invullen geschatte datums

  • Daniel Aelbrecht
    Message 1 of 7 , Jul 31, 2005
      Hallo allemaal

      Bestaat er in Pro-Gen een mogelijkheid om geschatte datums (via circa..)
      automatisch in te brengen in Pro-gen?
      vb geschat geboortejaar ouder = geboortejaar oudste kind - 20jaar
      geschatte huwelijksdatum = geboortejaar oudste kind - 1jaar

      Vriendelijke groeten

      Daniel Aelbrecht

    • Paul De Clerck
      Message 2 of 7 , Jul 31, 2005
        Beste,

        Neen dat kan niet en volgens mij maar goed ook, want met dat soort geschatte
        datums kan je soms een generatie overslaan.
        Wie heeft geen voorouders die een tweede maal zijn gehuwd na hun 40ste of
        50ste?
        En als je toevallig enkel het laatste kind hebt gevonden, omdat de andere in
        een ander parochie zijn gedoopt, dan is de huwelijksdatum misschien ook 15
        of 20j later dan in werkelijkheid.
        Ik vind het best dat Pro-Gen dat niet automatisch doet, maar een handige
        programmeur zou wel een routine kunnen uitdenken die dat doet voor een
        selectie. Ik begin er niet aan.

        Met vriendelijke genealogische groet,
        Paul De Clerck
        3001 Heverlee (Leuven)

> [...]
        > vb geschat geboortejaar ouder = geboortejaar oudste kind - 20jaar
        > geschatte huwelijksdatum = geboortejaar oudste kind - 1jaar

      • Paul van Gool
        Message 3 of 7 , Jul 31, 2005
          --- Daniel Aelbrecht <daniel-aelbrecht@...>
          wrote:

> [...]
          > vb geschat geboortejaar ouder = geboortejaar oudste
          > kind - 20jaar
          > geschatte huwelijksdatum = geboortejaar oudste kind

          Gelukkig bestaat zo iets niet.
          Dit levert alleen maar foutieve datums op. En die
          worden dan maar al te makkelijk gepubliceerd op het
          internet waarna anderen die data gaan overnemen als
          waarheid.
          Gebruik ca.yyyy alleen als je bijvoorbeeld een
          leeftijd van de vader/moeder vindt bij een doop van
          hun kind, of als de leeftijd bij het huwelijk staat.
          Mijn ervaring is dat je er dan nog makkelijk enkele
          jaren naast kan zitten, soms was men zelf niet al te
          nauwkeurig met het opgeven van de leeftijd bij die gebeurtenis.

          http://www.yahoo.com/r/hs
        • Jolanda Guijt
          Message 4 of 7 , Jul 31, 2005

> [...]
            > jaren naast kan zitten, soms was men zelf niet al te
            > nauwkeurig met het opgeven van de leeftijd bij die gebeurtenis.

            Nou, ik heb het wel gedaan. Ik weet niet of je het programma Chaf van Willem
            Nelis kent? Daar heb ik het een en ander tussengebouwd, zodat geschatte
            geboortedatums worden berekend.
            Wel met een vraagteken ervoor (dus ?1880) en niet met circa, want circa
            betekent bij mij dat het toch echt ongeveer dat jaar zal zijn, bv wanneer je
            weet dat iemand 50 jaar was toen hij overleed.
            Ik reken met een generatieverschil van 30 jaar: het geboortejaar van de
            ouders is 30 jaar eerder dan het gemiddelde van het oudste en het jongste
            kind. En eventueel ook 30 jaar later dan het geboortejaar van de
            grootouders. Of het gemiddelde van beiden als grootouders en kleinkinderen
            beide bekend zijn.
            Data met een vraagteken worden niet geprint. Dat zal ik ook wel ergens
            ingesteld hebben, dat weet ik niet meer precies. Ik heb er nu geen omkijken
            meer naar.
            Als je Chaf hebt, wil ik je mijn toevoegingen wel toesturen? Maar ik ben
            geen programmeur genoeg, om een zelfstandig programma te maken, ik kan
            alleen dingetjes veranderen. De routine start als bij Chaf als veld wordt
            ingevoerd 'geboorte datum' en als VTX-expressie 'bereken'.

            Groetjes, Jolanda
          • Ivo Gilisen
            Message 5 of 7 , Jul 31, 2005
              Beste,

              Bedenk dat er in GEDCOM een speciale uitdrukking bestaat voor schatting :
              EST (estimate). Dit is misschien een alternatief voor uw vraagteken.

              Met vriendelijke groet,

              Ivo Gilisen

              HYPERLINK
              "http://users.telenet.be/ivo.gilisen"http://users.telenet.be/ivo.gilisen

              _____

> [...]

              alleen dingetjes veranderen. De routine start als bij Chaf als veld wordt
              ingevoerd 'geboorte datum' en als VTX-expressie 'bereken'.

              YAHOO! GROUPS LINKS

              * Visit your group "HYPERLINK
              "http://groups.yahoo.com/group/pro-gen"pro-gen" on the web.

              HYPERLINK
              "mailto:pro-gen-unsubscribe@yahoogroups.com?subject=Unsubscribe"pro-gen-unsu
              bscribe@yahoogroups.com

              * Your use of Yahoo! Groups is subject to the HYPERLINK
              "http://docs.yahoo.com/info/terms/"Yahoo! Terms of Service.

              _____

            • Daniel Aelbrecht
              Message 6 of 7 , Aug 1, 2005
                Bedankt voor de reacties

                Vriendelijke groeten
                Daniel

              • Erik Groenhuis
                Message 7 of 7 , Aug 2, 2005
                  As "Daniel Aelbrecht" <daniel-aelbrecht@...> wrote:

> [...]
                  > vb geschat geboortejaar ouder = geboortejaar oudste kind - 20jaar
                  > geschatte huwelijksdatum = geboortejaar oudste kind - 1jaar

                  Er zit geen direct reken-systeem in Pro-Gen voor het invullen van
                  dergelijke datums.

                  Overigens heb ik zelf bij de bovengenoemde situaties de voorkeur om de
                  vorm "voor <jaar>" te gebruiken, bijvoorbeeld "voor 1863". Daarbij ben
                  ik heel concervatief en neem als geboortejaar ouder: "voor" geboorte
                  oudste kind - 17 jaar, en als geschat huwelijk: "voor" geboorte oudste
                  kind (mogelijk dus in hetzelfde jaar).

                  De termen "voor", "na" en "ca" (circa) komen bij export naar GEDCOM ook
                  tot uiting.
                  --
                  Erik Groenhuis