Re: [pro-gen] Windows interface?

  • Paul De Clerck
    Message 1 of 25 , Apr 30, 2005
      Beste collegae Pro-Gengebruikers,

      Ik kan als gebruiker sedert april 1992 onderschrijven wat hieronder staat.
      Om namen en datums in te voeren is een klavier handiger en sneller dan een
      muis. Voor uitvoer moet je geen DOS kennen, enkel de beperking onthouden
      voor de bestandsnamen (formaat 8.3). Verder kan je printen MET en ZONDER
      Windows en heb je zelfs uitvoer in HTML die heel soepel en mooi is.

      Ik start PG met een icoon op mijn scherm, alsof het een Windowsprogramma was
      en ik sla zonder probleem het eerste scherm over en kom direct in het
      gewenste hoofdmenu.
      Ik kan in twee vensters twee verschillende bestanden openen onder PRO-GEN en
      ze vergelijken, gegevens van het ene naar het andere venster kopiëren via
      het Windowsprikbord (met de muis markeren, jawel!!!).
      Wat wil je meer met een andere interface? Wellicht denken die gebruikers aan
      de gekende gadgets zoals foto's en geluid in het programma zelf te zien en
      te horen. Maar als je een ernstige publicatie wil maken of een cd of een
      dvd, dan gebruik je geen genealogisch programma om het eindproduct aan te
      maken. Met de RTF-uitvoer van Pro-Gen kan je alle kanten uit met bijna elke
      software. Je kan zelfs naar EXCEL uitvoeren om figuren te maken
      (histogrammen) enz. en figuren las je toch maar in op als het werk bijna af
      is.

      Maar wie heeft zich al de moeite getroost om de technische documentatie eens
      door te nemen en om wat te experimenteren? Vele gebruikers lezen zelfs de
      handleiding niet en beginnen maar.
      Dat technische is inderdaad niet weggelegd voor computerleken, maar die
      kunnen met een ander programma ook maar doen wat de makers zelf hebben
      voorzien en die kennen niet alle wensen van de gebruikers. Er zijn evenveel
      verschillende wensen als verschillende gebruikers en dus bestaat er geen
      ideaal programma. Soepel en zelf kunnen aanpassen aan eigen wensen is de
      boodschap.
      De soepelheid van PG30 voor het aanpassen aan (bijna) alles wat je wil, zal
      je bij die andere zeker nooit vinden. En zelfs voor leken is dat aan te
      leren in PRO-GEN met de hulp van een meer ervaren buurman of buurvrouw
      (zoals dat in deze groep gelukkig nog zeer veel gebeurt).
      Dus, laat mij maar de huidige Dosversie zolang Bill Gates ons de
      mogelijkheid wil laten om DOS te blijven draaien. De dag dat hij dat niet
      meer voorziet, stop ik met upgraden van mijn computer en blijf bij het oude.
      En als er een Windowsversie komt, laat ons dan aub dezelfde soepelheid "à la
      carte" als deze die we nu kennen.
      Tenslotte, ik hoop dat de makers nog lang gezond en werklustig blijven om
      ons nog lang te laten genieten van onze passie.

      Met vriendelijke genealogische groet,
      Paul De Clerck
      3001 Heverlee (Leuven)

      Message 2 of 25 , May 1 1:14 AM
        As "Jean De Keyzer" <jean_de_keyzer@...> wrote:

        > De meest Pro-Gen gebruikers zijn computer leken.

        Een goed punt, dat door ervaren computergebruikers nog wel eens wordt
        vergeten. Ikzelf val vaak in die valkuil.

        [snip]

        > De meeste gebruikers verlangen een stabiel product zonder grote
        > veranderingen.

        Wederom een aspect dat vaak uit het oog wordt verloren. Een programma
        dat goed is (zoals Pro-Gen) behoeft weinig verandering.

        --
        Erik Groenhuis
      • Erik De Ridder
        Message 3 of 25 , May 1 2:29 AM
          Beste mede-Pro-Gen-gebruikers,

          Ook ik gebruik al enkele jaren Pro-Gen doch in combinatie met het
          gratis Windows-programma Aldfaer.

          Ik ben er zeker van dat de voorstanders van het DOS-programma ook
          ergens gelijk hebben om Pro-Gen als DOS-programma te behouden.
          Namelijk de stabiliteit van een programma onder DOS is altijd
          superieur geweest ten opzichte van een Windows-programma. Echter de
          laatste jaren, en dit voornamelijk vanaf Windows XP, zijn de meeste
          programma's onde Windows ook een stuk stabieler geworden.

          Ik ben ook voorstander om Pro-Gen in een Windows-versie uit te
          brengen omdat je in de Windows-omgeving veel meer 'ruimte' op het
          scherm hebt en omdat veel dingen nu eenmaal veel makkelijker te
          realiseren zijn in een Windows-omgeving dan in een DOs-omgeving. Ik
          denk hiervoor bijvoorbeeld aan drivers, foto's weergeven, ...

          Daarom hoop ik dat de makers van Pro-Gen mee willen met de tijd en
          dus in de nabije toekomst een Windows-versie van Pro-Gen zullen
          uitbrengen.

          Met vriendelijke groeten,

          Erik De Ridder
        • Evelien van Ruitenbeek
          Message 4 of 25 , May 1 3:18 AM
            Dag Allemaal,

            Ook ik ben al 12 jaar tevreden met Pro-Gen in Dos-versie.
            Waar ik echter nog meer tevreden over ben, is de mentaliteit van de Johan en
            Dinant.
            De kwaliteit van hun programma komt op de eerste plaats en niet een mooie
            interface.
            Pro-Gen werkt nog steeds perfect in Windows XP.
            En zolang dat het geval is, nemen de makers wat mij betreft alle tijd om een
            Windows-versie uit te brengen van dezelfde kwaliteit en mogelijkheden als de
            Dos-versie.
            Waarschijnlijk zal deze versie zelfs nog beter worden wanneer alle
            mogelijkheden benut worden die Windows biedt:-)

            Groeten,
            Evelien van Ruitenbeek

          • Hans Homan Free
            Message 5 of 25 , May 1 3:28 AM
              Ook ik ben erg tevereden over Pro-gen. Toch zou ik graag zien dat het
              programma in Windows uit zou komen. Mijn redenen hiervoor zijn:

              - Foto's/afbeeldingen
              - Eenvoudig cut/paste (gaat nu toch altijd via een aantal extra toets
              aanslagen
              - Snelheid (Dos programma's onder Windows draaien vaak langzamer, vooral met
              een grote database. Daar zijn dan wel weer hulpmiddelen voor te vinden, maar
              ik wil liever niet allerlei programma's op de achtergrond draaien.
              - Muisbesturing (zal wel veel discussie losmaken, maar in een aantal
              gevallen is muisbesturing met scrollen etc. toch sneller dan een
              toetsenbord)
              - Mogelijkheid om met pop-up schermen/meerdere schermen te werken

              Daarnaast moet natuurlijk al het goede dat nu in pro-gen zit behouden
              blijven. ;-)

              Voorlopig kan ik echter prima uit de voeten met de Dos-versie, het zou
              alleen aardig zijn om eens te horen wanneer de makers ongeveer verwachten
              dat de Windows versie klaar zal zijn.

              Met Vriendelijk Groeten
              Hans Homan Free
              http://home.hetnet.nl/~homanfree/
            • Nelis W.J.M.
              Message 6 of 25 , May 1 11:10 PM
                Goedendag,

                >Of wat te denken van een Linux versie?
                >
                >Speculatie:
                >
                >Stop de database zelf in SQL, bouw de interface in PHP, implementeer VTX
                >in een portable vorm (bijvoorbeeld C), en zorg dat de VTX programma's en
                >programma'tjes voor de gebruiker beschikbaar zijn. Resultaat: een geheel
                >portable programma dat werkt via een Web-interface. Draait net zo
                >makkelijk onder Linux (Unix) als Windows.
                >
                >Natuurlijk wat hulpprogramma's om bestaande Pro-Gen data om te zetten
                >naar de SQL database.

                In een eerdere reactie is al gesteld dat er al gewerkt wordt aan een
                Windows versie van PRO-GEN, waarvan stukjes op bijeenkomsten zijn
                gedemonstreerd. Een voordeel, niet genoemd in voorgaande berichten, van
                een Windows-versie ten opzichte van de huidge DOS versie is het gemak om
                om te gaan met verschillende soorten documenten, zoals foto's, filmpjes
                en geluid.

                SQL en PHP zijn in de nieuwe versie van PRO-GEN, voor zover ik weet,
                niet in gebruik. De ontwikkelomgeving waarvoor gekozen is is Delphi. Ik
                vermoed dat Johan een aardig verhaaltje kan houden over reden(en) dat
                een aantal pakketten NIET bruikbaar zijn voor de volgende generatie van
                PRO-GEN. Zo zijn er de nodige databases die in de problemen komen met
                datums ver in het verleden.

                Met vriendelijke groet,
                Wim Nelis.

                PS: mijns inziens is C een slecht voorbeeld van een "portable" omgeving.
                Perl is een beter voorbeeld, en er is een aanzet voor een VTX vervanger
                geschreven in Perl.
              • Peter Eering
                Message 7 of 25 , May 2 1:12 AM
                  Hallo Window-haters
                  Ik was 1,5 jaar geleden van plan over te stappen van FTW naar progen,
                  vanwege dat FTW geen Nederlandse module heeft.
                  Heb progarnma aangeschaft, maar ontdekte dat ik heel veel info ging
                  verliezen door dat progen slechts 10 posities voor een datum heeft.

                  dingen als bef 17 aug 2000 worden veranderd in bef 2000. Bij mijn meer
                  dan 58000 personen gaf dat heel veel verlies.
                  GEDCOM kan die langere datums, dus ook dus tussen 17 jan 1815 en 20
                  april 1816 wel aan. Progen is nu dus niet eens volledig compatible met
                  GEDCOM!!!
                  Na navraag bleek dat dat probleem pas in de windowversie wordt opgelost.
                  Ik vind dat toch al wel erg lang duren. Die versie moet er nu toch wel
                  erg snel komen. Ik ben het dus er roerend mee eens dat alleen een
                  dosversie echt niet meer van deze tijd is.
                  groeten van Peter Eering uit Naaldwijk

                  Nelis W.J.M. schreef op 2-5-2005 8:10:

> [...]
                  >geschreven in Perl.
                  >

                  >Om uzelf uit te schrijven van deze groep, stuur een mailtje naar:

                  Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
                  Het bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde.
                  Indien dit bericht niet voor u is bestemd, verzoeken wij u dit onmiddellijk aan
                  ons te melden en de inhoud van het bericht te vernietigen.

                  This message shall not constitute any obligations.
                  This message is intended solely for the addressee.
                  If you have received this message in error, please inform us immediately and
                  delete its contents.
                • Erik Groenhuis
                  Message 8 of 25 , May 5 2:52 AM
                    As Peter Eering <p.eering@...> wrote:

                    > ... progen slechts 10 posities voor een datum heeft.

                    Dit is al langer een knelpunt in Pro-Gen, en er wordt hard aan gewerkt
                    om het op te lossen. Dat is moeilijker dan het lijkt. Aan vrijwel iedere
                    persoon of relatie is wel één of meerdere datums gekoppeld. Het is dus
                    een belangrijk veld. Verder zijn alle algoritmes in Pro-Gen zelf en in
                    de VTX programma's er op gebaseerd dat de datum een enkelvoudige datum
                    is met 10 posities.

> [...]
                    > GEDCOM kan die langere datums, dus ook dus "tussen 17 jan 1815 en 20
                    > april 1816" wel aan. Progen is nu dus niet eens volledig compatible

                    "Compatibel met GEDCOM" is een zwaar overschat begrip. Bijna ieder
                    zichzelf respecterend genealogisch programma op de markt beweert GEDCOM
                    te kunnen lezen. Vrijwel geen enkel programma doet dat zonder verlies
                    van gegevens. Veel programma's weigeren zelfs menige op zich correcte
                    GEDCOM bestanden te lezen.

                    Alleen programma's die intern met het GEDCOM formaat werken kunnen
                    "volledig compatible" zijn (wat niet wil zeggen dat ze het dan ook
                    automatisch *zijn*). Alle andere programma's zijn genoodzaakt conversies
                    te doen en gegevens weg te gooien of in klad/info/data-velden te
                    proppen. Er gaat dus altijd wel wat verloren.

                    Pro-Gen is dus geen uitzondering, en komt er in feite, naar mijn
                    ervaring, zelfs nog goed van af.

                    NB: om een indruk te krijgen van wat er allemaal in GEDCOM kan staan
                    kan je kijken op www.geditcom.com/gedcom.html (engels).

                    Erik Groenhuis
                  • Yossi Beck
                    Message 9 of 25 , Nov 25, 2005
                      Ik heb nog eens de vele reacties doorgelezen die een half jaar
                      geleden binnen kwamen na mijn post met de vraag of er geen Windows
                      versie op weg is.
                      Sommige reacties waren het wel met me eens, maar velen zagen de zin
                      van een "muis-versie" niet in en wezen op de vele voordelen van de
                      DOS versie.
                      Ik wil toch nog eens duidelijk maken dat ik ook erg enthousiast ben
                      over de vele mogelijkheden die Pro-Gen biedt, de soepelheid en
                      betrouwbaarheid van het programma. Om nog niet te spreken over de
                      geweldige web-pages die het programma maakt en waar ik op mijn
                      website vele enthousiaste reacties op krijg (en die mensen doorstuur
                      naar www.pro-gen.nl .....)
                      Ik zou ook zeker die rijke mogelijkheden niet willen zien ingetoomd
                      tijdens de overgang naar een Window versie en mijn bedoeling was dat
                      een Windows versie alle mogelijkheden en soepelheid van Pro-Gen
                      intakt zou houden en daarbij de voordelen van Window zou toevoegen.
                      Dat zou het volgens mij tot het beste genealogie programma maken.
                      Ik kan het zelf trouwens best vinden in de DOS wereld. Ik zit al
                      meer dan 20 jaar in de computers en het programmeren en ik heb heel
                      wat afgewerkt in de DOS omgeving.
                      Het is ook verre van mij de mensen die zich meer in DOS thuis voelen
                      hun vertrouwde omgeving weg te nemen en ik begrijp hun redenering
                      goed. De DOS versie zou dan ook nog vele jaren naast een Windows
                      versie moeten blijven doorbestaan. Bovendien wil ik hen terust
                      stellen dat de meeste Window programmas ook Keyboard-Shortcuts
                      blijven gebruiken, zodat wie echt niet van muizen houdt, het ook in
                      een Window programma best met een keyboard kan redden.
                      Maar daar staat ook bij dat er nog maar heel weinig programma's over
                      zijn dezer dag die nog in een DOS vorm doorleven en dat zeker voor
                      de iets jongere generatie (daar hoor ik al lang niet meer bij...)
                      die met Windows is opgegroeid, zo'n DOS programma gewoon nouwelijks
                      meer aangekeken wordt. Ook al is dat misschien niet terecht in de
                      ogen van vele trouwe PG gebruikers, dat is gewoon een feit.
                      Als Pro-Gen niet ook een Window versie gaat maken, zal het volgens
                      mij gewoon in een kleine kring (paar duizend) blijven doorbestaan,
                      maar nooit echt doorbreken. Dat kan het de trouwe groep gebruikers
                      misschien minder schelen, want ze zijn er tevreden mee, maar juist
                      omdat ik Pro-Gen zo'n geweldig programma vind, vind ik het jammer
                      dat het maar in zo'n kleine groep gebruikt wordt. Het heeft volgens
                      mij potentiaal tot veel groter publiek in de hele wereld door te
                      breken. Ik heb echt geen aandelen in PG en mijn redenen zijn dan ook
                      zeker niet commercieel !! Ik geloof gewoon dat de grote genealogie
                      wereld een heel goed programma misloopt door het ontbreken van een
                      Windows (of trans-platform Windows/Linux) versie.
                      Ik blijf dus zelf hopen dat de belofte van de PG programmeurs dat
                      een Window versie opweg is gauw tot werkelijkheid wordt.
                      Yossi Beck
                      Message 10 of 25 , Nov 25, 2005
                        Yossi Beck schreef:

> [...]
                        > Ik blijf dus zelf hopen dat de belofte van de PG programmeurs dat
                        > een Window versie opweg is gauw tot werkelijkheid wordt.

                        Op de jongstleden zaterdag gehouden ledenvergadering van de PRO-GEN
                        Gebruikersgroep kwam aan de orde dat er een licht ledenverlies was te
                        constateren in het afgelopen jaar. Dit was voor het eerst sinds de
                        oprichting van de PGGG! Niemand sprak het uit, maar iedereen kon wel raden
                        hoe het kwam. Je kunt vandaag de dag gewoon niet meer zonder Windows-versie
                        nieuwe gebruikers en nieuwe leden winnen voor het programma! Het probleem
                        is, dat de makers zo'n goed DOS-programma hebben weten te ontwikkelen, dat
                        de omzetting naar Windows zonder verlies aan functionaliteit gewoonweg erg
                        moeilijk is. Wat ik tot op heden van PRO-GEN voor Windows heb gezien -ja,
                        het is echt in ontwikkeling!- geeft aan dat er er toch nog functies zijn te
                        bedenken die een verruiming van functionaliteit opleveren. Het (lange)
                        wachten zal zich dus wel degelijk belonen, al wordt 'ons' geduld wel uiterst
                        op de proef gesteld.

                        Probleem bij dit alles is, dat PRO-GEN weliswaar door professionele
                        ontwikkelaars wordt gemaakt, maar dat zij deze werkzaamheden niet 'om den
                        brode' doen. Zij hebben gewoonweg een drukke dagtaak met 'hun eigen' werk.
                        PRO-GEN wordt door hun in vrijetijd ontwikkeld.

                        Op de vergadering heb ik geopperd om de financiële reserves van de
                        PGGG-vereniging deels aan te wenden voor ontwikkelkracht (zeg: -tijd).
                        Misschien wil een van de ontwikkelaars in parttime werken zodat de
                        ontwikkeling wat sneller kan gaan. Er werd eigenlijk niet op gereageerd,
                        maar ik meende het zeer serieus! Ik ben er heilig van overtuigd dat een
                        Windows-versie van PRO-GEN best wel commercieel interessant zou kunnen zijn,
                        alleen... hoe baat je dat uit? Aandelen in de N.V. PRO-GEN for Windows
                        uitgeven?

                        Ik kan me goed voorstellen dat 'de makers' zo'n financieel avontuur niet
                        aandurven. Ze hebben tenslotte beiden een gezin te 'voeden'. Maar toch...

                        Het is een impasse: ga je commercieel met alle risico's van dien, of blijf
                        je de problemen voor je uit schuiven, met alle gevolgen van dien...

                        De huidige stand is, dat we mijnsinziens op een keerpunt staan: de
                        DOS-versie nog langer aanhouden met verlies van gebruikers/leden of de
                        Windows-versie uitbrengen -mogelijk met aanloopkuurtjes- met de kans op
                        nieuw succes. Wie is aan het woord?

                        Met vriendelijke groet,
                        Don Arnoldus

                        P.S. Bovenstaande is mijn strikt persoonlijke mening. Ik ben financieel niet
                        daadkrachtig genoeg om initiatieven te nemen in het geopperde avontuur.
                        Tja... ;-(
                      • Theo Grimmelikhuijsen
                        Message 11 of 25 , Nov 26, 2005
                          " Op de vergadering heb ik geopperd om de financiële reserves van de
                          > PGGG-vereniging deels aan te wenden voor ontwikkelkracht (zeg: -tijd). "

                          Don,

                          Enig idee hoe groot die finciele reserves zijn?

                          met vriendelijke groet,

                          Theo Grimmelikhuijsen.

                          Voor info over onze familie en die van Elsendoorn, Jansen, Groetelaars:

                          www.geneagri.nl
                          http://home.planet.nl/~grimm019

                          Message 12 of 25 , Nov 26, 2005
                            Theo Grimmelikhuijsen vroeg:

                            > Enig idee hoe groot die finciele reserves zijn?

                            Nou, het zal waarschijnlijk weinig hout snijden, maar de penningmeester
                            dacht dat het vermogen aan het eind van dit jaar ongeveer 20.000 euro zal
                            bedragen. Mijn opmerking was vooral ingegeven door de stelling van het
                            bestuur dat "er op dit moment geen plannen zijn die een groot beroep op onze
                            financiële situatie vereisen".

                            Welnu, als door het uitblijven van ledenaanwas de toekomst van de vereniging
                            in het geding is, dan lijkt het me niet zo gek om een financiële injectie te
                            geven aan de ontwikkeling van een Windows-versie van PRO-GEN. Ik begrijp
                            best dan 20.000 euro maar een schijntje is om professionele
                            programmeerkracht 'in te huren'.

                            Als de ontwikkeling van een Windows-versie echt in programmeertijd zou zijn
                            te kwantificeren, dan lijkt het me geen gek idee om eens te onderzoeken of
                            externe financiering daarvan mogelijk is om uit de tijd-impasse te komen.
                            Ikzelf ben wel bereid -bij wijze van voorschotje op de update-kosten- hier
                            een bedragje in te steken. En ik denk dat ik niet de enige ben. Is mijn idee
                            'Aandelen in PRO-GEN for Windows' realiseerbaar? Wie beschikt over voldoende
                            financiële deskundigheid om dit te onderzoeken? Het lijkt me een leuk idee:
                            een programma ontwikkelen in opdracht van een vereniging, onder supervisie
                            van 'de makers', gefinancierd door de toekomstige gebruikers. Hoeveel
                            financieel risico zou hiermee gemoeid zijn? Is dat risico 'ergens' onder te
                            brengen? Afijn... ik laat me weer een beetje gaan... Maar toch?

                            Met vriendelijke groet,
                            Don Arnoldus
                          • Evelien van Ruitenbeek
                            Message 13 of 25 , Nov 26, 2005
                              Hallo Allemaal,

                              Schieten we met deze discussie niet een beetje door?
                              De makers zijn bezig met de windowsversie en uiteraard kost dit
                              behoorlijk veel tijd.
                              Want uit de verhalen heb ik begrepen dat er eigenlijk een heel nieuw
                              programma moet worden geschreven.

                              Ik heb nu diverse windows-programma's geprobeerd en heb ook GensData
                              Pro in mijn bezit.
                              Maar nog steeds doet PRO-GEN alles onder Windows XP wat ik nodig heb
                              voor het beheer van mijn data.
                              Wel heb ik met belangstelling de discussie gevolgd over CSS Sheets.

                              Windows Vista komt pas volgend jaar uit en net zoals alle vorige
                              versies van Windows, schaf ik de nieuwste versie pas na een half jaar
                              of een jaar aan. Dan zijn de kinderziekten er een beetje uit.
                              Dus voorlopig kan ik nog voort met de huidige DOS-versie.

                              Het is natuurlijk niet zo leuk dat het ledenaantal van de PGGG licht
                              aan het teruglopen is.
                              Maar hoeveel verenigingen hebben daar op dit moment last van? Een
                              heleboel!
                              Ik denk dat het bestuur van de PGGG moet gaan onderzoeken hoe zij weer
                              leden kunnen aantrekken.
                              Natuurlijk doen zij hun best het grote gat op te vullen, dat Frans
                              Manche achterliet bij zijn plotseling overlijden.
                              Maar ook is vernieuwing bij de PGGG hard nodig.
                              Ik was niet aanwezig bij de ALV en heb dus geen idee wat de plannen
                              voor 2006 zijn.
                              Maar als ik dan lees dat "er op dit moment geen plannen zijn die een
                              groot beroep op onze
                              financiële situatie vereisen".......dan lees ik eigenlijk: we gaan
                              door zoals we gewend zijn.
                              Maar ik geloof ook, dat als de windows-versie er uiteindelijk is, het
                              ledenaantal weer snel zal groeien.

                              Wat mij betreft blijf ik geduldig en met spanning wachten op de
                              volgende versie van PRO-GEN.
                              En mochten de makers besluiten hulp te zoeken (wat ik niet geloof),
                              dan ben ik de eerste die aandelen zal kopen.
                              Mijn Ajax-aandelen verkoop ik dan wel:-)

                              Groetjes,
                              Evelien

> [...]

                              onder te
                              brengen? Afijn... ik laat me weer een beetje gaan... Maar toch?

                              ------------------------ Yahoo! Groups Sponsor
                            • Sietse Vermeer
                              Message 14 of 25 , Nov 26, 2005
                                Ik had het niet mooier kunnen verwoorden, Evelien.
                                Al dat gezeur over een "beter" programma ben ik meer dan beu !
                                Alsof er niets belangrijkers te doen is op geneagebied.
                                Okee, bij elke echte genealoog zijn er wensen van welke aard dan ook, maar
                                PROGEN voldoet nog steeds voor 98%.
                                En de serieuze PG-gebruiker wéét dat er gewerkt wordt aan een Windows
                                versie; wie weet vieren we 't bij het 18 jarig bestaan.
                                Nu kunnen we nog vooruit met versie 3.0b-p11 en is PG zeker niet
                                "uit-de-tijd" te noemen.
                                Groetjes.
                                Sietse Vermeer.

                                Message 15 of 25 , Nov 26, 2005
                                  Sietse Vermeer merkte terloops op:

                                  > ... maar PROGEN voldoet nog steeds voor 98%.

                                  Nou ben ik razend benieuwd, Sietse, waar die 2% uit bestaat die niet
                                  voldoet... ;-)

                                  Vr.gr.
                                  Don Arnoldus
                                • Jolanda Guijt
                                  Message 16 of 25 , Nov 26, 2005
                                    Voor mij voldoet Pro-Gen voor 100%.
                                    Maar ik ben géén lid van de PGGG vereniging. Misschien later, maar nu heb ik
                                    daar geen tijd en geen geld voor. Ik heb nu 3 kinderen op de middelbare
                                    school, en het geld gaat hier harder weg dan het binnenkomt.

                                    Ik wil hier mee zeggen, dat het teruglopen van het aantal leden níet hoeft
                                    te betekenen dat men ontevreden is over pro-gen. Iedereen moet toch
                                    uitkijken waar z'n geld blijft? En met die onzekere toekomst met de
                                    zorgverzekering, de loopbaanregeling of hoe het heten mag, kan ik me goed
                                    voorstellen dat mensen even pas op de plaats maken.

                                    Groetjes, Jolanda Guijt
                                  • Frans Roelvink
                                    Message 17 of 25 , Nov 26, 2005
                                      Hallo Don,

                                      Ook voor mij voldoet Pro-Gen niet meer voor de volle 100%.
                                      Gisteren was ik in Utrecht op de HCC-dagen in de stand van de HCC
                                      Gebruikersgroep Genealogie.
                                      Op slechts 1 van de aanwezige computers was nog Pro-Gen geinstalleerd. Op de
                                      overigen met name Gens Data Pro en Aldfaer. Ook Haza-21 was niet aanwezig.
                                      Op de site van de HCC Gebruikersgroep Genealogie wordt een overzicht gegeven
                                      van gebruikte software.
                                      Pro-Gen wordt niet (meer) genoemd.
                                      Het zijn aanwijzingen, dat Pro-Gen bezig is haar plaats in de markt te
                                      verliezen. Een marktpositie, die misschien zal worden overgenomen door
                                      Aldfaer of Gens Data Pro.
                                      Dat gegeven zouden aanleiding moeten geven om wat aan die positie op de
                                      markt te gaan doen.
                                      Daarom voldoet Pro-Gen voor mij niet meer voor de 100%.

                                      Een andere reden voor mij persoonlijk is, dat allerlei nuttige toepassingen
                                      eigenlijk gewoon standaard tot het pakket zouden moeten horen. Maar daar heb
                                      ik vaker over geklaagd.

                                      Groetjes

                                      Frans

                                      > Nou ben ik razend benieuwd, Sietse, waar die 2% uit bestaat die niet
                                      > voldoet... ;-)
                                      >
                                      > Vr.gr.
                                      > Don Arnoldus

                                    • Sietse Vermeer
                                      Message 18 of 25 , Nov 27, 2005
                                        Don Arnoldus is razend benieuwd waar die "2%" uit bestaat.
                                        Ach Don, wat zegt zo'n getalletje 2% ???
                                        Van mij mag je ook 3 - 5 óf 9% invullen.
                                        Ik schreef er bij dat elke genealoog nog wel eens een wens heeft, die
                                        onvervuld is.
                                        Jij hebt recentelijk actief meegedaan met de discussie PROV-code en weet
                                        zelf voldoende over de bestaande wensen in de PROGEN-wereld.
                                        Feit is dat er met de reeks aanvullingen heel wat toegevoegd is en dat heel
                                        veel PG-gebruikers uiterst tevreden is en heel veel plezier beleefd aan de
                                        hobbybeoefening zoals die vandaag de dag mogelijk is.
                                        Mvrgr.
                                        Sietse Vermeer.