Re: [pro-gen] Privacy Genealogie Online

  • Jozef Van de Ven
    Message 1 of 5 , Mar 25, 2009
      Hallo,

      Eens geprobeerd met een uitroepingsteken in het datumveld van overlijden te
      plaatsen?

      Mvg,
      Jos Van de Ven

      Message 2 of 5 , Mar 25, 2009
[...]
      • Jacqueline van Dongen
        Message 3 of 5 , Mar 25, 2009
          --- In pro-gen@yahoogroups.com, "jacobwoudsma" <jaapwoudsma@...> wrote:

> [...]
          > Vraag: Hoe wordt dit aangegeven in PRO-GEN.

          Ik met <1750 of >1750 overleden voor 1750 of overleden na 1750. Ik weet dan dat ik dan verder moet zoeken. 1750 is hier alleen een voorbeeld.
          Jacq.
        • Jacob Woudsma
          Message 4 of 5 , Mar 25, 2009
            Uitroepingsteken in het datumveld van overlijden werkt.

            Bedankt.

            Message 5 of 5 , Mar 25, 2009
              Jacqueline van Dongen schreef:

              > Ik [doe dat] met <1750 of >1750 overleden voor 1750 of overleden na 1750.

              Met PRO-GEN kun je het beste werken met de woorden 'voor', 'na' of 'circa' in combinatie met een jaartal. PRO-GEN houdt dan bij sortering rekening met de toegevoegde woorden. Elk ander woord of teken zal ook wel geaccepteerd worden (na een waarschuwing dat niet een volledige datum is ingevuld), maar de sorteereigenschappen werken dan alleen op het jaartal (mits ingegeven aan het eind van het invulveld) en niet op de toevoeging.

              Het verdient inderdaad de voorkeur om datumvelden van geboorte, huwelijk en overlijden met dit soort indicatie-datums in te vullen. Toegestaan is ook bijvoorbeeld '1902-1913' als periode-indicatie met als betekenis 'tussen 1902 en 1913' (in dit voorbeeld). Desgewenst kan een nadere verklaring in een infoveld of in het kladveld worden gezet. Bij verder onderzoek is het erg handig over dit soort indicaties te beschikken, omdat het je onderzoekstijdvak beperkt.

              Als in een huwelijksakte een leeftijd van het bruidspaar is gegeven, dan ga ik ervan uit dat de ouders daarvan doorgaans vóór de datum van geboorte van bruidegom resp. bruid zijn getrouwd en dat hun geboortejaar minstens 18 jaar (vader) resp. 17 jaar (moeder) daarvóór ligt. Met een 'voor'-indicatie kan e.e.a. uitstekend worden genoteerd. Als ik meerdere getrouwde kinderen aantref, bijv. in Genlias, dan werk ik zodoende langzaam naar een steeds exactere datum. Het is mij maar hoogst zelden gebeurd dat ik een bruidspaar aantrof dat jonger in jaren is, dus die indicatie van 18/17 jaar voor de ouders is goed werkbaar.

              Ik meen dat PRO-GEN bij leeftijdsberekening ook rekening houdt met de hierboven aangegeven advies-indicatiewoorden.

              Vriendelijke groeten,
              Don Arnoldus, Helpdesk PGGG