOX
        installeren.
        Als je DOSBOX al had, mag je 2) dus ook overslaan.
        Als je PRO-GEN wel hebt geinstalleerd en DOSBOX nog niet, krijg je bij
        het opstarten een melding dat DOSBOX niet is gevonden met een verwijzing
        naar de site van DOSBOX.

        N.B. Je hoeft dus niet zelf /dosbox in pictogrammen toe te voegen of
        moeilijke DOSBOX configuratiebestanden te maken. Gewoon van beide
        programma's de nieuwste versie vanaf internet installeren en het PRO-GEN
        pictogram gebruiken om te starten.

        Wat er wel eens mis gaat:

        - Sommige mensen proberen hun oude CD te installeren op 64-bit Windows,
        maar dat gaat dus niet. Alleen CD's met Aanvulling 18 kunnen gebruikt
        worden op 64-bit.

        - Soms kopieert men botweg de PG30 map van de ene PC naar de andere. Dat
        werkte voor PRO-GEN op 32-bit Windows nog wel redelijk, maar met 64-bit
        gaat dat vaka niet goed. Trouwens dat kan je eigenlijk met geen enkel
        programma doen; je moet bijna altijd opnieuw installeren.
        Wat wel mogelijk is, is om zo'n gekopieerde PG30 map te overschrijven
        met de demo-versie vanaf onze website. Dat is meestal voldoende om de
        zaak weer op orde te krijgen.

        - Installatie in een map waarin spaties staan (zoals C:\Program files\)
        geeft ook problemen. Hou bij voorkeur de standaardmap C:\PG30 aan.

        Hopelijk geeft dit jou - en anderen - genoeg houvast om de installatie
        in orde te krijgen.

      • leonardvankessel
        Message 3 of 28 , Mar 4, 2011
          hallo Johan,

          het*) werkt, maar ik vind de situatie wb. Pro-Gen, dat ik nu een nieuwe pc heb met W7 64 bitjes geen verbetering. En dat vind ik wel jammer.

          *) Ik heb 'gewoon' de demo.exe IN de map PG30 geplaatst zoals jij beschreef.

          De methode met PhraseExpress moet ik nog uitproberen.

          Hartelijk dank voor je oplossing.

          Leonard van Kessel
        • lorette van waesberghe
          Message 4 of 28 , Mar 5, 2011
            hallo iedereen,

            ik heb ook een nieuwe pc met w7 64 bites. De heer Mulderij heeft heel goed geholpen, en nu draait Pro-gen zoals vroeger, waarvoor dank.
            Aanpassen, aanpassen en aanpassen, dat is het leven en de techniek. Ik vind het prima zo.

            Met groeten aan iedereen
            Van Waesberghe L.

            Message 5 of 28 , Mar 5, 2011
              Dag allemaal,

              Het is mij enige weken geleden ook allemaal gelukt. Echter: de totale
              situatie na installatie is bij mij niet helemaal meer hetzelfde als vroeger:

              1. De schermgroote 1024 x 640 gebruik ik nu als de meest geschikte qua
              helderheid en duidelijke letters. Volledig beeld op een 23 inch scherm is
              grafisch niet mooi.

              2. Als Pro-Gen is opgestart en ik begin met data-invoer, werkt de
              automatische datum d-m-jjjj naar dd-mm-jjjj niet zoals vroeger; ik krijg dan
              (na invoer) een "-"teken, terwijl de numlock niet is geblokkeerd. Numlock
              uit en dan weer aan geeft dan exact de datum zoals ingevoerd (d-m-jjjj),
              soms met de boodschap dat "dit formaat niet wordt geaccepteerd" en soms (na
              een aantal keren invoeren: dd-mm-jjjj) ook weer geheel korrekt (dd-mm-jjjj);
              heel erg raar. Het toetsenbord staat ingesteld op US.

              3. Linksboven in het 1024 x 640 scherm staat niet meer het oude vertrouwde
              icoontje, maar het Dosbox-icon. Als ik erop click, komt er een ander
              menuutje tevoorschijn dan vroeger... de functie selecteren, kopieëren en
              plakken zit er niet meer in; jammer, want deze functie mis ik erg.

              4. Ik gebruik in de totaallijst de lijstindeling "PARTNER"; ik vind die
              indeling handig omdat je dan meteen ziet of er meer dan 1 huwelijksparners
              zijn; in mijn geval moet ik dan, staande op een bepaald persoon, met de
              pijltoest naar rechts, om de rechterkant van het scherm te bereiken. Vroeger
              ging dat onmiddelijk, nu gaat het in 3 stappen waarin de rode balk steeds
              van bovenaf het scherm naar de berokkene persoon "veegt"; ik schrik er
              telkens van.

              5. Voor het afsluiten maak ik altijd een back-up (op USB-stick en/of op een
              externe schijf). De procedure die het programma volgt eindigt altijd met de
              keuze van de betrokken 'schíjf'; bij mij is dat "I:". Echter als ik dan de
              entertoetst indruk krijg ik de boodschap: "I:\" is onbekend. Waar die
              backsledge dan ineens vandaan komt is mij onduidelijk. Ik sluit het
              programma dan maar gewoon af, start het opnieuw op en maak vervolgens een
              back-up via het hulpprogramma Back up/Restore

              Verder werkt alles zoals vroeger en ik heb nog steeds, net als vroeger,
              momenten waarin de werking van het programma om voor mij absoluut
              onduidelijke reden, ad hoc super traag gaat werken; soms is het zelfs
              "wachten" op de uitvoering van de gegeven opdracht, met name bij het
              scrollen door het persoonsscherm.

              Desalniettemin ben ik blij dat ik door kan werken, maar ik houd mijn hart
              vast voor de toekomst; ik heb een database van 95.000 personen!
              De computer: van Aldi "Akoia", Windows 7 x 64.

              Met vriendelijke groet,

              Ed van de Walle/Tilburg

              _____

[...]

            • Evelien van Ruitenbeek
              Message 6 of 28 , Mar 5, 2011
                Dag Allemaal,

                Punt 2 wat Ed ook aanhaalt, vind ik nog steeds een raadsel.
                Na een aantal keren de datum met streepjes er tussen ingevoerd te hebben,
                kun je pas zonder streepjes de datum invoeren.

                Punt 3 heb ik dus opgelost door PhraseExpress te gebruiken en dat bevalt
                goed.
                Het is alleen even wennen.........

                Wat betreft punt 4, ben ik blij dat ook Ed last heeft van rare zaken bij de
                optie partners.
                Ik dacht dat dit lag aan mijn videokaart en van alles geprobeerd (nieuwe
                drivers) maar het probleem blijft.
                Regelmatig hou ik dan ook een lege personenlijst over die niet leeg is:-(

                Ook ik heb problemen met plotseling optredende traagheid en dan is er echt
                niet meer te werken met Pro-Gen.
                Ik sluit het programma dan maar af en start het opnieuw op.
                Zal wel met het geheugen te maken hebben.
                Want op sommige momenten krijg ik een foutmelding dat het programma is
                gestopt.
                Vervelend, want er moet dan weer een index worden aangemaakt en het bestand
                gesorteerd op achternaam.

                Maar wat Ed ook zegt, je kunt het programma met een 64 bits systeem gewoon
                blijven gebruiken.
                Het werkt alleen niet meer zo soepel met een groot bestand...........

                Groetjes,
                Evelien

                Message 7 of 28 , Mar 6, 2011
                  Ook dag allemaal,

                  Ik ondervind inderdaad ook enkele eigenaardigheden:
                  Bij mij werkt de ‘ zoek ‘ functie niet meer = in mijn bestand van ca 45.000 namen tik ik met alt / Z een achternaam in, dan wordt verondersteld dat deze naam gezocht wordt en voorkomt. Dit werkt niet meer. Dus moet ik met de pijltjes boven en onder de naam die ik wens, opzoeken. Helemaal niet leuk.
                  Misschien vind ik nog meer euvels...

                  Groeten
                  Van Waesberghe L.

                  Message 8 of 28 , Mar 6, 2011
                    Beste PRO-GEN gebruikers,

                    Sedert een jaar heb ik een nieuwe PC met Win7 64 bits.
                    Mijn zoon, die wel een informaticus is, heeft daarin het toenmalige SUN VM
                    VirtualBox geïnstalleerd (gratis tool) en daarin mijn oude Win XP Pro, met
                    een gebruik van HD van 10 GB, wat dus zeer beperkt is maar ruim voldoende
                    voor PG30.
                    Binnen die VirtualBox, die ook onder Unix, Mac, enz draait, heb ik PG30
                    geïnstalleerd zoals deze de laatste jaren heel goed heeft gewerkt onder
                    WinXP en ik werk nu dus nog zoals vroeger, met alle sneltoetsen enz.
                    ongewijzigd en foutloos.
                    Ik heb al een paar keer een update van VirtualBox naar een nieuwe versie
                    uitgevoerd, zonder het minste probleem.

                    Onder de Win7 van mijn PC heg ik ook een DosBox geïstalleerd, waar ik soms
                    gebruik van maak om snel iets op te zoeken. Maar dat gebruik ik nooit meer
                    om iets in te voeren of te bewerken, juist omdat het voor mij niet meer
                    helemaal werkt zo goed werkt als vroeger.

                    Ondertussen is SUN overgenomen door ORACLE, en de VirtualBox is er alleen op
                    verbeterd. Ik heb nu de versie 4.04 en die is nog beter.
                    Als u de mogelijkheid hebt om dit te gebruiken, dan kan ik u dat zeker sterk
                    aanraden. Al het plezier om met PG30 te werken is dan terug zoals voorheen.

                    Kunnen Johan en Dinant er niet eens een studie aan wijden en de gebruikers
                    helpen bij het installeren van die VirtualBox?
                    Velen zouden hen zeer dankbaar zijn, want iedereen moet vroeg of laat wel
                    eens een nieuwe PC aanschaffen en Win7 is een must.
                    Natuurlijk is er ook een mogelijkheid om zich te beperken tot 32 bits, maar
                    dan is het RAM geheugen ook beperkt tot 1 GB in de plaats van 4 of meer, en
                    dat kan dan het gebruik van andere topassingen (vooral grafische) negatief
                    beïnvloeden.

                    Met genealogische groet,
                    Paul De Clerck
                    VVF-lid 395 PG nr 401
                    pdeclerck(ad)scarlet.be-
                  • Jozef Van de Ven
                    Message 9 of 28 , Mar 6, 2011
                      Hallo Paul,

                      Ik dacht toch dat W7 32 bit 4 GB geheugen aankon.

                      Groeten,
                      Jos

                      Message 10 of 28 , Mar 6, 2011
                        Ja Jozef, je hebt gelijk.
                        Win7 32 bit kan iets meer dan 3 GB aan (4 GB min het geheugen gebruikt door
                        de videokaart enz.)
                        Sorry, ik vergiste mij.
                        Ik dacht vorig jaar voor 64 bit te hebben gekozen om de volle 4 GB van mijn
                        PC optimaal te kunnen gebruiken. Wellicht was dat een vergissing.

                        Weet iemand waarom we dan 64 bit zoumoeten gebruiken?
                        Draait PG30 wel zonder DosBox onder de 32 bit versie? Dan is dat laatste
                        wellicht de meest gebruikersvriendelijke oplossing.

                        MVG

                        Message 11 of 28 , Mar 6, 2011
                          Op 6-3-2011 9:53, lorette van waesberghe schreef:
> [...]
                          > verondersteld dat deze naam gezocht wordt en voorkomt. Dit werkt niet
                          > meer. Dus moet ik met de pijltjes boven en onder de naam die ik wens,

                          Hallo Lorette,

                          Binnen DOSBOX geeft die ALT-Z op een AZERTY toetsenbord soms problemen.
                          Vaak kan je dan die ALT-Z functie bereiken met ALT-W.

                          Overigens kan je een naam veel sneller opzoeken via de TAB-toets;
                          tenminste als de lijst is gesorteerd op achternaam.

                        • G.J. van Druten
                          Message 12 of 28 , Mar 6, 2011
                            Als je win7 versie hoog genoeg is (prof of hoger) kan je een officiële virtuele xp pro via Microsoft installeren, je hebt dan een soort dosbox met xp erin.
                            Dan heb je een xp op je pc.
                            http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7
                            Of dit ook werk in een 64bit win7 weet ik niet en of de xp dan een 32bit versie is weet ik ook niet.
                            Ik werk met een 32bit win7 dus ik heb de problemen niet en kan bovenstaande dus niet uitproberen.
                            Best mogelijk dat mijn voorstel niet goed werkt of niet kan werken in een win7 64bit versie.
                            Is ook niet de oplossing voor degene die een lagere win7 versie hebben.
                            Hoop dat enkele er misschien iets aan hebben.

                            gr,Gerrit

                            Message 13 of 28 , Mar 6, 2011
                              Hallo Paul (en anderen),

                              Dinant en ik draaien zelf al meer dan een jaar met de 32-bit versie van
                              Windows 7. PRO-GEN draait daar rechtstreeks op; op dezelfde wijze als
                              dat je het vroeger op Windows XP gebruikte.
                              Een PC herinstalleren met een 32-bit Windows is dus een optie, maar dat
                              is voor de meeste PC-gebruikers te lastig om dat zelf te kunnen doen.

                              PC's worden steeds vaker met 64-bit Windows verkocht. Dit heeft met name
                              commerciele redenen, want de leveranciers willen zich graag
                              onderscheiden door meer geheugen in hun apparatuur te plaatsen. Zodra
                              dit meer dan 3 GB is moet men er dan wel 64-bit Windows op draaien,
                              anders voelt de koper zich bekocht omdat hij dan een deel van het
                              betaalde geheugen niet kan gebruiken.

                              Of het echt nodig is om 4 GB of meer geheugen te hebben is een andere vraag.
                              Waar 64-bit nuttig kan zijn is bij zware rekenprogramma's. De eerste
                              keer dat we tegen dit probleem aan liepen, was al in 2005. Dat was bij
                              een Duitse klant die de 64-bit versie van Windows XP gebruikte, omdat
                              hij een professioneel schaak-programma had dat alleen op 64-bit werkte.
                              N.B. Bij XP en Vista was er dus ook al een 64-bit versie; dat is niet
                              voorbehouden aan Windows 7.

                              Toen dit met de komst van Vista wat vaker voorkwam, hebben we in
                              Aanvulling 15 d.d. 01-09-2007 wat aanpassingen gedaan om via VirtualPC
                              te kunnen werken. VirtualPC is van Microsoft en is net zoiets als
                              VirtualBox. Daarnaast bestaat er ook nog VMware.
                              Echter zo'n VirtualPC/VirtualBox/VMware oplossing is ook vrij lastig te
                              installeren en is dus voor de meeste genealogen niet haalbaar zonder
                              hulp van familie of kennissen.
                              We zouden graag een voor-geinstalleerde VirtualPC/VirtualBox/VMware
                              image met Windows XP maken, maar dat mag niet omdat er een geldige XP
                              licentie voor nodig is.

                              Daarom is er die oplossing met DOSBOX gemaakt, die wel eenvoudig te
                              installeren is:
                              - de laatste versie PRO-GEN installeren vanaf de website (niet vanaf een
                              oude CD)
                              - DOSBOX laden vanaf dosbox.com en installeren (Next, Next, Finish).

                              Daarna kan PRO-GEN gebruikt worden via het pictogram "PRO-GEN 3.0b via
                              DOSBOX".
                              Zie ook het antwoord dat ik op 23-2-2011 in deze groep schreef.

                              Simpeler konden we het niet maken.

                              Message 14 of 28 , Mar 6, 2011
                                Hallo Ed,

                                Ik voeg wat antwoorden in in de onderstaande tekst.

                                Op 5-3-2011 12:05, Ed van de Walle schreef:
> [...]
                                >
                                > 1. De schermgroote 1024 x 640 gebruik ik nu als de meest geschikte qua
                                > helderheid en duidelijke letters. Volledig beeld op een 23 inch scherm is

                                We hebben helaas geen invloed op de letters in DOSBOX.
                                Wel is het verstandig om onder "Instellingen wijzigen", "Algemene
                                opties" de opties "Hoge resolutie EGA/VGA gebruiken in lijst" en "Hoge
                                resolutie EGA/VGA gebruiken in invoerscherm" op NEE in te stellen.

> [...]
                                > een aantal keren invoeren: dd-mm-jjjj) ook weer geheel korrekt (dd-mm-jjjj);
                                > heel erg raar. Het toetsenbord staat ingesteld op US.

                                DOSBOX 0.74 gaat er bij het starten van uit dat NUMLOCK uit staat. Je
                                moet inderdaad NUMLOCK een keer uit en weer aan zetten zodat DOSBOX dit
                                snapt. Ik heb daar een vraag over ingestuurd naar de makers van DOSBOX,
                                maar geen antwoord ontvangen. Op hun forum is dit wel vaker genoemd, dus
                                hopelijk is dat bij een volgende DOSBOX versie opgelost.

                                Die boodschap "Deze datum klopt niet met het ingestelde formaat of
                                bestaat niet!" voor juist ingevoerde datums komt alleen bij het werken
                                via DOSBOX voor.
                                We hebben daar lang naar gezocht. Het blijkt dat DOSBOX een bepaalde
                                instructie niet goed uitvoert. We hebben dat probleem weten te omzeilen.
                                Dat komt straks in Aanvulling 19 beschikbaar.

> [...]
                                > menuutje tevoorschijn dan vroeger... de functie selecteren, kopieëren en
                                > plakken zit er niet meer in; jammer, want deze functie mis ik erg.

                                Deze plakken-functie zit niet in DOSBOX.
                                Voor dat plakken van tekst in PRO-GEN binnen DOSBOX is er wel een
                                oplossing te vinden met het gratis programma PhraseExpress (zie
                                www.phraseexpress.com).
                                Dit programma is niet alleen handig voor PRO-GEN, maar is ook heel
                                handig om tekstfragmenten in te voegen in Word of Email of in andere
                                programma's.

                                Voor gebruik met DOSBOX moet je wat instellingen aanpassen binnen
                                PhraseExpress:
                                - bij Tools>Settings>Expert Options>Paste method moet de 'Paste method'
                                ingesteld worden op 'Paste via keystroke simulation' en de 'key-by-key
                                mode' op 'Sendkey'.
                                - bij Tools>Settings>Expert Options>Delays
                                Key-by-key pasting speed = 10
                                Paste delay=70
                                Je kan dan via het PhraseExpress-symbool naast de klok een gekopieerde
                                tekst invoegen. Probeer dat maar eens.

> [...]
                                > ging dat onmiddelijk, nu gaat het in 3 stappen waarin de rode balk steeds
                                > van bovenaf het scherm naar de berokkene persoon "veegt"; ik schrik er

                                Gebruikte je vroeger niet CTRL-PijlRechts om in een keer die rechterkant
                                te bereiken? Dat scheelt in ieder geval een paar keer PijlRechts drukken.
                                Het probleem met die 'vegende' rode balk ken ik niet. Blijkbaar heeft
                                Evelien dat ook, maar ik kan het hier niet voor elkaar krijgen.

> [...]
                                > programma dan maar gewoon af, start het opnieuw op en maak vervolgens een
                                > back-up via het hulpprogramma Back up/Restore

                                Om zo'n USB-stick te herkennen moet deze al in de PC zitten voordat
                                PRO-GEN gestart wordt. Als je tijdens het werken met PRO-GEN de
                                USB-stick insteekt, dan is deze wel binnen Windows bekend, maar niet
                                binnen DOSBOX. PRO-GEN afsluiten en weer starten helpt dan inderdaad.

> [...]
                                > onduidelijke reden, ad hoc super traag gaat werken; soms is het zelfs
                                > "wachten" op de uitvoering van de gegeven opdracht, met name bij het

                                Hopelijk is die ad hoc traagheid ook een gevolg van die instructie die
                                DOSBOX niet goed uitvoert (zie 2). We hebben daarvoor op vele plekken
                                het programma wat aangepast. Als dat zo is zou dat in Aanvulling 19
                                opgelost kunnen zijn.
                                Ik zal jou en Evelien binnenkort een test-versie sturen om e.e.a. uit te
                                proberen.

                              • Ed van de Walle
                                Message 15 of 28 , Mar 6, 2011
                                  Dag Johan,

                                  Met dank voor de antwoorden en de tips (ook het antwoord aan Paul de Clerck,
                                  wiens optie ik ook zeer interessant vond).
                                  Ik had bij "mijn problemen" vergeten te melden dat ook de "geluiden" van
                                  Pro-Gen niet meer functioneren onder Dosbox en ....de USB-stick zit er al in
                                  voordat ik een back up maak; dus dan toch de "I:\"

                                  Met groet,
                                  Ed van de Walle

                                  _____

                                  Message 16 of 28 , Mar 6, 2011
                                    Op 6-3-2011 16:37, Ed van de Walle schreef:
> [...]
                                    > Pro-Gen niet meer functioneren onder Dosbox en ....de USB-stick zit er al in
                                    > voordat ik een back up maak; dus dan toch de "I:\"

                                    Hallo Ed,

                                    Het gaat er bij die USB-stick om dat deze al in de PC moet zitten op het
                                    moment dat je "PRO-GEN 3.0b via DOSBOX" opstart. Zodra DOSBOX eenmaal
                                    gestart is kunnen er geen schijfletters meer bijkomen.
                                    Dus eerst de USB-stick erin en dan pas PRO-GEN starten. Dan kan je
                                    binnen de backup-module die USB-stick gebruiken.

                                    Die geluiden functioneren ook op bijv. XP vaak al niet.
                                    Dat is erg afhankelijk van de PC hardware en de instellingen in het
                                    configuratiescherm. PRO-GEN gebruikt de ouderwetse BEEP functie waar
                                    onder Windows vaak geen geluidje aan gekoppeld is. Je kan bij de Windows
                                    geluiden-instelling eens nakijken of daar iets in te stellen is.
                                    In het bestand DOSBOX.CFG in de PG30 map staan ook een aantal
                                    geluidsinstellingen. Wellicht kan je daarmee die geluiden werkend krijgen.

                                  • Alex Mettau
                                    Message 17 of 28 , Jul 6, 2011
                                      Beste PRO-GENners,

                                      Ook ik heb VirtualBox geïnstalleerd, met daaronder Win XP Pro. Via een
                                      Shared folder maak ik verbinding met het Pro-Gen bestand en het ziet er
                                      allemaal prima uit, maar... Pro-Gen wordt in "Alleen lezen" modus
                                      geopend. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

                                      Ik heb onder Win 7 de betreffende mappen gedeeld en kan ook vanuit
                                      VirtualBox tekstbestanden in de PG30-mappen openen en bewerken, dus de
                                      juiste toegang heb ik wel. Toch blijft ProGen "Alleen lezen!" vermelden.

                                      Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

                                      Met vriendelijke groet,
                                      Alex Mettau,
                                      PG nr. 314.

                                    • Johannes Sijbom
                                      Message 18 of 28 , Jul 6, 2011
                                        Op 06-07-11 11:52, Alex Mettau schreef:
> [...]
                                        > juiste toegang heb ik wel. Toch blijft ProGen "Alleen lezen!" vermelden.
                                        >
                                        > Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

                                        Beste Alex

                                        In de handleiding vind ik bij "status" het volgende:
> [...]
                                        > bestand heeft. Mogelijke instellingen zijn: 'lezen & schrijven' en
                                        > 'alleen
                                        > lezen !'.
                                        > In de meeste gevallen heeft u volledige toegang d.w.z. lezen en
                                        > schrijven. Echter wanneer u het programma start met de /RO-optie of
                                        > indien
                                        > u het genealogische bestand met het read-only attribuut heeft gemarkeerd
                                        > dan heeft u alleen toegang om te lezen. Dat betekent dus dat u
                                        > alleen maar
                                        > kunt kijken en geen wijzigen kunt aanbrengen.
                                        Misschien lost dit je probleem op.

                                        Zelf draai ik Pro-gen vanuit VirtualBox met Windows XP Pro op een Mac.
                                        Daar mis ik de Insert-knop, maar met het virtuele toetsenbord van
                                        Windows valt prima te werken in Pro-gen.

                                        --
                                        Hartelijke groeten

                                        Johannes Sijbom

                                        bezoek ook eens onze website
                                        <http://www.xs4all.nl/%7Ejbsijbom/gen_alg1.html>

                                      • Alex Mettau
                                        Message 19 of 28 , Jul 6, 2011
                                          Op 6-7-2011 13:14, Johannes Sijbom schreef:

> [...]
                                          > Daar mis ik de Insert-knop, maar met het virtuele toetsenbord van
                                          > Windows valt prima te werken in Pro-gen.

                                          Beste Johannes,

                                          Bedankt voor de reactie. Ik had dit zelf inmiddels ook al in de
                                          handleiding teruggevonden. Ik heb echter de /RO-optie niet gebruikt bij
                                          het starten en de bestanden hebben ook geen read-only attribuut. Vanuit
                                          DOSBOX kan ik dezelfde bestanden ook normaal muteren, alleen vanuit
                                          VirtualBox lukt het niet. Sorteren en dergelijke gaan prima en razend
                                          snel, maar wijzigingen aanbrengen niet.

                                          Ik heb ook al geprobeerd om te starten met /RW als optie (staat niet in
                                          de handleiding, maar toch maar geprobeerd), maar dat helpt ook niet.

                                          Ik heb nog niet geprobeerd of het wel werkt als ik de hele Pro-Gen map
                                          ook naar de virtuele machine haal, omdat het mijn bedoeling is als ik
                                          even snel wat wil raadplegen dit via DOSBOX te blijven doen.

                                          Zijn er nog anderen met soortgelijke ervaringen?

                                          Groeten, Alex.
                                        • aat_versteegt
                                          Message 20 of 28 , Jul 6, 2011
                                            Alex,
                                            Ik heb zelf geen problemen met VirtualBox. Heb Pro-Gen op de virtuele C: schijf staan. Als ik klaar ben met invoeren zorg ik wel dat alle data bestanden naar een shared folder worden doorgekopieerd d.m.v. een batchbestandje.
                                            Las op het VirtualBox forum wel een issue met vorige versies dat shared folders read only konden worden. Zie http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=5&t=19753
                                            Maar in de huidige versie mag dat niet meer voorkomen.

                                            Je kunt natuurlijk altijd PG even op je virtuele C: schijf zetten om te zien of het dan wel werkt.

                                            Met vriendelijke groeten,
                                            Aat Versteegt

                                            --- In pro-gen@yahoogroups.com, Alex Mettau <alp.mettau@...> wrote:

> [...]
                                            > even snel wat wil raadplegen dit via DOSBOX te blijven doen.
                                            >
                                            > Zijn er nog anderen met soortgelijke ervaringen?

                                          • Paul De Clerck
                                            Message 21 of 28 , Jul 6, 2011

                                              Ik draai PG30 vlot op de virtuele C-schijf, waar XP Pro op draait, wel volledig gekopieerd van de originele C-schijf (onder WIN7), waar DosBox op draait.
                                              Na elke aanpassing van gegevens (soms meemalen per dag omdat ik honderden rouwbrieven aan het verwerken ben) maak ik een backup (bij vb. RBVVF.LZH) in de map C:\PG30\BACKUP die ik daarvoor heb aangemaakt, maar onmiddellijk kopieer ik dit bestand naar de C-schijf van de server. Ik heb daartoe in de VirtualBox een link gemaakt naar die originele C.
                                              Deze link is als drive (P) bekend, op “mijn computer” voluit als: c_drive op 'Vboxsvr' (P)

                                              Dat betekent dat ik uit de map PG30 van de VirtualBox kan kopiëren naar de map PG30 op de originele computer door een kopie te maken van C:\PG30\... naar P:\PG30\...

                                              Ik stelde daarbij wel vast dat deze link niet kon worden gebruikt om in Pro-Gen direct bestanden onder P te openen en ook niet om parentelen en andere uitvoerbestanden direct op de P-drive te laten opslaan. Ik vermoed dat het is omdat de langere naam (P moet worden omgezet naar ...) niet erkend wordt door Pro-Gen, dat toch nog steeds een DOS-pogramma is gebleven.

                                              Maar het werkt prima om alles volledig op de virtuele schijf te laten werken, onder WIN XP, en dan de resultaten over te brengen naar de P-drive, die dus mijn originele C-drive is, waar ik dan RBVVF.LZH met Restore ook beschikbaar maak in de daar draaiende PG30..

                                              Andere vaststelling is dat je de printer of scanner niet op beide machines tegelijk beschikbaar hebt. Wil je printen uit PG30 op de virtual box, dan moet je de printer aan de box toekennen, maar dan kan je niet printen vanuit de originele computer. Dat is maar iets waar je moet op letten als de VirtualBox open is.

                                              Met genealogische groet,
                                              Paul De Clerck
                                              VVF-lid 395
                                              pdeclerck(ad)scarlet.be

                                              Message 22 of 28 , Jul 6, 2011
                                                Beste Aat en Paul,

                                                Bedankt voor de informatie en het meedenken.

                                                Ik heb één van de bestandensets naar de Virtuele C: schijf gecopieerd en
                                                dan werkt alles perfect. Eigenlijk wilde ik voorkomen om de bestanden
                                                allemaal naar de virtuele schijf te moeten kopiëren. Als ik ook nog
                                                gebruik van DOSBOX wil blijven maken om even snel wat na te kijken en
                                                eventueel een kleine aanvulling of wijziging aan te brengen moet ik de
                                                bestanden weer naar de virtuele schijf kopiëren. En na een wijziging via
                                                de VirtualBox weer de andere kant op.

                                                Ik moet maar iets zien te creëeren om ProGen op de Virtuele schijf op te
                                                starten vanuit een batch-file, die eerst alle data-bestanden kopieert
                                                vanaf de Win7-map. En dan na afsluiten van ProGen alle die bestanden via
                                                de shared-folder weer automatisch naar de oorspronkelijke plaats
                                                kopieert. Misschien is het zelfs verstandig om de DOSBOX-versie maar met
                                                de /RO-optie op te starten om verschillen te voorkomen (ik ken mezelf).

                                                Toch vind ik het vreemd dat ik wel vanuit VirtualBox bestanden via de
                                                shared folder kan openen, bewerken en opslaan (ook in de ProGen-mappen),
                                                maar dat Pro-Gen zelf al opstart met de "Alleen lezen!" melding.
                                                Misschien dat Johan of Dinant hier wat duidelijkheid over kan verschaffen?

                                                Nogmaals dank voor de ondersteuning. Ik kan mijn geplande aanschaf van
                                                een nieuw genealogieprogramma voorlopig weer op de lange baan schuiven
                                                en lekker met Pro-Gen blijven werken!

                                                Met vriendelijke groet,
                                                Alex Mettau.

                                                Message 23 of 28 , Jul 14, 2011
                                                  Op 6-7-2011 21:25, Alex Mettau schreef:
> [...]
                                                  > maar dat Pro-Gen zelf al opstart met de "Alleen lezen!" melding.
                                                  > Misschien dat Johan of Dinant hier wat duidelijkheid over kan verschaffen?

                                                  Hallo Alex,

                                                  Ik heb geen ervaring met VirtualBox, dus ik kan daar zo geen tip geven.
                                                  Maar het is inderdaad wel vreemd dat dit niet werkt. Wellicht dat die
                                                  link van Aat nog wat oplevert.

                                                  We hebben in Aanvulling 15 (01-09-2007) aanpassingen voor VirtualPC van
                                                  Microsoft gemaakt, waarbij de constructie zodanig was dat binnen
                                                  VirtualPC enkel een snelkoppeling stond naar de PRO-GEN software en data
                                                  die gewoon op de 64-bit Windows-schijf geinstalleerd stond.
                                                  Als je voor dat read-only probleem een instelling weet te vinden, dan is
                                                  zo'n zelfde constructie vanuit VirtualBox waarschijnlijk ook wel mogelijk.