Re: [pro-gen] Pro-Gen bestand uit Pro-Gen afsplitsen

    Message 1 of 6 , Nov 30, 2010
      Leonard van Kessel vroeg:

      > Ik heb een selectie van 444 personen en 126 relaties uit een bestand van
      > bijna 46.000 personen en ruim 16.000 relaties verwerkt.
      > Wat mij bijzonder verbaasd is het aantal Mb bij de .PER en .REL van de
      > afgesplitste bestanden en de originele bestanden hetzelfde aantal Mb is!!
      > Heb ik iets vergeten tijdens de afsplitsingsprocedure?

      Het verschil zit 'm waarschijnlijk in het al dan niet handhaven van de
      recordnummers. Dit wordt tijdens het export-proces gevraagd. Bij
      handhaving van de recordnummers reserveert PRO-GEN alle tussenliggende
      records, zodat het bestand bij een wat ongelukkige selectie (zowel lage
      als hoge nummers) vrijwel even groot zal zijn als het oorspronkelijke
      bestand (althans de PER- en REL-bestanden). Geeft je de records in je
      nieuwe bestand nieuwe nummers, dan scheelt dat aanzienlijk in de
      opslagruimte.

      Vr.gr.
      Don Arnoldus, helpdesk PGGG
    • leonardvankessel
      Message 2 of 6 , Dec 1, 2010
        Don en Paul,

        inderdaad, het klopt wat jullie geschreven hebben; ik heb de keuze van handhaven van recordnummers op N gezet, en het bestand is geworden zoals het moet,

        Een klein beetje vreemd resultaat bij zo'n keuze . . . .

        Leonard van Kessel

        --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Don Arnoldus" <don@...> wrote:

> [...]
        > bestand (althans de PER- en REL-bestanden). Geeft je de records in je
        > nieuwe bestand nieuwe nummers, dan scheelt dat aanzienlijk in de

      • Ivo Gilisen
        Message 3 of 6 , Dec 1, 2010

          Dat komt omdat gij tijdens de export gekozen hebt voor " Oude recordnummers
          handhaven ? JA" en dus houdt PG30 plaats vrij voor die niet gebruikte
          recordnummers.
          Om een kleiner bestand te bekomen: kies "Oude recordnummers handhaven ? NEE"

          Groetjes,
          Ivo Gilisen
          ivo.gilisen@...
          http://users.telenet.be/ivo.gilisen
          ivo.gilisen@...
          http://www.pro-gen.be

[...]

          vr. gr. Leonard van Kessel

          Message 4 of 6 , Dec 1, 2010
            Leonard van Kessel merkte terloops op:

            > Een klein beetje vreemd resultaat bij zo'n keuze . . . .

            Nee, dit is geen vreemd resultaat, maar volkomen logisch. Het enige dat de
            makers verweten zou kunnen worden, is dat je niet van tevoren op dit
            verschijnsel bent gewezen bij de keuze al of niet oude recordnummers te
            behouden.

            Elk record (althans van de PER- en REL-bestanden) reserveert de nodige
            database-ruimte voor het totale aantal records, dus tot en met het record
            met het hoogste recordnummer. De recordlengte (= diskruimte per record) is
            afhankelijk van de gekozen opmaakdefinitie, immers hoe meer velden er in
            die definitie staan, hoe meer ruimte er nodig is. De inhoud van memovelden
            wordt in een andere bestand opgeslagen, zodat in de PER- en REL-bestanden
            alleen een vaste ruimte nodig is voor een verwijzing naar dat andere
            bestand.

            Probeer als test maar eens een kopie te maken van een selectie van de
            eerste 10 records uit je oorspronkelijke bestand. Het hoogste recordnummer
            is dan 10 en daar zal de ruimte in het nieuwe bestand op zijn aangepast.
            Allemaal volkomen logisch. Omgekeerd, een kopie van alleen je hoogste
            record zal onevenredig veel ruimte innemen, zoals hierboven uitgelegd.

            Overigens... je zult merken dat bij aanvullingen in het kopie-bestand als
            eerste alle lege records (opnieuw) worden benut, zodat de dataruimte niet
            groeit. Pas als alle lege records zijn 'gevuld', neemt de bestandsgrootte
            weer toe.

            Hopelijk is nu alles duidelijk.

            Vr.gr.
            Don Arnoldus, helpdesk PGGG