RE: [pro-gen] Re: histogram leeftijden

  • Margriet de Haan
    Message 1 of 29 , Mar 16, 2006
      ChaF (CHAnge_Field) is een hulpprogramma gemaakt door Wim Nelis.

      Als je bijv. in een bestand 345 maal "Den Haag" wilt vervangen door
      "'s-Gravenhage", dan is het een geweldig hulpmiddel!

      Om het te verkrijgen stuur een e-mail naar mailto:nelis@... met als
      onderwerp "PRO-GEN chaf" (zonder aanhalingstekens) en je krijgt het
      programma automatisch toegestuurd.

      Vriendelijke groet,
      Margriet de Haan

      ________________________________

      Kan iemand mij vertellen wat CHAF is. In de documentatie van PRO-GEN vind ik
      niets.

      Groetjes
      LuCien HOSTIE
    • andromeda
      Message 2 of 29 , Mar 16, 2006
        Hartelijke dank voor je uitleg en tip.

        Vriendelijke groeten,
        LuCien HOSTIE

        Message 3 of 29 , Mar 16, 2006
          Ik heb het nog wel niet met CHAF gedaan, maar wel van 4 jaar handmatig
          de >circa jaartal< verandert in 00-00-jaartal hierna geselecteerd op
          overleden voor het 1e jaar maar hij pakt die 00-00 datum niet mee. Dus
          is er nog steeds geen goede statistiek te maken op jong overledene.
          Pro-Gen vind die invulling van datum ook niet juist. Wie weet er een
          leuke oplossing hiervoor? Aangezien in Huizen de kindersterfte vrij
          hoog ligt zeker bij eerste kinderen wilde ik zien hoe hoog dat
          percentage nu eigenlijk was. Geboorte data van die tijd heb ik nog niet,
          wel de juiste overlijdensdata.

          Groetjes,

          Ineke

          http://genea.pedete.net

          http://members.chello.nl/cfsmit2
          http://vanlienen.isdenaam.nl

          _____

        • Victor Pollé
          Message 4 of 29 , Mar 16, 2006
            Probeer 01-01.
            Victor Pollé
            To: <pro-gen@yahoogroups.com>
            From: "Ineke" <cfsmit2@...>
            Date sent: Thu, 16 Mar 2006 15:43:47 +0100
            Send reply to: pro-gen@yahoogroups.com

> [...]
            > hoog ligt zeker bij eerste kinderen wilde ik zien hoe hoog dat
            > percentage nu eigenlijk was. Geboorte data van die tijd heb ik nog

            VICTOR POLLÉ

            v.f.l.polle@...

            Tel. +31 53 431 89 49

            Homepage: http://home.hccnet.nl/v.f.l.polle/
          • Jan Besse
            Message 5 of 29 , Mar 16, 2006
              Als je 00-00-jaartal eens verandert in 01-01-jaartal.
              Jan Besse

            • Ineke
              Message 6 of 29 , Mar 16, 2006
                Hallo Jan en Victor,

                Het nadeel van 01-01-jaartal vind ik dat ik later dan niet meer weet
                welke zo gedaan zijn omdat ik genoeg echte 01-01-jaartal heb. Maar als
                er geen andere oplossing is zal het wel zo moeten, Dan maar eerst een
                kopie maken van dat bestand en het daar in doen, Dan blijft het
                originele bestand tenminste zoals het is.

                Ineke schreef:
> [...]
                > hoog ligt zeker bij eerste kinderen wilde ik zien hoe hoog dat
                > percentage nu eigenlijk was. Geboorte data van die tijd heb ik nog

                Als
                <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Als&w1=Als&w2=Genealogie&w3=Die&w4=
                Het&c=4&s=43&.sig=X_GDep7Ujpz0YgCBFXV1ug>

                Genealogie
                <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Genealogie&w1=Als&w2=Genealogie&w3=
                Die&w4=Het&c=4&s=43&.sig=B-p9H6IrNa_P727sLY7_NQ>

                Die
                <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Die&w1=Als&w2=Genealogie&w3=Die&w4=
                Het&c=4&s=43&.sig=xmzbATHA67TNhrWKDy4iKg>

                Het
                <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Het&w1=Als&w2=Genealogie&w3=Die&w4=
                Het&c=4&s=43&.sig=ku6gUWa2TVK2ujKlu76I8w>

                _____

                YAHOO! GROUPS LINKS

                * Visit your group "pro-gen
                <http://groups.yahoo.com/group/pro-gen> " on the web.

                * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo!
                <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Terms of Service.

                _____

              • Jaak Simons
                Message 7 of 29 , Mar 16, 2006
                  Ineke,

                  Ik heb jaren geleden eens voor eigen gebruik een bewerking gemaakt van de uitvoer histogram op geboorte- en overlijdendata.
                  Ik heb daar ook rekening gehouden met het geslacht.
                  Bijzonder de uitvoer voor import in Excel is interessant. Een grafiek is zo gelikt.

                  Wellicht kan deze uitvoerroutine je verder helpen zonder iets te moeten aanpassen in je origineel bestand. Wat natuurlijk altijd gemakkelijker is.

                  Om e.e.a. te kunnen uittesten op jouw bestand stel ik voor dat je me een backupbestand laat geworden. Het moet niet het hele bestand zijn: geen plaatsen, geen info etc.
                  Enkel voornaam, achternaam, geslacht, geboorte/doopdatum, overlijden/begrafenisdatum.
                  Als het resultaat je dan aanstaat kan ik de uitvoerroutine nog iets mooier maken en een setupprogramaatje toevoegen.
                  Je laat maar iets weten.

                  Naderhand kunnen andere mensen er ook hun nut uithalen.

                  Groetjes,
                  Jaak

                  A propos, zit jij op Skype?

                  Message 8 of 29 , Mar 16, 2006
                    Dag Ineke,

                    Het lijkt me het beste dat je voor die grafieken niet het originele
                    bestand gebruikt maar een export bestand met eigen naam, met alle
                    personen of een selectie van personen (b.v. jong gestorven). Zo'n PRO-
                    GEN-export-bestand is zo aangemaakt.

                    Doe ik wel vaker als ik iets op een deelbestand wil knutselen waarvan
                    ik niet helemaal zeker ben. Ik heb het ook wel eens op het originele
                    bestand gedaan en merkte dan later dat er nog restanten rondzwierven.

                    In het export bestand kun je dan rustig de 01-01-jjjj datum
                    gebruiken. Want na het maken van de grafieken kun je back-uppen en
                    dan verwijderen (of een logboek bijhouden waarin je aantekent wat je
                    met dat bestand gedaan hebt).

                    Succes,
                    Victor Pollé

                    To: <pro-gen@yahoogroups.com>
                    From: "Ineke" <cfsmit2@...>
                    Date sent: Thu, 16 Mar 2006 16:24:30 +0100
> [...]

                    een
                    > kopie maken van dat bestand en het daar in doen, Dan blijft het
                    > originele bestand tenminste zoals het is.

                    Namens
> [...]
                    >

                    > * Visit your group "pro-gen
                    > <http://groups.yahoo.com/group/pro-gen> " on the web.

                    > * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo!

                  • Luc Klaps
                    Message 9 of 29 , Mar 16, 2006
                      Als ik me niet vergis moet je er steeds voor zorgen dat het jaartal in de 4 laatste karakters van het datumveld zijn ingevuld.

                      Een volledige datum: "17-12-1670"

                      Een onvolledige datum: "circa 1670"
                      Een andere onvolledige datum: " in 1670". De eerste 3 karakters zijn in dit voorbeeld dus blanco.

                      Indien het jaartal dus achteraan wordt ingevuld, kan PRO-GEN hiermee ook "rekenen".

                      met vriendelijke groeten
                      Luc Klaps

                    • Hans
                      Message 10 of 29 , Mar 16, 2006
                        Ineke,

                        Ik ben zelf ook al eens met de jaren bezig geweest. Ik gebruik o.a. ca? voor
                        een geschat huwelijksjaar van de ouders op basis van een huwelijk dat ik
                        tegenkom bijv. via Genlias.
                        Ik liep toen teen hetzelfde probleem op. Op aangeven van iemand in deze
                        discussiegroep heb ik toen het bestand PG-CHECK.TXT in de directory
                        ...\PG30\NL aangevuld met ca?, maar dat was ook niet de oplossing. Ik ben er
                        dan ook niet verder mee gekomen.
                        Overigens staat in genoemd bestand achter de regels 45 t/m 49 welke tekens
                        worden toegelaten.
                        45 : circa,in,ca,rond,T
                        46 : voor
                        47 : na
                        48 : -
                        49 : !

                        Wat ik bij oplossingen van anderen ook tegenkwam is, dat inderdaad de eerste
                        "lege" tekens in het datumveld niet worden gebuikt wij een selectie.
                        Als de lege tekens ergens midden in of aan het einde van het veld staan,
                        wordt een onjuist selectiecriterium gebruikt.
                        Op o.a. blz 41 en 42 van de documentatie wordt e.a. uitgelegd.

                        Belangrijk is dus, om bij het invoeren van een (incomplete) datum, eerst
                        verderop in het datumveld te gaan staan. Ik geef dan ook standaard altijd
                        eerst een aantal spaties. Het vullen van het veld gaat dan in elk geval
                        goed. Als je teveel spaties geeft, wordt het teveel vanzelf weggehaald.

                        Vriendelijke groet,
                        Hans Omlo

                        <<knip...>>
                        <<...knip>>
                        Message 11 of 29 , Mar 16, 2006
                          Luc Klaps schreef:

                          > Als ik me niet vergis moet je er steeds voor zorgen dat het jaartal
                          > in de 4 laatste karakters van het datumveld zijn ingevuld.

                          Je vergist je toch, Luc... Lees even terug in het berichtenarchief wat
                          daarover in oktober 2005 is geschreven, met name in bericht 3946:

                          Don Arnoldus
                          Helpdesk PGGG
                        • Erik Groenhuis
                          Message 12 of 29 , Mar 16, 2006
                            As "Hans" <h04@...> wrote:

> [...]
                            > dan ook niet verder mee gekomen.
                            > Overigens staat in genoemd bestand achter de regels 45 t/m 49 welke tekens

                            Interessant!

                            > 45 : circa,in,ca,rond,T
                            > 46 : voor
                            > 47 : na
                            > 48 : -
                            > 49 : !

                            - Waarom kan er op 45 meerdere dingen staan, en staan de andere op
                            apparte regels?

                            - Wat betekent de "T"?

                            - Heeft het streepje op regel 48 nog een speciale betekenis, of

                            - Staat het streepje op regel 48 er als onderdeel van een gewone datum
                            ("23-3-1999") of heeft het ook een speciale betekenis (d.w.z. is "-"
                            een geldige datum)?

                            In mijn PG_CHECK.TXT staan ook allemaal bijzondere lettertekens. Zo komt
                            de "Û" (hoofdletter U-circumflex, code 219) vaak voor. Hoort dat zo en
                            zo ja, wat betekent het?

                            Bijvoorbeeld:

                            30 : Controle opties
                            31 : ÛDubbele personen en dubbele relaties :
                            32 : Voor- of achternaam niet Ûingevuld :
                            33 : Onbekend of Ûfoutief geslacht :
                            34 : ÛOnjuiste datum :

                            --
                            Erik Groenhuis
                          • Ineke
                            Message 13 of 29 , Mar 17, 2006
                              Voor iedereen die mee gedacht heeft.

                              Allemaal heel hartelijk bedankt voor het mee denken om tot een oplossing
                              te komen,

                              Ik heb de vraag ook aan Johan Mulderij gesteld, misschien weet hij een
                              oplossing.

                              Message 14 of 29 , Mar 17, 2006

                                Dat u dat niet lukt met de dingen die standaard in PG30b zitten, komt omdat
                                alle dingen die u nodig hebt (lijsten, vtx'en, sorteringen) allemaal
                                gebaseerd zijn op de uitdrukking "[LEEFTIJD]" of soms ook aangegeven in een
                                VTX als CONST #age! (zie output\menutext.sub)

                                De uitdrukking "[LEEFTIJD]" werkt alleen als die leeftijd helemaal juist kan
                                berekend worden, dus als "geboorte datum" en "overlijden datum" volledig
                                zijn.

                                Een circa-datum is voor PG een onvolledige datum. [LEEFTIJD] is in uw geval
                                geen goede keuze.

                                Via AGE$ kunt u uw doel bereiken (zie Technic.doc)

                                <tekst>

                                Berekent uit de opgegeven datums het verschil in jaren afgerond naar

                                beneden. Naast een volledige datum mag ook "circa ....", "voor ....",

                                "na ...." of "....-...." als datum gebruikt worden.

                                U moet dus alle sorteringen, lijsten en vtx'en die u nodig hebt moeten
                                herschrijven met gebruik van AGE$

                                Een sortering zou dus kunnen zijn:

                                AGE$(Geboorte Datum,Overlijden Datum) + Geboorte datum + Achternaam

                                Zet veldvervanging AAN.

                                Ook de LEEFTIJDEN.LST zal moeten aangepast worden met AGE$

                                De inhoud van het veld leeftijd moet u veranderen in :

                                AGE$(Geboorte datum,Overlijden datum)

                                Zet veldvervanging AAN

                                En de HIST-AGE.VTX moet ook aangepast worden. Maar dat zou ik eens rustig
                                moeten bekijken.

                                Groeten,

                                Ivo

                                _____

                                Message 15 of 29 , Mar 17, 2006
                                  Erik Groenhuis schreef:

                                  > - Waarom kan er op 45 meerdere dingen staan, en staan de andere
                                  > op apparte regels?

                                  Omdat deze verschillende regels gerelateerd zijn aan verschillende
                                  GEDCOM-codes: 45 aan ABT, 46 aan BEF, en 47 aan AFT. Geen idee wat
                                  die T daar doet, bij mij staat er dit:

                                  45 : circa,rond,in

                                  > - Heeft het streepje op regel 48 nog een speciale betekenis,

                                  Als ik me niet vergis is dat het teken dat gebruikt mag worden om
                                  een periode aan te geven, bijvoorbeeld 1940-1945. (Men zou daar dus
                                  eigenlijk beter een ander teken voor kiezen, _ of : bijvoorbeeld,
                                  om de kans op verwarring met een normale datum te verkleinen.)

                                  > In mijn PG_CHECK.TXT staan ook allemaal bijzondere lettertekens.
                                  > Zo komt de "Û" (hoofdletter U-circumflex, code 219) vaak voor.

                                  Die staat voor de letter die gebruikt kan worden als sneltoets.

                                  Benno
                                • Benno Schulenberg
                                  Message 16 of 29 , Mar 17, 2006
                                    Benno Schulenberg schreef:

                                    > Omdat deze verschillende regels gerelateerd zijn aan
                                    > verschillende GEDCOM-codes: 45 aan ABT, 46 aan BEF, en 47 aan
                                    > AFT.

                                    Dat is natuurlijk flauwekul. :| Check heeft niks met Gedcom te
                                    maken. Het heeft er mee te maken dat als Check uitrekent dat
                                    iemand voor zeg 1820 geboren moet zijn, en er staat "voor 1822",
                                    dan is dat okee, maar als er staat "na 1822", dan is dat verkeerd,
                                    en als er staat "circa 1822", dan is het waarschijnlijk verkeerd.

                                    > Geen idee wat die T daar doet,

                                    Dat is het teken voor ± (plusminus), maar omdat Pro-Gen een andere
                                    codepagina gebruikt dan de meeste andere programma's, komt dat er
                                    blijkbaar als een T uit.

                                    Benno
                                  • Hans
                                    Message 17 of 29 , Mar 17, 2006
                                      Erik,

                                      Zie ook het bericht dat Benno Schulenberg hierover schreef.

                                      Interessant!

> [...]
                                      > 48 : -
                                      > 49 : !

                                      - Waarom kan er op 45 meerdere dingen staan, en staan de andere op
                                      Ik heb geen idee waarom daar meer staan dan in de andere regels. Ik weet ook
                                      niet of op de andere regels meer mag staan. Ik daar ook wel geprobeerd om
                                      “ca?” als extra criterium neer te zetten, maar dat werkte ook niet.
                                      - Wat betekent de "T"?
                                      De “T” staat naar mijn mening voor tussen en kan bijv. als volgt worden
                                      gebruikt T1823-1901
                                      War het nut hiervan is, is mij niet duidelijk, de jaartallen staan immers al
                                      voor “tussen”
                                      - Heeft het streepje op regel 48 nog een speciale betekenis, of
                                      Het streepje staat inderdaad voor bijv. 1820-1858

                                      In mijn PG_CHECK.TXT staan ook allemaal bijzondere lettertekens. Zo komt
                                      de "Û" (hoofdletter U-circumflex, code 219) vaak voor. Hoort dat zo en
                                      zo ja, wat betekent het?
                                      Zie het bericht van Benno. Ik ben hier niet zo goed mee op de hoogte.

                                      Groet,
                                      Hans Omlo

                                    • Hans
                                      Message 18 of 29 , Mar 17, 2006
                                        Erik en Benno,

                                        Ik was te snel met mijn antwoord. Ik zag even later dat Johan Mulderij het
                                        probleem van Ineke, waar deze discussie een uitvloeisel van is/was, reeds
                                        uitvoerig had beantwoord en dat in reactie daarop Ineke heel tevreden blijkt
                                        te zijn met de verstrekte info

                                        Deze discussie kan derhalve worden gesloten.

                                        Groet,

                                        Hans Omlo

                                      • andromeda
                                        Message 19 of 29 , Mar 18, 2006
                                          Ik heb al tweemaal een mail gestuurd maar geen antwoord ontvangen. Ken je nog een andere downloadplaats???

                                          Groetjes
                                          LuCien HOSTIE

                                          Message 20 of 29 , Mar 18, 2006
                                            nelis@... is het adres en alleen in de onderwerpregel moet dan komen
                                            te staan: Pro-gen3.0b chaf . De rest laat je leeg.
                                            Dus onderwerp: *Pro-gen3.0b chaf*
                                            En aan: *nelis@...
                                            *Het veld waar normaal je de tekst schrijft blijft leeg.
                                            Dat moet lukken (bij mij wel, tenminste)

                                            Jan Besse

                                          • Niek Ouwehand
                                            Message 21 of 29 , Mar 18, 2006
                                              Heren, Dames

                                              NLR is een bedrijf, misschien heeft Nelis, deze functie niet aangezet dit
                                              weekend ?

                                              groet

                                              Niek

> [...]
                                              > En aan: *nelis@...
                                              > *Het veld waar normaal je de tekst schrijft blijft leeg.
                                              > Dat moet lukken (bij mij wel, tenminste)

                                            • jeanne van rooij
                                              Message 22 of 29 , Mar 18, 2006
                                                In de regel van het onderwerp hoort het volgende te staan:

                                                PRO-GEN 3.0B chaf29

                                                Groeten;

                                                Jeanne van Rooij
                                                http://www.vrooij.com

                                              • Ger Christiaanse
                                                Message 23 of 29 , Mar 18, 2006
                                                  Hallo Jeanne,
                                                  Er schijnt toch iets meer aan de hand.

                                                  De onderwerpregel PRO-GEN 3.0B cbgpk leverde op op maart niets op en toen ik op 9 maart PRO-GEN 3.0B help probeerde (misschien bestond cbgpk niet meer) bleef dit ook onbeantwoord. Ook vanmorgen bleef PRO-GEN 3.0B cbgpk zonder resultaat.

                                                  Ger Christiaanse

                                                  Message 24 of 29 , Mar 19, 2006
                                                    --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Niek Ouwehand" <niek.ouwehand@...> wrote:

                                                    > NLR is een bedrijf, misschien heeft Nelis, deze functie niet
                                                    aangezet dit
                                                    > weekend ?

                                                    NLR is het bedrijf waar ik werk. Daar staan (vrijwel) continue de
                                                    e-mail servers aan. De afhandeling van aanvragen beginnend met
                                                    "PRO-GEN 3.0b" geschiedt op een server die ook (vrijwel) continue
                                                    actief is.

                                                    Ik merk in een aantal gevallen dat e-mail met een aanvraag voor een
                                                    PRO-GEN hulpprogramma niet wordt beantwoord. Een oorzaak is nog niet
                                                    bekend. Recent is wel ontdekt dat sommige bedrijven een wel heel
                                                    simpel filter tegen spam gebruiken: alle e-mail die niet van een
                                                    bekende ISP komt, wordt genegeerd. NLR is in deze zijn (haar?) eigen
                                                    ISP, en dus niet geregistreerd als ISP. Misschien dat dat een oorzaak
                                                    is voor het voornoemde probleem.

                                                    Overigens zal het opsturen van PRO-GEN hulpprogramma's de komende
                                                    weken wat minder zijn: alle servers moeten verhuisd worden in verband
                                                    met een asbest sanering van de huidige serverruimte.

                                                    Met vriendelijke groet,
                                                    Wim Nelis.