Re: [pro-gen] rare tekens en accenten

  • Ivo Gilisen
    Message 1 of 3 , Feb 28, 2001
      ----- Original Message -----
      From: Michel Serné
      To: Pro-Gen eGroup
      Sent: Saturday, February 17, 2001 8:13 PM
      Subject: [pro-gen] rare tekens en accenten

      Hallo allemaal,

      Ik probeer op allerlei manieren om een gedcom bestand te maken van mijn
      gegevens inclusief de accenten. Omdat mij dit niet gelukt is, wil ik jullie
      vragen of jullie een oplossing weten. Met andere woorden:

      Hoe kan ik een gedcom maken waarin de "rare" letters zoals bijvoorbeeld de
      accent aigue direct worden "meegenomen" zonder dat ik allerlei vervang
      akties moet doen achteraf.

      Hartelijke groet,

      Michel Serné
      Genealogie Familie Serné(e)
      http://www.serne.com

      Beste,

      Je bent wel erg schaars met de omschrijving van je probleem. Maar ik wil wel een poging wagen.

      Ik mag veronderstellen dat jij die gegevens in PG30 hebt ingetypt. Wel, als jij vanuit PRO-GEN een GEDCOM-bestand hebt aangemaakt, mag je er zeker van zijn dat de accentletters é è à ù ... die jij getypt hebt, wel degelijk in uw GEDCOM-bestand staan.
      Wanneer jij bij wijze van proef dit GEDCOM-bestand onmiddellijk terug importeert in PG30 dan zal je merken dat die diacritische tekens er allemaal terug staan.

      Het probleem van die diacritische tekens komt om de hoek kijken wanneer jij:
      1. uw GEDCOM-bestand eens wilt gaan viewen met bv. Word om te kijken wat er allemaal in geschreven staat. Dan zijn plots alle accentletters gewijzigd in allerlei "vreemde tekens".
      2. jij dit GEDCOMbestand wilt importeren in een ander genealogisch programma, in het ergste geval in een windowsprogramma dat niet met de ascii-tekentabel werkt, de oude standaard voor DOS, maar met de ansi-tekentabel, de (nieuwe) standaard voor windows. Dan zijn plots uw accentletters in het nieuwe programma ook verdwenen.

      Zowel bij het viewen met Word2000 als bij het importeren in een windowprogramma moet er dikwijls (handmatig) een conversie gebeuren van ascii naar ansi. De "automtische" conversie van Word(2000) doet dat in dit geval keer op keer fout! Een groot gedeelte van de genelogische programma's struikelt er ook over.

      Doe eens het volgende om uw (PRO-GEN) GEDCOM-bestand omvormen van ASCII naar ANSI:

      * Eerst is er een eenmalig (voorbereidend) werk nodig bij WORD2000 om daar later een manuele keuze bij het inladen/openen mogelijk te maken. Want zoals eerder gezegd, Word doet het telkens verkeerd.
      - Klik in de bovenste werkbalk van Word op Extra / Opties / Algemeen ... "Conversie bevestigen bij openen" aanvinken.
      * Openen uw GEDCOM-bestand in WORD2000. Wegens de voornoemde eenmalige instellingen, verschijnt er nu bij het openen eerst een venster.
      - Kies in het venster voor MS-DOS-tekst (Want PRO-GEN produceert standaard MS-DOS-teksten!)
      * Om er een ANSI/Windows/Word-tekst van te maken, doe achtereenvolgens:
      - Bestand ... Opslaan als .... en kies deze keer in het venster "Opslaan als" voor Tekstbestand (*.txt) (!! Tekstbestand staat in WORD voor ansi, ms-dos staat voor ascii).
      Sla het geconverteerde GEDCOM-bestand op (als Tekstbestand dus)
      * Eventueel moet je met Verkenner nu de naam FILENAME.GED.TXT wijzigen in FILENAME.GED
      * Importeer dit geconverteerde GEDCOM-bestand eens in een genealogisch programma van het type Windows.

      N.B. Er bestaan tegenwoordig zeer veel windows programmaatjes die na het importeren van een GEDCOM-bestand de mooiste dingen op uw scherm toveren. Veel van die extra programma's geven de accentletters slechts dan correct weer als ze komen uit een "ansi-gedcom". Bovenstaande bewerking is dan in de meeste gevallen de enige oplossing.

      Met vriendelijke groeten,
      Ivo
      ivo.gilisen@...
      http://users.pandora.be/ivo.gilisen
      http://gallery.uunet.be/ivo.gilisen/

      Yahoo! Groups Sponsor

      Click here for Classmates.com

    • Rob Zaaijer
      Message 2 of 3 , Mar 1, 2001
        Dag Ivo;

        Heb je al een s ANSEL uitvoer geprobeerd i.p.v. ASCII. zie blz 76
        handleiding.
        Ik weet natuurlijk niet of dit jouw probleem oplost.
        Met vriendelijke groeten;
        Rob Zaaijer.

        Ga voor mijn genealogie uit Scheveningen * Goeree-Overflakkee * Noord-
        Brabant naar;
        http://home.hccnet.nl/r.w.zaaijer en
        http://www.my-ged.com/zaaijer/
        Uiteraard is het mogelijk dat er onjuistheden in mijn gegevens staan. Graag
        word ik daar op geattendeerd.