Portretfoto's integreren in CSS-uitvoer (test 32)

    Message 1 of 17 , Jul 6, 2006
      Beste mensen,

      Als vervolg op mijn vorige berichtje heb ik een nieuwe test gedaan met portretfoto's die via CSS in de uitvoer komen.
      Kijk op http://www.xs4all.nl/~donaldus/pg30/html/index.html en klik op de regel met Test 32 (helemaal onderaan).

      Laat eens in deze discussiegroep weten wat je van deze uitvoer vindt. Is het een leuke ontwikkeling met PRO-GEN? Moeten we aan dit soort uitvoer verder werken zodat het breder beschikbaar komt. Of is het meer iets voor die paar techneuten onder ons en heeft het gros van de gebruikers er geen belangstelling voor?

      Vriendelijke groeten / Best wishes
      Don Arnoldus, Oudkarspel, Noord-Holland, NL
    • Evelien van Ruitenbeek
      Message 2 of 17 , Jul 6, 2006
        Hoi Don,

        Wat mij betreft is dit een hele mooie ontwikkeling.
        Ik heb de laatste twee jaar ontzettend veel foto's van familieleden gekregen
        en daar zitten echt juweeltjes bij.
        Nu heb ik op aparte pagina's van mijn website wat foto's gezet, maar ik zou
        graag "pasfotootjes" bij de personen zelf willen plaatsen. Ben wel eens wat
        aan het prutsen geweest, maar daar niet echt ver mee gekomen.
        Je begrijpt het al: ik heb er heel veel belangstelling voor:-)

        Groetjes,
        Evelien
        _____

[...]

        Bezoek mijn websites via http://www.don <http://www.don.arnoldus.nl/>
        arnoldus.nl/
        > Genealogie in Noord-Holland
        > SWINX - Zoeklijst Nederlandse Familienamen
        > Homepage van de familie Arnoldus
        Visit my websites via http://www.don <http://www.don.arnoldus.nl/>
        arnoldus.nl/
        Message 3 of 17 , Jul 6, 2006
          Checked by AVG Anti-Virus.

        • Frans Sinot
          Message 4 of 17 , Jul 7, 2006
            Beste mensen,

[...]

            Don,

            ik vind dit een heel interessante en leuke ontwikkeling. Ik hoop dat je/jullie hiermee door willen gaan. Ook al laat ik me in de ProGen-groep nauwelijk horen, neem van me aan dat ik alles met belangstelling volg.

            Frans Sinot

            New Message Search
            Find the message you want faster. Visit your group to try out the improved message search.

            Share feedback on the new changes to Groups

            Visit Your Group
            a.. Als
            b.. Genealogie
            c.. Die
            d.. Het
            .

          • Peter van der Lee
            Message 5 of 17 , Jul 7, 2006
              Message 6 of 17 , Jul 7, 2006

> [...]
                beschikking en geen features.

                > Dus een overzicht van providers waar je dit kunt gebruiken lijkt me ook

                Net een site gevonden over CSS

                http://www.handleidinghtml.nl/

                Die lijkt me aardig duidelijk

                ---------------------------------
                Vriendelijke Groeten
                Peter van der Lee
              • G.N.M. Aelbers
                Message 7 of 17 , Jul 7, 2006
                  Beste Don,

                  Aarzelend had ik mijn pogingen om CSS toe te passen gezet, en ik wordt al
                  links en rechts ingehaald door de laatste ontwikkelingen.

                  Helaas heb ik de dag in Putten en daarmee het verhaal over CSS gemist.

                  De uitvoer zoals die in test 32 staat is ongeveer wat ik voor ogen had: één
                  foto en een verwijzing naar een andere HTML pagina met uitgebreide
                  informatie en meer foto’s.

                  Niet iedereen zal deze uitbreiding willen/kunnen gebruiken, maar
                  ongetwijfeld meer dan “die paar techneuten” die je noemt.

                  Ik volg het in ieder geval met meer dan gewone belangstelling.

                  Met vriendelijke groeten,
                  Gert Aelbers.

                  Geïnteresseerd in de familienamen: Aelbers, Doesburg, den Dubbelden, Mulder,
                  Lünnemann, Okkerse, de Kruijf, de Haas, Middelweerd, Schippers, de Hart,
                  Kuipers, Kulsdom, Meeuwse.
                  Parentelen op http://home.casema.nl/gert.aelbers/

                  _____

                  Message 8 of 17 , Jul 7, 2006
                    Goede middag Mr. Arnoldus,

                    Ik vind uw tests fantastisch, zeker deze met de foto's. Alleen wat is CSS en hoe gaat dat in zijn werk om dergelijke uitvoeren te maken???
                    Of is het de bedoeling dat dit later geïntegreerd word in Pro-Gen?

                    Bedankt op voorhand voor Uw antwoord en vriendelijke groeten.
                    LuCien HOSTIE

                    Message 9 of 17 , Jul 7, 2006
                      Don en de andere medewerkers,

                      dit is nu eens een nuttige uitbreiding die verder gaat dan al het andere
                      techneutenspul dat als uitbreiding te verkrijgen is hier en daar.Sterke
                      punten zijn volgens mij:

                      * meegaan met de tijd en standaarden op het www,
                      * mooiere uitvoeren maken dan tot nu toe het geval is/was,ja, ik
                      vind dat ook belangrijk, er zijn heel wat genealogen die daar het
                      nut niet van inzien maar het oog wil ook wat.Zeker op het internet.
                      * alle gevonden informatie bundelen en netjes weergeven zonder
                      allerlei kunstgrepen/trucjes/omslachtige procedures, zodat het ook
                      voor de minder ervaren gebruikers handig kan zijn

                      Misschien ergens alle links naar uitleg over CSS eens op een rijtje
                      zetten zodat we de komende dagen weer niet overstelpt worden met vragen
                      over wat dat juist is.

                      don en anderen, werk verder zodat we binnenkort ook kunnen gebruik maken
                      van deze opties

                      Met vriendelijke groeten

                      Jan Vandermeeren

                      www.familiegeschiedenis.be

                      Message 10 of 17 , Jul 7, 2006
                        Peter van der Lee schreef:

                        > Het lijkt me best mooi, maar het zou goed zijn
                        > als er een duidelijk verhaal zou komen over CSS
                        > wat het doet en kan en eist.
                        > En natuurlijk hoe je het kunt gebruiken.

                        Er komt een verhaal over CSS op de PRO-GEN-site, rubriek 'tips en trucs'.
                        Laten we dat eerst eens afwachten. Er zijn ook goede boekjes te koop voor
                        niet teveel geld. Kijk maar eens op deze site
                        http://www.comcol.nl/index.html en zoek naar CSS. Een jaar geleden wist ik
                        NIETS van CSS, dus er is hoop voor iedereen.

> [...]
                        > UPC/Chello site te gebruiken, die stellen alleen ruimte
                        > ter beschikking en geen features.
                        >
                        > Dus een overzicht van providers waar je dit kunt

                        Het is voor het eerst dat ik dit hoor. Ik kan het me eigelijk ook niet
                        voorstellen, want tegenwoordig is op het merendeel van de webpagina's wel
                        CSS verwerkt. Ben je niet in de war met PHP of zo?

                        CSS wordt ondersteund op 4e generatie browsers en later. Het is bij mijn
                        weten geen kwestie van een provider.

                        Met vriendelijke groet,
                        Don Arnoldus
                        Helpdesk PGGG
                      • robwaaijenberg
                        Message 11 of 17 , Jul 7, 2006
                          --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Don Arnoldus" <don@...> wrote:

> [...]
                          wist ik
                          > NIETS van CSS, dus er is hoop voor iedereen.

                          Ik heb een paar nederlandse CSS-links verzameld, waarop
                          geinteresseerden al iets meer over CSS kunnen leren:

                          http://www.pretletters.net/html/webontwerp_css.html

                          http://www.bitstorm.org/edwin/cursus/css.html

                          http://www.leren.nl/rubriek/computers_en_internet/webdesign/css/

                          http://naarvoren.nl/artikel/structuur/

                          en voor mijn eigen genealogie-site gebruik ik ook CSS. Niet om foto's
                          op te nemen maar wel voor de lay-out en andere uiterlijke kenmerken:

                          http://www.xs4all.nl/~waaij99/index.html

                          met vriendelijke groet,
                          Rob Waaijenberg
                        • franshuits2000
                          Message 12 of 17 , Jul 14, 2006
                            Dag Evelien,

                            je wil graag pasfotootjes bij de personen plaatsen.
                            Hoe kun je pasfotootjes maken van ander fotomateriaal ??

                            Neem een (betaald of gratis) fotobewerkingsprogramma. Er zijn vele
                            die gratis zijn (bijv. IrfanView, The Gimp, PhotoShop, enz.)
                            Zoek eens op google en tik de zoekopdracht "fotobewerkingsprogramma"
                            in. Je komt er vele tegen.

                            Afhankelijk van de versie van Microsoft-Office wordt PictureManager
                            in het pakket meegeleverd.

                            Start het fotobewerkingsprogramma. Lees de originele foto in, nadat
                            je eerst een veiligheidscopie hebt gemaakt.
                            Snij de foto bij, d.w.z. haal delen van de foto weg, die niet nodig /
                            gewenst zijn voor de stamboompublicatie. Bedenk dat het veel uitmaakt
                            of je een foto van 4 X 4 centimeter of een foto van 3 X 3 cm hebt (16
                            of 9 vierkante centimeter).

                            Vervolgens ga je de bijgesneden foto "comprimeren". Voor één foto-
                            afdruk heb je al gauw 1 à 2MB (Mb= 1 miljoen pixels nodig. Voor een
                            presentatie op een computerscherm volstaat een 25 tot 50 Kb (Kb=kilo-
                            byte, dus 25.000 tot 50.000 byte). Door het comprimeren /
                            samendrukken heb je veel minder webruimte nodig en je website wordt
                            er ook nog eens sneller door.

                            Als je dus eerst bijsnijdt en vervolgens comprimeert dan boek je een
                            enorme winst in de benodigde ruimte die de website bij de provider
                            nodig heeft.

                            Op mijn website staan nu 329 foto's (waarvan nu 240 stuks
                            geactiveerd, de overige 90 stuks, volgen de komende week). Deze 329
                            foto's vragen samen 27,3 MB. Gemiddeld per foto dus 83 Kb. In de
                            beginperiode plaatste ik ook nog grotere foto's. Dat doe ik dus niet
                            meer.
                            Meer hulp nodig ???
                            Stuur dan een privé-e-mail.

                            Lees ook eens mijn artikel over "Uitvoer van Pro-Gen "anders".

                            Frans Huits
                            http://dit-is-onze-stamboom.nl

                            --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Evelien van Ruitenbeek"
                            <evelienr@...> wrote:

> [...]
                            > aan het prutsen geweest, maar daar niet echt ver mee gekomen.
                            > Je begrijpt het al: ik heb er heel veel belangstelling voor:-)

                            Namens Don
> [...]
                            > belangstelling voor?
                            >
                            > Vriendelijke groeten / Best wishes
                            > Don Arnoldus, Oudkarspel, Noord-Holland, NL

                          • Evelien van Ruitenbeek
                            Message 13 of 17 , Jul 15, 2006
                              Dag Frans,

                              Dank voor de uitgebreide uitleg, maar ik denk dat je mij verkeerd begrepen
                              hebt.
                              Met "prutsen" bedoelde ik het integreren van fotomateriaal in de uitdraai
                              van Pro-Gen.
                              Maar ik weet zeker dat er lezers zijn die jouw uitleg kunnen gebruiken:-)

                              Groetjes,
                              Evelien
                              _____

> [...]
                                > aan het prutsen geweest, maar daar niet echt ver mee gekomen.
                                > Je begrijpt het al: ik heb er heel veel belangstelling voor :-)

                                Okee, Evelien en anderen die reageerden, de handschoen zal worden opgepakt.
                                Niet voor niets hanteert PRO-GEN de leuze 'genealogie à la carte'. Op welke
                                manier deze toepassing beschikbaar zal komen voor de gebruikers, moet nog
                                even worden bekeken. Wacht de komende weken c.q. maanden maar af.

                                Inmiddels is test 33 online te bekijken, zoals sommigen al wel hebben
                                gezien. Zie mijn 'testplekje' op het internet:
                                http://www.xs4all.nl/~donaldus/pg30/html/index.html. Er wordt nu gedacht aan
                                een geïntegreerde opzet van UGPC en portretjes in verschillende soorten
                                uitvoer. Technisch is het inmiddels mogelijk (zie het testje), maar hoe
                                presenteer je zoiets op een manier waardoor het voor de minder technisch
                                onderlegden onder ons toch werkbaar is? Dat kost nog de nodige tijd voor
                                ontwikkeling en testen.

                                Frans Huits schreef:

> [...]
                                > tijd en aandacht vragen bij het uploaden van de website nadat er
                                > nieuwe stamboomgegevens zijn toegevoegd. Het maken van kwartierstaten
                                > en parentelen (uitgaande van meerdere probanten), doe ik niet meer
                                > zelf. In mijn database zitten ruim 5.000 personen. Vanuit elk van die
                                > 5.000 personen kun je alle voorouders en nakomelingen van die persoon
                                > (mits aanwezig in de database) bekijken.
                                > De bezoeker van mijn website bepaalt zelf wat hij wil zien (dynamisch
                                > en interactief) en niet wat ik voor hem heb klaargezet (passief).

                                De oplossing van Frans is natuurlijk ook bruikbaar, hoewel ik persoonlijk
                                denk dat de drempel voor gebruikers in die richting (PHP-gestuurde output)
                                nog een tikkeltje hoger zal zijn dan de oplossing die nu in de maak is met
                                PRO-GEN en CSS-opmaak. Bovendien... hoe flexibel ben je met TNG? Heb je de
                                vormgeving van de uitvoer zelf in de hand, of moet je genoegen nemen, zoals
                                bij zoveel genealogische programma's, met bepaalde voorgekookte vormgeving?

                                Ik denk dat ook bij PHP-gestuurde uitvoer het gebruik van CSS onontkoombaar
                                is, als ik zo de bronbestanden van Frans' website bekijk. Afijn, misschien
                                komen we daar als PRO-GEN gebruikers ook nog wel eens aan toe... ;-)

                                In alle eerlijkheid denk ik dat Frans de 'eenvoud' van zijn systeem iets te
                                gemakkelijk voorstelt. Over PHP heb ik al een tijdje dikke pillen van boeken
                                in huis waar je behoorlijk mee kunt worstelen. Het feit dat je werkt met een
                                webserver (bijv. Apache), een aparte database (bijv. MySQL) plus een tweede
                                genealogie-pakket (in dit geval TNG) dat wordt 'gevoed' via
                                GED-COM-bestanden (met waarschijnlijk de nodige ruis omdat niet alle in
                                PRO-GEN ingevoerde informatie één-op-één in de TNG-database terechtkomt; het
                                is tenslotte een niet-Nederlands programma van oorsprong), maakt de zaak er
                                niet gemakkelijker op. En bovendien... niet elke provider ondersteunt
                                PHP-gestuurde pagina's. Ik hoop niet dat Frans deze reactie ziet als een
                                uitnodiging om in deze groep een discussie los te maken over PRO-GEN versus
                                TNG, want daar is deze groep niet voor... Ik wil alleen enig weerwoord
                                bieden aan zijn bericht.

                                'Wordt vervolgd'... zullen we maar zeggen.

                                Met vriendelijke groet,
                                Don Arnoldus
                                Helpdesk PGGG
                              • Theo Grimmelikhuijsen
                                Message 15 of 17 , Jul 15, 2006
                                  Beste Don,

                                  De link werkt (bij mij) niet.

                                  met vriendelijke groet,

                                  Theo Grimmelikhuijsen.

                                  Voor info over onze familie en die van Elsendoorn, Jansen, Groetelaars:

                                  www.geneagri.nl
                                  http://grimmel.eu

                                  Frans Huits schreef:

> [...]

                                  bieden aan zijn bericht.

                                  'Wordt vervolgd'... zullen we maar zeggen.

                                • Kees Hessels
                                  Message 16 of 17 , Jul 15, 2006
                                    Even het laatste puntje er af halen.

                                    Kees