volgorde tweelingen wijzigen

  • Walther Jansen
    Message 1 of 6 , Nov 2, 2005
      Beste lijstgenoten,
      Weet iemand misschien hoe een tweelingvolgorde in Pro-Gen gewijzigd kan worden. Ik heb het al geprobeerd door het geboortetijdstip in te vullen maar dat heeft geen enkel effect. De tweeling verwijderen en opnieuw invoeren in de goede volgorde zal wel een oplossing zijn, denk ik. Probleem bij mij is echter dat die tweeling al een flink "vervolg" heeft en ik weet niet welke consequenties dat weer zal hebben.
      Ben benieuwd naar reacties.

      Groet,
      Walther

      Message 2 of 6 , Nov 2, 2005
        Walther Jansen schreef:

> [...]
        > mij is echter dat die tweeling al een flink "vervolg" heeft en
        > ik weet niet welke consequenties dat weer zal hebben.

        De volgorde van tweelingen is (nog) niet te beïnvloeden door het tijdstip
        van geboorte. Binnen een zelfde geboortedatum bepaalt het recordnummer de
        volgorde. Het is niet nodig de personen te verwijderen en opnieuw in te
        voeren. Mijn handelwijze zou er als volgt uitzien:
        0. Maak eerst een backup van het desbetreffende PRO-GEN-bestand (voor alle
        zekerheid).
        1. Maak op papier een afdruk van alle ingevulde velden van de
        persoonsrecords van beide tweeling-helften.
        2. Noteer de recordnummers van ALLE personen die een directe relatie hebben
        met elk der tweelinghelften. Denk daarbij aan huwelijkspartners en aan de
        kinderen uit deze huwelijken. Noteer ook de recordnummers van de
        huwelijksrelaties van elk der tweelinghelften. De relatie van de tweeling
        met hun ouders blijft (natuurlijk) onveranderd.
        3. Ontkoppel al deze relaties. Bij een huwelijksrelatie doe je dat door naar
        het scherm "Invoer relaties" van de desbetreffende relatie te gaan en -als
        de tweelinghelft de man is- de man uit die relatie te verwijderen (de
        aanwijsbalk op de man zetten en Delete indrukken). Let wel: alle gegevens
        zijn vooraf op schrift genoteerd! Bij een kind-ouder-relatie verwijder je de
        relatie door naar het scherm "Invoer persoon" te gaan van het bewuste kind
        en daar -als de tweelinghelft de vader betreft- de vader te verwijderen (de
        aanwijsbalk op de vader zetten en Delete indrukken). Ten overvloede: ook
        deze gegevens zijn vooraf op papier gezet!
        4. Nu bij beide tweelinghelften alle gegevens bij het record invullen
        zodanig dat de oudste tweeling het laagste recordnummer heeft. In feite
        worden dus de persoonsgegevens ingevuld bij de contrahelft van de tweeling.
        5. Nu moeten alle relaties (huwelijks- en ouder-kind-relaties) weer worden
        hersteld. Te beginnen met de huwelijksrelaties. Dat gaat als volgt:
        5a. Ga naar het scherm "Invoer relaties" van de desbetreffende, incomplete,
        relatie en vul in het veld van de ontbrekende partner diens/dier nieuwe
        recordnummer in. Loop zo alle incomplete relatierecords af.
        5b. Ga nu bij elk kind uit de diverse huwelijksrelaties naar het scherm
        "Invoer persoon" en vul in het veld van de ontbrekende ouder diens/dier
        nieuwe recordnummer in .

        Als dit allemaal is gedaan (het werk lijkt meer dan het is), zal de uitdraai
        van een genealogie de juiste nummers krijgen en staan bij de ouders van de
        tweeling onder kinderen de tweeling in de juiste volgorde.

        Succes ermee. En laat ons even weten of het gelukt is.

        Don Arnoldus
        Helpdesk PGGG
      • Walther Jansen
        Message 3 of 6 , Nov 2, 2005
          Hallo Don,
          Dat is een hele hap! Ik ga het zeker proberen maar verwacht niet te snel
          mijn reactie want de komende 2 weken heb ik er nog geen tijd voor. Alvast
          bedankt voor de uitvoerige instructie.

          Groet,
          Walther

            Message 5 of 6 , Nov 2, 2005
              Alex Mettau schreef:

> [...]
              > Van tevoren wel even de recordnummers van de ouders, echtgeno(o)t(e) en
              > kinderen noteren natuurlijk. En van tevoren een backup maken is nauurlijk

              Alex, Walther,

              Geheel mee eens! Dat scheelt het opnieuw invoeren van de persoonsgegevens
              van de tweeling! En ook kunnen de relaties (partners en kinderen) van de nu
              laatst genoemde tweelinghelft ongemoeid gelaten worden.

              Wat van belang is, is dat het recordnummer van de oudste der tweelingen het
              laagst is. Wel zou ik, om verwarring met de partner- en kindrelaties te
              voorkomen, deze bij de 'te verschuiven' tweelinghelft eerst 'loskoppelen',
              nadat de recordnrs. even op een kladje zijn genoteerd.

              Het best gaat deze hele exercitie via het relatieschema. Als je eenmaal weet
              hoe 't werkt, is het een fluitje van een cent. Maar ja, niet iedereen heeft
              ervaring met het loskoppelen en herstellen van relaties via de
              recordnummers. Zeker wanneer in het relatieschema allerlei extra relaties in
              beeld komen, raakt men snel in paniek, ten onrechte, want het is allemaal
              vrij eenvoudig te herstellen.

              Afijn, Walther kan nu aan de slag.

              Gegroet vanuit Oudkarspel
              Don Arnoldus
            • W.J.M. Nelis
              Message 6 of 6 , Nov 2, 2005
                Goedendag,

> [...]
                >voeren. Mijn handelwijze zou er als volgt uitzien:
                >0. Maak eerst een backup van het desbetreffende PRO-GEN-bestand (voor alle

                Een alternatieve handelswijze, die mogelijk is als bv het code veld nog
                niet in gebruik is, is de volgende.
                0. Maak eerst een back-up van het desbetreffende genealogische bestand.
                1. Hef enige vorm van selectie op (Ctrl+Insert).
                2. Gebruik het programma ChaF om bij alle personen het recordnummer in
                het veld "Persoon code" te plaatsen.
                3. Bij de tweeling, komt in veld "Persoon code" het recordnummer van de
                ander te staan.
                4. Sorteer de personen op de waarde in veld "Persoon code".
                5. Voer een PRO-GEN export uit van alle personen naar een nieuw
                genealogisch bestand. Beantwoord de vraag "recordnummers handhaven"
                negatief.
                6. Gebruik wederom ChaF om het veld "Persoon code" bij alle personen te
                ledigen.
                7. Verwijder het genealogische bestand waarmee begonnen is.
                8. Hernoem zonodig het nieuwe genealogische bestand. Het kan bv dezelfde
                naam krijgen als het zojuist verwijderde bestand.

                Met vriendelijke groet,
                Wim Nelis.