Re: [pro-gen] Plaatsnaam

  • Nelis W.J.M.
    Message 1 of 10 , Dec 7, 2004
      Carla,

      >Ik ben bezig een doopboek in te voeren, allemaal dezelfde
      >geboorteplaats en doopplaats.
      >Nu moet ik dit bij ieder persoon intikken, is er een mogelijkheid
      >dat dit standaard erbij komt te staan zonder dat ik het ieder keer
      >in moet tikken.
      >Heeft iemand hier een tip voor ?

      Daar zijn meerdere truuks voor.

      Een truuk is om de plaatsnaam op te nemen onder een functietoets. Als de
      aanwijsbalk op de plaatsnaam staat is een toetscombinatie-aanslag
      voldoende om de gehele plaatsnaam ingevuld te krijgen.

      Een tweede truuk, die met de voorgaande gecombineerd kan worden, is dat
      een macro wordt gedefinieerd waarmee de aanwijsbalk naar de doopplaats
      wordt verschoven en daar vervolgens de naam invult.

      Zoek maar inde PRO-GEN documentatie eens op de kernwoorden
      "functietoets" en "macro" (hoofstuk 3.2.3).

      Met vriendelijke groet,
      Wim Nelis.
    • Carla en Freek Jonkers
      Message 2 of 10 , Dec 7, 2004
        Hallo wim

        Bedankt voor de tips, ik ga het opzoeken.
        Scheelt een hoop werk.

        Carla

> [...]
        >
        > Zoek maar inde PRO-GEN documentatie eens op de kernwoorden
        > "functietoets" en "macro" (hoofstuk 3.2.3).

      • Eric Verhassel
        Message 3 of 10 , Dec 9, 2004
          Beste,

          Al eens gedacht aan het gebruiken van het hulpprogramma CHAF?
          Daarmee kan je alle geselecteerde personen op 15 seconden dezelfde geboorte-
          of doopplaats geven.

          Groetjes,
          Eric

          Heeft er iemand iets over Van der Hasselt, Verhassel of Verhasselt?
[...]

          Alvast bedankt.

          Carla

          Yahoo! Groups Sponsor

        • Sietse Vermeer
          Message 4 of 10 , Dec 10, 2004
            Natuurlijk is er een mogelijkheid !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
            Immers PROGEN is à la Carte.
            Je moet wel een keer de moeite doen om de gebruiksaanwijzing te lezen.
            Breng de veel gebruikte plaatsnamen onder een F2-F12 toets en klaar is kees.
            Zó simpel gaat dat.
            Succes verder.
            Mvrgr.
            Sietse Vermeer,
            amateur-genealoog; oprichter- / adviseur- & medewerker- van de SGAV.
            Email: sietse.vermeer@... en adviseur@...
            Web: http://welcome.to/SGAV en ook www.alweer-een-vermeer.nl
            E-mail wordt alhier gescand door NORTON SystemWorksPro,
            door abonnement dagelijks up-to-date tot juni 2005.

> [...]
            > Nu moet ik dit bij ieder persoon intikken, is er een mogelijkheid
            > dat dit standaard erbij komt te staan zonder dat ik het ieder keer

          • Haan
            Message 5 of 10 , Dec 10, 2004
              Als ik Carla goed begrijp, wil ze een Pro-Gen bestand maken met daarin
              personen, die allen in een bepaalde plaats zijn geboren én gedoopt. Carla
              wil m.i. dus per dopeling alleen intikken: voornamen, familienaam of
              patroniem, geboorte- en doopdatum.

              Bij "nieuw persoon" zou Carla een blanco persoonsblad willen kunnen
              oproepen, waar geboorte- en doopplaats reeds zijn ingevuld. Ze wil dus niet
              de optie, die Sietse Vermeer noemt, gebruiken, waarbij je bij iedere
              dopeling bijv. F5 moet intikken in zowel het veld geboorteplaats als bij
              doopplaats. Dat zou dan gaan via:
              Alt-G
              F5
              Alt-D
              F5
              en dat kost dan 2.000 toetsaanslagen wanneer je 500 dopelingen gaat
              invoeren.

              Kunnen die voorkomen worden?
              Wie weet raad?

              Vriendelijke groet,
              Margriet de Haan

> [...]
              > Nu moet ik dit bij ieder persoon intikken, is er een mogelijkheid
              > dat dit standaard erbij komt te staan zonder dat ik het ieder keer

            • Carla en Freek Jonkers
              Message 6 of 10 , Dec 10, 2004
                Hallo allemaal

                Met de tip de plaatsnamen in te vullen onder sneltoetsen ben ik al
                behoorlijk geholpen.
                Nu hoef ik maar op een toets te drukken en de plaatsnaam staat er.

                Een handleiding lezen, prima, maar als je niet weet waar je het zoeken moet
                of hoe het heet is het
                zoeken naar een speld in een hooiberg.
                En wat voor de één zo klaar als een klontje is is voor een ander een hele
                puzzel.

                Het gaat om twee complete dtb boeken en het kost dan erg veel tijd om iedere
                keer een volledige
                plaatsnaam in te tikken.

                Iedereen die gereageerd heeft bedankt voor de reactie.

                Met vriendelijke groet,

                Carla

[...]

                <knip>

> [...]

                > Nu moet ik dit bij ieder persoon intikken, is er een mogelijkheid
                > dat dit standaard erbij komt te staan zonder dat ik het ieder keer

              • Eric Verhassel
                Message 7 of 10 , Dec 10, 2004
                  Beste,

                  Mogelijk heb je mijn mailtje van 9 december niet gezien.
                  Ik herhaal het even:

                  "Al eens gedacht aan het gebruiken van het hulpprogramma CHAF?
                  Daarmee kan je alle geselecteerde personen op 15 seconden dezelfde geboorte-
                  of doopplaats geven."

                  Ter verduidelijking:
                  Het hulpprogramma CHAF is gemaakt als extra voor Pro-Gen.
                  Het nestelt zich in Pro-Gen als extra optie voor bewerken van gegevens.
                  Het is gratis en kan verkregen worden via nelis@...

                  Groetjes,
                  Eric

> [...]
                  > Nu moet ik dit bij ieder persoon intikken, is er een mogelijkheid
                  > dat dit standaard erbij komt te staan zonder dat ik het ieder keer

                • Carla en Freek Jonkers
                  Message 8 of 10 , Dec 10, 2004
                    Hallo Eric

                    Bednakt ik zal het even binnenhalen.

                    Groetjes,

                    Carla

[...]

                  • Leonard
                    Message 9 of 10 , Dec 11, 2004
                      Hallo allemaal,

                      wat ik vaak doe is VOORAF het bedoelde veld in te vullen met een
                      bepaald unieke teken, bijv met een [ / ] (slash-rechts); deze
                      ACHTERAF vervangen door datgeen wat gewenst is; uiteraard met CHAF

                      Op die manier kun je dan ook een andere unieke teken nemen voor weer
                      een ander variant.

                      vr. groet,

                      Leonard van Kessel, Ter Aar

                      --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Eric Verhassel"