Re: Excel bestand invoeren in Pro-Gen

  • Wim Corstjens
    Message 1 of 7 , Dec 1, 2007
      Beste Joannes

      Het is mij gelukt. Echter, de familienaam en voornaam staan in één
      kolom. In Excel stonden ze in 2 kolommen. Is hiervoor een oplossing?
      Ik zie nu ook dat in de Yahoogroep PGGB-Limburg al eerder vragen over
      dergelijke Excelhulp zijn gesteld.
      Ook voor het tweede deel van mijn vraag ivm het publiceren op een
      website denk ik het antwoord te hebben gevonden.
      Groeten, Wim

      --- In pro-gen@yahoogroups.com, Johannes Sijbom <jbsijbom@...> wrote:

      > Beste Wim
      >
      > Bij het velden toewijzen bepaal je waar het betreffende veld in
      Pro-gen
> [...]
      rechts
      > op je scherm de beschikbare Pro-gen velden. "Familienaam" koppel je
      aan
      > "Achternaam" in Pro-gen, "Voornaam" aan "Voornaam" in Pro-gen. Over
      de
      > velden "boek" en "blad" moet je even nadenken aan welk Pro-gen veld
      je
      > deze wilt koppelen. Wanneer je klaar bent druk je op "F1".
      >
      > Mogelijk worden de kolomtitels als het eerst Pro-gen record
      opgenomen,
      > maar dat kun je dan altijd weer verwijderen.

    • Jaak Simons
      Message 2 of 7 , Dec 1, 2007
        Wim,

        Ik heb al vaker import van een CSV-bestand in Pro-Gen gedaan.
        Je kunt dat op voorhand al een beetje automatiseren.
        Ik neem aan dat je in je Excelbestand de volgende kolommen hebt:
        recordnummer, familienaam, voornaam, boek en blad.
        Exporteer naar een CSV-bestand.
        Met een teksteditor open je dat bestand en voeg volgende zaken toe op de eerste lijn of pas de lijn in die zin aan.
        #PRO-GEN# Persoon code;Achternaam;Voornaam;naam van een infoveld; tweede naam van een infoveld.
        Dus de kolomtitel familienaam verander je in Achternaam.
        Als je dan een import doet van dit CSV-bestand zou alles mooi op zijn plaats moeten komen.

        Stuur me anders eens een Excelbestand van een aantal lijnen door.
        Dan zal ik de omzetting eens beter kunnen aangeven.

        Je ziet maar.

        Met vriendelijke groeten,
        Jaak Simons

        Message 3 of 7 , Dec 1, 2007
          Goedenavond Jaak en ook Johannes

          Het loopt niet echt goed.
          Ik heb één CSV-bestand. Maar als ik importeer in een NIEUW PG-bestand
          dan kan ik kiezen uit KIES EEN OPMAAKDEFINITIE VOOR HET PGbestand.
          Naargelang wordt dan één bestand gevraagd of 2 bestanden.
          Daar zit ik dus vast. Welke definitie kies ik dan best?
          Zoals je voorstelt stuur ik je een Excelbestandje op.
          Hopelijk kun je mij hiermee op weg helpen.

          --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Jaak Simons" <jaak.simons@...> wrote:

> [...]
          >
          > Stuur me anders eens een Excelbestand van een aantal lijnen door.
          > Dan zal ik de omzetting eens beter kunnen aangeven.

        • Johannes Sijbom
          Message 4 of 7 , Dec 2, 2007
            Wim Corstjens schreef:
> [...]
            > Zoals je voorstelt stuur ik je een Excelbestandje op.
            > Hopelijk kun je mij hiermee op weg helpen.

            Dan even helemaal vanaf het begin.
            Je begint met je csv-bestand aan te passen zoals Jaak dat beschreef:

            Met een teksteditor open je dat bestand en voeg volgende zaken toe op de eerste lijn of pas de lijn in die zin aan.
            #PRO-GEN# Persoon code;Achternaam;Voornaam;naam van een infoveld; tweede naam van een infoveld.

            Je kunt dit overigens ook in Excel doen. Je opent je csv-bestand in
            Excel. Zoek daarbij op "tekstbestanden (*.prn; *.txt; *.csv)" en niet
            op "alle bestandenveld (*.*). Wanneer je het csv-bestand hebt geopend
            voeg je aan veld A1 de tekst #PRO-GEN# toe. Je kunt je veldnamen
            aanpassen aan de Pro-gen velden, zoals Jaak beschreef, maar je kunt ook
            je eigen veldnamen blijven gebruiken, omdat je ze bij het importeren in
            Pro-gen pas koppelt. Je krijgt dan in veld A1: #PRO-GEN# FAMILIENAAM, in
            veld B1: VOORNAAM, in veld C1: BOEK en in veld D1: BLAD Vervolgens sla
            je je bestand weer op in de csv-indeling. Excel meldt dan waarschijnlijk
            dat er mogelijk gegevens verloren gaan, maar daar hoef je je niets van
            aan te trekken.

            Vervolgens start je Pro-gen, je gaat in het menu naar:
            PRO-GEN hulpprogramma's
            Import
            ASCII import
            Nieuw PRO-GEN bestand aanmaken
            Je geeft vervolgens het nieuwe bestand een naam en een omschrijving.
            Vervolgens kies je een opmaakdefinitie, bijvoorbeeld de standaard
            PRO-GEN 3.0-definitie
            Vervolgens wordt een bestand met de gegevens van de personen gevraagd,
            vul hier de naam van je csv-bestand in
            Vervolgens wordt een bestand met de gegevens van de relaties gevraagd.
            Dat bestand heb je niet, haal hier de standaard directory weg, en laat
            dit leeg.
            Dan wordt gevraagd naar de nummering. Heb je in je csv-bestand geen
            nummering, kies dan voor "PRO-GEN nummers", heb je wel een nummering in
            je csv-bestand, zoals Jaak adviseert, kies dan voor "ASCII nummers".

            Dan ben je toe aan de conversie.

            Je hebt links op je scherm de velden uit het csv-bestand. Je drukt bij
            het eerste veld op "Enter" en je krijgt rechts op je scherm de
            beschikbare Pro-gen velden. "FAMILIENAAM" koppel je aan
            "Achternaam" in Pro-gen, "VOORNAAM" aan "Voornaam" in Pro-gen. Over de
            velden "BOEK" en "BLAD" moet je, zoals ik al eerder schreef, even
            nadenken aan welk Pro-gen veld je deze wilt koppelen. Om het uit te
            proberen zou je "BOEK" aan "Geboorte plaats" kunnen koppelen, en "BLAD"
            aan "geboorte akte". Wanneer je hiermee klaar bent druk je op "F1", en
            het importeren begint.

            Neem je een andere opmaakdefinitie dan de standaard PRO-GEN
            3.0-definitie, zoals bijvoorbeeld die van de opmaak voor de invoer van
            gegevens uit de burgerlijke stand, dan wordt maar om één bestand
            gevraagd, en hoef je dus maar één keer je csv-bestand op te geven.

            Probeer het gewoon even uit. Bevalt het resultaat je niet, dan wis je
            gewoon het nieuwe bestand, en probeer je het met een andere
            opmaakdefinitie, of met een koppeling van "BOEK" en "BLAD" naar een
            ander Pro-gen veld.

            Message 5 of 7 , Dec 2, 2007
              Beste Johannes

              Bedankt voor je snelle hulp en heldere uitleg.
              Het is mij gelukt.
              Ik had een proefbestandje mogen opsturen naar Jaak Simons.
              Hij heeft de aanpassingen in dat bestandje gedaan en vervolgens heb
              ik het op een groot bestand toegepast.
              Ik voeg hieronder graag de uitleg van Jaak bij.
              Nogmaals dank.
              Groeten, Wim
              ---------------
              "Eerst heb ik je Excelbestandje lichtjes aangepast: de boek- en
              bladnummers op vier cijfers gezet. Als je 100 intikt moet er
              automatisch 0100 komen.
              Die aanpassing is niet noodzakelijk en je mag die twee kolommen terug
              op "zonder voorloopnullen" zetten.
              Boek en blad heb ik de namen geboorte bron en geboorte akte
              meegegeven.
              Alle kolommen hebben nu benamingen die door Pro-Gen automatisch gaan
              herkend worden.
              Rest enkel een CSV-uitvoer te doen.
              Dan in PG dit CSV-bestand in een nieuw bestand importeren.
              Bij de vraag naar die twee bestandsnamen: in 1ste precies ingeven
              plaats en naam van het CSV-bestand; in 2de alles blanco maken (hier
              wordt gevraagd naar een relatiebestand en dat is er niet).
              Import bevestigen en klaar is kees..."