kwartierstaat

  • laurette van waesberghe
    Message 1 of 17 , Aug 2, 2009
      Beste mede-progenners

      Hoe maak ik een ged-com van een kwartierstaat? Om te verzenden ?

      In de doc. staat wel hoe ik html bladen maak, maar ik dacht dat dat niet hetzelfde was als een gedcom. Of ben ik fout?

      Dank bij voorbaat.
      lid 9861

      Van Waesberghe Laurette
      lvwaesberghe@...

    • Luc Klaps
      Message 2 of 17 , Aug 2, 2009
        PRO-GEN Hulpprogramma's
        Export
        GECOM Export

        Luc Klaps

        Message 3 of 17 , Aug 2, 2009

          Een gedcom aanmaken is in principe geen probleem, maar hoe zeg ik aan deze gecom dat het een kwartierstaat moet zijn??
          = eerst op kwartierstaat gaan staan ? deze eerst aanmaken? en dan?
          ??
          Dank bij voorbaat
          Van Waesberghe Laurette
          lid 9861

          Message 4 of 17 , Aug 2, 2009
            Beste Laurette,

            Een GEDCOM omvat steeds het VOLLEDIGE bestand. Dus moet je zorgen voor een
            apart bestand met de gewenste inhoud.
            Je moet op de persoon in kwestie gaan staan in de lijst personen. Dan met
            "L" een selectie maken, in het selectiemenu kiezen voor "Gerelateerde
            personen" en daarin dan nog voor "Voorouders", tenzij je wenst de kinderen
            (en eventueel hun partners) mee te nemen in de GEDCOM.
            Deze selectie moet je dan exporteren naar een nieuw bestand, met zelfde
            definitie liefst, en met een passende naam.

            Van dit nieuwe bestand kan je dan een GEDCOM maken en klaar is kees.

            Met vriendelijke genealogische groet
            Paul De Clerck, Heverlee
            VVF-lidnummer 395
            PG nummer 401
            pdeclerck(ad)scarlet.be

> [...]
            > gecom dat het een kwartierstaat moet zijn??
            > = eerst op kwartierstaat gaan staan ? deze eerst aanmaken? en dan?

            18:04:00
          • Gert Aelbers
            Message 5 of 17 , Aug 2, 2009
              Beste Laurette,

              Wellicht kan het iets eenvoudiger, Stap voor Stap

              Kies Kwartierstaat
              Selecteer een Proband,
              Wijzig eventueel de instellingen
              Uitvoer naar beeldschem
              Kies een willekeurig lettertype
              Na "er zijn x personen gevonden etc" 2x ESCAPE
              Kies Wijzigen gegevens personen
              Selecteer "Personen in kwartierstaat etc"
              ESCAPE
              Expor
              Gedcomexport

              Succes

              met vriendelijke groeten,
              Gert Aelbers.

              Geïnteresseerd in de familienamen: Aelbers, Doesburg, den Dubbelden, Mulder,
              Lünnemann, Okkerse, de Kruijf, de Haas, Middelweerd, Schippers, De Hart,
              Kuipers, Kulsdom, Meeuwse.

              Gegevens op: http://members.casema.nl/gert.aelbers/

            • pdeclerck
              Message 6 of 17 , Aug 2, 2009
                Sorry Gert, maar dan bekom je het hele bestand en niet enkel de selectie in
                je GEDCOM.

                MVG
                Paul
> [...]
                > Mulder,
                > Lünnemann, Okkerse, de Kruijf, de Haas, Middelweerd, Schippers, De Hart,

                18:04:00
              • Joanne Meulenbelt
                Message 7 of 17 , Aug 2, 2009
                  Hallo Laurette,

                  - Hoofdmenu PRO-GEN
                  - Kijk even bij de opmaakdefinitie van je bestand naar de naam, schrijf die op, die heb je later nodig. Wat staat er.
                  (Bijvoorbeeld: PG30-1.DEF of PG30-2.DEF of FOTO-F01.DEF )
                  - Menu Kwartierstaat
                  - Kies een persoon
                  - Maak de uitvoer helemaal af naar Beeldscherm
                  - Terug naar het hoofdmenu
                  - PRO-GEN Hulpprogramma's
                  - Export
                  - PRO-GEN Export
                  - Klik op de <L> van Selecteer
                  - Kies 'Personen in kwartierstaat van ....'
                  - Vul Bestandsnaam in (geef deze nieuwe tijdelijke afsplitsing een naam)
                  - Vul Omschrijving in
                  - Kies de juiste Opmaakdefintie (had je opgeschreven)
                  - Oude recordnummers handhaven ? (mag j of n zijn)
                  - Druk een toets, dan 2x <F1>
                  - Doorgaan met de PRO-GEN export ? (J/N) : J
                  - Moet dit bestand het actieve bestand worden ? (J/N) : J
                  - PRO-GEN Hulpprogramma's
                  - Export
                  - GEDCOM export
                  Je ziet nu dat het aantal personen is beperkt tot (zie bovenaan onder de bestandsnaam, tot = ... )
                  ... de rest volgt vanzelf

                  M.vr.gr.
                  mw. Joanne Meulenbelt
                  Helpdesk PGGG

                  <knip>

                  Message 8 of 17 , Aug 2, 2009
                    Hallo Paul (en anderen),

                    Het is wel gek dat dit bij jou niet werkt, want PRO-GEN exporteert bij
                    'GEDCOM Export' wel degelijk de huidige selectie.
                    Uiteraard werkt de omweg via een nieuw te maken bestand ook wel, maar
                    het kan dus veel korter. Het maken van de juiste selectie zou moeten
                    voldoen.
                    Dat selecteren kan via twee manieren. De weg via het maken van een
                    kwartierstaatuitvoer op het scherm is al beschreven, maar het kan
                    sneller via de selectie 'gerelateerde personen'.

                    Volgens mij is vanuit het hoofdmenu de volgende toetsenreeks de snelste:
                    H (PRO-GEN Hulpprogramma's)
                    E (Export)
                    G (GEDCOM Export)
                    Plaats de balk op de proband (maar nog geen ENTER drukken!).
                    L (seLecteer)
                    R (Gerelateerde personen....)
                    Kies 'Voorouders' voor een pure kwartierstaat of 'Voorouders +
                    kinderen...' als je wat meer personen in het GEDCOM bestand wilt.
                    Linksboven staat nu 'Deellijst : Personen' en bij 'sel =' kan je zien
                    hoeveel personen er in het GEDCOM bestand gaan komen.
                    ENTER (om te bevestigen dat je met deze personen verder wilt)
                    Voer nu de bestandsnaam in en volg de standaardkeuzes.

                    Dit levert een GEDCOM bestand op waarin enkel de geselecteerde personen
                    staan.

                    Tip: Als je niet alle gegevens van de geselecteerde personen wilt
                    exporteren, maar bijv. het Klad-veld wilt weglaten, kies dan in menu
                    'GEDCOM uitvoeropties' de regel 'Selecteren persoonsgegevens' en druk op
                    de regel 'Persoon klad' op de Delete-toets. Op die manier kan je elk
                    veld dat je niet wilt exporteren weglaten uit het GEDCOM bestand.

                    pdeclerck schreef:

                    > Sorry Gert, maar dan bekom je het hele bestand en niet enkel de selectie in
                    > je GEDCOM.
                    >
                    > MVG
                    > Paul

                  • laurette van waesberghe
                    Message 9 of 17 , Aug 2, 2009
                      Veel dank, dat is het.
                      Dat vind ik nu al veel jaren zo tof aan pro-gen. Om het even welk probleem(pje) is in een mum opgelost.

                      Groeten
                      Van Waesberghe Laurette
                      lid 9861

                      Message 10 of 17 , Aug 3, 2009
                        Johan,

                        Dank voor de tip.
                        Dat krijg je als je het meest gegeven advies van softwaremakers (RTFM) in de
                        wind slaat.
                        Je komt er meestal wel, maar zelden langst de kortste weg.