Re: [pro-gen] Fw: Verzamelindex

    Message 1 of 17 , Oct 31, 2009
      Hallo Peter,

      De verzamelindex werkt alleen met uitvoer waarvoor een HTX-bestand is aangemaakt bij het genereren van HTML- of CSS-uitvoer. Zonder HTX-bestand geen verzamelindex.

      Bekijk maar eens zo'n HTX-bestand met het programma Kladblok of een andere ASCII-editor, dan zie je hoe zo'n bestand is opgebouwd.

      Behalve het HTX-bestand zijn er in de desbetreffende uitvoer ook nog coderingen nodig om een persoon binnen die uitvoer uniek te kunnen identificeren. Via de verzamelindex wordt immers direct gesprongen naar de persoon in kwestie. Sinds PRO-GEN aanvulling 12 staan die coderingen standaard in de HTML- en CSS-uitvoer. Die coderingen -- je zou ze ook 'ankers' kunnen noemen -- zien er als volgt uit:
      <a name='BM2130'>
      Het nummer is het persoonsnummer van de betrokken persoon, dat immers binnen een PRO-GEN-databestand uniek is.
      Wat BM precies betekent weet ik niet -- ik meen Johan eens over "benchmark" gehoord te hebben -- maar belangrijk is dat niet. Wel moet de code minstens één letter voor het nummer hebben, anders is een goede werking niet gegarandeerd.

      Hoewel het niet onmogelijk is, lijkt me het handmatig toevoegen van die coderingen een ondoenlijke zaak met een grote kans op fouten. Dat kan je dus het beste aan de computer overlaten. Probeer eens of bedoelde uitvoer met een bestaande uitvoeropdracht in HTML of CSS te maken is.

      Helaas kan ik op afstand niet beoordelen wat je precies bedoeld met:
      5 PRO-GEN output 43 1670 1820
      6 PRO-GEN output 224 1590 1945
      7 PRO-GEN output 31 1590 1820

      Misschien kun je met deze informatie uit de voeten, hoewel ik me realiseer dat het geen direct antwoord is op je vraag. Een simpel 'nee' klinkt erg hard en is misschien nog bezijden de waarheid ook. Misschien hebben andere forumgenoten nog suggesties?

      Vriendelijke groeten,
      Don Arnoldus, helpdesk PGGG

    • Peter van der Lee
      Message 2 of 17 , Nov 1, 2009
        Don

        Ik heb ook allemaal nette bestanden gegenereerd via CSS en alle namen staan
        ook netjes in de index
        Hoe het er uit ziet kan je zien op
        http://www.lee-munnik.nl/Genealogie/PRO-GEN-Index.htm
        Maar alle kwartierstaten en parentelen hebben netjes hun eigen naam, maar ik
        heb er ook persoonsbladen tussen zitten die dus niet naar een persoon
        vernoemd zijn.
        In het huidige overzicht zijn die persoonsbladen niet direkt te herkennen en
        dat vind ik jammer.

        Ik hoop dat mijn probleem zo een beetje duidelijker is

        ---------------------------------------
        Vriendelijke groeten
        Peter van der Lee

        Message 3 of 17 , Nov 1, 2009
          Peter van der Lee schreef:
> [...]
          > dat vind ik jammer.
          >
          > Ik hoop dat mijn probleem zo een beetje duidelijker is

          Beste Peter en Don

          In het menu "documenten kiezen" kun je met de knop "wijzigen" de namen
          van de documenten wijzigen. Dus 5 PRO-GEN output 43 1670 1820 kun je een
          eigen naam geven en die naam wordt ook bewaard. Zelf heb ik een
          parenteel in het Nederlands, Duits en Engels die aanvankelijk dezelfde
          naam kregen, maar die nu een verschillende naam hebben.

          --
          Hartelijke groeten

          Johannes Sijbom

          bezoek ook eens onze website
          <http://www.xs4all.nl/%7Ejbsijbom/gen_alg1.html>
        • Peter van der Lee
          Message 4 of 17 , Nov 1, 2009
            Johannes
            Dat is in iedergeval een tussentijdse oplossing. Maar het punt is eigenlijk
            dat ik die persoonsbladen zelf al een naam gegeven heb via CSS en dat ik
            graag zou zien dat die naam overgenomen wordt.

            Maar ik had die mogelijkheid die je aangeeft nog niet gezien.
            Bedankt.

            ---------------------------------------
            Vriendelijke groeten
            Peter van der Lee

            Message 5 of 17 , Nov 1, 2009
              Peter van der Lee schreef:

              > Maar alle kwartierstaten en parentelen hebben netjes hun eigen naam,
              > maar ik heb er ook persoonsbladen tussen zitten die dus niet naar
              > een persoon vernoemd zijn.

              Ik heb de bestanden op je site bekeken, speciaal de bestanden met een algemene naam. De genealogische samenhang daarvan ontgaat me volkomen. Misschien is dat wel het euvel. Welke selectie heb je gebruikt om de personen in die overzichten te bundelen? Het publiceren van genealogische gegevens is leuk, maar naar mijn smaak dient er toch wel een zekere logische samenhang te bestaan anders heeft publicatie niet zoveel zin.

              > In het huidige overzicht zijn die persoonsbladen niet direkt te herkennen
              > en dat vind ik jammer.

              Je weet inmiddels dankzij de opmerking van Johannes Sijbom hoe de titel van een document in de lijst kan worden aangepast.
              Beter zou zijn om de titel van het document meteen bij aanmaak goed te krijgen. Daartoe is de samenhang van belang, zie hierboven.

              > Maar het punt is eigenlijk dat ik die persoonsbladen zelf al
              > een naam gegeven heb via CSS en dat ik graag zou zien
              > dat die naam overgenomen wordt.

              Hoe je via CSS een andere naam geeft aan een document is mij een raadsel.
              CSS (Cascading Style Sheets) heeft slechts te maken met de vormgeving, niet met de feitelijke inhoud van een document.

              Je kunt het document via een ASCII- of HTML-editor natuurlijk inhoudelijk aanpassen. Ik denk dat je dat bedoelde

              De clou zit 'm echt in de manier waarop die documenten zijn samengesteld. En... houd het doel van publicatie in de gaten.

              Vriendelijke groeten,
              Don Arnoldus, helpdesk PGGG

            • Peter van der Lee
              Message 6 of 17 , Nov 1, 2009
                > Hoe je via CSS een andere naam geeft aan een document is mij een raadsel.
                > CSS (Cascading Style Sheets) heeft slechts te maken met de vormgeving,
                > niet met de feitelijke inhoud van een document.

                Joan Meulenbelt heeft een keer een aanpassingkje voor me gemakt in progen
                die wat in de HTML code zet.
                zodoende

                ---------------------------------------
                Vriendelijke groeten
                Peter van der Lee
                Message 7 of 17 , Nov 1, 2009
                  Peter van der Lee schreef:

                  > Joan Meulenbelt heeft een keer een aanpassingkje voor me gemaakt
                  > in progen die wat in de HTML code zet. Zodoende

                  OK, dat heeft dus niets met CSS van doen. Misschien moet Joanne hier nog 'n keer naar kijken.

                  Overigens ga je voorbij aan mijn andere opmerkingen.
                  Wat is de genealogische relevantie van de bedoelde output?

                  Dan nog wat. Ik zie iets vreemds in de PGV I-pagina's op je site.
                  Kan het kloppen dat er een image-bestand niet goed naar je server is getransporteerd?
                  Ik mis namelijk een gif-bestandje genaamd arrow-R.gif
                  Kun je dat eens nakijken?
                  Dat bestandje maakt een wit pijlpuntje aan de rechterkant van het alfabetbalkje vlak nadat de link "Namenindex" is geactiveerd.
                  Klik maar eens -online- achtereenvolgens op de knopjes "Achternamen" (pijltje links in beeld) en "Namenindex" (pijltje rechts ontbreekt).

                  Vr.gr. Don Arnoldus, helpdesk PGGG

                • Peter van der Lee
                  Message 8 of 17 , Nov 1, 2009
                    > Overigens ga je voorbij aan mijn andere opmerkingen.
                    > Wat is de genealogische relevantie van de bedoelde output?

                    Ik ben een verzamelaar en probeer een overzicht (voor zover mogelijk) van de
                    Van der Lee-en in Nederland.
                    Via internet kan je van alles publiceren met genealogische relevantie, maar
                    internet geeft ook een mogelijkheid om gegevens uit te wisselen.
                    Op deze manier hoop ik ook af en toe gegevens aangevuld te krijgen van
                    andere mensen, zodat op een gegeven moment losse stukjes, toch genealogische
                    samenhang krijgen.

> [...]
                    > Klik maar eens -online- achtereenvolgens op de knopjes "Achternamen"
                    > (pijltje links in beeld) en "Namenindex" (pijltje rechts ontbreekt).

                    Het Arrow-R bestandje was inderdaad niet goed overgekomen, volgens mij werkt
                    ie nu

                    Bedankt voor je opmerking, want dat had ik beslist niet opgemerkt.

                    ---------------------------------------
                    Vriendelijke groeten
                    Peter van der Lee
                    Message 9 of 17 , Nov 1, 2009
                      Peter van der Lee schreef:

                      > Het Arrow-R bestandje was inderdaad niet goed overgekomen,
                      > volgens mij werkt ie nu.
                      > Bedankt voor je opmerking, want dat had ik beslist niet opgemerkt.

                      Tja, als je bij het maken van de CSS-bestanden dagenlang hebt zitten puzzelen om dat goed te krijgen met die pijltjes en het werkt niet bij iemand die de toepassing online zet, dan ga je je natuurlijk afvragen hoe dat komt. Na analyse was er maar één mogelijkheid en dat bleek het geval.

                      Nu de "Home"-link op je site nog werkend maken. Je zou bijvoorbeeld kunnen linken naar http://www.lee-munnik.nl/Genealogie/.
                      Probeer maar eens je site te bekijken op een andere computer dan waarmee je de bestanden hebt gemaakt. Want het kan goed zijn, dat de Home-link op je eigen computer wel werkt omdat hij verwijst naar een interne map.

                      Succes ermee.

                      Vriendelijke groeten,
                      Don Arnoldus, helpdesk PGGG

                    • Peter van der Lee
                      Message 10 of 17 , Nov 1, 2009
[...]

                        En ook bedankt voor deze opmerking
                        ze werken nu correct

                        ---------------------------------------
                        Vriendelijke groeten
                        Peter van der Lee
                        Message 11 of 17 , Nov 2, 2009

                          Peter van der Lee schreef:

                          > En ook bedankt voor deze opmerking. Ze werken nu correct.

                          Toch niet... ;-(

                          De "Home"-link op http://www.lee-munnik.nl/Genealogie/PRO-GEN-Index.htm
                          verwijst naar http://mijn%20thuisblad/ en dat is geen correcte URL.

                          Ook in PGVI dient het adres van je homepage te worden ingegeven, omdat dat programma nog (tijdelijk) losstaat van PRO-GEN.
                          Zodra de Windows-versie van PRO-GEN is verschenen", hoeft het niet meer afzonderlijk te worden opgegeven.

                          Sorry dat ik zo doordram, maar met deze ervaringen worden ook andere gebruikers wijzer (hoop ik).

                          Vriendelijke groeten,
                          Don Arnoldus, Helpdesk PGGG

                        • Ivo Gilisen
                          Message 12 of 17 , Nov 2, 2009

                            Enkele toelichtingen.

                            Verzamelindex haalt de "titel van het document" niet uit de kop van de
                            html-files maar uit het *.htx-bestand, afdeling [metadata], lijn title=

                            Open met kladblok het htx-bestand en wijzig de tekst "PRO-GEN output" in de
                            gewenste tekst.

                            [metadata]
                            datafile=GILISEN
                            title=PRO-GEN output <- <-hier
                            created=17-10-2007

                            Met de knop “Wijzigen” in de Wizard Verzamelindex, scherm 'Documenten
                            kiezen', kunt u de beschrijving van het document ook wijzigingen.

                            Dit is meestal niet nodig bij de uitvoeren van stamreeksen, kwartierstaten,
                            genealogieën en parentelen omdat in die gevallen PG30 zelf zorgt voor een
                            keurige omschrijving in de vorm van bvb. 'Kwartierstaat van Peter van der
                            Lee'.

                            Bij 'Uitvoer personen' en 'Uitvoer relaties' maakt PG30 geen keurige titel
                            aan voor uw rapport. Dan komt er steevast "PRO-GEN output" als universele
                            titel te staan. En dat is vervelend. Die tekst zit en is op dit moment nog
                            vast en u kunt die dus enkel achteraf wijzigen. Johan heeft mij ooit
                            geschreven dat hij in de toekomst ook die titel instelbaar zal maken.

                            Groetjes,
                            Ivo Gilisen
                            ivo.gilisen@...
                            http://users.telenet.be/ivo.gilisen
                            ivo.gilisen@...
                            http://www.pro-gen.be

                            Message 13 of 17 , Nov 2, 2009
                              Ha Don

                              Ik ga mijn hele index opnieuw genereren en dan zou het volgens mij verholpen
                              moeten zijn, want ik had nog niet alle aanpassingen doorgevoerd.
                              Dat gaat aan het eind van de middag gebeuren, nu eerst nog even wat
                              huishouden.
                              ---------------------------------------
                              Vriendelijke groeten
                              Peter van der Lee

> [...]
                              > afzonderlijk te worden opgegeven.
                              >
                              > Sorry dat ik zo doordram, maar met deze ervaringen worden ook andere

                            • Peter van der Lee
                              Message 14 of 17 , Nov 2, 2009
                                Bedankt Ivo

                                ---------------------------------------
                                Vriendelijke groeten
                                Peter van der Lee

                                Message 15 of 17 , Nov 2, 2009
                                  Beste Don

                                  Met die Home link op PGVI bedoel je toch het veldje Home boven in de blauwe
                                  balk?
                                  Daar staat nu bij mij niets in.

                                  - Ik zoek ook hoe ik weer in de instellingen kan komen, die hen ik na de
                                  installatie een keer gezien, maar nu nergens te vinden.
                                  Of moet ik een nieuwe bril aanschaffen.

                                  vr.gr. Peter van der Le

> [...]
                                  > afzonderlijk te worden opgegeven.
                                  >
                                  > Sorry dat ik zo doordram, maar met deze ervaringen worden ook andere

                                • Peter van der Lee
                                  Message 16 of 17 , Nov 2, 2009
                                    Beste Don

                                    Toen ik mijn vorige index een keer weggooide, kwam ik opeens weer langs de
                                    instellingen
                                    Ik denk dat ik het nu dan goed heb.

                                    Vriendelijke groeten
                                    Peter van der Lee