Een paar beperkingen van Pro-Gen via Dosbox op Windows 7-64 bits.

  • boerdammers
    Message 1 of 14 , May 9 11:10 AM
      Loopt als een trein, die Dosbox. Toch een paar kleinigheden:
      Van vorige PC had Windows XP aan boord, en daar maakte ik veelvuldig gebruik van de functie kopiëren en plakken. Deze mogelijheid mis ik nu. Bijzonder jammer.

      Het tweede punt is dat ik geen mogelijkheid kan vinden van toetsenbordkeuze. Ik heb (zoals de meesten denk ik) een gewoon Amerikaanse toetsenbordindeling. Echter lijkt het dat in de Dosbox het Nederlandse is ingesteld, gezien het feit dat enkele toetsen op een andere plaats zitten (wat bij mijn weten betrekkelijk weinig mensen hebben). Ik heb zitten zoeken in de configuratiefile van de Dosbox, maar kon niets daarover vinden.

      Beide kwestie zullen bij meerderen wel bekend zijn. Hoor ik graag, maar is hier een oplossing beschikbaar?

      Met vriendelijke groet,
      Jan de Boer
    • Jan
      Message 2 of 14 , May 9 11:44 AM
        Voor knippen en plakken zie
        http://groups.yahoo.com/group/pro-gen/message/6425

        --- In pro-gen@yahoogroups.com, "boerdammers" <jdeboer1@...> wrote:

> [...]
        >
        > Beide kwestie zullen bij meerderen wel bekend zijn. Hoor ik graag, maar is hier een oplossing beschikbaar?

      • boerdammers
        Message 3 of 14 , May 9 12:14 PM
> [...]
          >
          > Beide kwestie zullen bij meerderen wel bekend zijn. Hoor ik graag, maar is hier een oplossing beschikbaar?

          Met het tweede vraagje (m.b.t. het toetsenbord) stond ik iets te gauw met de handen omhoog, want ik heb de oplossing toch gevonden.
          Ik opende even Dosbox.exe zelf, dus buiten Pro-Gen om, en vond daar op een DOS-achtig venstertje de tekst:
          "Dos keyboard layout loaded with main language code NL for layout nl"
          Dus ging ik toch nog eens terug naar die configuratiefile, en vond daar zoals ik al eerder had opgemerkt "auto". Dus begreep ik nu dat dit "automatisch Nederlandse layout" moest betekenen, wat ik niet had verwacht. Even veranderd in "US" en opgelost. Wel nog even 437 er aan toegevoegd i.v.m. weergave van de juiste symbolen zoals bij huwelijken vóór 1811

          Verder bedankt voor de tips m.b.t. de eerste vraag.

          Met vriendelijke groet,
          Jan de Boer
          Message 4 of 14 , May 9 12:51 PM
            boerdammers schreef:

> [...]
            > kon niets daarover vinden.
            >
            > Beide kwestie zullen bij meerderen wel bekend zijn. Hoor ik graag, maar

            Hallo Jan,

            Voor dat plakken van tekst in PRO-GEN binnen DOSBOX is er wel een
            oplossing te vinden met het gratis programma PhraseExpress (zie
            www.phraseexpress.com).
            Dit programma is niet alleen handig voor PRO-GEN, maar is ook heel
            handig om tekstfragmenten in te voegen in Word of Email of in andere
            programma's.

            Voor gebruik met DOSBOX moet je wat instellingen aanpassen binnen
            PhraseExpress:
            bij Tools>Settings>Expert Options>Paste method moet de 'Paste method'
            ingesteld worden op 'Paste via keystroke simulation' en de 'key-by-key
            mode' op 'Sendkey'.
            bij Tools>Settings>Expert Options>Delays
            Key-by-key pasting speed = 10
            Paste delay=70

            Je kan dan via het PhraseExpress-symbool naast de klok een gekopieerde
            tekst invoegen. Probeer dat maar eens.

            Voor het instellen van het toetsenbord kan je binnen PRO-GEN onder
            'Instellingen wijzigen' via 'Toetsenbord instellen' de landcode van je
            toetsenbord instellen.

          • boerdammers
            Message 5 of 14 , May 9 3:05 PM
              Zie mijn vorige bericht en dat van Johan Mulderij.
              Grappig met die keyboardinstelling, van Johan Mulderij kreeg ik het advies om het binnen Pro-Gen te doen (een optie die er voorheen op m'n XP niet in zat), vandaar dat ik het aanvankelijk niet in die richting zocht. En zelf vond ik met eender resultaat de oplossing via de configuratie van de Dosbox. Enfin, dat deel is hoe dan ook opgelost.

              Het tweede met phraseExpress zie ik nog niet helemaal. Ik mis nog de mogelijkheid die ik voorheen wel had, nl. binner Pro-Gen d.m.v. de muis tekst te selecteren en op Enter drukken om dit in het klembord te zetten.

              Met vriendelijke groet,
              Jan de Boer
              Message 6 of 14 , May 10 12:42 PM
                boerdammers schreef:

> [...]
                > mogelijkheid die ik voorheen wel had, nl. binner Pro-Gen d.m.v. de muis
                > tekst te selecteren en op Enter drukken om dit in het klembord te zetten.

                Hallo Jan,

                Die tip m.b.t. PhraseExpress is inderdaad voor het kopieren van het
                klembord naar PRO-GEN toe, zoals meestal gebruikt word.

                Om tekst van PRO-GEN naar het klembord te krijgen, gaat niet via
                PhraseExpress. Je kan eventueel een Word-uitvoer maken waaruit je de
                betreffende tekst kan kopieren.

                Als je die functie gebruikte om tekst binnen PRO-GEN van het ene
                veld/persoon naar een ander veld/persoon te kopieren, kan je beter de
                kopieerfuncties binnen PRO-GEN zelf gebruiken. Zie documentatie blz. 11
                en 12.

              • boerdammers
                Message 7 of 14 , May 10 3:05 PM
> [...]
                  > veld/persoon naar een ander veld/persoon te kopieren, kan je beter de
                  > kopieerfuncties binnen PRO-GEN zelf gebruiken. Zie documentatie blz. 11

                  Bedankt Johan,
                  Voor mij is PhraseExpress dus inderdaad niet de oplossing die ik zoek. Ik heb het dan ook weer verwijderd, want ik doe er verder niets mee. De standaard klembordfunctie in Windows en de mogelijkheden in Word heb ik genoeg aan. Verder is het me nu wel duidelijk, alleen werken die opties die in hoofdstuk 3.2.3 (macro's) bij mij ook niet. Op onze andere PC met XP, maar verder wel de nieuwste versie van Pro-Gen overigens ook niet. Iets vergeten in te stellen?

                  Met vriendelijke groet,
                  Jan de Boer
                • boerdammers
                  Message 8 of 14 , May 11 1:42 AM
> [...]
                    > Voor mij is PhraseExpress dus inderdaad niet de oplossing die ik zoek. Ik heb het dan ook weer verwijderd, want ik doe er verder niets mee. De standaard klembordfunctie in Windows en de mogelijkheden in Word heb ik genoeg aan. Verder is het me nu wel duidelijk, alleen werken die opties die in hoofdstuk 3.2.3 (macro's) bij mij ook niet. Op onze andere PC met XP, maar verder wel de nieuwste versie van Pro-Gen overigens ook niet. Iets vergeten in te stellen?

                    Nog even hierop terugkomend.
                    Op onze andere PC met XP heb ik dus ook Pro-Gen staan. Ik gebruik dit via m'n netwerkverbinding als volledige backup, naast de snelle backup naar een USB-stick. Normaliter is die PC volledig voor mijn vrouw, en daardoor was me een en ander nog niet opgevallen.
                    Maar ook daar staat uiteraard dezelfde aanvulling 18 op.
                    Met even door-experimenteren, ook op die andere PC ontdek ik nu dat ik daar ook die kopiëerfunctie vanuit het klembord en van veld naar veld mis.

                    Kortom, ontbreekt die optie die er voorheen wel in zat in aanvulling 18?

                    Nogmaals met vriendelijke groet,
                    Jan de Boer
                    Message 9 of 14 , May 14 2:00 PM
                      boerdammers schreef:

> [...]
                      >
                      > Kortom, ontbreekt die optie die er voorheen wel in zat in aanvulling 18?

                      Hallo Jan,

                      Die kopieerfunctie binnen zo'n DOS-venster is niet specifiek van
                      PRO-GEN, maar van Windows zelf. Dat kan dus nkiet met Aanvulling 18 te
                      maken hebben.

                      Standaard werkt die kopieerfunctie alleen via een klik op het
                      menu-knopje linksboven aan het venster en dan 'Bewerken', 'Plakken' (of
                      'Markeren' als je wilt kopieren naar het klembord).

                      Echter je kan bij de venster-eigenschappen de optie 'Modus Snel
                      bewerken' aanzetten en dan kan je plotseling direct met de
                      rechter-muisknop plakken en hoef je voor het selecteren ook alleen maar
                      te slepen met de muis. Dat scheelt een boel muis-klikken.

                      Wellicht dat je die laatste snellere functionaliteit verwacht had, maar
                      die moet je dan wel zelf aanzetten, want bij de standaard
                      Windows-installatie staat die optie 'Modus snel bewerken' dus helaas uit.

                    • boerdammers
                      Message 10 of 14 , May 15 7:49 AM
> [...]
                        > die moet je dan wel zelf aanzetten, want bij de standaard
                        > Windows-installatie staat die optie 'Modus snel bewerken' dus helaas uit.

                        Hallo Johan,
                        Dat laatste klopt helenaal. Doordat ik een aantal jaren enkele aanvullingen had overgeslagen was dit een beetje weggezakt in mijn herinnering. Daardoor meende ik even dat het automatisch onderdeel was van de DOS-emulatie. Ik ben evenwel weer wakker en weet het weer. Het werkt weer als vanouds op ons XP-systeem. Bedankt.

                        Maar doorgaans werk ik er mee op de PC met Windows 7-64 bit. En daar blijf ik met de eerder genoemde beperking zitten. Voor de volledigheid, ik heb DOSBOX 0.73, en verder loopt het als een trein.
                        Die PhraseExpress is eigenlijk een luxe vervanging van het klembord, meen ik te begrijpe. En dat het beslist niet gekoppeld is met de DOSBOX, het zou daarom ook vanuit het Windows-klembord naar Pro-Gen moeten werken (corrigeer me als ik me vergis). Alleen het werkt niet, evenmin als met het even uitproberen van PhraseExpress. Er ontbreekt dus iets, alleen voorlopig ben ik er nog niet achter wat dat is. Enig idee wat dat is, want bij (sommige) anderen werkt het naar ik hoor wel.

                        Met vriendelijke groet,
                        Jan de Boer
                        Message 11 of 14 , May 15 2:10 PM
                          boerdammers schreef:

> [...]
                          > alleen voorlopig ben ik er nog niet achter wat dat is. Enig idee wat dat
                          > is, want bij (sommige) anderen werkt het naar ik hoor wel.

                          Hallo Jan,

                          Met PhraseExpress moet je inderdaad vanuit het Windows-klembord naar
                          PRO-GEN kunnen kopieren (niet andersom).
                          Wellicht is de werkwijze wat onwennig. Bij mij werkt het als volgt:

                          - Kopieer bijv. een stukje tekst uit WORD m.b.v. CTRL-C.
                          - Ga dan in PRO-GEN naar het veld waar de tekst moet komen.
                          - Klik dan op het PhraseExpress pictogrammetje naast de klok en kies het
                          tekst-fragment in het keuzelijstje 'Clipboard cache'.
                          Als het goed is verschijnt de tekst dan in PRO-GEN.

                          Het is wel belangrijk dat de eerder genoemde instellingen in
                          PhraseExpress zijn ingesteld; anders werkt het niet.

                        • boerdammers
                          Message 12 of 14 , May 17 3:38 PM
> [...]
                            >
                            > Het is wel belangrijk dat de eerder genoemde instellingen in
                            > PhraseExpress zijn ingesteld; anders werkt het niet.

                            Bedankt Johan,
                            Het leidt me echter toch tot een paar vragen. Ik heb dit uitgebreid geprobeerd, inclusief de tips wat betreft een aantal instellingen, maar bij mij werkte het niet. Er ontbreekt dus nog iets.
                            Maar los daarvan, is die mogelijkheid van kopiëren en plakken naar Pro-Gen alleen nogelijk met PhraseExpress, of kan het ook gewoon rechtstreeks vanuit het Windows klembord, dus zonder dat die PhraseExpress er tussen moet. Want ik vind dat voor mijn toepassingen toch gemakkelijker.

                            Sorry voor mijn aanhoudend gevraag, maar dit is het enige dat me op dit moment nog een beetje dwars zit. Voor de rest loopt het allemaal buitengewoon goed. Ik vind, dat mag best gezegd worden, het een prestatie om alles ondanks de steeds groter wordende afstand van het DOS-tijdperk zo'n programma als dit nog zo goed te laten functioneren.

                            Met vriendelijke groet,
                            Jan de Boer
                            Message 13 of 14 , May 18 10:49 AM
                              boerdammers schreef:

> [...]
                              > prestatie om alles ondanks de steeds groter wordende afstand van het
                              > DOS-tijdperk zo'n programma als dit nog zo goed te laten functioneren.

                              Hallo Jan,

                              De 'oude' kopieerfunctie zoals die gewend was binnen een DOS-venster
                              onder 32-bit Windows is niet specifiek van PRO-GEN; maar van Windows zelf.
                              Onder 64-bit Windows moeten we gebruik maken van DOSBOX en daarin zit
                              zo'n kopieerfunctie helaas niet; dus het kan niet rechtstreeks vanaf het
                              Windows Klembord.

                              PhraseExpress heeft de optie om de tekst vanaf het Windows-klembord in
                              de toetsenbord-buffer te plakken (daarvoor zijn dus die instellingen
                              'Paste via keystroke simulation' en 'Sendkey' heel belangrijk). Voor het
                              programma is het dan hetzelfde als dat je het intypt. Dat moet altijd
                              kunnen werken.

                              Waarom dat PhraseExpress bij jou nog niet werkt kan ik zo niet
                              beoordelen. Wellicht is het het handigst dat ik een keer mee-kijk op je
                              PC. Daarvoor kan je me het beste 's-avonds tussen 19:00 en 21:00 een
                              keer bellen op 0547-362755. Je moet dan het Teamviewer-programma vanaf
                              http://www.pro-gen.nl/hulp opstarten en het ID-nummer aan mij doorgeven.
                              Ik kan dan vanaf deze kant mee-kijken op je PC en proberen om het
                              probleem op te lossen.

                            • boerdammers
                              Message 14 of 14 , May 18 12:52 PM
> [...]
                                > http://www.pro-gen.nl/hulp opstarten en het ID-nummer aan mij doorgeven.
                                > Ik kan dan vanaf deze kant mee-kijken op je PC en proberen om het

                                Bedankt Johan,ik begrijp nu de clou.
                                Ik zie evenwel toch af van die PhraseExpress. Even een nog niet gebruikte functietoets aanwijzen is waar ik het voor gebruik handiger vind ik.

                                B.v. ik gebruikte het heel regelmatig voor een persoonscode. Deze kan bestaan uit een tamelijk groot aantal karakters, en waarvan b.v. in een gezin alleen het laatste cijfer per persoon verschilt. Daarvoor was voor mij de klembordfunctie heel gemakkelijk, op één laatste cijfer na alles onder het klembord en per persoon alleen het laatste cijfer te hoeven typen. Ik wijs dus nu d.m.v. Ctrl-F1 een vrije functietoets aan, vul de te herhalen code in, en klaar. Ik krijg b.v. regelmatig gezinnen onder ogen met zo'n 8 à 9 kinderen waar ik op die manier met voorheen de klembordfuntie en nu dus de functietoets kan volstaan met steeds alleen het laatste cijfer 1 t/9 te typen. Bij een volgende sessie komt er gewoon weer wat anders te staan. Al met al is dit voor mij de vlugste manier van werken.
                                Niettemin bedankt voor alle toelichting, wat ik ben er in dit opzicht toch wel wat wijzer door geworden.

                                Met vriendelijke groet,
                                Jan de Boer