naam wijzigen in onder in balk

  • jacquelinevandongen
    Message 1 of 11 , Aug 25, 2009
      Als men progen heeft geopend verschijnt deze onder in de internet ecplorerbalk met"c:\progen genealogie a la carte"
      Maar ik heb wel eens 4* progen/ verschillende bestanden open.
      Kunnen de makers het niet zo maken dat hier de naam komt te staan van het progenbestand wat je opent?
      Bij oude versies van internet explorer kon je de naam zelf wijzigen.
      Mocht deze vraag al een keer gesteld zijn, dan hoor ik het graag.
      Jacq
      Message 2 of 11 , Aug 26, 2009
        jacquelinevandongen schreef:

> [...]
        > Bij oude versies van internet explorer kon je de naam zelf wijzigen.
        > Mocht deze vraag al een keer gesteld zijn, dan hoor ik het graag.

        Hallo Jacqueline,

        Nee, dat gaat niet.
        Als DOS programma hebben we geen invloed op de naam in de venster-titel.
        Deze naam wijzigt zelfs als je via ALT-F1 een extern programma start of
        als je bijv. een RTF tekstuitvoer in WORD laat openen.

        Message 3 of 11 , Aug 26, 2009
          Beste Jacqueline,

> [...]
          > Bij oude versies van internet explorer kon je de naam zelf
          > wijzigen. Mocht deze vraag al een keer gesteld zijn, dan

          Je hebt van Johan Mulderij al een antwoord gekregen. Daar kan ik weinig aan toevoegen, maar toch wat opmerkingen mijnerzijds.

          Je hebt het over Internet Explorer, maar waarschijnlijk bedoel je Windows, het besturingsprogramma met al die vensters en zo.
          Internet Explorer is een browser waarmee je websites kunt bekijken. Dat heb je niet nodig voor PRO-GEN. Alleen wanneer je bepaalde door PRO-GEN gegenereerde HTML-uitvoer wilt bekijken, maar daar ging je vraag niet over.

          Onderop de taakbalk verschijnt van elk geopend programma de titel zoals die ook is te zien op de titelbalk van het venster. Weliswaar zou je die titel wel kunnen aanpassen door iets te veranderen in het register van Windows, maar omdat PRO-GEN een DOS-programma is heeft dat weinig zin. PRO-GEN bewaart zijn instellingen zelf in aparte, door PRO-GEN beheerde systeembestandjes. Die staan helemaal los van het Windows-register en ze kunnen daarop geen invloed uitoefenen.

          Naast dat harde "kan niet" van de makers, wil ik toch wel graag weten wat jou ertoe brengt om maar liefst tegelijkertijd vier keer een (verschillend) PRO-GEN-bestand open te hebben en daar kennelijk bewerkingen in te doen. Zo op het eerste gezicht is dat vragen om problemen, omdat bij het afsluiten van elke PRO-GEN-sessie (let wel: hetzelfde programma loopt tegelijkertijd parallel meerdere keren) de laatst gebruikte instellingen in die interne PRO-GEN-bestandjes worden geschreven. Je weet op enig moment niet meer welke selectie als laatste actief was en welk bestand was geopend. E.e.a. is namelijk afhankelijk van welke sessie toevalligerwijs het laatste werd afgesloten.

          Als je echt meerdere PRO-GEN bestanden hebt waar in feite dezelfde gegevens in staan, vraag ik me af of je efficiënt met PRO-GEN omgaat. De kans dat je een gegeven in een van de bestanden vergeet aan te passen is levensgroot. Het is bij grotere bestanden hoogst onwaarschijnlijk dat er aldus zonder fouten wordt gewerkt. Misschien kun je eens uitleggen waarom je dat doet en waarom die methode handiger zou zijn dan het bijhouden van één groot bestand waarin elk gegeven maar één keer voorkomt. Ook andere PRO-GEN-gebruikers wordt verzocht hun ervaringen met het werken met meerdere bestanden eens uit de doeken te doen. Zo kunnen we van elkaar leren.

          Ik weet het... dit thema is al eens eerder aan de orde geweest, maar het kan -- dunkt me -- geen kwaad het nogmaals aan de orde te stellen.

          Vriendelijke groeten,
          Don Arnoldus, helpdesk PGGG

        • jacqalias upc
          Message 4 of 11 , Aug 26, 2009
            Hallo Don,

            Waarom verschillende bestanden?
            Allereerst mijn eigen bestand met al mijn familie. Als ik gegevens van iemand anders krijg kan ik 2 bestanden naast elkaar openen om te vergelijken. Sommige sturen zoveel gegevens en die krijgen "een eigen bestand" Als ik een naam maar heb voer ik deze in "losse personen bestand".
            Ik prefereer zo te werken. Als ik dan ooit iemand zie met een vraag kan ik met PGzoek, de bestanden openen waar een naam in staat en vervolgens die vraagsteller een tip geven bij wie hij moet zijn. Zo heb ik altijd gewerkt en blijf ik toch doen.
            Nu gegevens op internet steeds kostbaarder wordt (moet je voor betalen, ISIS), vind ik het leuk om dit te doen. Reizen zit er voor mij niet meer in.
            Ik kan niet ffe naar Breda om voor 200 euro te betalen voor een taxirit, om wat te checken. Dit is nu mijn doel gebleven. "Wat ik krijg van anderen accepteer ik als waarheid."
            Zo draag ik toch bij aan de gemeenschap.
            Ik val hiermee niemand aan.

            Vriendelijke groeten van jacqueline van Dongen, Zellersacker 2126, 6546HR Nijmegen, tel. 0615627557 , 024-8445204
            MSN email; jmdong45@...
            email: jacqvandongen@...
            twitter gebruiker: http://twitter.com/

            Webpagina: Klein Deuteren en familie de Leeuw.
            www.jacquelinevandongen.com
            Hierop zijn alle namen van al mijn voorouders te vinden

> [...]

            Ik weet het... dit thema is al eens eerder aan de orde geweest, maar het kan -- dunkt me -- geen kwaad het nogmaals aan de orde te stellen.

          • Cor Wildenberg
            Message 5 of 11 , Aug 26, 2009
              Hallo Don, Johan en andere geïnteresseerden,

              Ik werk al jaren met Progen en nog steeds tot volle tevredenheid. Ik
              adviseer het ook vaak aan anderen die met genealogie beginnen.

              Ook ik werk met diverse Progen bestanden.

              Naast mijn echte grote Progenbestand Wildenberg (meer dan 60.000 personen),
              dat zijn familieleden en het merendeel zijn in Helmond geboren, getrouwde en
              overleden personen. Zo probeer ik de Helmondse bevolking in familieverband
              in kaart te brengen.

              Maar ik heb ook altijd alle gegevens Wildenberg en van de Wildenberg
              verzameld, die (nog) niets met mijn stam te maken hadden. En die heb ik in
              een apart bestand opgenomen. Dat geldt ook voor de naam Seerden.

              En dan heb ik twee bestanden met gegevens van bidprentjes, een van mijzelf
              en een van een kennis (5000 records).

              Bovendien is in progen zelf te mogelijkheid gegeven om met meerdere
              bestanden te werken via :Pro-gen bestand kiezen. Waarom dan die optie?

              Ik ben het wel met je eens dat dezelfde gegevens niet in meerdere bestanden
              moeten worden opgenomen want dan krijg je inderdaad fouten en weglatingen.

              Nu ik toch aan het schrijven ben, recent loop ik tegen het probleem aan dat
              ik bij het bidprentjesbestand de gegevens niet kan laten uitvoeren.
              Foutmelding:

              BESTAND: C:\PG30NI~1\NL\OUTPUT\ALG-PER.INC

              Fout: in regel 346

              Wat gaat er fout?

              Beste groeten uit Helmond

              Cor Wildenberg

> [...]

              Ik weet het... dit thema is al eens eerder aan de orde geweest, maar het kan
              -- dunkt me -- geen kwaad het nogmaals aan de orde te stellen.

              _____

              Ik gebruik de gratis versie van SPAMfighter <http://www.spamfighter.com/lnl>

              Wij zijn een gemeenschap van 6 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.
              De Professionele versie heeft deze voetnoot niet.

            • Gert Aelbers
              Message 6 of 11 , Aug 27, 2009
                Beste Don,

                Voor mijn onderzoek naar 14 familienamen gebruik ik maar 1 bestand van ca
                120.000 personen.
                Mij lijkt het niet aan te bevelen om meerdere bestanden te gebruiken om
                onderstaande redenen::
                Familie's hebben de neiging verbindingen te hebben, dus dubbele data
                Ik ben niet zo consequent als mijn pc/software, dus maak ik dan fouten bij
                het synchroniseren..
                Losse personen of kleine parenteeltjes blijken bij verder onderzoek nog al
                eens toch bij een of meerdere families te horen.
                Als je de opmaakdefinitie wijzigt, moet je meerdere bestanden aanpassen.
                Kortom: Geef mij maar 1 grote vergaarbak, Pro-Gen zoekt het wel voor me uit.
                Dit staat natuurlijk los van het gebruik bidprentjes-, documenten-, of
                begraafplaatsinventarisbestanden en alles dat er verder nog mogelijk is met
                Pro-Gen.

                Als ik al eens een gedcom krijg, dan heb ik daarvoor een tweede Pro-Gen
                installatie in een aparte directory.
                Op die manier kan ik dan twee schermen openen met eventueel verschillende
                opmaakdefinities en neem ik die gegevens handmatig over.
                Ik importeer nooit een gedcom in het hoofdbestand.

                met vriendelijke groeten,
                Gert Aelbers.

                Geïnteresseerd in de familienamen: Aelbers, Doesburg, den Dubbelden, Mulder,
                Lünnemann, Okkerse, de Kruijf, de Haas, Middelweerd, Schippers, De Hart,
                Kuipers, Kulsdom, Meeuwse.

                Gegevens op: http://members.casema.nl/gert.aelbers/

                Message 7 of 11 , Aug 27, 2009
                  Cor Wildenberg schreef:
> [...]
                  > Foutmelding:
                  >
                  > BESTAND: C:\PG30NI~1\NL\OUTPUT\ALG-PER.INC

                  Hallo Cor,

                  Ik heb deze vraag nu maar in een apart bericht ondergebracht en de rest
                  weggeknipt, anders is het straks niet meer te volgen.

                  Voor een bidprentjes-bestand wordt er enkel een lijstuitvoer
                  meegeleverd. De standaard tekstuitvoer werkt niet voor een bidprentjes
                  bestand en levert bovengenoemde foutmelding op.

                  De Belgische "PRO-GEN Gebruikersgroep Limburg" heeft al eens een
                  tekstuitvoer voor bidprentjes gemaakt. Ik lees in een van hun nieuwsbrieven:

                  > VELDBID4 is een algemene tekstuitvoer voor bidprentjes.
                  > De gewenste velden kunnen gekozen worden in een menu.
                  > Werkt met de bidprent.def en met bidpr.def.

                  Of dat bestand VELDBID4 ook via hun site (www.pro-gen.be) beschikbaar is
                  weet ik niet, maar anders kan je Ivo Gilisen eens vragen.

                • Luc Klaps
                  Message 8 of 11 , Aug 28, 2009
                    De nieuwe uitvoer heet Uitvoer BP-UITVR v.1.1 en staat inderdaad op onze website.
                    Te downloaden via http://www.pro-gen.be/download.htm.

                    Het is een algemene tekstuitvoer voor bidprentjes. Heette vroeger veldbid42.vtx
                    Uitvoer alle velden die in BIDPRENT.DEF of in BIDPR.DEF aanwezig zijn. De velden die u wenst kunt u kiezen in een menu. Genereert html- en css-uitvoeren in frames. Bij een WP/WORD-uitvoer wordt een index aangemaakt. Eigen titel mogelijk die zowel boven de tekst als in de IE7-tabbladen verschijnt. Werkt met eigen HTML- en CSS-schijfuitvoerstuurprogramma.

                    De verwerker van het project waarbij Limburgse verzameling bidprentjes wordt aangelegd is Ivo Gilisen.

                    Luc Klaps

                    Message 9 of 11 , Aug 28, 2009
                      Beste Luc,

                      Ik heb van de week al gekeken op de iste van pro-gen.be en ik heb inmiddels
                      ook jullie cd rom besteld, ik neem aan dat daar ook dit programmaatje op
                      staat.

                      Echter mijn vraag is waar moet ik dat dan installeren, net als bij de andere
                      aanvullingen in de supp map van Pro-gen?

                      De link die je opgeeft werkt helaas niet, maar dat is geen probleem; jullie
                      site staat inmiddels bij mijn favorieten.

                      Graag nog even bericht,

                      Bedankt.

                      Cor Wildenberg Helmond

                      Al jaren lang progen lid in nederland

                      Message 10 of 11 , Sep 2, 2009
                        Beste Cor

                        De link http://www.pro-gen.be/download.htm werkt zonder puntje achteraan.
                        Het programma staat inderdaad ook op de dvd 2009 onder de rubriek "Extra software voor PRO-GEN".
                        Reeds op de eerste pagina vindt u het programma Bp-uitvr. De installatie kunt u rechtstreeks uitvoeren vanaf de dvd (hulpprogramma Wim Nelis).
                        Bovendien staat er ook nog een infobestand bij.

                        Luc Klaps

> [...]

                        Wij zijn een gemeenschap van 6 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.
                        De Professionele versie heeft deze voetnoot niet.

                      • Grietje Brouwer-IJsbrandy
                        Message 11 of 11 , Sep 2, 2009
                          Dit is naar de verkeerde Cor gestuurd!