RE: [pro-gen] Re: Plakken van speciale tekens in PG

  • Ivo Gilisen
    Message 1 of 21 , Jul 12, 2008
      -----Oorspronkelijk bericht-----
      Van: pro-gen@yahoogroups.com [mailto:pro-gen@yahoogroups.com] Namens Erik Fleuren
      Verzonden: zaterdag 12 juli 2008 11:29
      Aan: pro-gen@yahoogroups.com
      Onderwerp: [pro-gen] Re: Plakken van speciale tekens in PG

      --- In pro-gen@yahoogroups.com, Johan Mulderij <mulderij@...> wrote:

> [...]

      een

      bespaart een

      niet, die

      (Sittard was

      deze

      dit

      ringel-ss-en;

      of je in

      invoerblad

      aansluiting

      invloed hebben

      programma'tje om

      vanuit Word

      bij het

      opnieuw

      ik niet

      Maar als je

      (rechtermuis op

      gebruikt of

      wijzig in

      umlaut. Ik

      nu op, dat

      gevallen

      wordt dus

      > Hallo Alex en Peter,

      > Ik heb geen idee waarom het bij mij goed gaat en bij jullie fout.

      Zelfs

      > als ik het gehele CTRL-A scherm kopieer en in Kladblok plak, dan

      kan ik

      > het zonder problemen daarna als tekst weer in een info-veld

      kopieren.

      > Ook via WORD gaat dit grotendeels goed op één teken na.

      > Ik heb een schermafdruk van deze test geplaatst op

      > http://www.pro-gen.nl/test/knip-en-plak-scherm.jpg

      > Blijkbaar is er een of andere Windows instelling die bij jullie

      anders

      > is dan bij mij, maar dat zal wel lastig te vinden zijn.

      > Johan Mulderij

      Hallo Allemaal

      Tot op heden nog geen problemen ondervonden

      Bij mij lijkt het op het eerste oog helemaal goed te gaan.

      Maar bij uitvoerige testen blijken er inderdaad meerder tekens niet

      kopieerbaar te zijn. zowel ingevoerd met het toetsenbord als met de

      alt cijfer combinatie in kladblok als in word.

      als voorbeeld een paar met toetsenbord en met de alt toets ingegeven

      tekens in kladblok en deze overgezet naar progen.

      ëÄÏïäü@#$%^&*()ßφε

      Na markeren bovenstaande en plakken in progen:

      ëIï@#$%^&*()φε

      Zowel progen als kladblok staan op lucida console (westerse tekens),

      maar met intypen in bv arial en dan kopieren gaat het ook fout en ik

      heb een US toetsenborde nen dit ook ingesteld staan. Ik werk in een

      venster met een tekengroote 19punts

      Ik heb dit verschijnsel niet eerder opgemerkt en er ook nog geen last

      van gehad. maar misschien kan Johan er nog even goed naar kijken

      groetjes Erik Fleuren

      Beste,

      Naar aanleiding van deze interessante discussie heb ik zelf wat proefjes genomen van ASCII naar Word, naar Kladblok, naar PG zelf en ook omgekeerd.

      Mijn besluit:

      1) Van PG naar Kladblok en terug worden alle ASCII-tekens correct geconverteerd en ook correct op het scherm weergegeven. Tussen die twee is er geen probleem.

      2) Maar van PG naar Word wordt door "mijn Word2003 in de uitvoering Courier New" het teken Alt-249 (een dikke punt ∙) op dezelfde wijze weergegeven als het teken Alt-250 (een fijne punt ∙) Ook in deze e-mail wordt dezelfde foutieve weergave gemaakt. Word en/of Windows XP doen het dus niet goed.

      3) Van Word naar PG komt alleen het teken Alt-250 te vervallen. Alle andere tekens worden correct overgenomen en correct weergegeven in PG.

      4) Wanneer ik uw voorbeeldtekst "ëÄÏïäü@#$%^&*()ßφε" in Word stop, en hem dan kopieer/plak in PG-info dan wordt die in PG 100% correct weergegeven. Geen enkel teken komt bij mij te vervallen.

      Ik zou dus voorzichtig kunnen besluiten: als je tekenproblemen hebt dan ligt het eerder aan Word/Windows dan aan PG.

      Ik werk met Word2003 (100% standaard install) + Win XP Prof (100% standaard install) + na de install van PG30 het programmaatje CP437 van Johan laten lopen.

      Groeten,

      Ivo

    • Peter van der Lee
      Message 2 of 21 , Jul 12, 2008
        Het gekke vind ik ook dat alle tekens wel gewoon naar een DOS-box gecopieerd
        worden maar niet naar een veld in PRO-GEN

        Peter

> [...]
        >
        > ---------------------------------------
        > Vriendelijke groeten
        > Peter van der Lee
        >

        > Geen virus gevonden in het uitgaande-bericht.
        > Gecontroleerd door AVG - http://www.avg.com
        > Versie: 8.0.138 / Virusdatabase: 270.4.7/1545 - datum van uitgifte:
        > 10-7-2008 18:43

        > Geen virus gevonden in het binnenkomende-bericht.
        > Gecontroleerd door AVG - http://www.avg.com
        > Versie: 8.0.138 / Virusdatabase: 270.4.7/1545 - datum van uitgifte:
        > 10-7-2008 18:43

        Geen virus gevonden in het uitgaande-bericht.
        Versie: 8.0.138 / Virusdatabase: 270.4.8/1547 - datum van uitgifte: 11-7-2008 18:05
      • Wim Sels
        Message 3 of 21 , Jul 12, 2008
          Beste Allemaal

          Zowel onder Vista als XP (code page staat op 437) kom ik op het volgende:

          Na markeren en kopieëren van de set speciale tekens in PRO-GEN (CTRL-A) krijg ik het volgende resultaat:

          a. in kladblok/wordpad/word(2003) worden na de instructie "plakken" alle tekens netjes gekopiëerd.
          b. in een memoveld van PRO-GEN krijg ik na de instructie "plakken" verschillen en worden enkele tekens niet gekopiëerd. Het tekentje (subscript 2) in de derde kolom derde rij (onder subscript a) wordt als een escape-teken gekopiëerd en de hele zaak slaat op hol.
          c. kopiëren en plakken van de in kladblok/wordpad/word gekopiëerde tekens naar een memoveld in PRO-GEN geeft hetzelfde resultaat als onder b.

          Wim Sels

          Message 4 of 21 , Jul 12, 2008
            Hallo Johan en Peter,

            Ik heb nog een paar dingen uitgeprobeerd en het wordt steeds vreemder:

            Kopieren van het schema <CTRL + A> vanuit ProGen naar Word of Kladblok gaan
            goed. Het schema wordt, als ik in beide programma's Lucida Console als
            lettertype gebruikt, exact zo weergegeven als in ProGen.

            Terugkopieren van het schema naar ProGen levert echter dezelfde fouten op.
            ProGen "slaat daarbij op hol", zoals ook Wim Sels al aangaf. Na een bepaald
            teken wordt het infoveld afgesloten, het betreffende record opgeslagen, een
            aantal record er onder worden gemarkeerd, dan wordt er een record geopend en
            de nog niet gekopieerde tekens worden in een veld in dat 2e record
            opgeslagen.

            Ik heb ook het schema in ProGen geselecteerd met de muis, gekopieerd d.m.v.
            <Enter> en geplakt met de rechter muistoets in een leeg Infoveld onder
            Crematie. Het eerste deel van het schema, tot en met de "�", werd netjes met
            rand en al gekopieerd. Daarna werd het Infoveld gesloten (alsof ik <Escape>
            had gebruikt) het daarboven liggende Tekst-veld werd geopend en een rest van
            het schema werd daarheen gekopieerd, maar weer niet alles. Na een viertal
            randen "|" met tussenliggende spaties werd het schema vervolgd, beginnend
            bij de "�". Ook hierbij werd weer een deel van de letters en bijzondere
            tekens weggelaten. De onderste 7 regels van het schema werden weer helemaal
            compleet geplakt, inclusief de randen er omheen.

            Het lijkt er op, dat de kopieerfunctie binnen Windows iets vreemd uithaalt
            als er naar een DOS-omgeving wordt gekopieerd. Omdat het bij Johan (een
            anderen) wel goed gaat, moet het dus wel haast een instelling binnen Windows
            zijn, maar welke? Misschien ergens een instelling betreffende ANSI <=> ASCII
            omschakeling?

            Ik probeer nog even verder.

            Groeten, Alex Mettau.

            > Peter van der Lee schreef:
            >
            > Het gekke vind ik ook dat alle tekens wel gewoon naar een DOS-box
            > gecopieerd
            > worden maar niet naar een veld in PRO-GEN
            >
            > Peter

          • Cor de Kievith
            Message 5 of 21 , Jul 13, 2008
              Hallo allemaal,

              Het "op hol slaan" van Pro-Gen gebeurt ook bij het kopiëren van tekst waarin het £-teken (Engels pond) voorkomt. Dat heeft tot gevolg dat in een info-veld ipv. dat teken het woord "pond" wordt weergegeven en vervolgens slaat PG op hol.

              MVG, Cor

            • Peter van der Lee
              Message 6 of 21 , Jul 13, 2008
                Ha Johan

                Het werkt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                ---------------------------------------
                Vriendelijke groeten
                Peter van der Lee

                P.S
                Dat weet Aurèle dan ook meteen

                  Message 8 of 21 , Jul 13, 2008
                    Daarmee weten we ook waarom wij Belgen daar totaal geen last van hadden.
                    We gebruiken nl. Belgische toetsenborden en -instellingen ;-) waar
                    een ruim assortiment
                    aan geaccentueerde tekens al opstaan + een aantal accent-plaktoetsen
                    (´,`,¨,~).

                  • W. Brassé
                    Message 9 of 21 , Jul 13, 2008
                      Bij mij ook!

                      Dank aan Johan!

                      Vriendelijke groet,
                      Wil Brassé

                      Het werkt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                    • Aurèle De Witte
                      Message 10 of 21 , Jul 14, 2008
                        Eerlijk gezegd betekent dit - zelfs voor mij - een hele opluchting.
                        Mvg,

                        A. De Witte

                        Message 11 of 21 , Jul 14, 2008
                          Johan,

                          Reuze bedankt. 5 muisklikken en een probleem, waar ik al jaren mee zit, is opgelost.

                          Wim Sels