De leeftijd moeder bij geboorte

  • Margriet de Haan
    Message 1 of 15 , Jul 30, 2005
      Beste Leden,

      Ik zou graag een lijst van geselecteerde personen uitdraaien, waarbij
      de leeftijd van hun moeder bij hun geboorte wordt vermeld.

      Dus dan krijg je vermeldingen als: Jan Pit, geb. Utrecht 12-04-1881,
      zoon van Karel Pit en Maria Vit, 32 jaar.

      Wie kan mij helpen, een suggestie aan de hand doen?

      Bedankt voor het lezen van dit bericht én het meedenken!

      Vriendelijke groet,
      Margriet de Haan
    • vdGraaf
      Message 2 of 15 , Jul 30, 2005
        Margriet,

        zie de technische documentatie van PRO-GEN :

        <tekst>
        Berekent uit de opgegeven datums het verschil in jaren afgerond naar
        beneden. Naast een volledige datum mag ook "circa ....", "voor ....",
        "na ...." of "....-...." als datum gebruikt worden.
        Getal is een bitmap waarmee men de volgende zaken kan instellen :
        1 = gebruik alleen volledige datums (geen circa e.d.)
        2 = gebruik altijd de veldvervanging (onafhankelijk van de
        ingestelde
        opties)
        4 = bereken het resterende aantal dagen. Bijv. om 12 jaar en 123
        dagen
        te kunnen berekenen.

        AGE$(Geboorte Datum,Wettelijk Datum,3)

        ----------------------------------
        Met vriendelijke groet/Kind regards,
        Enno vanderGraaf
        earlhistory AT hccnet DOT nl

        Message 3 of 15 , Jul 30, 2005
          Hallo Margriet,

          Het is misschien niet helemaal je bedoeling, maar ik heb een PRO-GEN-lijst
          gemaakt waarin je de gegevens die je in je oproepje vraagt, kunt
          terugvinden. De LST-definitie is te downloaden van
          http://groups.yahoo.com/group/pro-gen/files/LST/GEBOUDLT.LST

          1. Plaats het gedownloade bestand in de map ../PG30/NL/OUTPUT

          2. Ga naar de Totaallijst Personen, druk op <O>pties, Andere <L>ijstindeling
          kiezen, <Enter>

          3. Druk op <F1> en tik als bestandsnaam in: OUTPUT\GEBOUDLT.LST

          4. Kies als omschrijving: "Lijst met geboorte, ouders en hun leeftijd bij
          geb." (zonder aanhalingtekens)

          5. Verlaat het menu met <Escape>

          6. Met de toetsen <Tab> en <Shift>+<Tab> kun je de zojuist toegevoegde
          lijstindeling naar boven of onderen verschuiven.

          Nu wil je waarschijnlijk graag zien wat je hebt toegevoegd.

          7. Ga naar de Totaallijst Personen, druk op <O>pties, Andere <L>ijstindeling
          kiezen, <Enter>

          8. Kies met de pijltjestoetsen het zojuist geïnstalleerde bestand
          GEBOUDLT.LST en <Enter>

          De Totaallijst Personen ziet er nu wat anders uit. Met de pijltjestoetsen
          links en rechts kun je de kolommen van de lijst laten verspringen (de lijst
          is 136 tekens breed, dus te breed voor een 80-koloms beeldscherm).

          De lijst kun je ook gebruiken om uit te printen. Let daarbij weer op de
          breedte. Kies bij voorkeur een liggend papierformaat (landscape).

          Veel succes ermee.

          Met vriendelijke groeten,
          Don Arnoldus
          PGGG-helpdesk

          Message 4 of 15 , Jul 30, 2005
> [...]

            > gemaakt waarin je de gegevens die je in je oproepje vraagt, kunt
            > terugvinden. De LST-definitie is te downloaden van

            Ik heb gemerkt dat het downloaden niet zo simpel gaat. Gewoon klikken, werkt
            niet (bij mij).

            Op mijn XT-computer moet ik de link selecteren (met de muis er bovenop
            staan), rechts-klikken, optie "Doel opslaan als ..." kiezen en dan kun je
            het bestand meteen in de juiste PRO-GEN-map downloaden.

            Nogmaals... succes ermee.

            Met vriendelijke groet,
            Don Arnoldus
            PGGG-helpdesk
          • Jozef Van de Ven
            Message 5 of 15 , Jul 30, 2005
              Beste Don,
              Als ik op deze link klik krijg ik gewoon tekst te zien en geen lst bestand.
              1,Lijst met geboorte<44> ouders en hun leeftijd bij geb., 127, 136, 4,³
              FILLED$(Achternaam+"<44> "+Voornaam), 34,³,³Naam
              ³,ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅ, 1,,Geslacht, 1,³,S³,ÄÅ, 3,,Geboorte
              plaats, 16,³,Geb.plaats ³,ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅ, 3,,Geboorte datum, 10,³
              Geb.datum ³,ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅ, 4,,FILLED$([Vader]Achternaam+"<44>
              +[Vader]Voornaam), 31,³,Vader (met leeftijd bij geboorte
              ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂ, 4,,AGE$([Vader]Geboorte datum<44>Geboorte
              datum<44>2), 2,³,) ³,ÄÄ´, 4,,FILLED$([Moeder]Achternaam+"<44>
              +[Moeder]Voornaam), 31,³,Moeder (met leeftijd bij geboort
              ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂ, 4,,AGE$([Moeder]Geboorte datum<44>Geboorte
              datum<44>2), 2,³,e)³,ÄÄ´

              Is het de bedoeling dat deze tekst gewoon in de map komt?

              Mvg,
              Jos Van de Ven

              Message 6 of 15 , Jul 30, 2005
                Hallo Margriet (en iedereen die meeleest),

                > Ik heb gemerkt dat het downloaden niet zo simpel gaat. Gewoon klikken,
                > werkt
                > niet (bij mij).

                Had ik gedacht snel een leuke oplossing te bieden, loopt het downloaden in
                de soep... ;-(

                Ik heb er nu maar een gezipt bestandje van gemaakt. Daar verslikt de
                download-manager zich waarschijnlijk wat minder in.

                Dus GEBOUDLT.ZIP downloaden, met pkunzip of winzip uitpakken in dezelfde map
                PG30/NL/OUTPUT en dan is het bestandje beschikbaar.

                Sorry voor de overlast...

                Met vriendelijke groet,
                Don Arnoldus
                PGGG-helpdesk
                Message 7 of 15 , Jul 30, 2005
                  Hallo Jos,

                  > Als ik op deze link klik krijg ik gewoon tekst te zien en geen lst
                  > bestand.
                  > ... [knip] ...
                  > Is het de bedoeling dat deze tekst gewoon in de map komt?

                  Nee, ik heb ook gemerkt dat het misgaat met het oorspronkelijke bestand. De
                  oplossing is ook al gegeven. Dus... probeer het nog een keer. Mocht het niet
                  lukken, dan verneem ik dat graag.

                  De link is nu:

                  Succes ermee.

                  Met vriendelijke groet,
                  Don Arnoldus
                  PGGG-helpdesk
                • Jozef Van de Ven
                  Message 8 of 15 , Jul 30, 2005
                    Don,

                    Nu werkt het downloaden en installeren perfect.
                    Is een mooi lijst.

                    Mvg,
                    Jos

                    Message 9 of 15 , Jul 30, 2005
                      Hallo Jos,

                      > Nu werkt het downloaden en installeren perfect.
                      > Is een mooi lijst.

                      Er waren wat kleine dingetjes die me toch niet bevielen aan de lijst. Een
                      nieuwe versie is inmiddels beschikbaar. Hij is trouwens nu ietsje breder.

                      De link is nog steeds:

                      Don Arnoldus
                      PGGG-helpdesk
                    • Ton Steenhof
                      Message 10 of 15 , Jul 31, 2005
                        Don,

                        Als ik onderstaande URL aanklik krijg ik niet datgene wat jij bedoeld.
                        Wat doe ik fout?
                        Ik moet een hele vragenlijst invullen.

                        Met vriendelijke groet

                        Ton Steenhof

                        www.steenhoff.info

> [...]
                        > nieuwe versie is inmiddels beschikbaar. Hij is trouwens nu ietsje breder.

                      • Ton Steenhof
                        Message 11 of 15 , Jul 31, 2005
                          Don,

                          Ik doe kennelijk iets fout.
                          Ik krijg geen URL zoals jij die aangeeft.

                          Met vriendelijke groet

                          Ton Steenhof

                          www.steenhoff.info

                          Message 12 of 15 , Jul 31, 2005
                            Hallo Ton,

                            Je leest mee in deze lijst, dus je hebt je ooit aangemeld bij Yahoo! als
                            deelnemer van de 'groups'. Daarbij heb je een inlognaam en password gekozen.
                            inlognaam en password. Eenmaal ingelogd kun je de link met het bestand in je
                            mailer zo aanklikken (je hebt dan twee programma's actief in Windows). Lukt
                            dat niet, ga dan naar het menu files (links om de pagina) en kies de map
                            LST. Daar tref je het bestand aan. Dan kan je het via die weg downloaden.
                            Maar nogmaals, voorwaarde is dat je als deelnemers bent ingelogd.

                            Ik weet niet hoe het kan dat het mij (en anderen) zo lukt om het bestand te
                            downloaden. Misschien is er een cookie actief op mijn computer.

                            Weet je je inlognaam en/of password niet meer, dan biedt de pagina nog de
                            mogelijkheid om e.e.a via e-mail toegestuurd te krijgen. Je moet daar even
                            naar zoeken misschien, maar dat houdt de zaak spannend.

                            Succes ermee!

                            Met vriendelijke groet,
                            Don Arnoldus
                            PGGG-helpdesk

                            > Als ik onderstaande URL aanklik krijg ik niet datgene wat jij bedoeld.
> [...]
                          • Peter Mathijssen
                            Message 13 of 15 , Jul 31, 2005
                              Don Arnoldus schreef:

> [...]
                              >mogelijkheid om e.e.a via e-mail toegestuurd te krijgen. Je moet daar even
                              >naar zoeken misschien, maar dat houdt de zaak spannend.

                              Hallo Don,

                              Dit verhaal gaat alleen maar op als je je inderdaad via de website van
                              Yahoogroups hebt aangemeld. Als je dit via e-mail hebt gedaan, kun je
                              wel mailtjes versturen naar de discussielijst, maar niet de extra dingen
                              gebruiken zoals het files gedeelte waar jouw bestand staat. Dit omdat je
                              helemaal geen inlognaam en wachtwoord hebt aangemaakt.

                              Met vriendelijke groet,

                              Peter Mathijssen
                              Message 14 of 15 , Jul 31, 2005
                                Hallo Ton,

                                De lijstbeheerder schreef zojuist:

> [...]
                                > gebruiken zoals het files gedeelte waar jouw bestand staat. Dit omdat je
                                > helemaal geen inlognaam en wachtwoord hebt aangemaakt.

                                Je weet dus nu wat je te doen staat. Succes ermee!

                                Er staan in dat FILES-gedeelte op de site nog wat andere tools voor PRO-GEN.

                                Met vriendelijke groet,
                                Don Arnoldus
                                PGGG-helpdesk

                              • Peter Mathijssen
                                Message 15 of 15 , Jul 31, 2005
                                  Don Arnoldus schreef:

                                  >Hallo Ton,

                                  Van Guy die moderator is van dit forum kreeg ik de volgende aanvulling
                                  op mijn bovenstaande opmerking.

                                  Dag Peter

                                  Eigenlijk niet geheel juist. De personen die , wij hebben daarvoor destijds
                                  gewaarschuwd , hun "Profile" niet hebben ingevuld, kunnen sinds ??? niet
                                  meer in de "extra's" zoals files en dergelijke, alleen nog een bericht
                                  posten of reageren.
                                  Ik weet niet of je nu nog kan inschrijven zonder profile. Deze personen
                                  staan nu ook gegroepeerd achteraaan in de "memberslist".