Tekst plakken in ProGen

  • W.M.H. Brassé
    Message 1 of 2 , Jan 31, 2006
      Hallo Pro-Genealogen!

      Vorige week kwam hier weer eens aan bod hoe je een gekopieerde tekst (uit
      Word of whatever) in ProGen kunt plakken (in een infoveld of whatever).
      Voor het plakken schijnen verschillende methoden te zijn, en regelmatig
      weten mensen niet hoe het moet (vandaag nog een collega van mij die net op
      XP was overgestapt). In de gebruikershandleiding of op de tips & trucs van
      de ProGen-site vond ik het niet.

      Er lijken minstens 4 methodes te zijn, wat in elk geval verwarrend is als je
      een collega wilt adviseren en jouw methode blijkt bij die ander dan niet te
      werken!!

      1. Plakken door alleen simpelweg op de rechtermuisknop te klikken: dat werkt
      bij mij, op 10 jan. vorig jaar schreef Walther Jansen ook dat hij zo plakte,
      en in november jl. adviseerde ook Jozef van de Ven dit (alledrie met XP);
      bij mijn collega vandaag werkte dat echter niet! Ivo Gilisen schreef in nov.
      dat je daarvoor in het "zwarte c:\"-icoontje 'Snel bewerken' moet aanvinken,
      maar ook dat hielp vandaag niet... (Ik heb zelf thuis ook 'Snel bewerken'
      uit staan; wel heb ik 'Invoegmodus' aangevinkt, maar als ik die ook uitvink
      kan ik evengoed nog plakken met alleen 1 klik op de muis!)

      2. Met [control-v] plakken; dat schreef Leonard van Kessel in november, maar
      had problemen met bepaalde tekens. (Bij mij doet [control-v] niets!)

      3. Op [alt-enter] drukken en dan plakken selekteren, schreef Ton Steenhof
      als reaktie daarop. (Bij mij en anderen gaattie met [alt-enter] op 'volledig
      scherm'.)

      4. Vorige week werd weer als methode genoemd: op het "zwarte c:\-icoontje"
      klikken en in het rolmenu 'bewerken -> plakken' kiezen. (Datzelfde rolmenu
      krijg je overigens op de hele bovenbalk als je de rechtermuisknop neemt.)

      De venster-eigenschappen en standaardwaarden zijn geen specifieke
      ProGen-functie maar een Windows-functie; toch zou het zeer hulpzaam zijn als
      uitleg over deze eigenschappen en instellingen in de handleiding of tips &
      trucs zouden worden opgenomen.
      Methode 1 lijkt mij het simpelste, maar ik begrijp nog steeds niet waarom
      hij bij mij werkt maar bij mijn collega niet. Ik heb hem toen maar methode 4
      gewezen, die werkte bij hem wel.

      Verwante onderwerpen waartegen ik ook aanliep bij mijn overstap op XP (die
      ik verleden jaar mede dankzij deze groep kreeg opgelost!):
      - hoe krijg je een groter ProGen-scherm binnen een window.
      - hoe stel je het in zodat ProGen in normaal tempo werkt onder XP.
      Deze zijn eveneens geschikt voor de tips & trucs, maar ik ben niet technisch
      genoeg om het zelf goed te formuleren....

      Groet,
      Wil Brassé te Sittard.
    • Maarten van Damme
      Message 2 of 2 , Feb 2, 2006
> [...]
        > - hoe krijg je een groter ProGen-scherm binnen een window.
        > - hoe stel je het in zodat ProGen in normaal tempo werkt onder XP.

        Beste Wil, is het erg veel moeite mij deze twee zaken (groter scherm en
        normaal tempo) ook nog eens uit te leggen. Ik heb ze kennelijk gemist. Mag
        ook via privé mail om de groep te ontlasten met info die men al heeft
        gezien.

        Groet,

        Maarten van Damme