Re: [pro-gen] Klein scherm

    Message 1 of 22 , May 6, 2007
      François & Cruysberghs vroeg:

      > Sinds opload 14 krijg ik een klein werkvenster in Pro-gen, hoe kan ik dat
      > omzetten in een vooledig scherm ?

      Windows Vista gaat wat anders om met het opbouwen van het beeldscherm. Ik
      heb begrepen dat een volledig DOS-scherm bij dat nieuwe besturingssysteem
      helemaal niet meer werkt! Voor systemen tot en met XP kun je met Alt+Enter
      schakelen tussen volledig scherm en Windows-venster. De grootte van dat
      Windows-venster is na het installeren van aanvulling 14 in te stellen binnen
      PRO-GEN. Dat gaat als volgt:

      1. Kies in het Hoofdmenu de optie "Instellingen wijzigen".

      2. Kies dan de optie "Venstergrootte aanpassen".

      3. Stel de puntgrootte van de schermletters in. Kies tussen 10 t/m 30
      pixels.

      4. De instellingen worden, na goedkeuring, in het register van Windows
      bewaard, zodat deze bij de volgende keer opstarten automatisch actief zijn.

      Succes ermee!

      Vriendelijke groeten,
      Don Arnoldus, helpdesk PGGG
    • François Cruysberghs
      Message 2 of 22 , May 6, 2007
        Is het mogelijk om upload ongedaan te maken ?

        _____

        Message 3 of 22 , May 6, 2007
          Ik bedoel upload 14

          _____

          Van: pro-gen@yahoogroups <mailto:pro-gen%40yahoogroups.com> .com

          Message 4 of 22 , May 6, 2007
            François Cruysberghs wrote:

            > Is het mogelijk om upload ongedaan te maken ?
            >
            > _____
            >
            > Van: pro-gen@yahoogroups.com <mailto:pro-gen%40yahoogroups.com>

            Hallo François,

            De installatie van zo'n Aanvulling terugdraaien gaat niet zo makkelijk.

            Als het enkel om de scherm-instelling gaat is terugdraaien ook niet
            nodig; want voor de PC's die nog wel een 'volledig scherm' ondersteunen
            kan je dat wel als standaard instellen. Zie hiervoor de PRO-GEN website
            onder 'Support', 'FAQ'.

            N.B. Bij sommige videokaarten geeft 'volledig scherm' een probleem.
            Vanaf Windows Vista is zo'n 'volledig scherm' instelling zelfs helemaal
            niet meer mogelijk! Men zal daar toch aan moeten wennen.

            Tip: op de site van de PRO-GEN gebruikersgroep LIMBURG (www.pro-gen.be)
            staat een verhaal over het bijna beeldvullend maken van een PRO-GEN
            venster m.b.v. een speciaal te installeren lettertype. Wellicht heb je
            daar ook nog wat aan.

          • René Maurice Jammart
            Message 5 of 22 , May 6, 2007
              Geachten

              Als ik opstart via Pro-Gen 3.0b direkt naar printer krijg
              ik nog steeds een beeldvullend scherm (windows xp)

              Met vriendelijke groet

              René M Jammart

              Sinds opload 14 krijg ik een klein werkvenster in Pro-gen, hoe kan ik dat
              omzetten in een vooledig scherm ?

              Groeten

              François & Cruysberghs

              <mailto:coisc@...> coisc@...

            • Benno Schulenberg
              Message 6 of 22 , May 6, 2007
                Johan Mulderij schreef:
                > Vanaf Windows Vista is zo'n 'volledig scherm'
                > instelling zelfs helemaal niet meer mogelijk! Men zal daar toch
                > aan moeten wennen.

                Of overstappen op Linux, dosemu installeren, en de
                Ctrl+Alt+F-combinatie toewijzen aan 'Volledig scherm',
                en Xorg doet wat u vraagt. :)

                Met vriendelijke groet,

                Benno
              • Ton Steenhof
                Message 7 of 22 , May 7, 2007
                  Goeden morgen

                  Ik vind het uitermate irritant dat er nu geen beeldvullend scherm is. Ook de oplossing van "Limburg" biedt geen soelaas. Als ik toevoeg "/50" dan opent PG30 helemaal niet meer.
                  Gaan wij er met PG nu niet op achteruit?

                  Groetend Ton Steenhof

                  Message 8 of 22 , May 7, 2007
                    Ton Steenhof stelde:

                    > Ik vind het uitermate irritant dat er nu geen beeldvullend scherm is.
                    > Ook de oplossing van "Limburg" biedt geen soelaas. Als ik toevoeg
                    > "/50" dan opent PG30 helemaal niet meer.
                    > Gaan wij er met PG nu niet op achteruit?

                    Om met de laatste vraag te beginnen, Ton... we gaan er allemaal op
                    achteruit. Als je maar lang genoeg wacht, blijft er helermaal niets van ons
                    over. Ashes to ashes, weet je wel... Je nakomelingen zullen dan met PRO-GEN
                    aan de slag moeten, als ze willen... ;-)

                    Maar als je de berichen goed leest, ben je dat beeldvullende scherm alleen
                    maar kwijt als je met Windows Vista werkt. Daarvoor in de plaats komt een
                    zeer gebruikersvriendelijke mogelijkheid om binnen PRO-GEN het
                    Windows-venster tot hoegenaamd schermgrootte in te stellen. Experimenteer
                    eerst eens met die mogelijkheid voordat je met conclusies komt. Een
                    instelling van bijvoorbeeld lettergrootte 30 is veel groter dan mijn
                    beeldscherm aankan (ik moet dan heen en weer scrollen). De door PRO-GEN
                    meegeleverde letter is bovendien duidelijker dan menig door Windows
                    bijgeleverde "schermletter". En het gebruiksgemak van PRO-GEN wordt er
                    bepaald niet minder van. Het is alleen wat anders dan je gewend was. Tja...

                    De instelling "/50" heeft alleen betrekking op bepaalde functies van PRO-GEN
                    (lijst personen/relatie, invoerscherm) en geeft het aantal regels (50 in dit
                    geval) aan dat in het venster past. Het heeft dus niets te maken met het al
                    dan niet volledig weergeven van het scherm

                    Je op experimenten gebaseerde, bijgestelde mening zien we graag in dit forum
                    tegemoet.

                    Vriendelijke groeten,
                    Don Arnoldus, Helpdesk PGGG

                    P.S.
                    Volgens mijn bescheiden mening was het opkomen van het Windows-venster in de
                    vorige aanvulling ook al standaard. Dus waar praten we eigenlijk over?
                  • Ton Steenhof
                    Message 9 of 22 , May 7, 2007
                      Don,

                      Ik heb geen Vista maar XP en ben toch het grote scherm kwijt.

                      Groetjes Ton

> [...]

                      vorige aanvulling ook al standaard. Dus waar praten we eigenlijk over?

                    • Fusion
                      Message 10 of 22 , May 7, 2007
                        Ik heb ook XP en eveneens klein scherm. Alt + Enter werkt wel.

                        Op 07-05-07 heeft Ton Steenhof <aw.steenhof@...> het volgende
                        geschreven:

                        > Don,
                        >
                        > Ik heb geen Vista maar XP en ben toch het grote scherm kwijt.
                        >
                        > Groetjes Ton

                      • Jan Vandermeeren
                        Message 11 of 22 , May 7, 2007
                          Ton,

                          Ik werk met XP en heb de laatste aanvulling geïnstalleerd.
                          Ik kan nog steeds met [Alt] + [Enter] naar een groot scherm
                          overschakelen maar via [Instellingen wijzigen]en [Venstergrootte
                          aanpassen] heb ik nu een prettig werkend ProGen scherm. Ik stelde in op
                          lettergrootte 25 en op mijn 19 inch scherm is dat ideaal. Zoals Don al
                          aanhaalde is het lettertype dan véél mooier dan het standaard windows in
                          het vergrootte scherm (via Alt Enter) .
                          Ik zou toch nog eens een poging doen om het te proberen.

                          Met vriendelijke groeten

                          Jan Vandermeeren

                          www.familiegeschiedenis.be --- www.one-ten.be

                          Message 12 of 22 , May 7, 2007
                            Beste groep

                            Allemaal hartelijk bedankt, via Alt en Enter en een aanpassing van de
                            resolutie EGA/VGA werk ik weer op een volledig scherm

                            Groeten

                            François Cruysberghs

                            <mailto:coisc@...> coisc@...

                            Message 13 of 22 , May 7, 2007
                              Ton Steenhof klaagde:

                              > Ik heb geen Vista maar XP en ben toch het grote scherm kwijt.

                              Ton, probeer dit eens:

                              1. Start PRO-GEN op normale manier op.

                              2. Als het hoofdmenu verschijnt in een Windows-venster, druk dan op de
                              Alt-toets en houdt deze ingedrukt.

                              3. Druk tevens (dus tegelijkertijd met het indrukken van de Alt-toets) ook
                              op de Enter-toets. Dat is een grote toets rechts, boven de rechter
                              Shift-toets (de Shift-toets is de toets met het pijltje dat naar boven
                              wijst).

                              4. Laat nu beide toetsen tegelijkertijd los. Het kan zijn dat het beeld even
                              wegvalt (zwart), maar na enkele seconden moet het beeldvullend scherm
                              opkomen.

                              5a. Gelukt? Mooi zo. Op dezelfde manier kun je weer terugschakelen naar het
                              Windows-venster.

                              5b. Niet gelukt? Dat is pech hebben. Dan is er iets raars aan de hand met de
                              grafische kaart. Of kreeg je "vroeger" wel een beeldvullend scherm?

                              Hou ons alsjeblieft op de hoogte van je experimenten. Daar kunnen we
                              allemaal van leren. Succes ermee.

                              Vriendelijke groeten,
                              Don Arnoldus, Helpdesk PGGG
                            • Ton Steenhof
                              Message 14 of 22 , May 8, 2007
                                Don,

                                Dit lukt wel maar ik moet nu na iedere opstart deze handeling herhalen.
                                Vind ik niet zo prettig.
                                Bedankt voor de tip.

                                Groetjes Ton
> [...]

                                grafische kaart. Of kreeg je "vroeger" wel een beeldvullend scherm?

                                Hou ons alsjeblieft op de hoogte van je experimenten. Daar kunnen we

                              • Jolanda Guijt
                                Message 15 of 22 , May 8, 2007
                                  Dit lukt wel maar ik moet nu na iedere opstart deze handeling herhalen.
                                  Vind ik niet zo prettig.
                                  Bedankt voor de tip.

                                  Recent Activity
                                  a.. 1New Members
                                  Visit Your Group
                                  a.. Genealogy software
                                  b.. Genealogy software mlm
                                  c.. Genealogy software buy
                                  d.. Software
                                  e.. Free genealogy software
                                  Yahoo! TV
                                  You're fired

                                  A new season of The

                                  Apprentice begins.

                                  Yahoo! Finance
                                  It's Now Personal

                                  Guides, news,

                                  advice & more.

                                  Ads on Yahoo!
                                  Learn more now.

                                  Reach customers

                                  searching for you.
                                  .

                                  _Hallo Ton,

                                  Ik heb ook XP en bij mij kun je met rechts op de snelkoppeling naar Pro-Gen klikken, en dan bij 'Eigenschappen' op het tabblad 'Programma' kiezen bij 'Uitvoeren' voor Normaal venster, Geminimaliseerd of Gemaximaliseerd.
                                  Het zou kunnen dat dat bij jou op 'Normaal venster' staat, zodat hij steeds Pro-Gen in een venster opstart.

                                  Hartelijke groeten, Jolanda Guijt

                                  Message 16 of 22 , May 8, 2007
                                    Ton Steenhof liet weten:

                                    > Dit lukt wel maar ik moet nu na iedere opstart deze handeling herhalen.
                                    > Vind ik niet zo prettig. Bedankt voor de tip.

                                    Oké, dat kan ik me voorstellen als je dat volledige scherm gewend was. We
                                    hebben nu in elk geval de zekerheid dat het volledige scherm wel mogelijk is
                                    op jouw computer... ;-)

                                    Na installatie van aanvulling 14 is in het Windows-register vastgelegd dat
                                    PRO-GEN bij opstarten in een Windows-venster start en bovendien met welke
                                    lettergrootte dat gebeurt. Op mijn computer heb ik op verschillende manieren
                                    geprobeerd in te stellen dat PRO-GEN met het volledige venster opstart na
                                    aanklikken van één van de pictogrammen, maar ook ik ben er niet in geslaagd
                                    dat voor elkaar te krijgen. De inhoud van het Windows-register, een register
                                    waar veel instellingen van Windows zijn vastgelegd, heeft kennelijk
                                    prioriteit boven instellingen die elders zijn vastgelegd. Ik denk dan
                                    bijvoorbeeld aan instellingen vastgelegd in een ander bestand dat als
                                    "onderlegger" fungeert van een aan te klikken pictogram. Om in XP (of ouder)
                                    in elk geval in het volledige scherm op te starten, moet die vermelding in
                                    het register weg. Hoe je dat voor elkaar krijgt, weet ik op dit moment niet.
                                    Misschien dat de makers daar toch nog een mogelijkheid voor kunnen bedenken.
                                    Ik huiver er een beetje voor om met het hulpprogramma Regedit te gaan
                                    werken, bang om andere instellingen in het register te beschadigen.

                                    De volgende vraag is natuurlijk hoe het gemis van dat volledige scherm bij
                                    opstart kan worden opgevangen?

                                    1. Bij aanvang van een PRO-GEN-sessie eenmaal op Alt+Enter drukken. Deze
                                    sistuatie kan voortduren tot aan het einde van de PRO-GEN-sessie, maar het
                                    is de vraag of dat nu werkelijk zo ideaal is. Als PRO-GEN het hele scherm
                                    inneemt, kun je niet tegelijkertijd actief met andere programma's bezig
                                    zijn. Weliswaar kunnen andere programma's wel op de achtergrond draaien,
                                    maar bijvoorbeeld even een mailtje bekijken tussen het PRO-GEN-nen door, is
                                    er niet bij. Ook komt het vaak voor dat ik al internettend aanvullingen
                                    tegenkom van families die in mijn PRO-GEN bestand zijn opgenomen. Wat is er
                                    dan niet makkelijker om naast PRO-GEN (in een venster) ook je browser actief
                                    te hebben en de gegevens in te kloppen vanuit het ene venster in het andere,
                                    of -nog makkelijker- gebruik te maken van de knip-en-plak-werkwijze die wel
                                    eens eerder in dit forum ter sprake is geweest. Maar goed... even eenmalig
                                    twee knopjes (dus Alt+Enter) indrukken is toch werkelijk niet teveel moeite.

                                    2. Met de nieuwe mogelijkheid PRO-GEN zodanig instellen dat de letter in het
                                    Windows-venster bijna schermvullend is. Ik ben ervan overtuigd, dat als je
                                    eenmaal een paar weken met zo'n groot venster hebt gewerkt, je dat beeld
                                    gewend bent en niets anders meer wilt. Ik zou zeggen... probeer het een paar
                                    weken en laat ons dan nog eens je bevindingen weten.

                                    Mochten meerdere PRO-GEN-gebruikers terug willen naar het
                                    default-beeldvullende scherm, laat het ons dan (in dit forum) weten.
                                    Wellicht is het voor de makers aanleiding nog eens achter de oren te krabben
                                    en een "spijtoptant-instellingsmogelijkheid" in PRO-GEN te bakken.

                                    Aan de andere kant ben ik benieuwd hoe PRO-GEN-ners hiermee omgaan. Werken
                                    ze vooral met het beeldvullende scherm en waarom doen ze dat? Of is werken
                                    in een Windows-venster hun ideaal. Ook weer waarom. En welke lettergrootte
                                    is dan favoriet. Graag wat meningen...

                                    Vriendelijke groeten,
                                    Don Arnoldus, Helpdesk PGGG
                                  • Peter van der Lee
                                    Message 17 of 22 , May 8, 2007
> [...]
                                      > in een Windows-venster hun ideaal. Ook weer waarom. En welke lettergrootte

                                      Ik werk op XP met lettergrootte 13
                                      Meestal niet beeldscherm vullend
                                      vanwege de knip en plak mogelijkheden.

                                      -------------------------------
                                      Vriendelijke Groeten
                                      Peter van der Lee
                                    • G.N.M. Aelbers
                                      Message 18 of 22 , May 8, 2007
                                        Don,

                                        Klein scherm en lettergrootte 14 zijn mijn favoriet.
                                        Lekker veel schermruimte over voor het overnemen van gegevens uit foto's van
                                        akten en andere informatiebronnen.
                                        Volledig scherm gebruik ik hoogst zelden, soms voor een demo.

                                        Met vriendelijke groeten,
                                        Gert Aelbers.

                                        Geïnteresseerd in de familienamen: Aelbers, Doesburg, den Dubbelden, Mulder,
                                        Lünnemann, Okkerse, de Kruijf, de Haas, Middelweerd, Schippers, de Hart,
                                        Kuipers, Kulsdom, Meeuwse.
                                        Parentelen op http://home.casema.nl/gert.aelbers/

                                        Message 19 of 22 , May 8, 2007
                                          Johan Mulderij gaf de oplossing:

> [...]
                                          > 'PRO-GEN altijd in een venster/volledig scherm openen':
                                          > Windows XP onthoudt de laatstgebruikte stand m.b.t. weergave in een
                                          > venster of beeldvullende weergave niet, waardoor u telkens weer met
                                          > ALT-ENTER moet omschakelen.
                                          > Als u wilt instellen dat PRO-GEN altijd in een venster of in een
                                          > volledig scherm start, klik dan in Windows Verkenner in de map PG30 met
                                          > de rechter-muis-toets op het bestand PRO-GEN (snelkoppeling naar MS-DOS
                                          > programma) en kies 'Eigenschappen'.
                                          > Hier kunt u in het tab-blad 'Scherm' de keuze 'Venster' of 'Volledig

                                          En dat lukte inderdaad. Die mogelijkheid had ik nog over het hoofd gezien...
                                          Bedankt Johan!

                                          Overigens... het zoeken naar dit soort oplossingen op de PRO-GEN-site is
                                          niet altijd even makkelijk. Wanneer moet je nu zoeken in de Tips en Trucs,
                                          wanneer in de FAQ's, wanneer elders. Zou het mogelijk zijn een zoekfunctie
                                          in te bouwen op de PRO-GEN-site?

                                          Vriendelijke groeten / Best wishes / Mit freundlichen Grüßen
                                          Don Arnoldus, Oudkarspel, Noord-Holland, NL
                                          ---
                                          Bezoek mijn websites via http://www.don.arnoldus.nl/
                                          » Genealogie in Noord-Holland
                                          » SWINX - Zoeklijst Nederlandse Familienamen
                                          » Homepage van de familie Arnoldus
                                          Visit my websites via http://www.don.arnoldus.nl/

                                          Message 20 of 22 , May 8, 2007
                                            Don Arnoldus wrote:

> [...]
                                            > aanklikken van één van de pictogrammen, maar ook ik ben er niet in geslaagd

                                            Hallo Don, Ton en anderen,

[...]

                                          • Luc Klaps
                                            Message 21 of 22 , May 9, 2007
                                              Onder Windows XP gebruikte ik steeds het volledig DOSvenster.
                                              Hierbij koos ik dan de "Hoge resolutie EGA/VGA gebruiken" in lijst en
                                              schermuitvoer.

                                              Ik gebruik nu Windows Vista en kan dit niet meer bewerkstelligen.
                                              De venstergrootte past zich blijkbaar telkens aan het gekozen lettertype
                                              aan.
                                              De keuze "Hoge resolutie EGA/VGA gebruiken" in lijst en schermuitvoer
                                              heeft blijkbaar ook geen invloed meer.
                                              De lettergrootte 12x14 (fonts van Uwe Seeber) komt mij het best uit maar
                                              is zeker niet meer schermvullend.

                                              PS. Ik gebruik nu wel ook een 17" WXGA scherm (laptop).

                                              met vriendelijke groeten
                                              Luc Klaps