Re: pro-gen op 64 bits

  • clvx001
    Message 1 of 26 , Dec 2, 2009
      Beste meneer Mulderij,

      ik ben een zeer tevreden dagelijkse Pro-Gen gebruiker vanaf het allereerste begin.
      Vorige week heb ik een nieuwe laptop gekocht, waarop Windows 7 64 bits is geïnstalleerd, en u begrijpt het: tot mijn schrik kon ik mijn favoriete genealogieprogramma ineens niet meer gebruiken!
      Zowel op de website van Pro-Gen als op de gebruikerssite kon ik geen oplossing voor dat probleem vinden.
      Via Google vond ik uiteindelijk dit forum, met deze draad.
      Ik heb deze hele draad een aantal malen gelezen, en alles goed tot me laten doordringen, en ik begrijp, dat dat alleen nog maar mogelijk is met kunstgrepen als het installeren van een virtuele PC of een DosBox.

      Ik weet zelf misschien nog wel genoeg van computers af om zoiets na een dag ploeteren en zwoegen voor elkaar te krijgen, maar de gemiddelde Pro-gen gebruiker krijgt zoiets natuurlijk nooit voor elkaar.

      Mijn vraag is heel simpel.
      Mogen wij in de toekomst nog een aanpassing verwelkomen, waardoor Pro-Gen op hedendaagse apparatuur zonder problemen in de toekomst blijft draaien, of is dit het einde van dit geweldige programma?

      Hopelijk vraag ik naar de bekende weg!

      Vriendelijke groeten,
      zoals gezegd, een meer dan tevreden gebruiker,
      Jan Clavaux, Den Haag.

      Message 2 of 26 , Dec 2, 2009
        clvx001 schreef:

> [...]
        >
        > Hopelijk vraag ik naar de bekende weg!
        >
        > Vriendelijke groeten,
        > zoals gezegd, een meer dan tevreden gebruiker,

        Hallo Jan,

        We hebben een eenvoudig te installeren oplossing voor 64-bit Windows,
        die op dit moment getest wordt door een aantal mensen die zo'n 64-bit
        systeem hebben gekocht.
        Die oplossing werkt via DOSBOX, maar wel op zo'n manier dat printen en
        openen van uitvoer-bestanden via Windows wordt afgehandeld.

        Ik zal je een link naar die testversie sturen.
        Als we de laatste puntjes opgelost hebben komt dat uiteraard weer voor
        iedereen beschikbaar via de PRO-GEN website.

      • Jan
        Message 3 of 26 , Dec 2, 2009
          Beste Johan,

          bedankt voor de snelle en duidelijke reactie!
          Aangezien ik (nog) geen ervaring heb met emulators:
          is het dan mogelijk om tegelijkertijd in Windows te werken?
          Ik gebruik namelijk meestal tegelijkertijd mijn browser, Winword en Acrobat Reader als ik met Pro-Gen werk.
          Of werkt Windos dan alleen op de achtergrond?

          Vriendelijke groet,
          Jan Clavaux

          Message 4 of 26 , Dec 2, 2009
            Hallo Jan,

            Probeer het eerst maar eens a.d.h.v. de gegevens die ik je gestuurd heb,
            dan wordt het wel duidelijk.

          • bmwjoske
            Message 5 of 26 , Dec 2, 2009
              Hallo mede pro-genners
              ik lees dat er mogelijkheden zijn om pro-gen te laten lopen in dosbox op een 64-bits systeem. Bij mij werkt dit niet daar ik nog altijd de vervelende melding krijg dat mijn licentie niet klopt. Graag zou ik meer willen weten over deze methode.

              met vriendelijke groet Jos Reintjens
              Message 6 of 26 , Dec 3, 2009
                bmwjoske schreef:

> [...]
                > een 64-bits systeem. Bij mij werkt dit niet daar ik nog altijd de
                > vervelende melding krijg dat mijn licentie niet klopt. Graag zou ik meer

                Hallo Jos,

                Dat probleem kwam alleen voor met DOXBOX op 64-bit LINUX; niet op 64-bit
                Windows.
                Ik heb vrij veel energie gestoken om dit probleem te omzeilen, met hulp
                van een andere 64-bit LINUX klant. Daar lijkt alles nu correct te werken.
                De betreffende aanpassing komt in Aanvulling 18 beschikbaar. Deze wordt
                nu door een aantal 64-bit Windows gebruikers getest. Als je wilt kan ik
                je wel een testversie sturen zodat je op je LINUX PC kan testen. Stuur
                me in dat geval even rechtstreeks een email.

              • Jan
                Message 7 of 26 , Dec 5, 2009
                  Hallo Johan,

                  met behulp van het programma dat je me hebt gestuurd, is het me gelukt om Pro-Gen te laten draaien op mijn laptop met Windows 7, 64 bits. Het ging inderdaad erg eenvoudig.
                  Dat is al een hele opluchting, want nu kan ik Pro-Gen tenminste blijven gebruiken als ik een archief bezoek.
                  Heel veel dank daarvoor!

                  Er zijn nog wat punten die aandacht verdienen.

                  1) In de fullscreen modus verschijnt Pro-Gen in een totaal ander kleurenschema (denk aan bruin in combinatie met paars), wat de leesbaarheid niet ten goede komt. Windows geeft dan ook een melding door, dat "een programma" het kleurenschema heeft gewijzigd.

                  2) Aangezien het aanklikbare icoontje linksboven nu is toegewezen aan DosBox, zijn de opties Markeren, Kopieren en Plakken komen te vervallen.
                  Dat is een heel groot gemis, want dankzij die opties was het juist zo handig om grote teksten te kunnen copy/pasten vanuit een bestand of vanuit de browser naar een veld in Pro-Gen.

                  3) Soms klapt Pro-Gen er ineens uit bij het wisselen tussen Windows programma's middels Alt-Tab. De ene keer wel, de andere keer niet.

                  Het is in ieder geval al heel wat, dat ik nog met Pro-Gen kan werken, en ik hoop, dat deze kinderziektes op den duur verdwijnen.

                  Message 8 of 26 , Dec 5, 2009
                    Jan schreef:

> [...]
                    >
                    > Het is in ieder geval al heel wat, dat ik nog met Pro-Gen kan werken, en
                    > ik hoop, dat deze kinderziektes op den duur verdwijnen.

                    Hallo Jan,

                    1) Die fullscreen modus wordt door veel videokaarten niet goed meer
                    ondersteund. Vandaar dat Microsoft deze fullscreen-stand vanaf Windows
                    Vista al niet meer toestaat voor hun eigen DOS-venster.
                    DOSBOX doet een poging om toch de fullscreen stand te gebruiken als je
                    op ALT-Enter drukt, maar bij mij gaat dat met de standaard instellingen
                    niet goed. Wel heb ik de instellingen aan kunnen passen dat het wel
                    werkt, maar of dat op jouw PC dan ook werkt is maar de vraag.
                    Ik zal je straks het betreffende configuratie-bestand toesturen.

                    2) Plakken van tekst wordt door DOSBOX niet ondersteund. Om dat voor
                    elkaar te krijgen wordt nog lastig.

                    3) Dat is nieuw voor mij. Is dat alleen als je in die fullscreen-stand
                    werkt, of ook bij werken in een venster?

                  • Jan
                    Message 9 of 26 , Dec 5, 2009
                      Hallo Johan,

                      ik begrijp, dat er aan de punten, die ik aanstip, niet veel te doen is:

                      1) de fullscreenmodus kan ik dus beter niet gebruiken.
                      Maar is er nog een manier om ProGen op het scherm wat groter te krijgen dan ik nu heb? Nu: circa 10x14 centimeter op mijn scherm :(
                      De optie schermgrootte of lettergrootte kan ik namelijk niet meer vinden in het menu instellingen.

                      2) Copy/paste niet mogelijk. Erg jammer. Het is een van de mooiste opties van het programma.

                      3) Crashen bij Alt-Tab. Het lijkt iets te maken te hebben met de snelheid.
                      Voor het wisselen tussen ProGen en een Windowsprogramma moet je even wachten tot ProGen klaar is met rekenen en schrijven. Kwestie van twee seconden wachten. Druk je eerder op Alt-Tab, dan crasht de boel.
                      En het gebeurt bij mij gelukkig alleen in de fullscreen modus.

                      Op vraag 1, hoe ik de schermgrootte kan wijzigen, hoop ik nog een advies te krijgen; verder ben ik tevreden met wat ik nu kan.

                      Dank en groeten,
                      Jan Clavaux.

                    • Jan
                      Message 10 of 26 , Dec 5, 2009
                        Update:

                        ik heb inmiddels een nieuw configuratiebestand PROGEN.CONF
                        mogen ontvangen, en ProGen is inmiddels nagenoeg beeldvullend.

                        Ik ben er erg blij mee.
                        Jan Clavaux.
                      • Yvette Hoitink
                        Message 11 of 26 , Dec 7, 2009
> [...]
                          >
                          > ik heb inmiddels een nieuw configuratiebestand PROGEN.CONF
                          > mogen ontvangen, en ProGen is inmiddels nagenoeg beeldvullend.

                          Kun je het Pro-gen window wel resizen? Dat is naast het gebrek aan kopieren
                          en plakken het grootste probleem dat ik heb met Pro-gen onder 64 bits. Als
                          ik alleen in Pro-gen werk heb ik het scherm redelijk groot, maar als ik
                          gegevens van bijv. Genlias invoer dan maakte ik het scherm altijd kleiner.
                          Bij Pro-gen onder 64 bits heeft het window een vaste afmeting die je alleen
                          kunt veranderen door het met een ander configuratiebestand op te maken.

                          Oftewel: tijd voor een echte Windows-versie :-)

                          Yvette Hoitink
                        • Jan
                          Message 12 of 26 , Dec 9, 2009
                            Yvette, Johan,
                            ik heb gemerkt, dat het gelukkig nog steeds mogelijk is in DosBox, om met tekstbestanden te copy/pasten!
                            Het is een trucje, dat ik bijna was vergeten, en dat ik gebruikte toen ik nog niet met Windows werkte maar met DOS.
                            Het is de optie ASCII bestand inlezen in het scherm via ALT-F1.
                            Standaard gebruik(te) ik een ASCII-bestandje genaamd c:\temp.txt,
                            waarvan ik de inhoud steeds wijzigde.
                            Je kopieert dan bijvoorbeeld een tekst uit Genlias naar dat bestandje, waardoor het automatisch wordt omgezet in platte tekst.
                            Vervolgens lees je het gewoon in.
                            Om niet elke keer de naam van het bestand te hoeven intypen, leg je de naam ervan vast in een F-toets met CTRL-F1.
                            Wanneer Windows steeds om toestemming vraagt, om C:\temp.txt te wijzigen, is het handiger om het op een eventueel aanwezige andere harde schijf te plaatsen.
                            Wat betreft het kleiner maken van het scherm; ik adviseer je één vaste schermgrootte te houden en er verder vanaf te blijven.
                            In jouw voorbeeld van Genlias, kun je ProGen even minimaliseren met het minnetje, want overtypen van de tekst is dus (nog steeds) niet nodig.