Pro gen onder W7 64 bits

  • boerdammers
    Message 1 of 10 , Apr 8, 2010
      Pas een nieuwe PC gekocht met Windows 7, 64 bits-versie.
      Gelezen dat dit werkt via de Dosbox, dus Dosbox geïnstalleerd. Alleen ik kom er niet uit. Ik zou een virtuele directory moeten installeren, maar ik zal wel op een verkeerd spoor zitten, want het lukt me tot nu niet. Kan iemand me een eindje op weg helpen?

      Met vriendelijke groet,
      Jan de Boer
    • Pascal Janssens
      Message 2 of 10 , Apr 8, 2010
        Op 8/04/2010 18:49, boerdammers schreef:
> [...]
        > Gelezen dat dit werkt via de Dosbox, dus Dosbox geïnstalleerd. Alleen ik kom er niet uit. Ik zou een virtuele directory moeten installeren, maar ik zal wel op een verkeerd spoor zitten, want het lukt me tot nu niet. Kan iemand me een eindje op weg helpen?

        Gooi die 64-bit versie eraf en installeer een 32-bit versie. ;-)

        --
        Pascal Janssens

      • Paul De Clerck
        Message 3 of 10 , Apr 8, 2010
          Beste vrienden PG-gebruikers,

          Daarmee ben ik het niet eens.
          Ik kocht ook vorige maand een PC met Win7 64 bits en gebruik nu de SUN
          Virtualbox.
          In die box (gratis voor wie zou twijfelen) heb ik nu mijn "oude" Win XP Pro
          opgeladen, met de SP3 en dat volstaat om PRO-GEN zeer vlot te laten draaien.
          Daar ik in de box ook een virtuele LAN-verbinding heb voorzien, kan ik alle
          mappen van de desktop gebruiken en nu draai ik PRO-GEN met mijn bestanden op
          de desktop en het programma in de virtuele box.
          Dat werkt beter en sneller dan wat ik vroeger had op mijn oude PC met XP Pro
          en maar 1 GB RAM.
          Via dat netwerk kan ik ook op internet (de nodige veiligheidsupdates van
          WINXP ophalen), want ik heb ook een Avira virusbeveiliging in gebruik.
          Ik ben zeer tevreden en kan u allemaal aan bevelen om zo te werken en om de
          voordelen van 64 bits niet weg te gooien.
          Om volledig te zijn moet ik bekennen dat ik niet alles helemaal zelf heb
          kunnen doen. Om op internet te gaan, via een optie NAT in de adapter van
          VirtualBox, heb ik nog wel de hulp van mijn zoon nodig gehad.

          Ik ben ook groot voorstander van een zeer snel beschikbaar worden van de zo
          lang verwachte windowsversie . Hopelijk draait die wel in WIN7, maar ik ben
          wel voorlopig gered en kan dus nog een beetje wachten. Maar ik reken wel op
          Johan en Dinant om er spoed achter te zetten. Met dank bij voorbaat.

          Terloops, ik gebruik nu die SUN VirtualBox ook om andere 32 bit software te
          gebruiken zoals mijn oude Money97. Verder kan ik van daar uit ook mijn HP
          scanner 5530 terug gebruiken, want daarvoor stelt HP ook geen 64-bit drivers
          meer beschikbaar, wegens te oud ("koop liever een nieuwe", zegt HP, maar dat
          doe ik lekker niet).

          Met vriendelijke groet van gebruiker 401
          Paul De Clerck
          pdeclerck(ad)scarlet.be

          Van: "Pascal Janssens" <pascalfj.janssens@...>
          Datum: donderdag 8 april 2010 19:23
          Aan: <pro-gen@yahoogroups.com>
          Onderwerp: Re: [pro-gen] Pro gen onder W7 64 bits

          > Gooi die 64-bit versie eraf en installeer een 32-bit versie. ;-)
          >
          > --
          > Pascal Janssens

        • boerdammers
          Message 4 of 10 , Apr 8, 2010
            --- In pro-gen@yahoogroups.com, Pascal Janssens <pascalfj.janssens@...> wrote:

            > Gooi die 64-bit versie eraf en installeer een 32-bit versie. ;-)
            >
            > --
            > Pascal Janssens

            Dat is geen antwoord op mijn vraag! Die 64-bit versie is er niet voor de kat z'n staart. Denk b.v. aan aanmerkelijk groter geheugenbereik.
            Bovendien is die oplossing er, alleen vraag ik even ondersteuning.

            J. de Boer.
          • Evelien van Ruitenbeek
            Message 5 of 10 , Apr 8, 2010
              Dag Jan,

              Ik denk dat je DosBox en Sun VirtualBox met elkaar verward.
              Sun VirtualBox maakt een zg. virtuele harde schijf aan, waarop je dan
              Windows XP kunt installeren samen met Pro-Gen.
              Met DosBox hoeft dat niet en ik denk dat dit voor veel Pro-Gen gebruikers
              het eenvoudigste is.

              Gebruik:

              Je kunt DOSBOX downloaden via: http://www.dosbox.com
              Kies 'downloads' en dan 'windows', dan wordt het huidige
              installatiebestand "DOSBox0.73-win32-installer.exe" gestart.
              Ondanks de 'win32' aanduiding werkt deze DOSBOX versie op win64.

              Download de laatste Pro-Gen update 18 en installeer deze.
              Zodra DOSBOX geïnstalleerd is, kunt je PRO-GEN starten en via "PRO-GEN
              Hulpprogramma's", "Overige", "Registratie" je licentiegegevens invoeren,
              zodat de demo-versie een volledige versie wordt.

              Een kleine aanpassing is nog nodig om Pro-Gen sneller te laten werken.
              In de map PG30 staat het bestand DOSBOX.CFG Dit bestand is aan te passen met
              kladblok.

              Onder het kopje [CPU] staat dit:

              core=auto
              cputype=auto
              cycles=max
              cycleup=500
              cycledown=20

              Verander core=auto in core=dynamic

              En je kunt weer goed werken met Pro-Gen.
              Succes!

              Groetjes,
              Evelien

              Message 6 of 10 , Apr 8, 2010
                Bedankt Evelien,

                Wat jij adviseert over het downloaden van die dosbox, zover was ik inmiddels al.
                Ik had het volledige programma gekopiëerd van de oude computer naar de nieuwe. Zo had ik het eerder ook gedaan met een nieuwe aanschaf met Windows XP. Werkte perfect, evenals de volledige reserve naar de computer van mijn vrouw. Die draait het programma nog vlekkeloos onder XP. Ik ben dus gelukkig niet alles kwijt, bovendien heb ik elders ook nog een backup.

                Zonder meer onder Window 7 versie 64 dus niet, want daar krijg ik de melding van niet compatible. Dus naar de dosbox. Daar moet ik de locatie C:\PG30 aanwijzen om vervolgens daar pro-gen.exe te starten.
                De eerste aanblik was een eureka, alle bestanden leken aanwezig, echter bij kiezen van de bestanden waren ze leeg en kon ik er niets mee. Dus ra-ra wat doe ik verkeerd?

                Met vriendelijke groet,
                Jan de Boer

                --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Evelien van Ruitenbeek" <evelienr@...> wrote:

> [...]
                > cycledown=20
                >
                > Verander core=auto in core=dynamic
                >
                > En je kunt weer goed werken met Pro-Gen.

              • Evelien van Ruitenbeek
                Message 7 of 10 , Apr 8, 2010
                  Dag Jan,

                  Je moet gewoon Pro-Gen starten via de icoon:-)
                  Die maakt "contact" met DosBox die Pro-Gen opstart.
                  Of bedoel je iets anders?

                  wrote:

> [...]
                  > cycledown=20
                  >
                  > Verander core=auto in core=dynamic
                  >
                  > En je kunt weer goed werken met Pro-Gen.

                • boerdammers
                  Message 8 of 10 , Apr 8, 2010
                    Bedankt Evelien,

                    Ik bedoelde het inderdaad iets anders, maar je zette me op het juiste spoor, waardoor het nu loopt als een trein. Bedankt.

                    Mijn fout was de methode die ik voorheen had gevolgd, nl. niet opnieuw installeren maar gewoon de hele directory PG30 kopiëren naar de nieuwe bestemming. En dat gaf niet het gewenste resultaat, vandaar mijn foutieve veronderstelling dat ik eerst die dosbox moest openen en van daaruit Pro-Gen moest starten. Wat dus ook niet slaagde. Heel wat geleerd vanavond! Nogmaals bedankt voor de hint in de goede richting.

                  • Frans Roelvink
                    Message 9 of 10 , Apr 8, 2010
                      Hoi Evelien,

                      Bedankt voor jouw antwoord. Ik moet binnenkort ook naar een nieuwe PC uitkijken.
                      Wellicht dat jouw oplossing op de website van Progen onder de Faqs geplaatst kan worden?

                      Groetjes

                      Frans

                      Message 10 of 10 , Apr 9, 2010
                        Hoi Frans,

                        Ik denk dat dit wel nodig is................. dus Johan/Dinant/PGGG ? :-)
                        Goh, het lijkt wel of iedereen een nieuwe computer heeft of van plan is te
                        kopen!
                        Maar ja, tegenwoordig is het niet zo vreselijk duur meer........