Pro-Gen en Windows 7 (64 bits)

  • Evelien van Ruitenbeek
    Message 1 of 9 , Aug 30 3:39 PM
      Dag Allemaal,

      Nog steeds zie ik hier en op het PGGG-forum vragen staan over de werking van
      Pro-Gen onder Windows 7 (64 bits).

      Met behulp van DosBox gaat het werken met Pro-Gen redelijk, maar niet zoals
      met Windows XP.

      Er zijn betere mogelijkheden zoals het installeren van Sun VirtualBox. Je
      hebt dan een virutuele schijf waarop je Windows XP kunt installeren en
      Pro-Gen.

      Het programma zou dan als vanouds moeten draaien.

      Nu ben ik echt geen beginneling op het gebied van computers, maar ik krijg
      Windows XP niet goed geïnstalleerd op die virtuele schijf.

      Maar ook lijkt het me, dat een doorsnee computergebruiker(st)er hier niet
      aan moet beginnen.

      Tenzij hiervoor een uitgebreide stap-voor-stap handleiding voor zou zijn.

      De reden dat ik hiermee kom is, dat ik tot nu toe toch Pro-Gen het beste
      programma vindt.

      Het afgelopen half jaar heb ik diverse genealogische programma's
      uitgeprobeerd, maar mis toch zaken die met Pro-Gen wel kunnen. Of die nu IN
      het programma zitten, of door gekoppelde toepassingen..... En natuurlijk
      speelt ook mee, dat ik dit programma al 17 jaar gebruik, dus ermee kan lezen
      en schrijven :-)

      De problemen waar ik tot nu toe tegenaan loop met het werken met DosBox,
      zijn niet zo heel erg groot, eerder irriterend.

      - Ik ben gewend om programma's "standby" te hebben, zoals mijn
      e-mailprogramma (Outlook) en wat hulpprogramma's op het gebied van
      tekstopmaak. Wat ik nu geregeld merk bij het werken met Pro-Gen, dat het
      lijkt of het geheugen "vol loopt". Maar ik heb een computer met 4 GB
      geheugen, dat kan dus eigenlijk niet. Het bewegen in een persoonsblad met de
      pijltjes b.v. naar ouders, partners, kinderen etc. gaat dan tergend langzaam
      en ook het intypen is traag.

      Ik moet dan Pro-Gen afsluiten en opnieuw opstarten. Dan gaat het weer een
      tijd goed.

      - Wat ik ook tegenkom, is een vreemd verschijnsel met het intypen van een
      datum. Normaal kun je een datum intypen als 30082010 en Pro-Gen maakt er dan
      automatisch 30-08-2010 van.

      Wanneer ik begin met het invoeren op deze manier, dan gaat dat 1 of 2x keer
      goed en dan opeens krijg ik de boodschap: deze datum klopt niet met het
      ingestelde formaat etc...

      Ik voer dan een tijdje de datum in met streepjes ertussen en als ik dan na
      b.v. 10 keer de datum zo heb ingevoerd en dan weer zonder streepjes invoer,
      gaat het weer goed.

      Heb al van alles geprobeerd en ook Johan gevraagd, maar kom er niet uit hoe
      dit nu komt.

      - Ook liet Ivo van de week weten dat sommige toetscombinaties niet meer
      werken.

      - Verder gebeurt het me iets te vaak dat Pro-Gen er plotseling mee stopt.
      Bij het opnieuw opstarten wordt er opnieuw geïndexeerd en je zult net zien
      dat ik dan met een aantal selecties bezig was. Waar dat nu aan ligt.........
      ik weet het niet.

      Wat wil ik nu met dit verhaal?

      Allereerst natuurlijk of bovenstaande problemen op de een of andere manier
      opgelost kunnen worden. En ten tweede of er gebruikers zijn, die ook bij het
      gebruik van Pro-Gen in Windows 7 (64 bits) tegen meer zaken aanlopen, die
      niet meer goed werken in Pro-Gen.

      Maar ook het feit dat ik - en met mij meer gebruikers die deze Windows
      versie (gaan) gebruiken - wil blijven werken met dit unieke programma.

      Eerlijk gezegd zie ik een volledige Windows versie van Pro-Gen in de
      toekomst niet komen.

      Cru naar de makers toe, maar na 13 jaar geloof ik daar niet meer in.

      Ik zit daar ook niet zo op te wachten. Er zijn diverse onderdelen gekoppeld
      aan Windows, dus het maakt mij niet uit dat Pro-Gen een Dos-programma is. Al
      die tierelantijnen van Windows programma's hoef ik niet:-)
      Zolang het programma maar doet waarvoor ik het gebruik (prima uitvoer in
      Word en in HTML voor mijn website). Destijds heb ik gekozen voor Pro-Gen
      vanwege de vele selectiemogelijkheden en de mogelijkheid het programma aan
      te passen (à la Carte).

      Dat laatste (VTX) doe ik allang niet meer. Het programma is zo gegroeid in
      de afgelopen jaren, dat alles vrijwel mogelijk is. En dat vind ik niet terug
      bij de Windows programma's die ik uitgeprobeerd heb.

      Dus Johan en Dinant, waarom niet gewoon de knoop doorhakken en stoppen met
      de plannen voor een volledige Windows versie?

      En in plaats daarvan jullie tijd en energie steken in het oplossen van o.a.
      bovenstaande probleempjes met Windows 7(64 bits), waardoor de Pro-Gen
      liefhebbers ook met snelle machines het programma kunnen blijven gebruiken?

      Ik ben benieuwd naar reacties, zowel van gebruikers van Windows 7 als van de
      makers......

      Groetjes,

      Evelien

    • j_vanrooij@hotmail.com
      Message 2 of 9 , Aug 30 4:11 PM
        Dag Allemaal,

        Kan het niet beter zeggen als Evelien het hiervoor gedaan heeft.
        Heb noodgedwongen over moeten stappen naar de Mac, dit vanwege het scherpe en duidelijke scherm
        Maar krijg het niet voor elkaar in een virtuele omgeving ProGen te laten werken.
        Ik heb diverse andere programma's getest, maar zou dolgraag met ProGen verder willen. Hoewel ook ik niet meer in een window versie geloof.
        Dus inderdaad ook liever een oplossing voor hetgeen we nu tegen aanlopen.

        met hartelijke groeten,
        Jeanne van Rooij

        Message 3 of 9 , Aug 31 12:33 AM
          Dag Evelien,

          Op http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090830213608AAcIwvM staat iets waaruit ik begrijp dat je een mogelijkheid hebt
          om 32 bit in een 64 bit omgeving te installeren.
          Nog een link; http://en.wikipedia.org/wiki/WoW64 ,
          als ik het goed lees zou het betekenen dat er een 32 bit mogelijkheid in win7 ingebouwd zit.....

          Draai zelf 32 bit dus kan het niet nakijken.
          Misschien heb je hier iets aan.
          Ook ik ben een fan van progen.

          gr,Gerrit

          Message 4 of 9 , Aug 31 1:15 AM
            Beste Evelien,

            Ik werk al enkele maanden met de VirtualBox, die inmiddels van Oracle is
            geworden (overname van Sun). Er zijn regelmatig updates en alles werkt
            perfect. Ik heb na het aanschaffen van een nieuwe PC met Win7 in deze
            VirtualBox mijn "oude" Win XP Pro geïnstalleerd en daarin draait PG als
            voorheen zonder enig probleem. Die Oracle VirtualBox werkt ook op Mac en
            zelfs in Unix e.a.
            Het enige wat ik heb gedaan is dat ik van uit de virtuele omgeving een
            netwerklink heb gelegd naar mijn C en D drives (die daar nu P en Q heten) om
            gemakkelijk mijn LZH bestanden op mijn directory C:\PG30\BACKUP over te
            zetten. Mijn zoon, die informaticus is, heeft me daarbij wel geholpen, want
            van netwerken ben ik ook niet zo goed op de hoogte als hij..
            Deze map gebruik ik al jaren om al mijn backups (lees *.LZH) bij te houden
            en ik maak stelselmatig een backup als ik PG afsluit, ook als ik maar een
            kleine wijziging heb aangebracht. Ik heb onder de deelmap BACKUP nog 4
            deelmappen met korte namen, voor FAMilie, VVF, Klappers en Diversen. Ik heb
            met name meer dan 200 LZH-bestanden en dat wordt dan wat overzichtelijker
            dan alles op één hoop gooien.

            De gewone C:\PG30 is ook (redelijk zoals je zegt) bereikbaar via DosBox,
            maar daarin werkt PG niet zo gemakkelijk als in de VirtualBox, want er zijn
            wat sneltoetsen en andere zaken die niet zo goed werken.

            Ik ben ook al een oudgediende van PG, met name sedert april 1992, nr. 401,
            toen Johan en Dinant voor het eerst in Vlaanderen (VVF-congres in Dilbeek)
            PG kwamen voorstellen. Ook ik kan en wil niet overstappen, maar betreur wel
            dat er nog steeds geen echte windowsversie beschikbaar is, ook al is al
            jaren geleden een goed werkende versie getoond. Ik begrijp het niet meer en
            denk inderdaad niet dat ik het nog zal meemaken, nu ik ondertussen 76 ben
            geworden. Heel spijtig!
            Zou er toch nog een mirakel kunnen gebeuren?

            Met genealogische groet,
            Paul De Clerck
            VVF-lid 395
            PG-licentie 401
            pdeclerck(ad)scarlet.be

            Van: "Evelien van Ruitenbeek" <evelienr@...>
            Datum: dinsdag 31 augustus 2010 0:39
            Aan: <pro-gen@yahoogroups.com>
            Onderwerp: [pro-gen] Pro-Gen en Windows 7 (64 bits)

> [...]
            > gebruiken?
            >
            > Ik ben benieuwd naar reacties, zowel van gebruikers van Windows 7 als van

          • Ed van de Walle
            Message 5 of 9 , Aug 31 2:24 AM
              Dag Evelien en allen,

              Je boodschap is mij recht uit het hart gegrepen. Ik zit ook met de gedachte
              een nieuwe pc aan te schaffen, maar heb grote vrees dat ik, met mijn zeer
              beperkte software-kennis, problemen ga ondervinden met Pro-Gen, waar ik
              dagelijks vele uren mee werk. Ik blijf dus die beslissing tot aankoop steeds
              maar uitstellen. De oplossing zit m.i., net zoals jij aangeeft in het
              draaibaar maken van het ‘conventionele’ Pro-Gen op Windows 7 en dit zonder
              dat allerlei hulpmiddelen van elders te moeten aanslepen. De makers van het
              programma zouden een goede toepassing daartoe moeten aanbieden binnen het
              programma Pro-Gen, geschikt voor installatie en functionering op Windows
              7.....als dat toch een werkelijkheid werd!

              Met groet,

              Ed van de Walle/tilburg

              _____

[...]

              Geen virus gevonden in het binnenkomende-bericht.
              Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
              Versie: 9.0.851 / Virusdatabase: 271.1.1/3096 - datum van uitgifte: 08/26/10
              20:34:00

            • Jozef Van de Ven
              Message 6 of 9 , Aug 31 3:18 AM
                Hallo Ed,

                Het is niet Windows 7 dat het probleem geeft maar de 64-bit versie van
                Windows 7.
                Ik gebruik Windows 7 met de 32-bit versie en daar ondervind ik geen enkel
                probleem, daar moet zelfs geen virtuele schijf of dosbox voor gebruikt
                worden.

                Mvg,
                Jos Van de Ven

[...]

              • Raymond Quisthoudt
                Message 7 of 9 , Aug 31 6:24 AM
                  Allo trouwe Pro-Gen gebruikers
                  Ook ik werk met Windows 7, 64 bits en beschik zelfs over 8 GB geheugen, dus
                  niet echt een slome computer maar ook bij mij krijgt Pro-Gen in de Dos-box
                  soms de hik of verslikt hij zich, kortom hij is soms van slag. Dat is vlug
                  voorbij maar het is wel irriterend. Ik gebruik het programma recht-toe,
                  recht-aan, zonder er speciale eisen aan te stellen, maar toch loopt het soms
                  even fout.
                  In de loop der jaren heb ik zowat alle bestaande concurrenten van Pro-Gen
                  uitgeprobeerd, maar geen enkel kon mij bekoren en ik keerde steeds weer naar
                  PG dat ik reeds gebruik sinds versie 1, maar dat neemt niet weg dat ik meen
                  dat de overgang naar Windows wenselijk en zelfs onvermeidelijk is, indien
                  men het peleton wenst bij te houden. Nu Windows eindelijk van het gebrekkige
                  DOS verlost is, staat de weg open voor heel wat vernieuwing en ik vrees dat
                  PG op een dag zich niet meer zal kunnen aanpassen.
                  Waarom nog steeds geen Windowsversie? Dit is een vraag die ik stel aan Johan
                  en Dinant, maar geenszins als verwijt bedoelt. Ik begrijp dat men, om het
                  goed te doen het programma geheel zal moeten herschrijven. Ik twijfel er
                  niet aan of zij wel over de genealogische kennis beschikken en ik ben ook
                  van mening dat de programatie ook niet het struikelblok is. Dan blijft er
                  enkel nog de tijdsfactor over.
                  Kunnen eventueel geen gebruikers met kennis van programmatie ingeschakeld
                  worden? Misschien een stomme vraag, maar het is wel reeds gebeurd bij andere
                  software uit de freeware omgeving en met veel succes trouwens.
                  In afwachting hou ik het toch nog bij Pro-Gen
                  Arcue

                • aat_versteegt
                  Message 8 of 9 , Aug 31 9:40 AM
                    Hallo Evelien,

                    Jammer dat het jou nog niet gelukt is Sun VirtualBox (heet nu trouwens Oracle Virtualbox) te installeren. Dit is in mijn ogen momenteel de enige manier om Pro-Gen goed te kunnen draaien op een 64-bit systeem. Ik ben daarom dus nog steeds een tevreden gebruiker van Pro-Gen.
                    In de Computer! Totaal van augustus van dit jaar staat op de pagina's 50 t/m 54 een Workshop Virtuele Computer beschreven. Hierin wordt uitgelegd hoe VirtualBox geinstalleerd moet worden en hoe je een ander besturingssysteem daarbinnen kunt installeren.

                    Volgens mij zou het aan de hand van die beschrijving toch zeker moeten lukken.
                    Met vriendelijke groeten,
                    Aat Versteegt

                    --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Evelien van Ruitenbeek" <evelienr@...> wrote:

> [...]
                    >

                    > Ik ben benieuwd naar reacties, zowel van gebruikers van Windows 7 als van de

                  • Evelien van Ruitenbeek
                    Message 9 of 9 , Aug 31 12:01 PM
                      Hallo Aat,

                      Dank voor de tip! Ik ga morgen snel naar de boekwinkel:-)
                      Ergens moet ik iets fout hebben gedaan, want Windows (uiteraard een
                      officiële versie) werd wel geïnstalleerd, maar ik kreeg tussendoor
                      foutmeldingen.
                      Ik heb er wel de handleiding bij gehad en die was best duidelijk, maar wel
                      in het En gels.
                      Dus ik ben bang dat ik toch wat over het hoofd heb gezien.
                      Maar ik kom er wel uit:-)