RTF, Word en het instellen van de vormgeving (was: Foute verwijzing bladzijde nummers)

    Message 1 of 4 , May 10 9:37 AM
      Hallo Walther,

      Kijk, nu is het me duidelijk. Het gaat dus om een RTF-bestand dat wordt
      binnengehaald in Word.

      Zelf werk ik (weleens) met Word, versie 2000 (9.0.2812). Zodra het
      tekstbestand is geopend, kan ik met de optie 'Invoegen' de paginanummers
      activeren (wel makkelijk als je er naar verwijst), de index en/of de
      inhoudsopgave genereren (ervan uitgaand dat er index-coderingen in het
      document staan; een optie in PRO-GEN) en eventueel kruisverwijzingen maken.

      Ik zoek nog steeds naar een goed boek waarin de werking van Word op dit
      gebied, inclusief het werken met stijlen, goed wordt uitgelegd. Iemand
      suggesties?

      Wat ik eigenlijk wil, is dat een met PRO-GEN gegenereerd bestand (RTF) bij
      binnenhalen meteen de vormgeving heeft die ik wil. Er zal dan waarschijnlijk
      vooraf iets ingesteld moeten worden. Maar wat? En hoe?

      Nu zit ik steeds dezelfde handelingen te verrichten. Dat moet toch handiger
      kunnen?

      Vriendelijke groeten,
      Don Arnoldus
      Helpdesk PGGG

      Message 2 of 4 , May 10 10:53 AM
        Don Arnoldus schreef:
> [...]
        > vooraf iets ingesteld moeten worden. Maar wat? En hoe?
        >
        > Nu zit ik steeds dezelfde handelingen te verrichten. Dat moet toch

        Beste Don

        Hoe dit in PRO-GEN geregeld kan worden weet ik niet, maar mogelijk is
        een macro in Word een oplossing, wanneer je steeds weer dezelfde
        handelingen moet verrichten. Wanneer je de volgende keer, voordat je
        begint met "Invoegen", etc., begint met "Extra", "Macro", "Nieuwe macro
        opnemen...", neemt Word al je handelingen op. Nadat je activiteiten
        vanaf "Invoegen", etc. beëindigd hebt, ga je verder met "Extra",
        "Macro", "Opname stoppen". Je kunt de macro nog een toets-combinatie
        koppelen, bijv. Ctrl-q, en de volgende keer, wanneer je weer een
        RTF-bestand opent om te bewerken, zou je dan kunnen volstaan met de
        toets-combinatie Ctrl-q om Word al je handelingen uit te laten voeren.

        Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd, want ik importeer zelden
        RTF-bestanden in Word, maar misschien is het een mogelijkheid. Macro's
        kunnen in ieder geval veel standaard handelingen automatiseren.

        --
        Hartelijke groeten

        Johannes Sijbom

        bezoek ook eens onze website
        <http://www.xs4all.nl/%7Ejbsijbom/gen_alg1.html>
      • Jean De Keyzer
        Message 3 of 4 , May 10 12:43 PM
          Don,

          De RTF-uitvoer werkt zoals een uitvoer naar een printer. Er is dus een .prn
          bestand, namelijk RTF.prn. Dit is zoals de meest Pro-Gen bestanden een
          tekstbestand en kan met Kladblok (notepad) gemakkelijk aangepast worden
          (gemakkelijk is uiteraard zeer relatief :-) ).
          Het lijkt me vrij expliciet.
          Met de lijnen 51 aan te passen kan een andere reeds gedefinëerde stijl
          gebruikt worden.

          In RTF.prn ziet u onder andere:
          02 Job init codes : <TEMPLATE:RTFLEEG.TXT>

          Het bestand RTFLEEG.txt kan u openen met kladblok, dan zal u al de codes
          zien. Als u echter dit document open met wordpad (of met MS-Word) dan
          krijgt u zoals de naam het zegt een leeg document te zien. Het kan ook zijn
          dat bijvoorbeeld MS-Word dit docuement niet wil openen. Dit document kan
          min of meer vergeleken worden met een .dot bestand van MS-Word.

          U kan met alles experimenteren, zowel door RTF.prn aan te passen als door
          RTFLEEG.txt aan te passen. Maak in elke geval een kopie van de bestanden
          waarmee u gaat experimenteren. Wat nog beter is, is om een nieuwe printer
          definitie te maken (vb mijnprn.prn) dat initiëel een kopie is van RTF.prn en
          waarin u lijntje 02 aanpast in bijvoorbeeld:
          02 Job init codes : <TEMPLATE:MIJNLEEG.TXT>

          Uiteraard moet u dan ook een MIJNLEEG.txt bestand hebben. Hiervoor maakt u
          een kopie van RTFLEEG.txt.

          Als u bijvoorbeeld wenst dat de infovelden in dezelde stijl uitgevoerd
          worden als de bron velden, kan u volgende aanpassing doen in RTF.prn:
          deze oude waarden (het gaat hem enkel om lijn 51):
          50 Style name 3 : Info
          51 Style init codes : {\cs23\i\fs20<32>
          52 Style end codes : }

          vervangen door:
          50 Style name 3 : Info
          51 Style init codes : {\cs31<32>
          52 Style end codes : }

          Ik meen dat ook eenzelde resultaat kan bekomen worden door RTFLEEG.txt aan
          te passen.

          Ik raad ook aan om de technische documentatie te bekijken voor wat het .prn
          bestand betreft.

          Nog een opmerking. Ik wil u hier enkel helpen waar u dat kan vinden. Zelf
          heb ik het tot nu toe nog niet gedaan.

          mvg,

          Jean De Keyzer
          Bertem

          Message 4 of 4 , May 11 5:32 AM
            Jos Verlaak vroeg:

            > Is het om de juiste paginaverwijzing te krijgen bij het afdrukken van
            > een genealogie/parenteel RTF-bestand?

            Nee Jos, waar het mij om gaat, is het volgende:

            In een door PRO-GEN gegenereerd RTF-bestand zitten verwijzingen naar
            bepaalde stijlen. In de op komst zijnde uitbreiding 12 (deze week
            waarschijnlijk te downloaden van http://www.pro-gen.nl/) is het aantal
            stijlen zelfs nog wat uitgebreid! Aan elke stijl kan een bepaalde vormgeving
            worden 'gehangen' (vet, cursief, lettersoort, lettercorps, e.d.). Met de
            standaard vormgeving zoals die nu wordt aangeboden, ben ik niet tevreden.
            Een kleiner lettercorps voor afgedrukte informatie uit een infoveld, vind ik
            bijvoorbeeld typografisch erg lelijk. Afijn, ik wil die vormgeving dus
            aanpassen en wel zodanig, dat ik dat eenmalig doe. Ik wil dus niet steeds
            het gegenereerde document in z'n geheel moeten bewerken om te krijgen wat ik
            graag wil. Hoe doe ik dat?

            Ik heb veel verstand van PRO-GEN, maar totaal (bijna) geen verstand van Word
            of RTF. Als WordPerfecter van het eerste uur, zit ik nog steeds te worstelen
            met Word-bestanden. De logica daarvan ontgaat me ten ene male. Maar ik wil
            hier geen discussie losmaken pro of contra Word c.q. WordPerfect. Ik wil
            gewoon een nette uitdraai maken van m'n RTF-bestanden.

            Wat me ook steeds een doorn in het oog is, is de grote afstand bij
            kindopsommingen tussen het kindnummer en de daarbij behorende tekst. Nu is
            de tussenruimte (bij enkelcijferige getallen) bijna een centimeter. Ik wil
            dat teruggebracht hebben naar zo'n kwart centimeter. Bovendien wil ik de
            lijning zodanig hebben dat ook tweecijferige getallen rechts lijnend onder
            elkaar staan (alle punten dus precies onder elkaar). Dat er dan bij
            enkelcijferige getallen eerst wat witruimte komt, stoort me minder dan een
            tweecijferig getal dat links lijnt in plaats van rechts.

            Ook wil ik met sprekende kopregels werken, waarin behalve de titel ook het
            paginacijfer is verwerkt (links/rechts, afhankelijk van het paginacijfer).
            En dat allemaal meteen bij 'binnenhalen' binnen Word. Het liefst nog zonder
            macro's (heb ik een hekel aan, omdat ik altijd vergeet wat een macro
            doet...).

            Wie helpt me (en wellicht degenen die meelezen) een eindje op weg?

            Enne, wat doen we met die infoteksten...?

            Vriendelijke groeten / Best wishes
            Don Arnoldus, Oudkarspel, Noord-Holland, NL