Re: pro-gen op 64 bits

  • Danny van der Schaaff
    Message 1 of 26 , Nov 3, 2008
      Beste Jos,

      Volgens mij wordt pro-gen vooral gebruikt op computers die officieel
      niet meer met MS-DOS werken (dus zoals Windows 5 en 6) en daarnaast
      op Linux / Mac en andere POSIX varianten. Ik draai het op zowel een
      64-bits Linux als op een 32-bits Mac zonder problemen in een
      zogeheten DOSBox (Boxer op de Mac), ik zie velen het gewoon gebruiken
      onder Windows 6 (Vista). Ik denk dat Mikrozacht de DOS programma's
      nog steeds gewoon onder 32-bits draait, al kies je voor een 64-bitjes
      Windows versie. En dat de computers sneller worden ... heerlijk, ook
      Pro-Gen wordt daarmee sneller, zonder er iets aan te doen ;-)

      Lijkt me een opmerking van onze gewaardeerde ontwerpers, maar volgens
      mij zitten er geen directe voordelen aan een 64-bits variant
      (ernaast!).
      Een Aqua / KDE / Windows versie klinkt aardig, vooral voor de
      grafische weergave van structuren, maar of dat een voordeel bied in
      de snelle bediening van de gegevens (toetsenbord blijft velen malen
      handiger dan zo'n muisje die over je scherm meesnuffelt en uiteraard
      altijd in de weg blijft staan ;-).

      Groeten,
      Danny van der Schaaff
      www.vanderschaaff.com -- Genealogy and more ...

      --- In pro-gen@yahoogroups.com, "bmwjoske" <reint135@...> wrote:

> [...]
      > tegenwoordig met de snellere computers zijn er in de
      > besturingssysteemen ook meer veranderingen. Ik doel hier
      voornamelijk
      > op het 64-bits systeem. Op het moment werkt pro-gen niet op dit
      soort
      > systemen. Nu is mijn vraag of iemand weet wanner dit aangepakt gaat
      > worden, Dit zou kunnen gebeuren met de uitgave van pro-gen onder
      > windows. Maar weet iemand iets af van een tijdsplanning. Pro-gen is
      > volgens mij het beste genealogie programma maar langzaam wordt het
      > toch door de vernieuwingen op OS gebied moeilijk gemaakt om het te

    • fsteggink
      Message 2 of 26 , Mar 2, 2009
        Hoi Danny,

        Zou jij of iemand anders kunnen vertellen hoe je dat gedaan krijgt? Ik
        heb afgelopen weekend een nieuwe laptop gekocht (64 bits), en daarop
        dual boot Vista en Ubuntu geinstalleerd. Ik krijg wel de demoversie
        van Pro-Gen aan de praat met dosbox in Ubuntu, maar zodra ik mezelf
        registreer en Pro-Gen herstart verschijnt de volgende melding:

        "De gebruikersgegevens in PRO-GEN.USR staan verder gebruik niet toe !
        Waarschijnlijk is dit bestand geregistreerd voor een oudere PRO-GEN
        versie.
        Raadpleeg, etc."

        Ik heb de meest recente versie (3.0b17) gedownload van de homepage en
        zoals gezegd lijkt de demoversie te werken. Het lijkt me dat het
        probleem ergens in de licentiecheck zit. Het pad in Wine waaronder ik
        Pro-gen heb geinstalleerd is "c:\pg30" en bevat dus geen vreemde
        karakters. De versie vanaf de CD kan ik niet starten, ook niet als ik
        de CD eerst op een harde schijf kopieer.

        Met Wine kan ik Pro-Gen niet starten, omdat ik een 64 bits machine
        heb. Ook heb ik Dosemu gebruikt, maar die herkent mijn processor niet,
        en weigert dus te starten.

        Ik heb overigens ook onder Windows problemen. Ook daar gebruik ik
        DosBox (0.72), maar de keymapper werkt niet. De aanwijzing om keyb.com
        te gebruiken heeft ook geen zin, omdat de genoemde website plat ligt.
        Ik ga daar nog op zoek naar een andere dos-emulator.

        Groeten,

        Frank

        p.s. Ik weet dat ik in beide omgevingen geen officieel support kan
        verwachten en ik ben ook zeer aan Pro-Gen gehecht, maar als het me
        niet lukt om Pro-Gen hoe dan ook werkend te krijgen, dan wordt het
        tijd om afscheid te nemen. Naar mijn mening staat de ontwikkeling van
        Pro-Gen al veel te lang stil.

        Als Pro-Gen op beide installaties werkt, ga ik proberen om de
        databestanden te delen. Dat gaat wel goedkomen, aangezien ik ook mijn
        mailboxen in Thunderbird heb kunnen sharen. Dat ging ook niet zonder
        slag of stoot...

        --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Danny van der Schaaff"
        <vanderschaaff@...> wrote:

> [...]
        > de snelle bediening van de gegevens (toetsenbord blijft velen malen
        > handiger dan zo'n muisje die over je scherm meesnuffelt en uiteraard

      • bmwjoske
        Message 3 of 26 , Mar 3, 2009
          Hoi Frank
          Het probleem dat pro-gen niet opstart in dosbox op een 64 bits linux systeem heb ik ook op het vorige een linux 32bits systeem werkte het wel volledig. Ik denk dat het probleem is dat pro-gen nog een 16bits programma is en dat dat niet meer goed werkt op 64bits systemen daar het daar niet meer ondersteund wordt. En zoals je al opmerkte dit is zeer jammer want het is een van de beste programma's maar de technologie op pc gebied gaat een stuk sneller als de doorontwikkeling van pro-gen.

          groeten Jos Reintjens
        • fsteggink
          Message 4 of 26 , Mar 4, 2009
            Hoi Jos,

            Het probleem zit in de licentiecheck. Ik kan wel Pro-Gen opstarten in de demoversie, maar als ik de registratiegegevens invoer en Pro-Gen herstart, is het gedaan met de pret.

            Voor zover ik weet, emuleert DosBox de hele processor (volgens Wikpedia "full CPU emulator"), dus maakt het niet uit of je machine een 32-bits of 64-bis processor heeft. Als DosBox werkt, zou Pro-Gen ook moeten werken.

            Waarschijnlijk is de omgeving waarin Pro-Gen start zodanig ingesteld, dat de licentiecheck hierover struikelt. Ik heb Pro-Gen met Wine geïnstalleerd, maar draai het met Dos-Box. Ik ga een mailtje naar de makers sturen. Misschien kunnen zij licht op deze zaak schijnen, alhoewel ik er rekening mee houd dat ik achter het net vis (t.a.v. support).

            Direct binnen Wine draaien gaat niet. Het volgende verschijnt als ik "wine cmd.exe" in een terminal uitvoer:

            fixme:mixer:ALSA_MixerInit No master control found on HDA ATI HDMI, disabling mixer
            wine: Cannot start DOS application "C:\\PG30\\pro-gen.exe"
            because vm86 mode is not supported on this platform.

            Dit ligt duidelijk wel aan de x64 processor.

            Ik heb ook Pro-Gen inclusief al mijn bestanden in een andere dir binnen de C-drive van Wine gekopieerd. Ik ga dit naar een andere plek, buiten Wine, kopiëren en dan kijken of Pro-Gen met DosBox werkt, maar ik heb hier geen goede verwachtingen van.

            Groeten,

            Frank

          • fsteggink
            Message 5 of 26 , Mar 4, 2009
              --- In pro-gen@yahoogroups.com, "fsteggink" <fsteggink@...> wrote:

              > Ik heb ook Pro-Gen inclusief al mijn bestanden in een andere dir binnen de C-drive van Wine gekopieerd. Ik ga dit naar een andere plek, buiten Wine, kopiëren en dan kijken of Pro-Gen met DosBox werkt, maar ik heb hier geen goede verwachtingen van.

              Gedaan, maar hetzelfde probleem. Toen pro-gen.usr hernoemd en Pro-Gen geopend. Ik kan dan wel gegevens bekijken, maar het is werkelijk ontzettend traag. Ik heb geprobeerd een kwartierstaat te maken van mezelf. Het berekenen van de aantallen, wat normaal haast direct op het scherm verschijnt, neemt bijna een halve minuut in beslag. Het verwerken van de gegevens tot de kwartierstaat zelf (te bekijken met de file viewer) duurt normaal iets van een halve minuut, maar zelfs terwijl ik dit bericht aan het schrijven ben (meer dan 5 minuten), is er nog geen enkele procent (!) vordering gemaakt. Extrapolerend betekent dat het meer dan 8 uur zal duren :S

              Ik trek hieruit de conclusie dat dit het einde betekent van het gebruik van Pro-Gen door mij. Uiteraard zal DosBox op Vista (nieuwe laptop is dual boot) niet noemenswaardig sneller zijn. Of ik moet voorlopig mijn oude laptop aanhouden, tot hij het echt begeeft.

              Groeten,

              Frank

              p.s. Nu staat de teller op 2%. Heeft toch bijna 10 minuten geduurd...
            • bmwjoske
              Message 6 of 26 , Mar 4, 2009
                Hoi Frank
                Wat dosbox betreft heb je gelijk dat hij de processor emuleert maartoen ik Suse10.1 32 bits draaide werkte het wel (dosbox 0.72) nu met Suse 11.1 64 bits werkt het niet wel dezelfde fout als jij hebt. Dus demo wel met gegevens niet. In wine heb ik het noooit werkbaar gehad.
                Als je een oplossing hebt hoor ik het graag want speciaal voor pro-gen heb ik een virtuele win98 draaien.
                groeten Jos>
                Message 7 of 26 , Mar 5, 2009
                  fsteggink schreef:

                  > Het probleem zit in de licentiecheck. Ik kan wel Pro-Gen opstarten in de
                  > demoversie, maar als ik de registratiegegevens invoer en Pro-Gen
                  > herstart, is het gedaan met de pret.

                  Hallo Frank,

                  Ik heb geen ervaring met Dosbox onder Linux. Ik kan zo niet beoordelen
                  wat er met die licentiegegevens mis gaat.
                  Kan je me het PRO-GEN.USR bestand uit de PG30 map eens toesturen,
                  rechtstreeks naar support@...
                  Wellicht kan ik daar iets aan zien.

                  Voor Vista-64 zou je PRO-GEN via Virtual PC moeten kunnen draaien. In
                  december 2008 heb ik daarvoor volgende instructies in deze nieuwsgroep
                  geplaatst.

                  Hieronder een beschrijving van de manier waarop wij voorzien hebben om
                  op een Vista 64-bit computer PRO-GEN te kunnen gebruiken met VirtualPC.
                  Hiervoor hebben we vanaf Aanvuling 16 een paar dingen aangepast in
                  PRO-GEN waardoor het met Virtual PC moet kunnen werken en waarin je toch
                  ook kan printen.

                  Je kan deze aangepaste versie en VirtualPC als volgt installeren:

                  1: Download de nieuwste demoversie van PRO-GEN 3.0b via:
                  http://www.pro-gen.nl/setup-pg30b-nl.exe

                  2: Installeer deze PRO-GEN versie vanuit Windows X64 in de C:\PG30 map.
                  N.B. je mag in dit geval geen andere map kiezen, want in het VirtualPC
                  bestand rekenen we erop dat de standaard C:\PG30 map gebruikt wordt.

                  3: Klik met de rechter-muisknop op het PRO-GEN pictogram, kies
                  'Eigenschappen' en voeg in het tab-blad 'Snelkoppeling' bij 'Doel' de
                  optie ' /VPC' toe zodat er dan staat:
                  C:\PG30\PGWINPRN.EXE /PATH=NL /VPC

                  4: Download en installeer Microsoft VirtualPC op je machine.
                  VirtualPC is te vinden op adres:
                  http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/default.mspx

                  5: Installeer binnen VirtualPC een 32-bit Windows versie, bijv. XP.

                  6: Installeer de 'Virtual Machine Additions' vanuit Virtal PC via menu
                  'Action', 'Install or Update Virtual Machine Additions'.

                  7: Stel in dat de Vista C:\ schijf binnen VirtualPC als Z:\ bekend
                  wordt. Dit gaat binnen VirtualPC via de instelling 'Shared Folders'
                  onder 'Edit', 'Settings'.

                  8: Maak in VirtualPC een snelkoppeling aan naar PG-START.BAT op de Z:
                  schijf en wijzig de opdrachtregel van die snelkoppeling in:
                  Z:\PG30\PG-START.BAT /PATH=NL /VPC /WIN=PG-VPC.TMP
                  en als Werkdirectory moet er staan:
                  Z:\PG30
                  Kies als naam voor deze snelkoppeling bijvoorbeeld 'PRO-GEN 3.0b vanuit
                  Virtual PC'

                  N.B. je hoeft dus binnen VirtualPC geen PRO-GEN te installeren. Er wordt
                  enkel een snelkoppeling gemaakt. PRO-GEN wordt vanuit VirtualPC vanaf de
                  normale Vista64 schijf gebruikt.

                  De installatie is nu gereed. Je kan PRO-GEN nu als volgt gebruiken:

                  - dubbelklik in Vista 64bit op het aangepaste 'PRO-GEN 3.0b via Windows'
                  pictogram.
                  Hiermee start het PRO-GEN print-programma PGWINPRN dat normaal verborgen
                  op de achtergrond draait, maar door die /VPC optie nu zichtbaar blijft
                  en staat te wachten op eventuele print-opdrachten van PRO-GEN.

                  - start VirtualPC en dubbelklik in dat Virtual PC scherm op pictogram
                  'PRO-GEN 3.0b vanuit Virtual PC' om PRO-GEN te starten.
                  N.B. de eerste keer duurt dit wat lang en komt er op sommige PC's
                  eenmalig een foutmelding. Dat proberen we nog te voorkomen, maar na die
                  foutmelding hoort het verder normaal te werken.

                  Binnen VirtualPC hoort PRO-GEN nu normaal te werken. Hierbij worden
                  taken zoals het printen en het openen van aangemaakte RTF-, HTML- en
                  PDF-uitvoeren door het PGWINPRN programma uitgevoerd dat buiten
                  VirtualPC draait. Deze taken worden dus op Windows X64 uitgevoerd.

                  - na het beeindigen van PRO-GEN en eventueel het afsluiten van de
                  VirtualPC moet je het PGWINPRN schermpje zelf afsluiten.

                  Hopelijk lukt het je om m.b.v. deze beschrijving de bestanden te
                  installeren en is het zo goed te gebruiken.
                  Er zijn nog wel een paar aandachtspunten:

                  -De backup-functie zal niet goed werken. Echter het is op een zodanige
                  manier geinstalleerd dat de PRO-GEN gegevensbestanden niet binnen de
                  VirtualPC staan, maar op de normale C: schijf in de PG30 map.
                  Die bestanden zijn dus ook bereikbaar vanuit Vista als VirtualPC niet
                  draait zodat je hiervan zo nu en dan een backup-kopie kan maken door de
                  bestanden via Windows Verkenner te kopieren.

                  -De 'C:' schijf van je PC heet binnen de VirtualPC sessie 'Z:'. Gebruik
                  bij voorkeur de map Z:\PG30\TEXT voor het maken van uitvoerbestanden,
                  dan kan de PGWINPRN software vanuit Vista 64-bit daar iets mee. Als je
                  bijv. een RTF uitvoer aanmaakt op de Z: schijf dan kan deze automatisch
                  in je WORD versie op Windows XP X64 geopend worden vanuit PRO-GEN.

                  Ik ben benieuwd of alles nu werkt zoals we het bedoeld hebben en of dit
                  voor u een werkbare oplossing is.

                • fsteggink
                  Message 8 of 26 , Mar 5, 2009
> [...]
                    > Als je een oplossing hebt hoor ik het graag want speciaal voor pro-gen heb ik een virtuele win98 draaien.

                    Hoi Jos, Johan,

                    Ik heb Pro-Gen aan de praat kunnen krijgen m.b.v. Qemu en FreeDos. Het is allemaal wel vrij bewerkelijk. Het komt erop neer door FreeDos te installeren in een image van Qemu. Daarna moest ik op de een of andere manier Pro-Gen erin zien te krijgen. Niet makkelijk zonder disk-drive en zonder USB ondersteuning (alhoewel er wel ergens een driver voor is). Deze linux-noob was er dus de hele avond zoet mee. Het werkt wel, dus ook als je geen oude Windows-CD's meer hebt, zoals in mijn geval.

                    Websites die me hebben geholpen:
                    * http://linuxhelp.blogspot.com/2006/09/concise-guide-to-installing-and-using.html
                    * http://www.huguesjohnson.com/win2k/128mb/index.html
                    Let op dat er heel veel in FreeDos zit gestopt, dus als je alles selecteert, ben je wel even zoet. Ik heb geen idee wat het minimum is. Het lijkt me op zich wel een goed idee om een FreeDos image (voor Qemu) te maken met Pro-Gen voorgeïnstalleerd. Uiteraard zonder registratiegegevens ;) In dat geval hoeft een Linux-gebruiker alleen Qemu te installeren, wat zo gebeurd is.

                    Kanttekeningen:
                    * Pro-Gen is ca. 15x zo traag t.o.v. mijn oude laptop. Bij het maken van een kwartierstaat was mijn oude laptop klaar toen de nieuwe op 6% was. Misschien kan ik Qemu meer power geven, of KVM/KQemu proberen. Het is wel een stuk beter dan onder DosBox.
                    * Ik moest Pro-Gen naar mijn C-schijf kopiëren (Qemu image). Op de D-schijf (virtual drive in Qemu, verwijzend naar een dir in mijn profiel, waar ik PG heb neergezet) kon ik geen tab en pijltjestoetsen gebruiken bij het wijzigen van een persoon! Ook knalt Pro-Gen eruit als ik een kwartierstaat genereer. Na alles gekopieerd te hebben, lukt het wel. Mogelijk is dit een rechtenkwestie. Nog uitzoeken.
                    o Omdat de toetsen anders zijn op mijn nieuwe laptop, kopieerde ik alles eerst naar C-root. Het is niet handig dat er nu een stuk van de Entertoets zit op de plek waar je een backspace verwacht! Ik heb geloof ik een bestandje van Freedos verwijderd, maar het start nog wel op.
                    * Alles (installatie en uitvoering in qemu) voer ik onder root uit, dus ik moet nog uitzoeken hoe ik alles onder mijn eigen user kan uitvoeren, incl. schrijfrechten op de D-schijf. Het zou wel handig zijn als ik de data weer van de C-schijf afkrijg. In Freedos kan ik wel een nieuwe dir aanmaken en bestanden kopiëren, maar in Linux zie ik niets verschijnen. Wijzigingen blijven wel bewaard op de C-schijf.

                    Maar het begin is er :)

                    Ik heb VirtualPC in Vista nog niet geprobeerd.

                    Groeten,

                    Frank
                  • fsteggink
                    Message 9 of 26 , Mar 5, 2009
> [...]
                      > * Pro-Gen is ca. 15x zo traag t.o.v. mijn oude laptop. Bij het maken van een kwartierstaat was mijn oude laptop klaar toen de nieuwe op 6% was. Misschien kan ik Qemu meer power geven, of KVM/KQemu proberen. Het is wel een stuk beter dan onder DosBox.

                      Goed nieuws. Ik heb KVM geïnstalleerd, en de kwartierstaat-generatie zit op 90% t.o.v. mijn oude laptop. Niet slecht als je bedenkt dat ik dit in een OS (Freedos) binnen een emulatielaag binnen Linux 64 bit draai. Spekkoek is er niets bij! Nu nog effe uitzoeken hoe het met alle rechten zit, en ik kan Pro-Gen de komende jaren blijven gebruiken! :)

                      Oh, en als je denkt waarom ik in godsnaam een nieuwe laptop heb: de oude is bijna op en ik ben bang dat hij op een dag het echt toegeeft. De scharnieren van het scherm zijn zwaar versleten en bij een klein tikje duw ik het al helemaal om...

                      Groeten van een heel erg blije Frank :)

                      p.s. Als ik alles gebruikersvriendelijker heb gemaakt, zal ik het hier posten. Hopelijk kan dit op een manier waarop Pro-Gen niet standaard ingebakken zit, anders wordt Johan hier misschien niet zo gelukkig van. Aangezien FreeDos tools zoals Lynx en wget bevat, zou de download en installatie van Pro-Gen desnoods vanuit FreeDos zelf kunnen gebeuren!
                    • vanderschaaff@netscape.net
                      Message 10 of 26 , Mar 5, 2009
                        Beste Frank,

                        Ik gebruik Wine alleen voor het starten van Windows programma's, daar ben ik nog niet tegen de 64/32-bits verschillen aangelopen.

                        Voor Pro-Gen gebruik ik DOSbox (en voor de Mac Boxer die op DOSbox is gebaseerd). Volgens mij heb ik bij DOSbox niet veel gelezen over 32/64 toepassingen ...

                        Mogelijk kun je een ander Frontend gebruiken van DOSbox (http://www.dosbox.com/download.php?main=1) zoals Boxer een frontend is voor de Mac; daarop kan ik wel de toetsen definieren zoals ik dat wil.

                        Succes, Danny

                        1a. Re: pro-gen op 64 bits

                        Posted by: "fsteggink" fsteggink@... fsteggink

                        Date: Mon Mar 2, 2009 8:25 pm ((PST))

                        <vanderschaaff@...> wrote:

> [...]

                        > de snelle bediening van de gegevens (toetsenbord blijft velen malen

                        > handiger dan zo'n muisje die over je scherm meesnuffelt en uiteraard

                      • fsteggink
                        Message 11 of 26 , Mar 8, 2009
                          Beste Danny,

                          Bedankt voor je reactie. Ik weet niet of je de rest van de thread hebt gelezen, maar ik ben ondertussen van DosBox afgestapt. De combinatie van Qemu/KVM, met FreeDos geïnstalleerd in een disk image werkt goed. Ik ga zo beginnen om een beschrijving te maken hoe dit gedaan kan worden, en dan ga ik dit hier in de Pro-Gen groep vermelden.

                          Wat Vista betreft is het nog niet duidelijk of ik dit veel ga gebruiken, dus installatie daar heeft geen hoge prioriteit. Ook het delen van data gaat niet lukken. Ik zou wel de data op een gedeelde plek neerzetten en bestanden gaan kopiëren voor het opstarten en na het afsluiten van Pro-Gen in Linux, maar dat wordt wel erg bewerkelijk.

                          Groeten,

                          Frank

                          --- In pro-gen@yahoogroups.com, vanderschaaff@... wrote:

> [...]
                          >
                          > databestanden te delen. Dat gaat wel goedkomen, aangezien ik ook mijn
                          >
                          > mailboxen in Thunderbird heb kunnen sharen. Dat ging ook niet zonder

                        • Erik Groenhuis
                          Message 12 of 26 , Apr 9, 2009
                            As fsteggink wrote on 3 Mar 2009:

> [...]
                            >
                            > "De gebruikersgegevens in PRO-GEN.USR staan verder gebruik niet toe !
                            > Waarschijnlijk is dit bestand geregistreerd voor een oudere PRO-GEN

                            Hetzelfde probleem met precies dezelde foutmelding treed op als je
                            Pro-Gen onder DosBox probeert te draaien op een Apple met een PowerPC
                            processor. Op een Apple met een Intel processor is er geen probleem.

                            Het probleem zou in DosBox kunnen zitten, maar dat is niet
                            waarschijnlijk. DosBox is een uitstekende emulator die zelfs allerlei
                            spelletjes goed en snel kan laten draaien.

                            Veel waarschijnlijker is dat er in de beveiligings-check van Pro-Gen
                            (dat deel van het programma dat kijkt of de gebruiksgegevens in
                            PRO-GEN.USR correct zijn) een obscure, niet gedocumenteerde eigenschap
                            van de 80386 processor gebruikt wordt.

                            Het is aan de makers om dit probleem op te lossen. Dat zou Pro-Gen
                            makkelijk onder emulatie beschikbaar maken voor een grote groep
                            machines, zoals die met PPC en 64-bits Intel processors.

                            NB: Andere DOS emulators geven nog veel grotere problemen dan DosBox. De
                            meeste draaien bijvoorbeeld alleen op Intel i86 processors.
                            --
                            Erik Groenhuis
                            Message 13 of 26 , Apr 10, 2009
                              Erik Groenhuis schreef:

> [...]
                              >
                              > NB: Andere DOS emulators geven nog veel grotere problemen dan DosBox. De
                              > meeste draaien bijvoorbeeld alleen op Intel i86 processors.

                              Hallo Erik,

                              Ik heb dat beveiligingsdeel binnen PRO-GEN nagekeken en daar gebeuren
                              volgens mij geen gekke dingen.
                              Als je de gelegenheid hebt om wat dingen te testen, wil ik - via
                              rechtstreekse email - wel wat testbestandjes sturen om erachter te komen
                              waar dat probleem precies zit. Wellicht is het dan op te lossen.

                            • clvx001
                              Message 14 of 26 , Dec 2, 2009
                                Beste meneer Mulderij,

                                ik ben een zeer tevreden dagelijkse Pro-Gen gebruiker vanaf het allereerste begin.
                                Vorige week heb ik een nieuwe laptop gekocht, waarop Windows 7 64 bits is geïnstalleerd, en u begrijpt het: tot mijn schrik kon ik mijn favoriete genealogieprogramma ineens niet meer gebruiken!
                                Zowel op de website van Pro-Gen als op de gebruikerssite kon ik geen oplossing voor dat probleem vinden.
                                Via Google vond ik uiteindelijk dit forum, met deze draad.
                                Ik heb deze hele draad een aantal malen gelezen, en alles goed tot me laten doordringen, en ik begrijp, dat dat alleen nog maar mogelijk is met kunstgrepen als het installeren van een virtuele PC of een DosBox.

                                Ik weet zelf misschien nog wel genoeg van computers af om zoiets na een dag ploeteren en zwoegen voor elkaar te krijgen, maar de gemiddelde Pro-gen gebruiker krijgt zoiets natuurlijk nooit voor elkaar.

                                Mijn vraag is heel simpel.
                                Mogen wij in de toekomst nog een aanpassing verwelkomen, waardoor Pro-Gen op hedendaagse apparatuur zonder problemen in de toekomst blijft draaien, of is dit het einde van dit geweldige programma?

                                Hopelijk vraag ik naar de bekende weg!

                                Vriendelijke groeten,
                                zoals gezegd, een meer dan tevreden gebruiker,
                                Jan Clavaux, Den Haag.

                                Message 15 of 26 , Dec 2, 2009
                                  clvx001 schreef:

> [...]
                                  >
                                  > Hopelijk vraag ik naar de bekende weg!
                                  >
                                  > Vriendelijke groeten,
                                  > zoals gezegd, een meer dan tevreden gebruiker,

                                  Hallo Jan,

                                  We hebben een eenvoudig te installeren oplossing voor 64-bit Windows,
                                  die op dit moment getest wordt door een aantal mensen die zo'n 64-bit
                                  systeem hebben gekocht.
                                  Die oplossing werkt via DOSBOX, maar wel op zo'n manier dat printen en
                                  openen van uitvoer-bestanden via Windows wordt afgehandeld.

                                  Ik zal je een link naar die testversie sturen.
                                  Als we de laatste puntjes opgelost hebben komt dat uiteraard weer voor
                                  iedereen beschikbaar via de PRO-GEN website.

                                • Jan
                                  Message 16 of 26 , Dec 2, 2009
                                    Beste Johan,

                                    bedankt voor de snelle en duidelijke reactie!
                                    Aangezien ik (nog) geen ervaring heb met emulators:
                                    is het dan mogelijk om tegelijkertijd in Windows te werken?
                                    Ik gebruik namelijk meestal tegelijkertijd mijn browser, Winword en Acrobat Reader als ik met Pro-Gen werk.
                                    Of werkt Windos dan alleen op de achtergrond?

                                    Vriendelijke groet,
                                    Jan Clavaux

                                    Message 17 of 26 , Dec 2, 2009
                                      Hallo Jan,

                                      Probeer het eerst maar eens a.d.h.v. de gegevens die ik je gestuurd heb,
                                      dan wordt het wel duidelijk.

                                    • bmwjoske
                                      Message 18 of 26 , Dec 2, 2009
                                        Hallo mede pro-genners
                                        ik lees dat er mogelijkheden zijn om pro-gen te laten lopen in dosbox op een 64-bits systeem. Bij mij werkt dit niet daar ik nog altijd de vervelende melding krijg dat mijn licentie niet klopt. Graag zou ik meer willen weten over deze methode.

                                        met vriendelijke groet Jos Reintjens
                                        Message 19 of 26 , Dec 3, 2009
                                          bmwjoske schreef:

> [...]
                                          > een 64-bits systeem. Bij mij werkt dit niet daar ik nog altijd de
                                          > vervelende melding krijg dat mijn licentie niet klopt. Graag zou ik meer

                                          Hallo Jos,

                                          Dat probleem kwam alleen voor met DOXBOX op 64-bit LINUX; niet op 64-bit
                                          Windows.
                                          Ik heb vrij veel energie gestoken om dit probleem te omzeilen, met hulp
                                          van een andere 64-bit LINUX klant. Daar lijkt alles nu correct te werken.
                                          De betreffende aanpassing komt in Aanvulling 18 beschikbaar. Deze wordt
                                          nu door een aantal 64-bit Windows gebruikers getest. Als je wilt kan ik
                                          je wel een testversie sturen zodat je op je LINUX PC kan testen. Stuur
                                          me in dat geval even rechtstreeks een email.

                                        • Jan
                                          Message 20 of 26 , Dec 5, 2009
                                            Hallo Johan,

                                            met behulp van het programma dat je me hebt gestuurd, is het me gelukt om Pro-Gen te laten draaien op mijn laptop met Windows 7, 64 bits. Het ging inderdaad erg eenvoudig.
                                            Dat is al een hele opluchting, want nu kan ik Pro-Gen tenminste blijven gebruiken als ik een archief bezoek.
                                            Heel veel dank daarvoor!

                                            Er zijn nog wat punten die aandacht verdienen.

                                            1) In de fullscreen modus verschijnt Pro-Gen in een totaal ander kleurenschema (denk aan bruin in combinatie met paars), wat de leesbaarheid niet ten goede komt. Windows geeft dan ook een melding door, dat "een programma" het kleurenschema heeft gewijzigd.

                                            2) Aangezien het aanklikbare icoontje linksboven nu is toegewezen aan DosBox, zijn de opties Markeren, Kopieren en Plakken komen te vervallen.
                                            Dat is een heel groot gemis, want dankzij die opties was het juist zo handig om grote teksten te kunnen copy/pasten vanuit een bestand of vanuit de browser naar een veld in Pro-Gen.

                                            3) Soms klapt Pro-Gen er ineens uit bij het wisselen tussen Windows programma's middels Alt-Tab. De ene keer wel, de andere keer niet.

                                            Het is in ieder geval al heel wat, dat ik nog met Pro-Gen kan werken, en ik hoop, dat deze kinderziektes op den duur verdwijnen.

                                            Message 21 of 26 , Dec 5, 2009
                                              Jan schreef:

> [...]
                                              >
                                              > Het is in ieder geval al heel wat, dat ik nog met Pro-Gen kan werken, en
                                              > ik hoop, dat deze kinderziektes op den duur verdwijnen.

                                              Hallo Jan,

                                              1) Die fullscreen modus wordt door veel videokaarten niet goed meer
                                              ondersteund. Vandaar dat Microsoft deze fullscreen-stand vanaf Windows
                                              Vista al niet meer toestaat voor hun eigen DOS-venster.
                                              DOSBOX doet een poging om toch de fullscreen stand te gebruiken als je
                                              op ALT-Enter drukt, maar bij mij gaat dat met de standaard instellingen
                                              niet goed. Wel heb ik de instellingen aan kunnen passen dat het wel
                                              werkt, maar of dat op jouw PC dan ook werkt is maar de vraag.
                                              Ik zal je straks het betreffende configuratie-bestand toesturen.

                                              2) Plakken van tekst wordt door DOSBOX niet ondersteund. Om dat voor
                                              elkaar te krijgen wordt nog lastig.

                                              3) Dat is nieuw voor mij. Is dat alleen als je in die fullscreen-stand
                                              werkt, of ook bij werken in een venster?

                                            • Jan
                                              Message 22 of 26 , Dec 5, 2009
                                                Hallo Johan,

                                                ik begrijp, dat er aan de punten, die ik aanstip, niet veel te doen is:

                                                1) de fullscreenmodus kan ik dus beter niet gebruiken.
                                                Maar is er nog een manier om ProGen op het scherm wat groter te krijgen dan ik nu heb? Nu: circa 10x14 centimeter op mijn scherm :(
                                                De optie schermgrootte of lettergrootte kan ik namelijk niet meer vinden in het menu instellingen.

                                                2) Copy/paste niet mogelijk. Erg jammer. Het is een van de mooiste opties van het programma.

                                                3) Crashen bij Alt-Tab. Het lijkt iets te maken te hebben met de snelheid.
                                                Voor het wisselen tussen ProGen en een Windowsprogramma moet je even wachten tot ProGen klaar is met rekenen en schrijven. Kwestie van twee seconden wachten. Druk je eerder op Alt-Tab, dan crasht de boel.
                                                En het gebeurt bij mij gelukkig alleen in de fullscreen modus.

                                                Op vraag 1, hoe ik de schermgrootte kan wijzigen, hoop ik nog een advies te krijgen; verder ben ik tevreden met wat ik nu kan.

                                                Dank en groeten,
                                                Jan Clavaux.

                                              • Jan
                                                Message 23 of 26 , Dec 5, 2009
                                                  Update:

                                                  ik heb inmiddels een nieuw configuratiebestand PROGEN.CONF
                                                  mogen ontvangen, en ProGen is inmiddels nagenoeg beeldvullend.

                                                  Ik ben er erg blij mee.
                                                  Jan Clavaux.
                                                • Yvette Hoitink
                                                  Message 24 of 26 , Dec 7, 2009
> [...]
                                                    >
                                                    > ik heb inmiddels een nieuw configuratiebestand PROGEN.CONF
                                                    > mogen ontvangen, en ProGen is inmiddels nagenoeg beeldvullend.

                                                    Kun je het Pro-gen window wel resizen? Dat is naast het gebrek aan kopieren
                                                    en plakken het grootste probleem dat ik heb met Pro-gen onder 64 bits. Als
                                                    ik alleen in Pro-gen werk heb ik het scherm redelijk groot, maar als ik
                                                    gegevens van bijv. Genlias invoer dan maakte ik het scherm altijd kleiner.
                                                    Bij Pro-gen onder 64 bits heeft het window een vaste afmeting die je alleen
                                                    kunt veranderen door het met een ander configuratiebestand op te maken.

                                                    Oftewel: tijd voor een echte Windows-versie :-)

                                                    Yvette Hoitink
                                                  • Jan
                                                    Message 25 of 26 , Dec 9, 2009
                                                      Yvette, Johan,
                                                      ik heb gemerkt, dat het gelukkig nog steeds mogelijk is in DosBox, om met tekstbestanden te copy/pasten!
                                                      Het is een trucje, dat ik bijna was vergeten, en dat ik gebruikte toen ik nog niet met Windows werkte maar met DOS.
                                                      Het is de optie ASCII bestand inlezen in het scherm via ALT-F1.
                                                      Standaard gebruik(te) ik een ASCII-bestandje genaamd c:\temp.txt,
                                                      waarvan ik de inhoud steeds wijzigde.
                                                      Je kopieert dan bijvoorbeeld een tekst uit Genlias naar dat bestandje, waardoor het automatisch wordt omgezet in platte tekst.
                                                      Vervolgens lees je het gewoon in.
                                                      Om niet elke keer de naam van het bestand te hoeven intypen, leg je de naam ervan vast in een F-toets met CTRL-F1.
                                                      Wanneer Windows steeds om toestemming vraagt, om C:\temp.txt te wijzigen, is het handiger om het op een eventueel aanwezige andere harde schijf te plaatsen.
                                                      Wat betreft het kleiner maken van het scherm; ik adviseer je één vaste schermgrootte te houden en er verder vanaf te blijven.
                                                      In jouw voorbeeld van Genlias, kun je ProGen even minimaliseren met het minnetje, want overtypen van de tekst is dus (nog steeds) niet nodig.