Lesbisch

  • Daniel
    Message 1 of 5 , Aug 28, 2010
      Beste moderator,
      Hoe kan ik een kind invoeren bij een lesbisch koppel?
      Dat kind draagt de familienaam van een van de twee dames.
      Dank voor een woordje uitleg.
      Daniel

      Daniel Goos - Vandaele
      Draperiestraat 9
      B-8940 Wervik (Belgium)
      056/31.32.69
      http://danielgoos.woelmuis.nl
      http://gw.geneanet.org/dg015252

      Message 2 of 5 , Aug 28, 2010
        Daniel Goos vroeg:

        > Hoe kan ik een kind invoeren bij een lesbisch koppel?
        > Dat kind draagt de familienaam van een van de twee dames.

        Hoewel het zaad toch echt afkomstig is van een man of een mannelijke donor, kan het in PRO-GEN niet anders dan één van de dames een M als geslachtscode te geven. Neem dan bij voorkeur de dame wier familienaam aan het kind is toebedeeld. In het algemene infoveld kan dan een opmerking komen omtrent het ware geslacht van de dame. Het is geen fraaie oplossing, maar ja... dat krijg je als je met de natuur gaat knoeien... ;-)

        Met vriendelijke groeten,
        Don Arnoldus, helpdesk PGGG

      • W.Brasse@Gmail
        Message 3 of 5 , Aug 29, 2010
          Genealogie gaat strikt genomen toch over de genen/genetische afstamming?
          Ik zou in elk geval de biologische moeder als moeder koppelen, en de ander
          ("mee-moeder") dan maar niet koppelen aan het kind.

          Groet,
          Wil

          Message 4 of 5 , Aug 29, 2010
            Wil Brasse schreef:

            > Genealogie gaat strikt genomen toch over de genen/genetische afstamming?

            Nee, dat is juist het punt. Op de site van de NGV staat deze definitie:

            GENEALOGIE (of stamboom)
            Alle personen die in wettige mannelijke lijn afstammen van een bepaald mannelijk persoon.

            Let op het woordje 'wettige'. Het gaat in de genealogie om familielijnen en dan met name de wettige. Welke personen maken deel uit van een bepaald geslacht. Als we ons ook nog eens bezig zouden moeten houden met de biologische lijnen, dan komen we met de burgerlijke stand en al die andere bronnen niet goed uit. Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat in 10% van de gevallen iemands wettige vader niet de biologische vader is. Nu durf ik mijn hand niet in het vuur te steken voor die bewering, maar het illustreert wel hoe het zit met de genealogie.

            Natuurlijk is het interessant om - indien bekend - ook biologische lijnen te volgen. In de genetica is dat zelfs onontbeerlijk (erfelijke belastbaarheid e.d.). Maar wij als genealogien houden ons strikt aan de wettelijk vastgelegde familierelaties. Het voortbestaan van de geslachtsnaam is in de genealogie het belangrijkste.

            Het is daarom des te jammer dat PRO-GEN niet goed in staat is om homo-relaties (gay en lesbo) en eventuele kinderen die daaruit worden geboren (wettelijk!) op een ordentelijke manier te verwerken. Ik zou de makers van PRO-GEn eigenlijk willen oproepen om het programma dusdanig aan te passen, dat de strikte controle op het geslacht bij het aanmaken van relaties (man-vrouw, vader-kind, moeder-kind) wordt verlaten en in plaats van een verbod een waarschuwing te laten verschijnen. De gebruiker kan zo'n waarschuwing overrulen, een verbod niet.

            Met vriendelijke groeten,
            Don Arnoldus, helpdesk PGGG

            Message 5 of 5 , Aug 30, 2010
              Op 30-8-2010 0:12, Don Arnoldus schreef:
> [...]
              > plaats van een verbod een waarschuwing te laten verschijnen. De
              > gebruiker kan zo'n waarschuwing overrulen, een verbod niet.

              Hallo Don,

              Er kunnen wel degelijk man-man en vrouw-vrouw relaties vastgelegd worden
              in PRO-GEN. Zie onze website onder 'Support', 'Tips en trucs' in het
              artikel 'Relaties van gelijk geslacht vastleggen'.

              Echter voor een kind zijn tegenwoordig toch nog steeds een mannelijke
              vader en een vrouwelijke moeder nodig, al dan niet in de vorm van
              spermadonor of draagmoeder.
              Daarom gaat PRO-GEN er van uit dat er een mannelijke vader en een
              vrouwelijke moeder moet zijn. Bij een lesbo stel zal vaak een van de
              partners de biologische moeder zijn, maar de andere lesbo-partner kan
              dus niet de vader zijn.

              Overigens gaat die tekst van de NGV site volgens mij niet over de hobby
              Genealogie in het algemeen, maar over de rapportagevorm 'Genealogie' om
              het verschil aan te geven met de 'Parenteel' waarin alle nakomelingen
              verschijnen.