overzetten

  • lavendelelfje
    Message 1 of 5 , Sep 3, 2007
      Hallo,
      het is al vaker aan de orde geweest, maar nu toch maar weer gevraagd.
      Ik heb van mijn oude harde schijf een externe gemaakt door hem in een
      housing te zetten en in de pc een nieuwe harde schijf geplaatst.
      1. Hoe kan ik PG het beste overzetten*
      2. En deze vraag ook maar meteen> Mijn vraagteken en dubbele punt zijn
      nu sterretje en pijltje. Hoe corrigeer ik dit*
      Groeten,
      Werner
      Message 2 of 5 , Sep 3, 2007
        Werner ??? vroeg:

> [...]
        > Ik heb van mijn oude harde schijf een externe gemaakt door hem in een
        > housing te zetten en in de pc een nieuwe harde schijf geplaatst.

        Natuurlijk weet ik niet of je lid bent van de PRO-GEN Gebruikersgroep (kost
        maar 8 euro per jaar), want in onlangs toegestuurde PRO-GEN-eralia, jrg. 13,
        nr. 3, sept. 2007, staat op blz. 60 e.v. een artikel van Dinant Scholte in
        't Hoff over Backup en Restore. Van harte aanbevolen!

        Op de site van PRO-GEN (http://www.pro-gen.nl) vind je onder
        http://www.pro-gen.nl/nltip15.htm een tip hoe PRO-GEN over te zetten naar
        een nieuwe PC.

        > 2. En deze vraag ook maar meteen> Mijn vraagteken en dubbele punt zijn
        > nu sterretje en pijltje. Hoe corrigeer ik dit*

        Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met een verkeerde instelling van het
        toetsenbord. Ook hier voorziet de PRO-GEN-site in een oplossing:
        http://www.pro-gen.nl/nl-faq1.htm#BM7

        Mocht het met deze verwijzingen niet lukken, meld je dan opnieuw in dit
        forum. Succes ermee.

        Vriendelijke groeten,
        Don Arnoldus, Helpdesk PGGG

        Voor elke andere gebruiker: deze vragen leren dat er met een beetje zoekwerk
        op de daartoe geeigende site een oplossing voor een vraag dichtbij is.
      • J. de Boer
        Message 3 of 5 , Sep 4, 2007
> [...]
          zetten naar
          > een nieuwe PC.
          > Mocht het met deze verwijzingen niet lukken, meld je dan opnieuw in

          Wellicht ten overvloede, als de hele map Progen op de inmiddels
          externe HD staat, is die hele tussenstap (methode 2 in de genoemde
          verwijzing) met een tijdelijke CD natuurlijk niet nodig. Een paar
          muisklikken over en weer met kopiëren en plakken volstaat. Het zelfde
          geldt bij aanschaf van een nieuwe PC, waarbij de oude voorlopig nog
          aan een eventueel aanwezig netwerk verbonden kan worden.
          Een methode die ik in de loop van de jaren meerdere keren met succes
          heb toegepast.

          Met vriendelijke groet,
          Jan de Boer
        • Paul De Clerck
          Message 4 of 5 , Sep 4, 2007

            Vergeet niet dat bepaalde bestanden, met name de catalogi (*.CAT) soms het
            volledige pad omvatten van het bestand (C:\PG30\NL\...) en dus niet meer
            werken als je dat gewoon kopieert naar een andere schijf. Je moet dan de
            letter C overal vervangen door de driveletter van de nieuwe schijf. Dat
            hoeft dus niet als je kopieert naar een nieuwe PC en ook op de C-drive.

            Dat kan worden vermeden als je systematisch dat voorste stukje weglaat, want
            dan adresseert PG de bestanden relatief t.o.v. de basismap waarin PG staat.
            Mijn data staan dus in C:\PG30\NL\DATA en staan in de lijst als
            DATA\VOORBEELD , DATA\DECLERCK enz.
            Dan kan je de hele map gewoon kopiëren naar om het even welke schijf, ook
            een usb-stick bijvoorbeeld.
            Je moet bij het aanmaken van nieuwe bestanden erop letten om dat stukje van
            het voorgestelde pad te wissen.

            Dit belet de gebruiker wel om databestanden te hebben op verschillende
            schijven en in verschillende mappen.
            Je kan wel nog steeds bestanden opslaan per soort in deelmappen van DATA,
            zoals DATA\FAMILIE en DATA\KLAPPERS als je dat wil.

            Met vriendelijke genealogische groet
            Paul De Clerck, Heverlee
            paul.declerck<ad>scarlet.be
            VVF-lid nummer 00395

> [...]
            > aan een eventueel aanwezig netwerk verbonden kan worden.
            > Een methode die ik in de loop van de jaren meerdere keren met succes

          • J. de Boer
            Message 5 of 5 , Sep 4, 2007
              --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Paul De Clerck" <paul.declerck@...>
              wrote:

> [...]
              DATA,
              > zoals DATA\FAMILIE en DATA\KLAPPERS als je dat wil.

              Klopt. Maar dit aandachtspunt is hier niet van toepassing, omdat de
              hele map PG30 wordt gekopiëerd naar de C-schijf van de nieuwe PC.
              Het zou wel gelden als Progen b.v. op die oude inmiddels externe HD
              wordt gedraaid. Maar ik dacht niet dit dit de bedoeling is van
              vraagsteller.

              Met vriendelijke groet,
              Jan de Boer