Familiegeschiedenis

  • elzinga2001
    Message 1 of 8 , Sep 1, 2005
      Ik gebruik voor het invoeren van mijn genealogische gegevens het
      programma "Familiegeschiedenis". Via een GEDCOM-bestand breng ik de
      gegevens naar Pro-Gen, met de opmaakdefinitie voor FAMGES. Het is mij
      tot op heden (na ± 8 jaar) nog steedes niet gelukt om alle tags naar
      behoren te importeren. Wie van de gebruikers van "Familiegeschiedenis"
      kan mij daarbij helpen?
      Vriendelijk groet,
      C.H.Elzinga
    • Cees Schenkel
      Message 2 of 8 , Sep 1, 2005
        Ik kan een nieuwe invoer def. maken, waarbij de gedcom tags veranderd zijn.
        het programma wat je noemt ken ik niet.

        mvg Cees

      • c.h. elzinga
        Message 3 of 8 , Sep 7, 2005
          Dag Cees,
          Hartelijk bedankt voor het aanbod om een nieuwe invoer def. te maken. Ik heb even gewacht met mijn antwoord omdat ik hoopte dat er andere gebruikers van "Familiegeschiedenis" (FG) zou opduiken, die het programma kende of het zelf nog gebruikte.

          Het FG-programma is een van de eerste extreem goed werkende programma's die in Nederland verschenen. Het is als licentie van een Amerikaans programma door Henk Hydra in Nederland in een Nederlandse versie uitgebracht, een DOS-programma dat met de muis werkt.

          Het probleem bij het overzetten van de data via GEDCOM naar een ander programma ligt in het feit dat FG ook werkelijk de geschiedenis van zowel één persoon als die van de relatie kan weergeven.
          Als voorbeeld het adres; per persoon wordt weergegeven waar en van wanneer en tot wanneer hij(zij) op een adres woonde met daarbij een commentaar. Dus als vrijgezel(lin) op meerdere adressen, met als commentaar "ouderlijk huis", "op kamers", "eigen huis, gekocht van een lot uit de loterij" "samenwonend met...", "boven de winkel" etc. tot max. 30 lettertekens. Als die persoon trouwt dan per relatie weer alle adressen, met commentaar. Overlijdt een van de partners, dan weer alle adressen van de wedu-we (-naar). Dat alles kan niet zomaar in Pro-Gen worden ondergebracht, of het moet als commentaar resp. note. Dan wordt alles achter elkaar schreven en is het kort en bondig een "mess". Het actuele adres van een nog levend(e) persoon of relatie komt dan tot overmaat van ramp namelijk ook in die note's terecht.
          Hetzelfde geldt onder andere dus ook voor de beroepen en de opleidingen.
          Sorry voor dit lange verhaal, maar ik wil voorkomen dat je je ongewaarschuwd op glad ijs zou begeven.
          Als je denkt dat je hier een oplossing voor weet te bedenken, zeg dan maar wat ik je zou moeten aanleveren om een en ander te kunnen bestuderen.
          Tot slot. Ik gebruik "FG" omdat de invoer van gegevens zeer eenvoudig is en ik gebruik Pro-Gen al heel lang (licentienummer 121) vanwege de souplesse van het programma en het gemak van de diverse uitdraaien in WP en als cirkeldiagram. Dat cirkeldiagram koste vroeger drie programma's waarvan één via postscript werkte en dat doen we nu rechtstreeks in een handomdraai.

          Vriendelijke groet

          Carel

        • Jan Vandermeeren
          Message 4 of 8 , Sep 10, 2005
            Hallo,

            ik zou uit mijn bestand het parenteel willen halen van mijn
            overgrootvader en dan een lijst willen samenstellen met alle levende
            personen (gezinnen) gesorteerd per tak.
            Het selecteren van de nakomelingen van deze persoon lukt wel maar de
            rest niet echt.

            Wie kan me op weg helpen?

            Groeten

            Jan Vandermeeren

            www.familiegeschiedenis.be
            <http://www.familiegeschiedenis.be>

            <http://www.familiegeschiedenis.be>
            Message 5 of 8 , Sep 10, 2005
              Jan Vandermeeren schreef:

> [...]
              > personen (gezinnen) gesorteerd per tak.
              > Het selecteren van de nakomelingen van deze persoon lukt wel maar de

              Ik weet niet zo gauw een aparte sorteerroutine te bedenken. Wat je wel kunt
              doen, is een parenteel in lijstvorm uitprinten. Je kunt dan, net als een
              gewone parenteel, instellen in welke volgorde je dat wilt hebben. In jouw
              geval dus 'per tak'. Ook de lijst zelf kun je instellen. Kies dan een lijst
              waarin in elk geval de overlijdensdatum in een kolom voorkomt. Print dat
              uit. Overal waar geen overlijdensdatum is ingevuld, mag je aannemen dat die
              persoon nog leeft. Weet je zeker dat een persoon al is overleden, maar weet
              je geen datum, vul dan in het datumveld een uitroepteken (!) in.

              Je zou kunnen selecteren op 'overlijdensdatum niet ingevuld' (ik weet niet
              of dat standaard aanwezig is, maar zo niet, dan is dat te maken), maar dan
              ben je de taksgewijze volgorde kwijt, dus dat is voor jou geen optie.

              Misschien helpt dit je een beetje op weg. Succes ermee.

              Met vriendelijke groet,
              Don Arnoldus
              Helpdesk PGGG
            • Victor Pollé
              Message 6 of 8 , Sep 14, 2005
                Beste Don Arnoldus,

                Teruggekomen van vacantie vondt ik PRO-GEN-eralia 3, jaargang 11,
                september 2005. Daarin op pagina 80 "upgdef01".

                VRAAG
                Waar kan ik "upgdef01" downloaden?

                Met vriendelijk groet,

                VICTOR POLLÉ

                v.f.l.polle@...

                Tel. +31 53 431 89 49
              • Rob Fransen
                Message 7 of 8 , Sep 14, 2005
                  Beste Victor,

                  Het is niet productief om deze vraag in de PRO-GEN eGroup te plaatsen en
                  niet aan de auteur van dat artikel zelf.

                  Twee bladzijden verder, dus blz. 82, staat de onthulling:
                  We streven er naar om vóór de tweede helft van september de toepassing
                  UGPDEF01 gereed te hebben. Deze zal dan verkrijgbaar zijn via onze website
                  http://www.pggg.nl via de link "Downloads" etc. Dus kijk af en toe.

                  Met vriendelijke groeten,

                  Rob Fransen
                  Redactie PRO-GEN-eralia

                  Message 8 of 8 , Sep 15, 2005
                    Sorry Frans.

                    Het hele artikel gelezen maar de laatste alinea prompt weer vergeten.
                    Toen ik het niet op de site zag ben ik gaan dwalen. Nog moe van de
                    vacantie (net terug).

                    Met vriendelijke groet,

                    Victor

                    VICTOR POLLÉ