pro-gen onder ubuntu (linux)

  • vandensteene2000
    Message 1 of 10 , May 2, 2008
      Hallo,

      Na het installeren van het linux-programma dosemu werkt pro-gen 3.0a
      zeer goed.
      Printen, relaties bekijken, lijsten sorteren,persoonbladen invullen,
      kortom alles werkt naar wens.

      Er is weliswaar een probleem bij het installeren van het pg3.0b bestand.
      Het gedownloade programma installeerd zich bijna tot het einde. Maar
      dan krijg ik een foutmelding "Addfontresource mislukt"
      (c:\windows\fonts\PGCOUR.TTF)

      Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

      Alvast bedankt

      Paul (1168)
    • Benno Schulenberg
      Message 2 of 10 , May 2, 2008
        vandensteene2000 schreef:
        > Na het installeren van het linux-programma dosemu werkt pro-gen
        > 3.0a zeer goed.
        > Printen, relaties bekijken, lijsten sorteren,persoonbladen
        > invullen, kortom alles werkt naar wens.

        Printen werkt ook? Welke printerdriver en printerpoort heb je
        geselecteerd in het uitvoermenu?

> [...]
        > bestand. Het gedownloade programma installeerd zich bijna tot het
        > einde. Maar dan krijg ik een foutmelding "Addfontresource

        Heb je geprobeerd om de betreffende mappen aan te maken?
        Als je C-schijf in ~/.dosemu/drives/c "staat", dan maak je de
        ontbrekende mappen aan met:

        mkdir -p ~/.dosemu/drives/c/windows/fonts

        Het installatieprogramma gaat er schijnbaar van uit dat installatie
        plaatsvindt op een Windowsmachine en dat die map en submap dus
        standaard aanwezig zijn.

        Benno
      • vandensteene2000
        Message 3 of 10 , May 3, 2008
          --- In pro-gen@yahoogroups.com, Benno Schulenberg
          <coevorderstambomen@...> wrote:

> [...]
          >
          > Het installatieprogramma gaat er schijnbaar van uit dat installatie
          > plaatsvindt op een Windowsmachine en dat die map en submap dus

          Hallo Benno

          Dank voor uw antwoord.
          Mijn printer is een HP DJ 600, de printerpoort staat op LPT 1 en
          schijfuitvoer RTF.
          De desbetreffende mappen heb ik, zoals je voorstelde, aangemaakt .
          Herinstallatie van pg30b maar hetzelfde probleem kwam terug.
          Misschien niet zo belangrijk maar de distro is UBUNTU 7.10

          Paul
        • Benno Schulenberg
          Message 4 of 10 , May 4, 2008
            vandensteene2000 schreef:
            > Mijn printer is een HP DJ 600, de printerpoort staat op LPT 1

            En je print direct naar de printer? Of stuur je de uitvoer naar een
            bestand en print je dat uit?

            > De desbetreffende mappen heb ik, zoals je voorstelde, aangemaakt
            > . Herinstallatie van pg30b maar hetzelfde probleem kwam terug.

            Hmm. Ik had het zelf even willen proberen, maar de Pro-Gen webstek
            http://www.pro-gen.nl/ geeft momenteel geen antwoord.

            Maar mogelijk is een overvloed aan open bestanden het probleem.
            Open met een teksteditor het bestand config.sys op de C-schijf:

            gedit ~/.dosemu/drives/c/config.sys

            en zet daar deze regel in:

            files=40

            Start dan dosemu opnieuw en probeer weer pg30b te installren.

            > Misschien niet zo belangrijk maar de distro is UBUNTU 7.10

            Dat is inderdaad niet zo belangrijk. Wat wel belangrijk is is hoe
            je gesimuleerde schijven er precies uitzien. Open een terminal en
            kopieer in je mail de uitvoer van de volgende opdracht:

            ls -l ~/.dosemu/drives/

            Benno
          • vandensteene2000
            Message 5 of 10 , May 4, 2008
              <coevorderstambomen@...> wrote:

> [...]

              > je gesimuleerde schijven er precies uitzien. Open een terminal en
              > kopieer in je mail de uitvoer van de volgende opdracht:

              Hallo Benno,

              Hier heb je het gevraagde:

              pvds@pvds-desktop:~$ ls -l ~/.dosemu/drives
              totaal 0
              lrwxrwxrwx 1 pvds pvds 26 2007-12-07 18:04 c -> /home/pvds/.dosemu/drive_c
              lrwxrwxrwx 1 pvds pvds 23 2007-12-07 18:04 d -> /usr/lib/dosemu/drive_z
              pvds@pvds-desktop:~$

              Paul
            • vandensteene2000
              Message 6 of 10 , May 4, 2008
                <coevorderstambomen@...> wrote:

> [...]
                >

                > Maar mogelijk is een overvloed aan open bestanden het probleem.
                > Open met een teksteditor het bestand config.sys op de C-schijf:

                Wat ik vergat te melden was dat er rechtstreeks van de pc geprint
                wordt. De layout is zoals het moet met volledige horizontale en
                vertikale lijnen.

              • Benno Schulenberg
                Message 7 of 10 , May 6, 2008
                  <coevorderstambomen@...> wrote:
> [...]

                  Heeft dit gewerkt?

                  > pvds@pvds-desktop:~$ ls -l ~/.dosemu/drives
                  > totaal 0
                  > lrwxrwxrwx 1 pvds pvds 26 2007-12-07 18:04
                  c -> /home/pvds/.dosemu/drive_c

                  En wat zegt?:

                  ls -l /home/pvds/.dosemu/drive_c

                  Benno
                • vandensteene2000
                  Message 8 of 10 , May 7, 2008
                    <coevorderstambomen@...> wrote:

                    > Heeft dit gewerkt?

                    Dit heeft spijtig genoeg niet gewerkt.

                    > c -> /home/pvds/.dosemu/drive_c
                    >
                    > En wat zegt?:
                    >
                    > ls -l /home/pvds/.dosemu/drive_c

                    Dit is het resultaat:

                    pvds@pvds-desktop:~$ ls -l /home/pvds/.dosemu/drive_c
                    totaal 16
                    lrwxrwxrwx 1 pvds pvds 32 2007-12-07 18:04 autoexec.bat ->
                    /etc/dosemu/freedos/autoexec.bat
                    lrwxrwxrwx 1 pvds pvds 30 2007-12-07 18:04 config.sys ->
                    /etc/dosemu/freedos/config.sys
                    drwxr-xr-x 4 pvds pvds 4096 2008-05-02 18:41 pg30
                    drwxr-xr-x 2 pvds pvds 4096 2008-05-02 22:44 pgbackup
                    drwxr-xr-x 2 pvds pvds 4096 2008-05-06 17:18 tmp
                    drwxr-xr-x 3 pvds pvds 4096 2008-05-03 15:47 windows
                    pvds@pvds-desktop:~$

                    > Benno

                  • Benno Schulenberg
                    Message 9 of 10 , May 7, 2008
                      vandensteene2000 schreef:
> [...]
                      > /etc/dosemu/freedos/autoexec.bat
                      > lrwxrwxrwx 1 pvds pvds 30 2007-12-07 18:04 config.sys ->

                      Hmm, je gebruikt blijkbaar freedos. Dat heeft voor mij met Pro-Gen
                      nooit gewerkt. Met de echte DOS-bestanden werkt het wel. Als je
                      ergens nog een oude DOS-6.22-bootfloppy hebt liggen, kopieer dan
                      daarvan de verborgen bestanden io.sys en msdos.sys, en ook
                      command.com en zet ze in /home/pvds/.dosemu/drive_c/ -- en kijk
                      dan of installatie van 3.0b dan wel werkt. Als dat ook niet werkt,
                      verwijder die drie bestanden dan weer van je virtuele drive_c.

                      Benno
                    • vandensteene2000
                      Message 10 of 10 , May 12, 2008
                        <coevorderstambomen@...> wrote:

> [...]
                        > dan of installatie van 3.0b dan wel werkt. Als dat ook niet werkt,
                        > verwijder die drie bestanden dan weer van je virtuele drive_c.

                        Hallo Benno,

                        Ik heb je instructies opgevolgd maar kreeg steeds dezelfde fout
                        melding. Spijtig.

                        Paul