nieuwe printer problemen

  • Leonard
    Message 1 of 5 , Feb 2, 2005
      Hallo,

      ik heb de printer Canon IP4000 gekocht; deze staat nog niet in de
      lijst van 'alternatieve' printer in Pro-Gen.

      Vraag 1: welke printer moet ik dan kiezen als 'default' printer

      Als alternatief kies ik om ProGen te starten met de Windows printer,
      maar:
      Vraag 2: waarom krijg ik de (Windows)mededeling, via pgwinpr.exe, dat
      er geen printer is aangesloten terwijl dat WEL het geval is?

      met vr. groet
      Leonard van Kessel, Ter Aar
    • Rachel Plantinga
      Message 2 of 5 , Feb 2, 2005
        Dag Leonard,

        Toevallig heb ik net zelf een nieuwe printer geinstaleerd, en na jou bericht
        even gekeken of Progen het wel doet;) Gelukkig bij mij wel.
        Wat ik heb gedaan is het volgende, eerst via Configuratie scherm, Printers,
        de oude printer verwijdert. Daarna met de instalatiediskette de software
        geinstaleerd.
        Bij mij pakt dus schijnbaar Progen "gewoon" de nieuwe printer, maar
        misschien komt dat door XP?
        Het is misschien het proberen waard voor je om het op deze manier te doen.

        Sucses,
        Rachel

> [...]
        > Vraag 2: waarom krijg ik de (Windows)mededeling, via pgwinpr.exe, dat
        > er geen printer is aangesloten terwijl dat WEL het geval is?

      • J. de Boer
        Message 3 of 5 , Feb 2, 2005
          --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Leonard" <l.p.v.kessel@h...> wrote:

> [...]
          dat
          > er geen printer is aangesloten terwijl dat WEL het geval is?

          Gewoon uitgaan van dat de nieuwe printer de standaardprinter is onder
          Windows. Voor het printen van uitvoer zoals RTF-bestanden gaat het
          dan automatisch goed, en voor rechtstreeks printen vanuit ProGen
          start je ProGen op d.m.v. de alternatieve snelkoppeling die bij een
          correcte installatie van ProGen op het bureaublad staat: "ProGen via
          Windows printer". Ik weet uit eigen ervaring dat dit hoegenaamd geen
          probleem geeft.

          Met vriendelijke groet,
          Jan de Boer
        • Leonard
          Message 4 of 5 , Feb 2, 2005
            Hallo Jan (en vanuit de vorige ractie, hallo Rachel)

            beiden reacties ken ik, het blijkt bij navraag bij de programmeurs
            dieper te zitten dan ook zij denken.

            Ik kreeg van een van hen een oplossing die in de goede richting wees.
            Ik moet 2 fonts (type Courier) in de directory lettertypen van het
            configuratiescherm laten vervallen. Pro-Gen opnieuw starten met
            pgwinprn.exe en jawel; het programma draaide weer, TOTDAT....

            De andere ochtend (PC uitgezet die avond daarvoor) weer geen ProGen
            en dezelfde mededeling, dat er geen standaardprinter was geselecteerd.
            Toen heb ik dus een van de programmeurs gebeld en hij kwam met de
            oplossing om die 2 fonts te laten vervallen, MAAR dat moet ik dus
            STEEDS doen als ik de PC afsluit. Makkelijk zat om die PC aan te
            laten staan. Maar zo werkt dat niet optimaal, toch?

            De Pro-Gen-programmeeur is op zoek naar de oplossing en ik wacht
            geduldig af; uitstekende en zeer coulante service!

            PS. Pro-gen.exe - dus zonder windows-printer- werkt niet omdat er
            geen default-printer, of alternatieve/compatible aanwijsbaar is
            binnen de menustructuur van Pro-Gen.

            Off topic: de printer werkt uitstekend met alle MS-windows
            programma's. Heeft zelfs een feature om een boekje in A5-formaat
            geheel dubbelzijdig af te drukken met de relevante bladzijdenummers
            in correcte volgorde, zowel links- als rechtsonder) af te drukken.
            Jofel! Handige feature i.c.m. een kleine font (goed leesbaar voor A5)
            en de vele familieoverzichten uit onze omgeving.

            met vriendelijke groet
            Leonard van Kessel
            adviseur HCC-gebruikersgroep `genealogie':
            Internet: http://www.genealogie.hccnet.nl
            Cursus: http://www.volksuniversiteit.nl/alphenadrijn/nj2004/323.htm
            (ook in 2005)
            Internet-privé: www.angelfire.com/ga/digit
            Privé-plan in 2005: www.groenehartgenealogie.nl
            "genealogie . . . . een eindeloze hobby"

            --- In pro-gen@yahoogroups.com, "J. de Boer" <jdeboer1@c...> wrote:

> [...]
            via
            > Windows printer". Ik weet uit eigen ervaring dat dit hoegenaamd

          • Leo van Iperen
            Message 5 of 5 , Feb 4, 2005
> [...]
              >
              > met vriendelijke groet
              > Leonard van Kessel
              > adviseur HCC-gebruikersgroep `genealogie':

              Beste Leonard en alle anderen,

              Ik begrijp dat het om een of andere (onduidelijke) reden bij jullie
              niet werkt. Welnu ik ben eveneens in het bezit van een Pixma Ip4000
              printer van Canon. Deze is aangesloten op de PC via een USB kabel.
              Daarnaast beschikt diezelfde PC over een HP Laserjet 4l (ja zeker een
              oudje al, maar werkt nog steeds prima) deze is via de paraleel poort
              aangesloten. Ik heb geprint naar beide printers via PGWINPRN.EXE en
              dat werkt uitstekend. Je moet de printer waarvan je gebruik wilt
              maken als standaard printer opgeven en daarna PGWINPRN opstarten. De
              standaardprinter wordt dan gebruikt. Dus de een keer mijn Laserjet en
              de volgende keer mijn IP4000. Overigens gewwon de IP4000 met de
              meegeleverde CD geïnstalleerd.

              Ik maak gebruik van XP Professional en heb (zoals blijkt) geen
              probleem.

              Ik zeg niet dat ik een oplossing heb voor je probleem, maar het geeft
              misschien wel aanvullende informatie.

              Groeten
              Leo van Iperen