Re: [pro-gen] patroniem in index bij html-uitvoer

    Message 1 of 6 , Mar 25, 2007
      Hannie Stap vroeg:

      > In de index van achternamen staan ook de patroniemen als 'achternaam'
      > vermeld. Graag zou ik de patroniemen hier willen laten vervallen. De
      > lijst wordt zo onnodig lang en onoverzichtelijk. De meeste personen
      > hebben nl zowel een patroniem als een achternaam en komen nu dubbel in
      > de index.

      Zoals je al uit diverse beantwoordingen hebt begrepen, is er nogal wat nodig
      om die patroniemen in de index weg te laten. Een aparte optie, die door de
      makers nog in het programma moet worden gebakken, zou niet zo gek zijn, denk
      ik. Maar ja... er is juist voor gekozen de ontwikkeling van een
      Windows-versie te laten prevaleren boven een verdere uitbouw van de
      DOS-versie (behalve natuurlijk noodzakelijke aanpassingen t.b.v.
      bijvoorbeeld Windows Vista). Je moet dus voor die optie waarschijnlijk
      wachten op de Windows-versie (nee mensen, niet vragen wanneer die komt, want
      daar krijg je toch geen antwoord op).

      Misschien is er nog wel een instellingen-truc, maar dat wil ik eerst even
      proberen. Dat kost me tijd en dat heb ik weinig voorradig...

      Je kunt de overzichtelijkheid van de index vergroten, door deze per letter
      apart te maken. Met een alfabetje kun je dan klikken naar de juiste
      beginletter.

      Vermelding dan een patroniem in de index verhoogt de kans dat een gebruiker
      snel de juiste persoon kan vinden.

      Het is, zoals Cruyff al zei: "Elk voordeel heb ze nadeel" ... ;-)

      Vriendelijke groeten,
      Don Arnoldus, Helpdesk PGGG
    • hanniestap
      Message 2 of 6 , Mar 26, 2007
        Dank aan iedereen die heeft meegedacht!

        Naar aanleiding van jullie mailtjes ben ik gaan kijken in INDEX-WP.INC
        Ik heb dit op de volgende manier aangepast:

        CASE "3"
        IF #56=TRUE THEN
        PRINT INDEX$(CONTENTS$(Surname),CONTENTS$(Given_name)
        +" "+CONTENTS$(Patronym));
        ELSE
        PRINT INDEX$(CONTENTS$(Surname),CONTENTS$(Given_name));
        END IF

        CASE "4" en "5" werkt op dezelfde manier, alleen dan rekening houden
        met de data die er achter staan. Het werkt prima voor mij!

        Patroniemen zijn belangrijk voor mij. Ook op andere plekken binnen
        PRO-GEN loop ik hier tegenaan. De presentatie is niet altijd zoals ik
        het graag zou zien.
        Ik heb dat nu opgelost door bij diegenen waarvan ik een patroniem en
        een achternaam heb (ruwweg iedereen uit de 19de eeuw),het veld
        achternaam, voornaam en patroniem in te vullen.
        Bij diegenen waarvan ik alleen een patroniem heb en geen achternaam,
        vul ik het patroniem in, gelijk achter de voornaam. Patroniem en
        voornaam blijven op deze manier altijd gekoppeld en zichtbaar. In
        mijn html-index staan ze nu met een '?' bij de achternaam, en dat is
        prima wat mij betreft. Onder het vraagteken zijn de namen (met
        patroniem) weer keurig gesorteerd en daardoor terug te vinden.

        met vriendelijke groet,
        Hannie Stap

        --- In pro-gen@yahoogroups.com, Joanne Meulenbelt
        <joanne.meulenbelt@...> wrote:

        > Hallo Hannie,
        >
        > Dat is automatisch zo geregeld in het INDEX-programma-gedeelte. In
        het kort komt het hier op neer.
        > Normaal gesproken staat de index standaard op keuze 3 (Achternaam +
        Voornaam).
        > In het VTX-programma wordt gekeken of de naam ingevuld bij
        Achternaam afwijkt van de naam ingevuld bij Patroniem, zo JA, dan
        neemt het programma de naam van Patroniem mee in de Index-lijst en
        niet de naam van Achternaam. Vandaar dat je Patroniem-namen tegenkomt
        in je Index.

        > Voor zo ver ik kan nagaan is er geen oplossing binnen PRO-GEN om
        dit uit te zetten.
        > Het probleem zit gewoon in de volgende regels van INDEX-WP.INC
        >
        > CASE "3"
        > PRINT INDEX$(CONTENTS$(Surname),CONTENTS$(Given_name));
        > IF #56=TRUE THEN
        > PRINT INDEX$(CONTENTS$(Patronym),CONTENTS$(Given_name));
        > END IF
        >
        > #56 is in uw geval dan altijd waar (=true), omdat de patroniem
        afwijkt van de achternaam (dat stukje zit een paar regels hoger in
        het programma), hij drukt dus altijd CONTENT$(Patroniem) af, oftewel
        de inhoud van veld Patroniem.