Re: 64 bits

  • pprevos
    Message 1 of 10 , Oct 11, 2009
      Hallo Paul,

      Ik gebruik Pro-Gen op een 64 bits Linux machine door middel van DOSBox. Er zijn nog wat probleempjes, maar Johan is bezig om dit glad te strijken.

      DOSBox (www.dosbox.com) is verkrijgbaar voor veel verschillende platformen, inclusief Windows (32 bits). Ik denk dat op deze manier de DOS versie van Pro-Gen nog lange tijd gebruikt kan worden.

      Het zou leuk zijn als iemand eens probeert om Pro-Gen op een 64 bit Windows bak te laten draaien. Mail me als je hulp nodig hebt met DOSBox.

      Groeten

      Peter Prevos
      www.prevos.net
      Message 2 of 10 , Oct 11, 2009
        pdeclerck schreef:

> [...]
        > PRO-GEN te kunnen blijven werken?
        >
        > Er is nu al zolang sprake van een Windows versie, ik heb al enkel jaren
        > geleden demonstraties gezien, en nu rijst de vraag of die versie er komt of
        > niet. Als ze er niet komt dan riskeer ik heel veel te verliezen, tenzij ik
        > speciaal iets onderneem om toch nog DOS te kunnen draaien. Ik zou zeker
        > niet
        > veranderen van programma. Daarvoor ben ik te goed met het huidige
        > programma,
        > maar het is mijn computer die oud wordt.

        Hallo Paul,

        Het probleem zit niet bij de processor, maar bij het operating system.
        Er worden al enkele jaren 64-bits processoren gebruikt, maar tot nu toe
        werd daar meestal een 32-bit Windows op geinstalleerd. Dan is er geen
        probleem voor PRO-GEN.
        Maar zodra er een 64-bits Windows gebruikt wordt, kan PRO-GEN daar niet
        rechtstreeks op draaien.

        Er is sinds 'Aanvulling 15' al een oplossing mogelijk m.b.v. het gratis
        programma 'VirtualPC', maar het vergt wat technische kennis om dat
        geinstalleerd te krijgen.

        We zijn nu wat aanpassingen aan het doen om PRO-GEN via het gratis
        programma 'DOSbox' te laten werken. Dat zal voor de gebruiker veel
        eenvoudiger te installeren zijn.

        Overigens: PRO-GEN kan standaard al wel binnen DOSbox werken, maar we
        willen natuurlijk dat het printen wel via Windows blijft werken en ook
        dat uitvoer-bestanden automatisch geopend kunnen worden in Word /
        Acrobat / InternetExplorer, enz. Daarvoor zijn wel wat aanpassingen
        nodig. Dat gaat straks in 'Aanvulling 18' beschikbaar komen.

      • Paul van Gool
        Message 3 of 10 , Oct 11, 2009
          Johan,
          Maar hoe zit het nu eigenlijk met een echt aanpassing aan de moderne techniek.
          Draaien in een dosbox blijft maar een noodmaatregel met zijn beperkingen.
          Hoe staat het met de door velen al lang verwachte, of tenminste gehoopte, windows versie.
          Zo meteen ben ik verplicht om over te stappen op een ander programma (wat jammer zou zijn want ProGen bevalt me zeer goed) of ik moet een oude computer handhaven naast mijn nieuw aan te schaffen PC met Windows 7.

          Message 4 of 10 , Oct 11, 2009
            Hallo Paul,

            Op een 64-bits processor maar met 32-bits windows draait Progen perfect
            onder Vista en zelfs onder Windows 7.
            Ik begrijp die commosie daarom niet zo goed.

            Mvg,
            Jos Van de Ven

            Message 5 of 10 , Oct 12, 2009
              Paul van Gool schreef:

> [...]
              > (wat jammer zou zijn want ProGen bevalt me zeer goed) of ik moet een
              > oude computer handhaven naast mijn nieuw aan te schaffen PC met Windows 7.

              Die echte aanpassing gaat langzaam, maar we proberen er wel voor te
              zorgen dat de huidige software wordt aangepast om bijv. ook onder
              Windows Vista of Windows 7 te kunnen draaien, dat het op elke Windows
              printer kan printen en samenwerkt met WORD, Internet e.d.

              Zolang die nieuwe PC de 32-bits versie van Windows 7 gebruikt, werkt het
              nog gewoon. Op een 64-bit versie gaat het dus via DOSbox of VirtualPC.
              Dat is inderdaad een noodmaatregel, maar wel noodzakelijk om de
              bestaande klanten van dienst te zijn.
              Want uiteindelijk is ondersteuning van klanten ook een deel van PRO-GEN.

            • fsteggink
              Message 6 of 10 , Oct 17, 2009
                Dag Johan,

                Ca. een half jaar geleden hadden we deze discussie ook. Het lijkt erop dat DOSBox alleen werkt als je een Intel 64 bit processor hebt. Met een AMD 64 bit processor krijg je een foutmelding, betreffende het pro-gen.usr bestand.

                Ik had toendertijd Pro-Gen werkend gekregen met KVM, maar toen ik Ubuntu had geüpgrade (naar 9.04, ofwel Jaunty), bevriest mijn laptop als ik KVM gebruik. Een derde alternatief, KQemu installeren, lukt om de een of andere reden ook niet, dus tot op de dag van vandaag is Pro-Gen vrij traag. De Qemu-emulator die ik gebruik is puur softwarematig. Bij sorteren, of aanmaken van een grote kwartierstaat, e.d. kan ik rustig iets anders doen. Ik heb trouwens ook ooit naar VirtualBox gekeken, maar dat was net zo traag als Qemu.

                Je hebt toendertijd ook een aanbod gedaan om bestanden ter beschikking te stellen i.v.m. de pro-gen.usr fout. Aangezien ik geen snel alternatief heb, ben ik wel bereid om het een en ander uit te proberen.

                Ter herinnering, de volledige foutmelding is:
                De gebruikersgegevens in PRO-GEN.USR staan verder gebruik niet toe !
                Waarschijnlijk is dit bestand geregistreerd voor een oudere PRO-GEN versie.
                Raadpleeg, etc...

                Voor deze test heb ik de volledige PG30 directory gekopieerd die ik ook met Qemu gebruik. Zoals hierboven gemeld, werkt Pro-Gen daar wel, maar langzaam. Ondanks dit ben ik niet van plan om over te stappen naar een ander programma. Een paar maanden geleden heb ik nog naar Gramps gekeken, maar ook dat is niet echt toegesneden op de Nederlandse situatie.

                Groeten,

                Frank

                Message 7 of 10 , Oct 17, 2009
                  fsteggink schreef:

> [...]
                  > ander programma. Een paar maanden geleden heb ik nog naar Gramps
                  > gekeken, maar ook dat is niet echt toegesneden op de Nederlandse situatie.

                  Hallo Frank,

                  Intussen ben in met een andere Ubuntu 64 gebruiker bezig om te
                  onderzoeken waar het probleem ligt. Daar zijn al wel vorderingen
                  gemaakt. Die foutmelding m.b.t. PRO-GEN.USR is intussen opgelost, maar
                  bij het maken van tekstuitvoer gaat er nog wat mis.

                  Ik zal je zo rechtstreeks een paar bestandjes sturen; dan kan je ook
                  proberen of dat bij jou werkt.

                • fsteggink
                  Message 8 of 10 , Oct 17, 2009

> [...]
                    > bij het maken van tekstuitvoer gaat er nog wat mis.
                    >
                    > Ik zal je zo rechtstreeks een paar bestandjes sturen; dan kan je ook

                    Hallo Johan,

                    Ik heb je al het resultaat v.w.b. pro-gen.usr gemaild, namelijk dat dat nu werkt :) Ook heb ik een kwartierstaat uitgevoerd (op scherm en als RTF), en dat werkt ook. Dit was beide onder DOSBox.

                    Het blijkt alleen dat DOSBox geen vooruitgang in performance betekent t.o.v. Qemu. Enkele resultaten:
                    * Personen sorteren op recordnummer: met DOSBox wel een stuk sneller.
                    * Personen sorteren op alfabet: Qemu is iets sneller.
                    * Tekstuitvoer: Qemu is ca. 2x zo snel.

                    Voor Peter en anderen die bekend zijn met DOSBox: Ik heb het geheugen (memsize in dosbox.conf) op 63 (MB) gezet, en cycles op 200000. Als ik de cycles verder opschroef, gaat DOSBox haperen. Het aanpassen van framerate heeft geen impact.

                    Voorlopig houd ik het bij Qemu. Ik heb een disk image gemaakt met daarin Freedos geïnstalleerd, met Pro-Gen. Ondanks dat het langzaam is, werkt het wel, en stabiel. Navigeren en bewerken gaat wel snel genoeg, alhoewel de performance merkbaar minder wordt nadat ik een bestaand persoon aan een relatie heb gekoppeld (als partner of kind: dat maakt niet uit). De remedie daarvoor is even terug naar het hoofdscherm te gaan.

                    Verder heb ik er geen problemen mee. Ook backup met een eigen script gaat goed. Dus, ondanks dat dit geen ideale situatie is, blijf ik graag Pro-Gen gebruiken. Nu alleen hopen dat met de aanstaande release van de volgende Ubuntu versie (Karmic Koala) KVM weer fatsoenlijk werkt :)

                    Groeten,

                    Frank
                  • pprevos
                    Message 9 of 10 , Oct 20, 2009
                      Hallo Frank,

                      Ik kijk ook uit naar de Karmic Koala!

                      De reden dat ik DOSBox prefereer over een virtuele PC is omdat dan de bestanden niet opgesloten zitten in een virtuele harde schijf. Met DOSBox kan ik rechtsreeks de pg30 map zien vanuit Ubuntu. Kan pg30 ook op een usb zetten en op andere computers gebruiken (op mijn werk in de pauze bijvoorbeeld).

                      Ik heb een HP dv3000 laptop met Centrino2 en gebruik 64 bit Ubuntu 9.04. Mijn DOSBox geheugen staat op 256 Mb en 200000 cycles. Alles werkt supersnel.

                      Groeten

                      Peter