weergave van volgorde van huwelijken

  • Peter van der Lee
    Message 1 of 10 , Jul 25, 2009
      Ik heb het volgende verschijnsel

      Jan Fluit trouwt in 1761 met Hendrikje Willems
      en in 1775 met Jannetje Jans

      Nu heb ik die huwelijken waarschijnlijk in omgekeerde volgorde ingegeven, want het huwelijk (2) uit 1775 het record nr. 7899 en het huwelijk (1) uit 1761 heeft record nr. 7938

      In het Pro-Gen scherm wordt het huwelijk van 1775 ook weergegeven boven het huwelijk van 1761
      en in een printout van een parenteel wordt huwelijk 1775 als nr.1 aangeduid en dat van 1761 als nr. 2

      Ik vind dat erg verwarrend.
      Hoe krijg ik dat in de juiste volgorde?

    • Evelien van Ruitenbeek
      Message 2 of 10 , Jul 25, 2009
        Dag Peter,

        Ik heb dat ook wel eens gezien, wanneer ik geen exact jaar voor een eerste
        huwelijk kon invoeren.
        In jouw geval had ik dan ingevuld voor 1775.
        En dan bleef het tweede huwelijk verkeerd staan. Ik maakte er dan voor 1774
        van.
        Misschien lukt het bij jou beter, wanneer je 00-00-1761 en 00-00-1775
        invult?

        Groetjes,
        Evelien

        Message 3 of 10 , Jul 25, 2009
          Evelien
          In mijn datum velden staat ook een complete datum, ik had dat in mijn eerste
          bericht niet zo direkt aangegeven, omdat het me alleen om de volgorde ging.

          ---------------------------------------
          Vriendelijke groeten
          Peter van der Lee

          Message 4 of 10 , Jul 25, 2009
            Dat is dan heel vreemd, Peter!
            Want wanneer je de volledig datums hebt, zal Pro-Gen normaal gesproken de
            oudste datum als eerste plaatsen.
            Ook als je die later invult.
            Ik heb dat net even uitgeprobeerd.

            Zou opnieuw de datums invullen een optie zijn?

          • Dinant Scholte in 't Hoff
            Message 5 of 10 , Jul 25, 2009
              Dag Peter,

              De volgorde van de huwelijken wordt bepaald door de huwelijksdatums.
              Als er geen datums bekend zijn dan is de de invoervolgorde (recordnummer) bepalend.
              Jij schrijft:
              > In het Pro-Gen scherm wordt het huwelijk van 1775 ook weergegeven boven het huwelijk van 1761
              Wat bedoel je hier precies mee? Over welk PRO-GEN scherm gaat het?

              Met vriendelijke groet,
              Dinant Scholte in 't Hoff

              Message 6 of 10 , Jul 25, 2009
                Dinant

                Het gaat om het relatieschema.
                Ik heb daar ingevuld de ondertrouw datum en de kerkelijke datum
                En door jouw opmerking heb ik nu de kerkelijke datum ook overgenomen in de
                wettelijke datum, en dan gaat het goed.
                Maar eigenlijk vind ik dat een kerkelijke datum van voor 1811 ook als
                wettelijke gezien moet worden.
                Maar ja, daar kunnen we over van mening verschillen.

                Maar ik veronderstel dat dit de oplossing moet zijn. Het was me nooit eerder
                opgevallen.

                ---------------------------------------
                Vriendelijke groeten
                Peter van der Lee

                Message 7 of 10 , Jul 26, 2009
                  Peter,

                  Zoals ik al eerder heb verteld wordt de volgorde bepaald door de datums die zijn ingevuld. Als je geen wettelijk datum invult wordt in het relatieschema automatisch een van de andere datums gebruikt.
                  Welke dat zijn wordt door de veldvervanging bepaald die is gedefinieerd in de opmaakdefinitie. Als je de standaard opmaakdefinitie PG30-1.DEF of PG30-2.DEF gebruikt zijn dat de velden
                  Wettelijk datum -> Kerkelijk datum
                  Kerkelijk datum -> Ondertrouw datum
                  Ondertrouw datum -> Samenwonen datum
                  Ik heb zelf een voorbeeld gemaakt met alleen een wettelijk datum en bij het tweede huwelijk een kerkelijk datum. De relaties komen nu nog steeds in de juiste volgorde.
                  Dus in principe is het niet nodig om de inhoud van het kerkelijk datumveld naar het wettelijk datumveld te kopieren.
                  Gebruik je wel een van de standaard opmaakdefinities?

                  Dinant

                • Peter van der Lee
                  Message 8 of 10 , Jul 26, 2009
                    Beste Dinant

                    Je legt de vinger op de juiste plek, Want zo te zien zit daar mijn probleem.
                    Want ik heb een poosje geleden wat gewijzigd aan mijn opmaak, ik wilde er
                    een paar velden bij hebben, bijvoorbeeld om familie groepen te kunnen
                    onderscheiden. en archief gegevens.
                    Maar daarbij is ook nog meer veranderd, en ik weet niet meer hoe ik daar aan
                    gekomen ben.

                    Volgens jouw definitie zou dat denk ik het volgende moeten zijn
                    n_replace=3
                    r01=Ondertrouw datum,Samenwonen datum/Ondertrouw plaats,Samenwonen plaats
                    r02=Wettelijk datum,Kerkelijk datum/Wettelijk plaats,Kerkelijk plaats
                    r03=Kerkelijk datum,Ondertrouw datum/Kerkelijk plaats,Ondertrouw plaats

                    En ik heb er op de een of andere manier het volgende staan:
                    n_replace=6
                    r01=Ondertrouw datum,Samenwonen plaats
                    r02=Ondertrouw plaats,Samenwonen bron/Ondertrouw plaats,Samenwonen bron
                    r03=Wettelijk datum,Kerkelijk plaats
                    r04=Wettelijk plaats,Kerk/Wettelijk plaats,Kerk
                    r05=Kerkelijk datum,Ondertrouw plaats
                    r06=Kerkelijk plaats,Ondertrouw getuigen/Kerkelijk plaats,Ondertrouw
                    getuigen

                    Dus ik zal die 3 regels van jou er maar weer in zetten in plaats van die 6
                    die er nu staan

                    ---------------------------------------
                    Vriendelijke groeten
                    Peter van der Lee

> [...]
                    > naar het wettelijk datumveld te kopieren.
                    > Gebruik je wel een van de standaard opmaakdefinities?

                  • Dinant Scholte in 't Hoff
                    Message 9 of 10 , Jul 26, 2009
                      Peter,

                      Ok, duidelijk dat is inderdaad het probleem.
                      Nog even een aanvulling/uitleg mtt de veldvervanging.

                      Onderstaande regels staan in de standaard opmaakdefinities:

                      r01=Ondertrouw datum,Samenwonen datum/Ondertrouw plaats,Samenwonen plaats
                      r02=Wettelijk datum,Kerkelijk datum/Wettelijk plaats,Kerkelijk plaats
                      r03=Kerkelijk datum,Ondertrouw datum/Kerkelijk plaats,Ondertrouw plaats

                      Door regel r02 wordt bij een leeg wettelijk datumveld deze vervangen door de inhoud van het kerkelijk datumveld.
                      Als bovengenoemde vervanging actief is zal parallel hieraan ook wettelijk plaats door kerkelijk plaats worden vervangen. Dus ook als wettelijk plaats niet leeg is! Dit is om te voorkomen dat een kerkelijk datum met een wettelijk plaats wordt getoond.
                      Door regel r03 wordt kerkelijk datum op identieke wijze vervangen door ondertrouw datum en door regel r01 ondertrouw datum door samenwonen datum.
                      Veldvervanging kan in de personen- en relatielijst eenvoudig aan of uit worden gezet via <O>, Weergave-opties. Ook in de uitvoer vind je in het uitvoer-menu een keuze Weergave-opties wijzigen.
                      Belangrijk om te weten is dat niet alle tekstuitvoeren hier op reageren omdat in een aantal tekstuitvoeren deze optie vastgezet is omdat wijzigen niet zinvol is. Bijv. als je zowel wettelijk datum als kerkelijk datum afdrukt is het niet zinvol om de veldvervanging aan te zetten. Dit zou bij kerkelijke huwelijken waarbij het wettelijk datumveld leeg is dubbele informatie opleveren.
                      Goed, ik hoop dat hiermee het hoofdstuk veldvervanging een beetje duidelijker is geworden.

                      Dinant

                    • Peter van der Lee
                      Message 10 of 10 , Jul 26, 2009
                        Dinant
                        Heel hartelijk bedankt voor deze uitleg.
                        Zo kan ik weer verder.

                        Vriendelijke groeten
                        Peter van der Lee