Re: Pro-Gen bestand uit Pro-Gen afsplitsen

  • leonardvankessel
    Message 1 of 6 , Dec 1, 2010
      Don en Paul,

      inderdaad, het klopt wat jullie geschreven hebben; ik heb de keuze van handhaven van recordnummers op N gezet, en het bestand is geworden zoals het moet,

      Een klein beetje vreemd resultaat bij zo'n keuze . . . .

      Leonard van Kessel

      --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Don Arnoldus" <don@...> wrote:

      > Leonard van Kessel vroeg:

      > Het verschil zit 'm waarschijnlijk in het al dan niet handhaven van de
      > recordnummers. Dit wordt tijdens het export-proces gevraagd. Bij
      > handhaving van de recordnummers reserveert PRO-GEN alle tussenliggende
      > records, zodat het bestand bij een wat ongelukkige selectie (zowel lage
      > als hoge nummers) vrijwel even groot zal zijn als het oorspronkelijke
      > bestand (althans de PER- en REL-bestanden). Geeft je de records in je
      > nieuwe bestand nieuwe nummers, dan scheelt dat aanzienlijk in de
> [...]
    • Ivo Gilisen
      Message 2 of 6 , Dec 1, 2010

        Dat komt omdat gij tijdens de export gekozen hebt voor " Oude recordnummers
        handhaven ? JA" en dus houdt PG30 plaats vrij voor die niet gebruikte
        recordnummers.
        Om een kleiner bestand te bekomen: kies "Oude recordnummers handhaven ? NEE"

        Groetjes,
        Ivo Gilisen
        ivo.gilisen@...
        http://users.telenet.be/ivo.gilisen
        ivo.gilisen@...
        http://www.pro-gen.be

[...]

        vr. gr. Leonard van Kessel

        Message 3 of 6 , Dec 1, 2010
          Leonard van Kessel merkte terloops op:

          > Een klein beetje vreemd resultaat bij zo'n keuze . . . .

          Nee, dit is geen vreemd resultaat, maar volkomen logisch. Het enige dat de
          makers verweten zou kunnen worden, is dat je niet van tevoren op dit
          verschijnsel bent gewezen bij de keuze al of niet oude recordnummers te
          behouden.

          Elk record (althans van de PER- en REL-bestanden) reserveert de nodige
          database-ruimte voor het totale aantal records, dus tot en met het record
          met het hoogste recordnummer. De recordlengte (= diskruimte per record) is
          afhankelijk van de gekozen opmaakdefinitie, immers hoe meer velden er in
          die definitie staan, hoe meer ruimte er nodig is. De inhoud van memovelden
          wordt in een andere bestand opgeslagen, zodat in de PER- en REL-bestanden
          alleen een vaste ruimte nodig is voor een verwijzing naar dat andere
          bestand.

          Probeer als test maar eens een kopie te maken van een selectie van de
          eerste 10 records uit je oorspronkelijke bestand. Het hoogste recordnummer
          is dan 10 en daar zal de ruimte in het nieuwe bestand op zijn aangepast.
          Allemaal volkomen logisch. Omgekeerd, een kopie van alleen je hoogste
          record zal onevenredig veel ruimte innemen, zoals hierboven uitgelegd.

          Overigens... je zult merken dat bij aanvullingen in het kopie-bestand als
          eerste alle lege records (opnieuw) worden benut, zodat de dataruimte niet
          groeit. Pas als alle lege records zijn 'gevuld', neemt de bestandsgrootte
          weer toe.

          Hopelijk is nu alles duidelijk.

          Vr.gr.
          Don Arnoldus, helpdesk PGGG