Plaatsnaam

  • carlajonkers
    Message 1 of 10 , Dec 7, 2004
      Hallo allemaal

      Ik ben bezig een doopboek in te voeren, allemaal dezelfde
      geboorteplaats en doopplaats.
      Nu moet ik dit bij ieder persoon intikken, is er een mogelijkheid
      dat dit standaard erbij komt te staan zonder dat ik het ieder keer
      in moet tikken.
      Heeft iemand hier een tip voor ?

      Alvast bedankt.

      Carla
    • Nelis W.J.M.
      Message 2 of 10 , Dec 7, 2004
        Carla,

> [...]
        >Nu moet ik dit bij ieder persoon intikken, is er een mogelijkheid
        >dat dit standaard erbij komt te staan zonder dat ik het ieder keer

        Daar zijn meerdere truuks voor.

        Een truuk is om de plaatsnaam op te nemen onder een functietoets. Als de
        aanwijsbalk op de plaatsnaam staat is een toetscombinatie-aanslag
        voldoende om de gehele plaatsnaam ingevuld te krijgen.

        Een tweede truuk, die met de voorgaande gecombineerd kan worden, is dat
        een macro wordt gedefinieerd waarmee de aanwijsbalk naar de doopplaats
        wordt verschoven en daar vervolgens de naam invult.

        Zoek maar inde PRO-GEN documentatie eens op de kernwoorden
        "functietoets" en "macro" (hoofstuk 3.2.3).

        Met vriendelijke groet,
        Wim Nelis.
      • Carla en Freek Jonkers
        Message 3 of 10 , Dec 7, 2004
          Hallo wim

          Bedankt voor de tips, ik ga het opzoeken.
          Scheelt een hoop werk.

          Carla

> [...]
          >
          > Zoek maar inde PRO-GEN documentatie eens op de kernwoorden
          > "functietoets" en "macro" (hoofstuk 3.2.3).

        • Eric Verhassel
          Message 4 of 10 , Dec 9, 2004

            Al eens gedacht aan het gebruiken van het hulpprogramma CHAF?
            Daarmee kan je alle geselecteerde personen op 15 seconden dezelfde geboorte-
            of doopplaats geven.

            Groetjes,
            Eric

            Heeft er iemand iets over Van der Hasselt, Verhassel of Verhasselt?
[...]

            Yahoo! Groups Sponsor

          • Sietse Vermeer
            Message 5 of 10 , Dec 10, 2004
              Natuurlijk is er een mogelijkheid !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
              Immers PROGEN is à la Carte.
              Je moet wel een keer de moeite doen om de gebruiksaanwijzing te lezen.
              Breng de veel gebruikte plaatsnamen onder een F2-F12 toets en klaar is kees.
              Zó simpel gaat dat.
              Succes verder.
              Mvrgr.
              Sietse Vermeer,
              amateur-genealoog; oprichter- / adviseur- & medewerker- van de SGAV.
              Email: sietse.vermeer@... en adviseur@...
              Web: http://welcome.to/SGAV en ook www.alweer-een-vermeer.nl
              E-mail wordt alhier gescand door NORTON SystemWorksPro,
              door abonnement dagelijks up-to-date tot juni 2005.

> [...]
              > Nu moet ik dit bij ieder persoon intikken, is er een mogelijkheid
              > dat dit standaard erbij komt te staan zonder dat ik het ieder keer

            • Haan
              Message 6 of 10 , Dec 10, 2004
                Als ik Carla goed begrijp, wil ze een Pro-Gen bestand maken met daarin
                personen, die allen in een bepaalde plaats zijn geboren én gedoopt. Carla
                wil m.i. dus per dopeling alleen intikken: voornamen, familienaam of
                patroniem, geboorte- en doopdatum.

                Bij "nieuw persoon" zou Carla een blanco persoonsblad willen kunnen
                oproepen, waar geboorte- en doopplaats reeds zijn ingevuld. Ze wil dus niet
                de optie, die Sietse Vermeer noemt, gebruiken, waarbij je bij iedere
                dopeling bijv. F5 moet intikken in zowel het veld geboorteplaats als bij
                doopplaats. Dat zou dan gaan via:
                Alt-G
                F5
                Alt-D
                F5
                en dat kost dan 2.000 toetsaanslagen wanneer je 500 dopelingen gaat
                invoeren.

                Kunnen die voorkomen worden?
                Wie weet raad?

                Vriendelijke groet,
                Margriet de Haan

> [...]
                > Nu moet ik dit bij ieder persoon intikken, is er een mogelijkheid
                > dat dit standaard erbij komt te staan zonder dat ik het ieder keer

              • Carla en Freek Jonkers
                Message 7 of 10 , Dec 10, 2004
                  Hallo allemaal

                  Met de tip de plaatsnamen in te vullen onder sneltoetsen ben ik al
                  behoorlijk geholpen.
                  Nu hoef ik maar op een toets te drukken en de plaatsnaam staat er.

                  Een handleiding lezen, prima, maar als je niet weet waar je het zoeken moet
                  of hoe het heet is het
                  zoeken naar een speld in een hooiberg.
                  En wat voor de één zo klaar als een klontje is is voor een ander een hele
                  puzzel.

                  Het gaat om twee complete dtb boeken en het kost dan erg veel tijd om iedere
                  keer een volledige
                  plaatsnaam in te tikken.

                  Iedereen die gereageerd heeft bedankt voor de reactie.

                  Met vriendelijke groet,

                  Carla

[...]

                  <knip>

> [...]

                  > Nu moet ik dit bij ieder persoon intikken, is er een mogelijkheid
                  > dat dit standaard erbij komt te staan zonder dat ik het ieder keer

                • Eric Verhassel
                  Message 8 of 10 , Dec 10, 2004

                    Mogelijk heb je mijn mailtje van 9 december niet gezien.
                    Ik herhaal het even:

                    "Al eens gedacht aan het gebruiken van het hulpprogramma CHAF?
                    Daarmee kan je alle geselecteerde personen op 15 seconden dezelfde geboorte-
                    of doopplaats geven."

                    Ter verduidelijking:
                    Het hulpprogramma CHAF is gemaakt als extra voor Pro-Gen.
                    Het nestelt zich in Pro-Gen als extra optie voor bewerken van gegevens.
                    Het is gratis en kan verkregen worden via nelis@...

                    Groetjes,
                    Eric

> [...]
                    > Nu moet ik dit bij ieder persoon intikken, is er een mogelijkheid
                    > dat dit standaard erbij komt te staan zonder dat ik het ieder keer

                  • Carla en Freek Jonkers
                    Message 9 of 10 , Dec 10, 2004
                      Hallo Eric

                      Bednakt ik zal het even binnenhalen.

                      Groetjes,

                      Carla

                      Beste,

[...]

                    • Leonard
                      Message 10 of 10 , Dec 11, 2004
                        Hallo allemaal,

                        wat ik vaak doe is VOORAF het bedoelde veld in te vullen met een
                        bepaald unieke teken, bijv met een [ / ] (slash-rechts); deze
                        ACHTERAF vervangen door datgeen wat gewenst is; uiteraard met CHAF

                        Op die manier kun je dan ook een andere unieke teken nemen voor weer
                        een ander variant.

                        vr. groet,

                        Leonard van Kessel, Ter Aar

                        --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Eric Verhassel"