RE: [pro-gen] nieuwe versie PARVAPAR

  • Daniel Aelbrecht
    Message 1 of 20 , Sep 18, 2005
      Hallo
      Op welke manier kan ik na installatie (van P11 en parvapar20) terug gaan
      naar de vorige versie, dwz en een behoorlijk werkende versie van
      Parvapar??
      Ka de installatie van P11 ongedaan worden gemaakt?

      Met alle respect voor de ontwikkelaars van Parvapar, maar ik had toch
      graag, voor installatie, een verwittiging gehad dat een nieuwe versie
      niet meer functioneert zoals voorheen.

      Waarom behoort het fanastisch hulpprogramma PARVAPAR trouwens nog altijd
      niet tot de standaard Pro-Gen.???

      Vriendelijke groeten

      Daniel

      Message 2 of 20 , Sep 18, 2005
        Beste Daniel

        Niet Benno maar Johan en Dinant hebben een nieuwe wijze van installatie voor
        Parvapar bedacht.

        Zover ik kan zien krijg ik dezelfde uitvoer als voorheen. Hieronder mijn
        grootmoeder als voorbeeld.

        Alleen heeft Parvapar nu een eigen uitvoerdefinitie. Dus je moet onder
        "uitvoerdefinitie" bij instellingen even een andere keuze maken, Par-BS of
        Kwart-BS, hetgeen dan een standaard genealogie of kwartier is inclusief
        Parvapar.

        Groeten
        Jeanne

        1. voorbeeld uit Kwar-BS

        Maria Cornelia Marie van HEES, schoenstikster, geboren op 09 04 1886 om
        03:00 uur te 's Hertogenbosch (gezindte: RK), overleden op 12 01 1972 te 's
        Hertogenbosch op 85 jarige leeftijd, begraven te Orthen.
        Gehuwd (1) op 20 jarige leeftijd op 24 08 1906 te 's Hertogenbosch
        (getuige(n): Cornelis Kuijs, Louis Steenhuijsen, Adrianus Kwaks en Antonius
        Franciscus Swanenberg), gescheiden na 16 jaar op 05 06 1923 te 's
        Hertogenbosch van Martinus Henricus (Tinus) VUGTS (zie 6).
        Gehuwd (2) op 38 jarige leeftijd op 26 04 1924 te 's Hertogenbosch met
        Jacobus Christianus (Koos) BRANDS, 45 jaar oud, sigarenmaker, geboren op 16
        08 1878 te 's Hertogenbosch (gezindte: RK), overleden op 30 08 1951 te 's
        Hertogenbosch op 73 jarige leeftijd. {Hij was eerder gehuwd op 23 jarige
        leeftijd op 30 10 1901 te 's Hertogenbosch met Catharina Josephina BEKKERS
        (Bekkers), 22 jaar oud, geboren op 09 02 1879 te Oisterwijk (gezindte: RK),
        overleden op 07 02 1913 te 's Hertogenbosch op 33 jarige leeftijd.}

        2. Voorbeeld uit Par-BS
        Maria Cornelia Marie van HEES, schoenstikster, geboren op 09 04 1886 om
        03:00 uur te 's Hertogenbosch (aangifte door: haar vader Franciscus Petrus
        van Hees, 29j. cigarenmaker, Willem Frederik Pieters, 38j. cigarenmaker en
        Bernardus Martinus Glaudemans, 32j. cigarenmaker) (gezindte: RK), overleden
[...]
        Hertogenbosch van Martinus Henricus (Tinus) VUGTS, sigarenmaker, geboren op
        14 05 1887 om 20:30 uur te 's Hertogenbosch (aangifte door: zijn vader
        Johannes Wilhelmus Vugts, 25j. cigarenmaker, Adrianus de Moge (Demouge),
        26j. goudsmid en Leonardus van Voort, 23j. timmerman) (gezindte: RK),
        overleden op 14 08 1961 te Goffstown (New Hampshire, US) op 74 jarige
        leeftijd, begraven op 16 08 1961 te Hooksett (New Hampshire, US). Holy
        Rosery Cemetry. Zoon van Johannes Wilhelmus VUGTS, sigarenmaker, en
        Wilhelmina Jacoba GRAND, arbeidster. {Hij is later gehuwd circa 1920 met
        Marie Diana ROUX, geboren ca 1892 te Scots Town (CA), 30 Jaar bij de
        geboorte van haar zoon Martin. (gezindte: RK), overleden op 11 09 1962 te
        Boston (Massachusets, US).}
[...]
        Hertogenbosch op 73 jarige leeftijd, zoon van Christianus Wilhelmus BRANDS,
        voerman, en Catharina Huberta DORENBOSCH, mutsenmaakster. {Hij was eerder
        gehuwd op 23 jarige leeftijd op 30 10 1901 te 's Hertogenbosch met Catharina
        Josephina BEKKERS (Bekkers), 22 jaar oud, geboren op 09 02 1879 te
        Oisterwijk (aangifte door: Jan van Rijt en Jozephus van de Wiel) (gezindte:
        RK), overleden op 07 02 1913 te 's Hertogenbosch op 33 jarige leeftijd,
        dochter van Josephus BECKERS, sigarensorteerder, sigarenmaker, en Catharina
        Wilhelmina van DAL, naaister.}

      • jeanne van rooij
        Message 3 of 20 , Sep 18, 2005
          Daniel en Paul,

          Even een waarschuwing voor jullie. Zo te zien werkt Parvapar niet meer onder
          uitvoer van personen. En als ik met niet vergis gebruikt een van jullie
          tweeen die voor de dorpsgenealogie!

          Groeten
          Jeanne

        • Paul De Clerck
          Message 4 of 20 , Sep 19, 2005
            Beste Jeanne,

            Inderdaad gebruik ik dat om een familieboek uitgave van een hele parochie aan te maken.
            Dus is de nieuwe toestand spijtig genoeg en inderdaad HELAAS niet meer wat ik nodig heb!!!!
            Als dat nu niet meer kan, dan hebben Johan en Dinant me daar een slechte dienst bewezen door dat zo "achter onze rug" te wijzigen zonder vooraf te verwittigen dat wij P11 beter niet installeerden als we die mogelijkheid wilden behouden. Ik ben echt wat ontgoocheld en dat is wel de eerste keer sedert ik PG gebruik (licentie 401, dus al heel lang)

            Bij nazicht ben ik inderdaad de mogelijkheden van PARVAPAR na de installatie van P11 kwijt. Ik zou dus ook dringend moeten terugkeren naar P10 of een andere oplossing hebben van Johan en Dinant die me PARVAPAR teruggeeft voor de uitvoer van personen na een selectie "familieboek".
            Hopelijk duurt dat niet te lang want ik vind dat erg belangrijk.
            Ik heb P10 nog ergens staan op mijn computer. Kan ik die over P11 weer installeren en nadien de vorige PARVAPAR om het probleem op te lossen? Ik kan natuurlijk ook de cd-rom PG3.0b weer installeren en dan P10 en de voorlaatste PARVAPAR.

            Het Stellen

          • Daniel Aelbrecht
            Message 5 of 20 , Sep 19, 2005
              Beste Jeanne

              De output van mijn dorpsgenealogie (20000 peronen en 4000 huwelijken)
              gebeurt volledig via de uitvoerdefinitie PER in combinatie met PARVAPAR.
              Ik sta op het punt om deze dorpsgenealogie te publiceren (een document
              van 1200 blz). Ik ben door de installatie van P11 en Parvapar20 niet
              meer in staat dit basisdocument te reproduceren , een basisdocument dat
              ondertussen voor proeflezingen is verdeeld. Ik zit dus serieus in de
              penarie.
              Dat de functionaliteit van Parvapar naar ANDERE uitvoerdefinities wordt
              uitgebreid, zou ik alleen maar kunnen toejuichen. Dat de functionaliteit
              wordt VERSCHOVEN naar andere uitvoerdefinities is voor mij
              onbegrijpelijk en getuigt van weinig professionalisme. Uitbreidingen of
              nieuwe versies van software zouden perfect compatibel moeten blijven met
              eerdere versies. Ik begrijp trouwens ook niet waarom PARVAPAR aan andere
              uitvoerdefinities wordt gekoppeld. Wat heeft men hiermee gewonnen; ik
              heb alleszins veel verloren en ik denk dat ik niet de enige ben.
              Ik hoop alleen maar dat Benno het initiatief wil nemen om een nieuwe
              versie van Parvapar te verspreiden die werkt onder P11 en kan
              aangesproken worden via de uitvoerdefinitie PER.
              Een wanhopige Pro-Gen gebruiker
              Daniel

              Message 6 of 20 , Sep 19, 2005
                Bij nader inzien werken Paul en ik op een identieke manier voor onze
                dorpsgenealogie.
                Wat ni gebeurt gaat echt mijn petje te boven
                Daniel

> [...]

                >versie blijf.
                >Maar in feite hoop ik nog dat dit "helaas" niet echt nodig was.

                Het Stellen

                c.. Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of

                Message 7 of 20 , Sep 19, 2005
                  Beste Paul,

                  Ik denk niet dat je aanvulling 10 over 11 kunt schijven. Denk dat je dan
                  vanaf nul moet beginnen en daar aanvulling 10 overheen zetten. Als jij
                  aanvulling 10 op je pc hebt staat zou ik die graag van je ontvangen. Ik heb
                  hem namelijk niet. De voorlaatste Parvapar natuurlijk wel.

                • Benno Schulenberg
                  Message 8 of 20 , Sep 19, 2005
                    Paul De Clerck schreef:
> [...]
                    > terugkeren naar P10 of een andere oplossing hebben van Johan en
                    > Dinant die me PARVAPAR teruggeeft voor de uitvoer van personen na

                    Het lijkt me het beste dat je Johan en Dinant direct aanschrijft.

                    > Ik heb P10 nog ergens staan op mijn
                    > computer. Kan ik die over P11 weer installeren en nadien de
                    > vorige PARVAPAR om het probleem op te lossen?

                    Dit zal niet werken: de patches werken alleen vooruit, niet
                    achteruit. (Het kan even lijken te werken, maar ergens loop je een
                    keer tegen een uitvoerfout aan.)

                    > Ik kan natuurlijk
                    > ook de cd-rom PG3.0b weer installeren en dan P10 en de
                    > voorlaatste PARVAPAR.

                    Dit werkt wel, maar is natuurlijk wat meer moeite.

                    Benno
                  • Jan Vandermeeren
                    Message 9 of 20 , Sep 19, 2005
                      Een kwartiertje werk zeker? ProGen is nou toch niet zó moeilijk te
                      installeren.
                      Een een tip voor de snelle updaters, misschien eens beter informeren
                      vóór je vanalles begint te installeren. Dan voorkom je problemen,
                      trouwens, als je een goedwerkend product hebt waarom zou dan updaten
                      (als er geen veiligheidsproblemen en of andere problemen gemeld zijn)?

                      jan

                      Message 10 of 20 , Sep 19, 2005
                        Daniel Aelbrecht schreef:
                        > door de installatie van P11 en Parvapar20 niet meer in staat dit
                        > basisdocument te reproduceren , een basisdocument dat ondertussen
                        > voor proeflezingen is verdeeld. Ik zit dus serieus in de penarie.

                        Zoals in m'n voorgaande mailtje gemeld: je kunt de Pro-Gen 3.0b CD
                        over je bestaande PG30 heen installeren, dan P10, en dan PVP17.
                        Dat geeft je de vorige versie van Parvapar terug. Dat zal prima
                        werken, P11 lijkt me geen essentiële foutcorrecties te bevatten.

                        > Uitbreidingen of nieuwe versies van software zouden perfect
                        > compatibel moeten blijven met eerdere versies.

                        Dat zou mooi zijn. Maar Parvapar is geen officieel onderdeel van
                        Pro-Gen (hoewel Johan en Dinant al lang m'n toestemming hebben het
                        erin op te nemen), dus ligt de ondersteuning ervan wat moeilijk.
                        PVP20 is niet door mezelf gemaakt, maar door Dinant en Johan, omdat
                        zij de foutmeldingen zat waren die optraden door het installeren
                        van een nieuwe Pro-gen-patch en het vergeten te installeren van een
                        nieuwe bijbehorende versie van Parvapar.

                        > Ik hoop alleen
                        > maar dat Benno het initiatief wil nemen om een nieuwe versie van
                        > Parvapar te verspreiden die werkt onder P11 en kan aangesproken
                        > worden via de uitvoerdefinitie PER.

                        Dat zal ik niet doen. Daarvoor zul je bij Dinant moeten zijn. Het
                        lijkt me niet moeilijk te maken, trouwens, maar ik ga me er niet
                        meer mee bezighouden.

                        Met vriendelijke groet,

                        Benno
                      • Victor Pollé
                        Message 11 of 20 , Sep 19, 2005
                          Beste Paul,

                          Niet mopperen op de makers!

                          Genealogie à la carte: bewaar patch 11 in een andere map dan
                          PG30/SUPP. en maak SUPP leeg.

                          Neem de CD en installeer PRO-GEN. Zet patch 10 in de map SUPP. En
                          later PAPAVER.

                          Met Backup/Restore zet je de gevens erin.

                          Zo heb je de oude toestand hersteld en kun je weer alles.

                          Desnoods doe je dat op een andere schijf.

                          Patch 10 kan ik je sturen als attachment als je erom vraagt (dit ivm
                          de omvang en de grootte van de mailbox).

                          Veel succes,

                          Victor Pollé

                          VICTOR POLLÉ

                          v.f.l.polle@...

                          Tel. +31 53 431 89 49
                        • Carel Pegel
                          Message 12 of 20 , Sep 19, 2005
                            Ik doe het anders, ik het op 2 partities pro-gen staan, dit zijn
                            exate copieen.
                            Op de ene partitie laat ik pro-gen ongemoeid en op de andere
                            installeer ik de patches.

                            Hier ga ik mee aan het werk, als blijkt dat alles werkt zoals ik
                            wil, dan maak ik beide weer het zelfde, werkt het niet zoals ik wil
                            dan zet ik de oude versie terug.

                            Met vriendelijke groet
                            Carel Pegel
                            www.peilglas.nl

                            --- In pro-gen@yahoogroups.com, Benno Schulenberg

                          • Robert Schrijnemakers
                            Message 13 of 20 , Sep 19, 2005
                              Beste allemaal,

                              Om te beginnen zijn natuurlijk ook makers niet boven kritiek verheven.

                              Als er een nieuwe versie wordt geintroduceert van een programma dat
                              (blijkbaar) minder doet dan de voorgaande versie, of dingen doet op een
                              totaal andere manier, dan dient dat vermeld te worden in de bijsluiter. En
                              als het niet mogelijk is om een oude versie terug te zetten op een
                              eenvoudige manier, dan zijn we hard bezig een windows-versie te maken ;-)

                              Met vriendelike groet,
                              Robert Schrijnemakers
                              (ook tamelijk teleurgesteld).

                              Message 14 of 20 , Sep 21, 2005
                                Beste PRO-GEN-ers,

                                Het verloop van de discussie rond de wijzigingen in Aanvulling 11 en
                                PARVAPAR noopt mij toch hier wat dingen te verduidelijken; want ik proef
                                toch enige twijfel aan onze goede bedoelingen.

                                Aanleiding voor de wijzigingen was dat direct na het uitkomen van onze
                                Aanvulling 10 we overstelpt werden met vragen m.b.t. een foutmelding
                                tijdens het compileren. Deze werd veroorzaakt doordat men PARVAPAR had
                                geinstalleerd. We hebben getracht al die mensen de weg naar de oplossing
                                te wijzen; ondanks dat de oorzaak van dit probleem eigenlijk niet bij
                                ons lag.

                                We hadden eigenlijk wel kunnen verwachten dat zo'n soort probleem een
                                keer zou gaan optreden, want het feit dat men allerlei dingen kan
                                wijzigen aan PRO-GEN moet een keer conficten gaan opleveren.
                                Toevallig was het nu PARVAPAR waar dit de eerste keer mis ging, maar er
                                zijn ook andere toepassingen in omloop die zo'n probleem zouden kunnen
                                veroorzaken. Zodra er namelijk bestaande PRO-GEN VTX- of INC-bestanden
                                door anderen worden aangepast, zal bij een nieuwe PRO-GEN aanvulling OF
                                die aangepaste versie blijven staan OF die aangepaste versie worden
                                overschreven door onze nieuwe versie. In beide gevallen kunnen er
                                problemen ontstaan doordat er maar een deel van de PRO-GEN aanvulling
                                wordt geinstalleerd.
                                Het vervelende is tevens dat de gebruikers niet doorzien wat de oorzaak
                                is en dus vervolgens ons verantwoordelijk stellen voor problemen die er
                                ontstaan.

                                Naar aanleiding van dit concrete geval hebben we uiteraard nagedacht hoe
                                we dit zouden kunnen voorkomen. We willen daarbij het 'à la Carte'
                                principe niet laten vallen; want dat men allerlei zaken kan wijzigen is
                                per slot van rekening een van de belangrijke pluspunten van PRO-GEN.
                                We hebben daarom nu de VTX afhandeling zodanig gewijzigd, dat
                                toepassingen die wijzingen aanbrengen in bestaande VTX/INC bestanden,
                                onafhankelijk kunnen worden van die bestaande bestanden. Hierdoor kunnen
                                zulke toepassingen zonder conflicten naast de standaard PRO-GEN
                                uitvoeren bestaan als twee aparte keuzes in de betreffende keuzelijsten.

                                Dit hebben we nu als onderdeel van aanvulling 11 beschikbaar gemaakt.
                                Tevens heeft Wim Nelis op ons verzoek wat aangepast in het PGIT
                                programma, zodat toepassingen zoals PARVAPAR in de keuzelijsten op een
                                logische plek geplaatst kunnen worden.

                                Om deze nieuwe methode te gaan gebruiken moeten er ook kleine
                                wijzigingen in de betreffende bestanden van zo'n toepassing worden
                                aangebracht. In dit geval zijn de wijzigingen voor de PARVAPAR
                                installatie door ons aangebracht en is het geheel door drie gebruikers
                                getest. Ik zag dat de nieuwe UGPDEF01 toepassing die op de PGGG site
                                staat, intussen ook deze nieuwe methode toepast.

                                De inhoudelijke werking van door anderen gemaakte toepassingen valt niet
                                onder onze verantwoordelijkheid. Bij aanpassingen aan de standaard
                                PRO-GEN bestanden kan het wel eens voorkomen dat zo'n toepassing dan
                                niet meer werkt. In een enkel geval kunnen wij dat verhelpen of
                                omzeilen, maar meestal zal de maker van zo'n toepassing zelf
                                aanpassingen moeten maken om e.e.a. weer werkend te krijgen.
                                We proberen met de werkwijze uit Aanvulling 11 hier verbetering in te
                                brengen, zodat de combinatie van officiele PRO-GEN aanvullingen en door
                                anderen gemaakte toepassingen geen conflicten meer veroorzaken.

                                Dat even als achtergrond voor het hoe en waarom van de wijzigingen.

                                Wat er mis ging, is dat we over het hoofd hebben gezien dat PARVAPAR
                                feitelijk ook bij personenuitvoer gebruikt kon worden. We hebben echter
                                alleen de in de installatiebeschrijving genoemde genealogie, parenteel,
                                stamreeks en kwartierstaat mogelijk gemaakt.
                                Dit hebben we intussen aangepast en zal binnenkort beschikbaar komen op
                                de PGGG site, zoals Rob Fransen intussen al heeft gemeld.

                                Hopelijk hebben we met deze uitleg weer voldoende krediet opgebouwd.

                                Message 15 of 20 , Sep 22, 2005
                                  Johan Mulderij schreef o.a.:

> [...]
                                  > getest. Ik zag dat de nieuwe UGPDEF01 toepassing die op de PGGG site
                                  > staat, intussen ook deze nieuwe methode toepast.

                                  Naar aanleiding van deze uitleg -waarvoor hartelijk dank- heb ik toch twee
                                  vragen aan de 'makers':

                                  1. Is de technische handleiding op deze nieuwe aanpak aangepast?

                                  2. Kun je met een 'eigen' VTX-toepassing toch 'standaard' VTX- en
                                  INC-(deel)toepassingen gebruiken en zo ja, wat zijn de consequenties bij
                                  veranderingen daarin?

                                  Met vreindelijke groet,
                                  Don Arnoldus
                                  Message 16 of 20 , Sep 22, 2005
                                    Don Arnoldus wrote:

> [...]
                                    >
                                    > 2. Kun je met een 'eigen' VTX-toepassing toch 'standaard' VTX- en
                                    > INC-(deel)toepassingen gebruiken en zo ja, wat zijn de consequenties bij

                                    Hallo Don,

                                    1. De technische documentatie is niet aangepast. Technische gezien is
                                    enkel de toepassing van het CONST commando iets aangepast waardoor een
                                    nieuwe werkwijze mogelijk wordt. We willen nog wel deze nieuwe werkwijze
                                    een keer opschrijven t.b.v. de VTX-programmeurs.

                                    2. Ja, dat kan nu juist beter. Het blijft natuurlijk een probleem als er
                                    grote veranderingen zouden komen in de gebruikte stukken. In dat geval
                                    zou de betreffende toepassing wellicht aangepast moeten worden, maar dat
                                    is nu veel minder snel het geval dan voorheen.