Vreemd verschijnsel in datumnotatie

  • Evelien van Ruitenbeek
    Message 1 of 13 , Mar 28, 2010
      Dag Allemaal,

      De laatste dagen is er iets aan de hand met het invoeren van een datum.
      Normaal gesproken vulde ik in 24051899 en dat werd dan netjes omgezet in
      24-05-1899.
      Dit gebeurt nu maar een enkele keer, maar meestal blijven de streepjes
      achterwege en krijg ik de bekende foutmelding.
      Heb geen idee wat daar de reden van is.

      Is dat op te lossen?

      Groetjes,
      Evelien

    • Wim Altena
      Message 2 of 13 , Mar 28, 2010
        Goedemiddag Evelien,

        Ik had gisteren het zelfde probleem en ik dacht dat het steeds bij
        overlijden en begraven was
        en soms bij de geboorte.

        Met vriendelijke groeten,

        Wim Altena
        Enschede
        www.altena100.nl

> [...]
        > Dit gebeurt nu maar een enkele keer, maar meestal blijven de streepjes
        > achterwege en krijg ik de bekende foutmelding.

      • Evelien van Ruitenbeek
        Message 3 of 13 , Mar 28, 2010
          Zou dat dan te maken hebben met DosBox?
          Ik ben eens aan het proberen geweest, maar wanneer ik net Pro-Gen net
          opgestart heb gaat het goed.
          Heb ik wat gegevens ingevoerd, dan plotseling gaat het met 1 datumveld mis
          en daarna steeds meer.
          Het maakt niet uit om welk veld het gaat.

          Vreemde zaken:-(

        • Paul De Clerck
          Message 4 of 13 , Mar 28, 2010
            Beste vrienden,

            Ik heb ook hetzelfde gehad enkele dagen geleden met de DosBox. Ik moest echt
            21-10-1755 intikken.
            Nu heb ik de SUN VirtualBox gemonteerd, mijn (oude) WinXP Pro erin
            geïnstalleerd vanaf de cd, tot nu tot geen probleem meer. Daarna heb ik WIN
            XP SP3 geïnstalleerd in de virtuele machine.

            Het zou kunnen zijn dat deze aanpassing van het datumformaat in PRO-GEN niet
            snel genoeg gaat in de DosBox, dat weet ik niet.

            Met de Sun VirtualBox draait ook weer mijn Money97, dat ik gebruik om de
            huishoudrekeningen bij te houden en dat ook niet meer in WINDOWS7 werkte.
            Er is wel nog wat werk aan de winkel om de karakters groot genoeg te krijgen
            om ze goed te kunnen lezen. Voor PRO-GEN is dat gelukt, voor Money97 moet ik
            nog zoeken.

            De Sun Virtualbox kan in Full Screen draaien en beslaat dan het hele scherm
            (24"), Pro-Gen draait wel maar in een venster daar binnen, maar groot
            genoeg. De snelheid is fantastisch.
            Ik kan u aanraden dat ook te doen.

            Een laatste probleem dat ik nog moet oplossen is de registratie van WIN XP
            Pro die ik binnen de 30 dagen moet doen, maar ik heb nog geen internet
            aangesloten op de virtuele machine. Wel kan ik in mijn netwerk tussen de
            beide computers gegevens uitwisselen via een virtueel LAN-netwerk.
            Ik zie dus in mijn netwerk mijn Desktop, mijn virtuele SUN-machine (XP) en
            ook mijn laptop (ook XP) via draadloos netwerk, en natuurlijk kan ik ook aan
            mijn externe HD van LaCie voor een back-up van de data. Dat is wel een heel
            aangename werkomgeving geworden.

            Met genealogische groet,
            Paul De Clerck
            VVF-lid 395 en PRO-GEN nr. 401
            pdeclerck(ad)scarlet.be

            Van: "Evelien van Ruitenbeek" <evelienr@...>
            Datum: zondag 28 maart 2010 21:19
            Aan: <pro-gen@yahoogroups.com>

> [...]
            > en daarna steeds meer.
            > Het maakt niet uit om welk veld het gaat.

          • Ivo Gilisen
            Message 5 of 13 , Mar 29, 2010
              Beste,

              Over vreemde verschijnsels gesproken.

              -Ik heb onlangs geholpen bij een installatie van PG30b onder Win7. Daarbij
              ben ik gestoten op een vreemd verschijnsel: het was onmogelijk om onder
              PG30b op de normale manier een backslash (\) te tikken via het toetsenbord.
              Met Ctrl-A lukt het niet omdat in dat menu geen backslash aanwezig is. Met
              alt-92 lukte het wel. Ik heb de gebruiker geholpen door een backslash onder
              een F-toets te plaatsen.

              -Een ander verschijnsel: sinds patch 18 kan de combinatie "PG/mijn computers
              (XP/Vista)" mijn tiksnelheid niet meer volgen. De tekens die ik tik
              verschijnen soms seconden later in PG. Dat verschijnsel doet zich alleen
              voor bij het programma PG30b-P18.

              Groetjes,
              Ivo Gilisen
              ivo.gilisen@...
              http://users.telenet.be/ivo.gilisen
              ivo.gilisen@...
              http://www.pro-gen.be
            • Evelien van Ruitenbeek
              Message 6 of 13 , Apr 9 2:03 PM
                Heeft iemand al een idee hoe dit komt?
                Ik moet nu iedere keer Pro-Gen afsluiten en weer starten en dan gaat het
                weer een tijdje goed...
                Een enkele datum invullen is niet zo'n probleem, maar ik moet veel gegevens
                invoeren en dan is het lastig.

                Groetjes,
                Evelien

                Message 7 of 13 , Apr 9 3:43 PM
                  Evelien van Ruitenbeek schreef:

> [...]
                  > weer een tijdje goed...
                  > Een enkele datum invullen is niet zo'n probleem, maar ik moet veel gegevens

                  Hallo Evelien,

                  Kan je eens proberen of het na wisselen naar een ander bestand ook weer
                  goed gaat?
                  En tussen het moment dat het nog goed gaat en dat het fout gaat, ben je
                  dan enkel aan het invoeren of zitten daar ook zaken als selecties of
                  uitvoer tussen?

                • Evelien van Ruitenbeek
                  Message 8 of 13 , Apr 9 4:03 PM
                    Groetjes,
                    Evelien

> [...]
                    > weer een tijdje goed...
                    > Een enkele datum invullen is niet zo'n probleem, maar ik moet veel

                    Dag Johan,

                    Ik ga er eens op letten wanneer het gebeurd!

                    Groetjes,
                    Evelien
                  • Alex Mettau
                    Message 9 of 13 , Apr 10 3:08 AM
                      Hallo Evelien,

                      Kan het er iets mee te maken hebben dat de klok van jouw PC kennelijk niet
                      goed staat?

                      Ik ontvang om 12:05 uur een mailtje dat jij vandaag om 1:03 verzonden zou
                      hebben.
                      Tenzij jij in het bezit bent van een tijdmachine lijkt mij dit niet
                      mogelijk.

                      Groetjes,

                      Alex Mettau.

                      > gegevens

                    • Alex Mettau
                      Message 10 of 13 , Apr 10 3:12 AM
                        Hoi Evelien,

                        Vergeet mijn eerdere mailtje maar, jij was gisteravond waarschijnlijk nog
                        laat bezig, en ik ben blijkbaar nog niet helemaal wakker.

                        Groetjes,
                        Alex.

> [...]
                        > hebben.
                        > Tenzij jij in het bezit bent van een tijdmachine lijkt mij dit niet

                      • Evelien van Ruitenbeek
                        Message 11 of 13 , Apr 11 4:17 AM
                          Dag Johan,

                          Ik heb het eens bijgehouden wanneer de datum niet juist wordt ingevuld.
                          Meestal is dat zonder enige reden, maar een paar keer gebeurde het toen ik
                          een persoon koppelde aan een partner en bij het invoeren van de
                          huwelijksdatum ging het weer fout.
                          Bij het wisselen naar een ander bestand ging het toen weer goed.
                          Met selecties tussen door heb ik geen problemen gehad.
                          Ik heb de afgelopen dagen heel veel nieuwe gegevens ingevoerd en heel veel
                          last heb ik niet gehad.
                          Daarbij heb ik diverse websites "open" staan en altijd Outlook 2007,
                          Feadreader en uiteraard mijn virusscanner.

                          Omdat Pro-Gen onthoudt waar je me bezig bent, sluit ik nu wanneer het
                          verschijnsel opduikt, Pro-Gen even af en start hem opnieuw.
                          Dan gaat het ook weer een tijdje goed.
                          Al met al kan er nu wel redelijk normaal gewerkt worden met Pro-Gen op een
                          64 bit systeem i.s.m. met PhraseExpress.
                          Ik heb echter nog geen tijd gehad om Pro-Gen te installeren in Sun Virtual
                          Box zoals o.a. Aat Versteegt en Paul De Clerck aangaven.
                          Werken met DosBox is voor de meeste Pro-Gen gebruiker het eenvoudigst.
                          Maar net zoals Paul al meldt, met Sun Viruel Box kun je ook andere oude
                          programma's en printers laten draaien en dat is toch een pluspunt.

                          Message 12 of 13 , Apr 18 2:12 PM
                            Hallo Johan,

                            De afgelopen week ben ik aan het experminteren geweest, maar heb niets
                            gevonden.
                            Uitschaken van residente programma's die ik altijd "aan" heb staan zoals de
                            virusscanner, feedreader, pure text, greenshot etc.
                            Werkt niet.......
                            Alleen Pro-Gen zonder Phres Express, Outlook, browser, Word,
                            internetverbinding etc...
                            Ook dan gebeurd het.
                            Heb DosBox doorgespit, niets gevonden wat maar enigszins hier mee te maken
                            zou kunnen hebben.
                            De enige oplossing is nu om als dit gebeurd, even Pro-Gen afsluiten en
                            opnieuw starten.
                            Dan is het probleem weer even opgelost..........
                            Vervelend, maar geen ramp:-)

                            Groetjes,
                            Evelien

                            Hallo Evelien,

                            Ik kan er nog geen verklaring voor bedenken.
                            Kan je het eens proberen zonder dat PhraseExpress actief is?

                            Message 13 of 13 , Apr 18 2:13 PM