Re: [pro-gen] Re: histogram leeftijden

  • andromeda
    Message 1 of 29 , Mar 16, 2006
      Hartelijke dank voor je uitleg en tip.

      Vriendelijke groeten,
      LuCien HOSTIE
      ----- Original Message -----
      From: Margriet de Haan
      To: pro-gen@yahoogroups.com
      Sent: Thursday, March 16, 2006 3:07 PM
      Subject: RE: [pro-gen] Re: histogram leeftijden

      ChaF (CHAnge_Field) is een hulpprogramma gemaakt door Wim Nelis.

      Als je bijv. in een bestand 345 maal "Den Haag" wilt vervangen door
      "'s-Gravenhage", dan is het een geweldig hulpmiddel!

      Om het te verkrijgen stuur een e-mail naar mailto:nelis@... met als
      onderwerp "PRO-GEN chaf" (zonder aanhalingstekens) en je krijgt het
      programma automatisch toegestuurd.

      Vriendelijke groet,
      Margriet de Haan

      ________________________________

      Message 2 of 29 , Mar 16, 2006
        Ik heb het nog wel niet met CHAF gedaan, maar wel van 4 jaar handmatig
        de >circa jaartal< verandert in 00-00-jaartal hierna geselecteerd op
        overleden voor het 1e jaar maar hij pakt die 00-00 datum niet mee. Dus
        is er nog steeds geen goede statistiek te maken op jong overledene.
        Pro-Gen vind die invulling van datum ook niet juist. Wie weet er een
        leuke oplossing hiervoor? Aangezien in Huizen de kindersterfte vrij
        hoog ligt zeker bij eerste kinderen wilde ik zien hoe hoog dat
        percentage nu eigenlijk was. Geboorte data van die tijd heb ik nog niet,
        wel de juiste overlijdensdata.

        Groetjes,

        Ineke

        http://genea.pedete.net

        http://members.chello.nl/cfsmit2
        http://vanlienen.isdenaam.nl

        _____

      • Victor Pollé
        Message 3 of 29 , Mar 16, 2006
          Probeer 01-01.
          Victor Pollé
          To: <pro-gen@yahoogroups.com>
          From: "Ineke" <cfsmit2@...>
          Date sent: Thu, 16 Mar 2006 15:43:47 +0100
          Send reply to: pro-gen@yahoogroups.com

> [...]
          > hoog ligt zeker bij eerste kinderen wilde ik zien hoe hoog dat
          > percentage nu eigenlijk was. Geboorte data van die tijd heb ik nog

          VICTOR POLLÉ

          v.f.l.polle@...

          Tel. +31 53 431 89 49

          Homepage: http://home.hccnet.nl/v.f.l.polle/
        • Jan Besse
          Message 4 of 29 , Mar 16, 2006
            Als je 00-00-jaartal eens verandert in 01-01-jaartal.
            Jan Besse

          • Ineke
            Message 5 of 29 , Mar 16, 2006
              Hallo Jan en Victor,

              Het nadeel van 01-01-jaartal vind ik dat ik later dan niet meer weet
              welke zo gedaan zijn omdat ik genoeg echte 01-01-jaartal heb. Maar als
              er geen andere oplossing is zal het wel zo moeten, Dan maar eerst een
              kopie maken van dat bestand en het daar in doen, Dan blijft het
              originele bestand tenminste zoals het is.

              Ineke schreef:
> [...]
              > hoog ligt zeker bij eerste kinderen wilde ik zien hoe hoog dat
              > percentage nu eigenlijk was. Geboorte data van die tijd heb ik nog

              Als
              <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Als&w1=Als&w2=Genealogie&w3=Die&w4=
              Het&c=4&s=43&.sig=X_GDep7Ujpz0YgCBFXV1ug>

              Genealogie
              <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Genealogie&w1=Als&w2=Genealogie&w3=
              Die&w4=Het&c=4&s=43&.sig=B-p9H6IrNa_P727sLY7_NQ>

              Die
              <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Die&w1=Als&w2=Genealogie&w3=Die&w4=
              Het&c=4&s=43&.sig=xmzbATHA67TNhrWKDy4iKg>

              Het
              <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Het&w1=Als&w2=Genealogie&w3=Die&w4=
              Het&c=4&s=43&.sig=ku6gUWa2TVK2ujKlu76I8w>

              _____

              YAHOO! GROUPS LINKS

              * Visit your group "pro-gen
              <http://groups.yahoo.com/group/pro-gen> " on the web.

              * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo!
              <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Terms of Service.

              _____

            • Jaak Simons
              Message 6 of 29 , Mar 16, 2006
                Ineke,

                Ik heb jaren geleden eens voor eigen gebruik een bewerking gemaakt van de uitvoer histogram op geboorte- en overlijdendata.
                Ik heb daar ook rekening gehouden met het geslacht.
                Bijzonder de uitvoer voor import in Excel is interessant. Een grafiek is zo gelikt.

                Wellicht kan deze uitvoerroutine je verder helpen zonder iets te moeten aanpassen in je origineel bestand. Wat natuurlijk altijd gemakkelijker is.

                Om e.e.a. te kunnen uittesten op jouw bestand stel ik voor dat je me een backupbestand laat geworden. Het moet niet het hele bestand zijn: geen plaatsen, geen info etc.
                Enkel voornaam, achternaam, geslacht, geboorte/doopdatum, overlijden/begrafenisdatum.
                Als het resultaat je dan aanstaat kan ik de uitvoerroutine nog iets mooier maken en een setupprogramaatje toevoegen.
                Je laat maar iets weten.

                Naderhand kunnen andere mensen er ook hun nut uithalen.

                Groetjes,
                Jaak

                A propos, zit jij op Skype?

                Message 7 of 29 , Mar 16, 2006
                  Dag Ineke,

                  Het lijkt me het beste dat je voor die grafieken niet het originele
                  bestand gebruikt maar een export bestand met eigen naam, met alle
                  personen of een selectie van personen (b.v. jong gestorven). Zo'n PRO-
                  GEN-export-bestand is zo aangemaakt.

                  Doe ik wel vaker als ik iets op een deelbestand wil knutselen waarvan
                  ik niet helemaal zeker ben. Ik heb het ook wel eens op het originele
                  bestand gedaan en merkte dan later dat er nog restanten rondzwierven.

                  In het export bestand kun je dan rustig de 01-01-jjjj datum
                  gebruiken. Want na het maken van de grafieken kun je back-uppen en
                  dan verwijderen (of een logboek bijhouden waarin je aantekent wat je
                  met dat bestand gedaan hebt).

                  Succes,
                  Victor Pollé

                  To: <pro-gen@yahoogroups.com>
                  From: "Ineke" <cfsmit2@...>
                  Date sent: Thu, 16 Mar 2006 16:24:30 +0100
> [...]

                  een
                  > kopie maken van dat bestand en het daar in doen, Dan blijft het
                  > originele bestand tenminste zoals het is.

                  Namens
> [...]
                  >

                  > * Visit your group "pro-gen
                  > <http://groups.yahoo.com/group/pro-gen> " on the web.

                  > * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo!

                • Luc Klaps
                  Message 8 of 29 , Mar 16, 2006
                    Als ik me niet vergis moet je er steeds voor zorgen dat het jaartal in de 4 laatste karakters van het datumveld zijn ingevuld.

                    Een volledige datum: "17-12-1670"

                    Een onvolledige datum: "circa 1670"
                    Een andere onvolledige datum: " in 1670". De eerste 3 karakters zijn in dit voorbeeld dus blanco.

                    Indien het jaartal dus achteraan wordt ingevuld, kan PRO-GEN hiermee ook "rekenen".

                    met vriendelijke groeten
                    Luc Klaps

                  • Hans
                    Message 9 of 29 , Mar 16, 2006
                      Ineke,

                      Ik ben zelf ook al eens met de jaren bezig geweest. Ik gebruik o.a. ca? voor
                      een geschat huwelijksjaar van de ouders op basis van een huwelijk dat ik
                      tegenkom bijv. via Genlias.
                      Ik liep toen teen hetzelfde probleem op. Op aangeven van iemand in deze
                      discussiegroep heb ik toen het bestand PG-CHECK.TXT in de directory
                      ...\PG30\NL aangevuld met ca?, maar dat was ook niet de oplossing. Ik ben er
                      dan ook niet verder mee gekomen.
                      Overigens staat in genoemd bestand achter de regels 45 t/m 49 welke tekens
                      worden toegelaten.
                      45 : circa,in,ca,rond,T
                      46 : voor
                      47 : na
                      48 : -
                      49 : !

                      Wat ik bij oplossingen van anderen ook tegenkwam is, dat inderdaad de eerste
                      "lege" tekens in het datumveld niet worden gebuikt wij een selectie.
                      Als de lege tekens ergens midden in of aan het einde van het veld staan,
                      wordt een onjuist selectiecriterium gebruikt.
                      Op o.a. blz 41 en 42 van de documentatie wordt e.a. uitgelegd.

                      Belangrijk is dus, om bij het invoeren van een (incomplete) datum, eerst
                      verderop in het datumveld te gaan staan. Ik geef dan ook standaard altijd
                      eerst een aantal spaties. Het vullen van het veld gaat dan in elk geval
                      goed. Als je teveel spaties geeft, wordt het teveel vanzelf weggehaald.

                      Vriendelijke groet,
                      Hans Omlo

                      <<knip...>>
                      <<...knip>>
                      Message 10 of 29 , Mar 16, 2006
                        Luc Klaps schreef:

                        > Als ik me niet vergis moet je er steeds voor zorgen dat het jaartal
                        > in de 4 laatste karakters van het datumveld zijn ingevuld.

                        Je vergist je toch, Luc... Lees even terug in het berichtenarchief wat
                        daarover in oktober 2005 is geschreven, met name in bericht 3946:

                        Don Arnoldus
                        Helpdesk PGGG
                      • Erik Groenhuis
                        Message 11 of 29 , Mar 16, 2006
                          As "Hans" <h04@...> wrote:

> [...]
                          > dan ook niet verder mee gekomen.
                          > Overigens staat in genoemd bestand achter de regels 45 t/m 49 welke tekens

                          Interessant!

                          > 45 : circa,in,ca,rond,T
                          > 46 : voor
                          > 47 : na
                          > 48 : -
                          > 49 : !

                          - Waarom kan er op 45 meerdere dingen staan, en staan de andere op
                          apparte regels?

                          - Wat betekent de "T"?

                          - Heeft het streepje op regel 48 nog een speciale betekenis, of

                          - Staat het streepje op regel 48 er als onderdeel van een gewone datum
                          ("23-3-1999") of heeft het ook een speciale betekenis (d.w.z. is "-"
                          een geldige datum)?

                          In mijn PG_CHECK.TXT staan ook allemaal bijzondere lettertekens. Zo komt
                          de "Û" (hoofdletter U-circumflex, code 219) vaak voor. Hoort dat zo en
                          zo ja, wat betekent het?

                          Bijvoorbeeld:

                          30 : Controle opties
                          31 : ÛDubbele personen en dubbele relaties :
                          32 : Voor- of achternaam niet Ûingevuld :
                          33 : Onbekend of Ûfoutief geslacht :
                          34 : ÛOnjuiste datum :

                          --
                          Erik Groenhuis
                        • Ineke
                          Message 12 of 29 , Mar 17, 2006
                            Voor iedereen die mee gedacht heeft.

                            Allemaal heel hartelijk bedankt voor het mee denken om tot een oplossing
                            te komen,

                            Ik heb de vraag ook aan Johan Mulderij gesteld, misschien weet hij een
                            oplossing.

                            Message 13 of 29 , Mar 17, 2006
                              Beste,

                              Dat u dat niet lukt met de dingen die standaard in PG30b zitten, komt omdat
                              alle dingen die u nodig hebt (lijsten, vtx'en, sorteringen) allemaal
                              gebaseerd zijn op de uitdrukking "[LEEFTIJD]" of soms ook aangegeven in een
                              VTX als CONST #age! (zie output\menutext.sub)

                              De uitdrukking "[LEEFTIJD]" werkt alleen als die leeftijd helemaal juist kan
                              berekend worden, dus als "geboorte datum" en "overlijden datum" volledig
                              zijn.

                              Een circa-datum is voor PG een onvolledige datum. [LEEFTIJD] is in uw geval
                              geen goede keuze.

                              Via AGE$ kunt u uw doel bereiken (zie Technic.doc)

                              <tekst>

                              Berekent uit de opgegeven datums het verschil in jaren afgerond naar

                              beneden. Naast een volledige datum mag ook "circa ....", "voor ....",

                              "na ...." of "....-...." als datum gebruikt worden.

                              U moet dus alle sorteringen, lijsten en vtx'en die u nodig hebt moeten
                              herschrijven met gebruik van AGE$

                              Een sortering zou dus kunnen zijn:

                              AGE$(Geboorte Datum,Overlijden Datum) + Geboorte datum + Achternaam

                              Zet veldvervanging AAN.

                              Ook de LEEFTIJDEN.LST zal moeten aangepast worden met AGE$

                              De inhoud van het veld leeftijd moet u veranderen in :

                              AGE$(Geboorte datum,Overlijden datum)

                              Zet veldvervanging AAN

                              En de HIST-AGE.VTX moet ook aangepast worden. Maar dat zou ik eens rustig
                              moeten bekijken.

                              Groeten,

                              Ivo

                              _____

                              Message 14 of 29 , Mar 17, 2006
                                Erik Groenhuis schreef:

                                > - Waarom kan er op 45 meerdere dingen staan, en staan de andere
                                > op apparte regels?

                                Omdat deze verschillende regels gerelateerd zijn aan verschillende
                                GEDCOM-codes: 45 aan ABT, 46 aan BEF, en 47 aan AFT. Geen idee wat
                                die T daar doet, bij mij staat er dit:

                                45 : circa,rond,in

                                > - Heeft het streepje op regel 48 nog een speciale betekenis,

                                Als ik me niet vergis is dat het teken dat gebruikt mag worden om
                                een periode aan te geven, bijvoorbeeld 1940-1945. (Men zou daar dus
                                eigenlijk beter een ander teken voor kiezen, _ of : bijvoorbeeld,
                                om de kans op verwarring met een normale datum te verkleinen.)

                                > In mijn PG_CHECK.TXT staan ook allemaal bijzondere lettertekens.
                                > Zo komt de "Û" (hoofdletter U-circumflex, code 219) vaak voor.

                                Die staat voor de letter die gebruikt kan worden als sneltoets.

                                Benno
                              • Benno Schulenberg
                                Message 15 of 29 , Mar 17, 2006
                                  Benno Schulenberg schreef:

                                  > Omdat deze verschillende regels gerelateerd zijn aan
                                  > verschillende GEDCOM-codes: 45 aan ABT, 46 aan BEF, en 47 aan
                                  > AFT.

                                  Dat is natuurlijk flauwekul. :| Check heeft niks met Gedcom te
                                  maken. Het heeft er mee te maken dat als Check uitrekent dat
                                  iemand voor zeg 1820 geboren moet zijn, en er staat "voor 1822",
                                  dan is dat okee, maar als er staat "na 1822", dan is dat verkeerd,
                                  en als er staat "circa 1822", dan is het waarschijnlijk verkeerd.

                                  > Geen idee wat die T daar doet,

                                  Dat is het teken voor ± (plusminus), maar omdat Pro-Gen een andere
                                  codepagina gebruikt dan de meeste andere programma's, komt dat er
                                  blijkbaar als een T uit.

                                  Benno
                                • Hans
                                  Message 16 of 29 , Mar 17, 2006
                                    Erik,

                                    Zie ook het bericht dat Benno Schulenberg hierover schreef.

                                    Interessant!

> [...]
                                    > 48 : -
                                    > 49 : !

                                    - Waarom kan er op 45 meerdere dingen staan, en staan de andere op
                                    Ik heb geen idee waarom daar meer staan dan in de andere regels. Ik weet ook
                                    niet of op de andere regels meer mag staan. Ik daar ook wel geprobeerd om
                                    “ca?” als extra criterium neer te zetten, maar dat werkte ook niet.
                                    - Wat betekent de "T"?
                                    De “T” staat naar mijn mening voor tussen en kan bijv. als volgt worden
                                    gebruikt T1823-1901
                                    War het nut hiervan is, is mij niet duidelijk, de jaartallen staan immers al
                                    voor “tussen”
                                    - Heeft het streepje op regel 48 nog een speciale betekenis, of
                                    Het streepje staat inderdaad voor bijv. 1820-1858

                                    In mijn PG_CHECK.TXT staan ook allemaal bijzondere lettertekens. Zo komt
                                    de "Û" (hoofdletter U-circumflex, code 219) vaak voor. Hoort dat zo en
                                    zo ja, wat betekent het?
                                    Zie het bericht van Benno. Ik ben hier niet zo goed mee op de hoogte.

                                    Groet,
                                    Hans Omlo

                                  • Hans
                                    Message 17 of 29 , Mar 17, 2006
                                      Erik en Benno,

                                      Ik was te snel met mijn antwoord. Ik zag even later dat Johan Mulderij het
                                      probleem van Ineke, waar deze discussie een uitvloeisel van is/was, reeds
                                      uitvoerig had beantwoord en dat in reactie daarop Ineke heel tevreden blijkt
                                      te zijn met de verstrekte info

                                      Deze discussie kan derhalve worden gesloten.

                                      Groet,

                                      Hans Omlo

                                    • andromeda
                                      Message 18 of 29 , Mar 18, 2006
                                        Ik heb al tweemaal een mail gestuurd maar geen antwoord ontvangen. Ken je nog een andere downloadplaats???

                                        Groetjes
                                        LuCien HOSTIE

                                        Message 19 of 29 , Mar 18, 2006
                                          nelis@... is het adres en alleen in de onderwerpregel moet dan komen
                                          te staan: Pro-gen3.0b chaf . De rest laat je leeg.
                                          Dus onderwerp: *Pro-gen3.0b chaf*
                                          En aan: *nelis@...
                                          *Het veld waar normaal je de tekst schrijft blijft leeg.
                                          Dat moet lukken (bij mij wel, tenminste)

                                          Jan Besse

                                        • Niek Ouwehand
                                          Message 20 of 29 , Mar 18, 2006
                                            Heren, Dames

                                            NLR is een bedrijf, misschien heeft Nelis, deze functie niet aangezet dit
                                            weekend ?

                                            groet

                                            Niek

> [...]
                                            > En aan: *nelis@...
                                            > *Het veld waar normaal je de tekst schrijft blijft leeg.
                                            > Dat moet lukken (bij mij wel, tenminste)

                                          • jeanne van rooij
                                            Message 21 of 29 , Mar 18, 2006
                                              In de regel van het onderwerp hoort het volgende te staan:

                                              PRO-GEN 3.0B chaf29

                                              Groeten;

                                              Jeanne van Rooij
                                              http://www.vrooij.com

                                            • Ger Christiaanse
                                              Message 22 of 29 , Mar 18, 2006
                                                Hallo Jeanne,
                                                Er schijnt toch iets meer aan de hand.

                                                De onderwerpregel PRO-GEN 3.0B cbgpk leverde op op maart niets op en toen ik op 9 maart PRO-GEN 3.0B help probeerde (misschien bestond cbgpk niet meer) bleef dit ook onbeantwoord. Ook vanmorgen bleef PRO-GEN 3.0B cbgpk zonder resultaat.

                                                Ger Christiaanse

                                                Message 23 of 29 , Mar 19, 2006
                                                  --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Niek Ouwehand" <niek.ouwehand@...> wrote:

                                                  > NLR is een bedrijf, misschien heeft Nelis, deze functie niet
                                                  aangezet dit
                                                  > weekend ?

                                                  NLR is het bedrijf waar ik werk. Daar staan (vrijwel) continue de
                                                  e-mail servers aan. De afhandeling van aanvragen beginnend met
                                                  "PRO-GEN 3.0b" geschiedt op een server die ook (vrijwel) continue
                                                  actief is.

                                                  Ik merk in een aantal gevallen dat e-mail met een aanvraag voor een
                                                  PRO-GEN hulpprogramma niet wordt beantwoord. Een oorzaak is nog niet
                                                  bekend. Recent is wel ontdekt dat sommige bedrijven een wel heel
                                                  simpel filter tegen spam gebruiken: alle e-mail die niet van een
                                                  bekende ISP komt, wordt genegeerd. NLR is in deze zijn (haar?) eigen
                                                  ISP, en dus niet geregistreerd als ISP. Misschien dat dat een oorzaak
                                                  is voor het voornoemde probleem.

                                                  Overigens zal het opsturen van PRO-GEN hulpprogramma's de komende
                                                  weken wat minder zijn: alle servers moeten verhuisd worden in verband
                                                  met een asbest sanering van de huidige serverruimte.

                                                  Met vriendelijke groet,
                                                  Wim Nelis.