Re: Plakken van speciale tekens in PG

  • Erik Fleuren
    Message 1 of 21 , Jul 12, 2008
      --- In pro-gen@yahoogroups.com, Johan Mulderij <mulderij@...> wrote:

> [...]
      Maar als je

      Zelfs
      > als ik het gehele CTRL-A scherm kopieer en in Kladblok plak, dan
      kan ik
      > het zonder problemen daarna als tekst weer in een info-veld
      kopieren.
      > Ook via WORD gaat dit grotendeels goed op één teken na.
      >
      > Ik heb een schermafdruk van deze test geplaatst op
      > http://www.pro-gen.nl/test/knip-en-plak-scherm.jpg
      >
      > Blijkbaar is er een of andere Windows instelling die bij jullie
      anders
      > is dan bij mij, maar dat zal wel lastig te vinden zijn.
      > Johan Mulderij

      Hallo Allemaal
      Tot op heden nog geen problemen ondervonden
      Bij mij lijkt het op het eerste oog helemaal goed te gaan.
      Maar bij uitvoerige testen blijken er inderdaad meerder tekens niet
      kopieerbaar te zijn. zowel ingevoerd met het toetsenbord als met de
      alt cijfer combinatie in kladblok als in word.
      als voorbeeld een paar met toetsenbord en met de alt toets ingegeven
      tekens in kladblok en deze overgezet naar progen.

      ëÄÏïäü@#$%^&*()ßφε
      Na markeren bovenstaande en plakken in progen:
      ëIï@#$%^&*()φε

      Zowel progen als kladblok staan op lucida console (westerse tekens),
      maar met intypen in bv arial en dan kopieren gaat het ook fout en ik
      heb een US toetsenborde nen dit ook ingesteld staan. Ik werk in een
      venster met een tekengroote 19punts

      Ik heb dit verschijnsel niet eerder opgemerkt en er ook nog geen last
      van gehad. maar misschien kan Johan er nog even goed naar kijken
      groetjes Erik Fleuren
    • Ivo Gilisen
      Message 2 of 21 , Jul 12, 2008
        Message 3 of 21 , Jul 12, 2008
          Het gekke vind ik ook dat alle tekens wel gewoon naar een DOS-box gecopieerd
          worden maar niet naar een veld in PRO-GEN

          Peter

> [...]
          >
          > ---------------------------------------
          > Vriendelijke groeten
          > Peter van der Lee
          >

          > Geen virus gevonden in het uitgaande-bericht.
          > Gecontroleerd door AVG - http://www.avg.com
          > Versie: 8.0.138 / Virusdatabase: 270.4.7/1545 - datum van uitgifte:
          > 10-7-2008 18:43

          > Geen virus gevonden in het binnenkomende-bericht.
          > Gecontroleerd door AVG - http://www.avg.com
          > Versie: 8.0.138 / Virusdatabase: 270.4.7/1545 - datum van uitgifte:
          > 10-7-2008 18:43

          Geen virus gevonden in het uitgaande-bericht.
          Versie: 8.0.138 / Virusdatabase: 270.4.8/1547 - datum van uitgifte: 11-7-2008 18:05
        • Wim Sels
          Message 4 of 21 , Jul 12, 2008
            Beste Allemaal

            Zowel onder Vista als XP (code page staat op 437) kom ik op het volgende:

            Na markeren en kopieëren van de set speciale tekens in PRO-GEN (CTRL-A) krijg ik het volgende resultaat:

            a. in kladblok/wordpad/word(2003) worden na de instructie "plakken" alle tekens netjes gekopiëerd.
            b. in een memoveld van PRO-GEN krijg ik na de instructie "plakken" verschillen en worden enkele tekens niet gekopiëerd. Het tekentje (subscript 2) in de derde kolom derde rij (onder subscript a) wordt als een escape-teken gekopiëerd en de hele zaak slaat op hol.
            c. kopiëren en plakken van de in kladblok/wordpad/word gekopiëerde tekens naar een memoveld in PRO-GEN geeft hetzelfde resultaat als onder b.

            Wim Sels

            Message 5 of 21 , Jul 12, 2008
              Hallo Johan en Peter,

              Ik heb nog een paar dingen uitgeprobeerd en het wordt steeds vreemder:

              Kopieren van het schema <CTRL + A> vanuit ProGen naar Word of Kladblok gaan
              goed. Het schema wordt, als ik in beide programma's Lucida Console als
              lettertype gebruikt, exact zo weergegeven als in ProGen.

              Terugkopieren van het schema naar ProGen levert echter dezelfde fouten op.
              ProGen "slaat daarbij op hol", zoals ook Wim Sels al aangaf. Na een bepaald
              teken wordt het infoveld afgesloten, het betreffende record opgeslagen, een
              aantal record er onder worden gemarkeerd, dan wordt er een record geopend en
              de nog niet gekopieerde tekens worden in een veld in dat 2e record
              opgeslagen.

              Ik heb ook het schema in ProGen geselecteerd met de muis, gekopieerd d.m.v.
              <Enter> en geplakt met de rechter muistoets in een leeg Infoveld onder
              Crematie. Het eerste deel van het schema, tot en met de "�", werd netjes met
              rand en al gekopieerd. Daarna werd het Infoveld gesloten (alsof ik <Escape>
              had gebruikt) het daarboven liggende Tekst-veld werd geopend en een rest van
              het schema werd daarheen gekopieerd, maar weer niet alles. Na een viertal
              randen "|" met tussenliggende spaties werd het schema vervolgd, beginnend
              bij de "�". Ook hierbij werd weer een deel van de letters en bijzondere
              tekens weggelaten. De onderste 7 regels van het schema werden weer helemaal
              compleet geplakt, inclusief de randen er omheen.

              Het lijkt er op, dat de kopieerfunctie binnen Windows iets vreemd uithaalt
              als er naar een DOS-omgeving wordt gekopieerd. Omdat het bij Johan (een
              anderen) wel goed gaat, moet het dus wel haast een instelling binnen Windows
              zijn, maar welke? Misschien ergens een instelling betreffende ANSI <=> ASCII
              omschakeling?

              Ik probeer nog even verder.

              Groeten, Alex Mettau.

              > Peter van der Lee schreef:
              >
              > Het gekke vind ik ook dat alle tekens wel gewoon naar een DOS-box
              > gecopieerd
              > worden maar niet naar een veld in PRO-GEN
              >
              > Peter

            • Cor de Kievith
              Message 6 of 21 , Jul 13, 2008
                Hallo allemaal,

                Het "op hol slaan" van Pro-Gen gebeurt ook bij het kopiëren van tekst waarin het £-teken (Engels pond) voorkomt. Dat heeft tot gevolg dat in een info-veld ipv. dat teken het woord "pond" wordt weergegeven en vervolgens slaat PG op hol.

                MVG, Cor

              • Peter van der Lee
                Message 7 of 21 , Jul 13, 2008
                  Ha Johan

                  Het werkt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                  ---------------------------------------
                  Vriendelijke groeten
                  Peter van der Lee

                  P.S
                  Dat weet Aurèle dan ook meteen

                    Message 9 of 21 , Jul 13, 2008
                      Daarmee weten we ook waarom wij Belgen daar totaal geen last van hadden.
                      We gebruiken nl. Belgische toetsenborden en -instellingen ;-) waar
                      een ruim assortiment
                      aan geaccentueerde tekens al opstaan + een aantal accent-plaktoetsen
                      (´,`,¨,~).

                    • W. Brassé
                      Message 10 of 21 , Jul 13, 2008
                        Bij mij ook!

                        Dank aan Johan!

                        Vriendelijke groet,
                        Wil Brassé

                        Het werkt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                      • Aurèle De Witte
                        Message 11 of 21 , Jul 14, 2008
                          Eerlijk gezegd betekent dit - zelfs voor mij - een hele opluchting.
                          Mvg,

                          A. De Witte

                          Message 12 of 21 , Jul 14, 2008
                            Johan,

                            Reuze bedankt. 5 muisklikken en een probleem, waar ik al jaren mee zit, is opgelost.

                            Wim Sels