Pro-Gen gebruiken tbv begraafplaats

  • Paul van Alphen
    Message 1 of 3 , Dec 27, 2010
      Beste mensen,

      Tbv het beter bijhouden van de begraafplaats in onze parochie ben ik op zoek
      naar software die ons hierbij zou kunnen ondersteunen. Er is professionele
      software beschikbaar echter deze is behoorlijk kostbaar. Als geregistreerde
      Pro-Gen gebruiker denk ik er aan om Pro-Gen voor dit doel in te zetten.
      Echter, na een dag knutselen aan een nieuwe .DEF-file merk ik dat dit toch
      lastiger is dan ik dacht. Er komt nl nogal wat bij kijken.

      Voordat ik nu opnieuw het wiel weer ga uitvinden daarom toch de vraag of er
      toevallig mensen zijn die hier al eens mee bezig zijn geweest. Ter info, het
      uitgangspunt zou vlg mij een bestand moeten zijn waarin 2 groepen informatie
      te vinden zijn tw een groep waarin opgenomen wie de huidige bekende eigenaar
      van een graf is en een tweede groep die een overzicht per graf laat zien.
      Binnen beide groepen is specifieke informatie te vinden zoals bv
      adresgegevens van de bekende eigenaar, duur van de grafrechten, wie in welk
      graf ligt, de locatie van het graf en welke graven nog beschikbaar zijn.

      Een belangrijke reden om eea met software te gaan ondersteunen is om beter
      zicht te krijgen op het verlopen van grafrechten. Het zou dus redelijk
      eenvoudig moeten zijn om snel een overzicht te kunnen genereren van graven
      waarvan de grafrechten bv binnen een jaar gaan verlopen zodat de eigenaar
      hierover geïnformeerd kan worden.

      Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

      Met vriendelijke groet,
      Paul van Alphen.
    • Rob
      Message 2 of 3 , Dec 28, 2010
        --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Paul van Alphen" <pdavanalphen@...> wrote:

> [...]
        > waarvan de grafrechten bv binnen een jaar gaan verlopen zodat de eigenaar

        Beste Paul,

        Vergeet het maar, dat knutselen met Pro-Gen. Je geeft een heel korte beschrijving van wat je wilt en alleen daaruit al kan ik een aantal zaken halen waarvoor je een ander sort applicatie nodig hebt.
        Overigens: voor vrijwel alle professionele software is er wel een gratis (open source) alternatief; de kunst is om het te achterhalen.

        Je krijgt te maken met de volgende groepering van gegevens:
        - logistieke gegevens over de graven (welke graven zijn er, welke zijn bezet, welke zijn vrij, ligging per graf, enz).
        - gegevens van een graf: eigenaar, grafrechten, bezetting
        - persoons-gegevens: de zgn. NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats) van de eigenaren. Moeten daar ook vertrouwelijke gegevens bij, als bijvoorbeeld bankrekeningnummers?

        Afhankelijk van wat je wilt bijhouden over de geschiedenis van een graf (wie heeft er ooit in gelegen), wordt de groepering van gegevens nog uitgebreider en ingewikkelder.

        Als je het bestand wilt gebruiken zoals jij beschrijft, krijg je ook nog eens te maken met beheer- en privacy-aspecten.
        Je wilt levende personen op de hoogte houden van (aflopende) grafrechten, dus moet je ook van die personen een soort van 'ledenadministratie' gaan bijhouden, anders kun je ze niet meer bereiken. Secretariaatswerk dus.
        Met het werken met persoonsgegevens moet je je ook aan de Privacy-regelgeving houden. Heeft waarschijnlijk consequenties voor je software en voor het werken met die software.

        Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat Pro-Gen niet de meest voor de hand liggende tool is om dit alles te doen.
        Los van de vraag of er gratis "speciaal-voor-dit-doel-software" bestaat, zijn er ook gratis middelen waarmee je veel beter zelf kunt knutselen dan met Pro-gen. Bijvoorbeeld met het Microsoft Office-onderdeel Access (dat is op zich zelf niet gratis, maar vaak wel beschikbaar bij een betrokken vrijwilliger); een andere mogelijkheid is een zelfgemaakt programma op basis van PHP/MySQL.

        En om volledig te zijn: ik ben een trouwe Pro-Gen gebruiker sinds de jaren '80, maar ook ict-er.

        Groeten,
        Rob Waaijenberg
      • Paul van Alphen
        Message 3 of 3 , Dec 28, 2010
          Hallo Rob,

          Dank voor je waardevolle antwoord.

          Over de privacy-regelgeving had ik inderdaad niet eens nagedacht maar dat
          speelt hier natuurlijk ook mee, de vertrouwelijke gegevens zoals banknummers
          moeten inderdaad ook opgenomen worden. Ben toch blij dat ik deze vraag op
          dit forum gesteld heb!

          Ben van huis uit geen ict-er maar heb vanaf het home-computer (basic!)
          tijdperk dmv veel zelf uitproberen dingen geleerd. Ben er ook niet vies van
          om aan nieuwe dingen te beginnen maar PHP/MySQL is compleet nieuw voor mij.
          Zou niet weten hoe ik dat aan zou moeten pakken en of me dat gaat lukken.
          Als je eventueel nog tips hebt hoe ik dit zou kunnen doen dan hoor ik dat
          nog graag van je. Gezien het feit dat dit verder buiten het bestek van dit
          forum ligt zou ik je willen vragen om dit dan buiten dit forum te doen. Bij
          voorbaat dank.

          Met vriendelijke groet,
          Paul van Alphen.