Stiefvader

  • abeunder
    Message 1 of 4 , May 10, 2004
      Collega's,

      Een zoon neemt de achternaam aan van een stiefvader. De biologische
      vader is niet overleden. Hoe los ik dit stamboom-technisch op? Blijft
      de zoon deel uit maken van de genealogie?

      groet
      André Beunder
    • Jean De Keyzer
      Message 2 of 4 , May 10, 2004

        Daar bestaat geen evangelie over. Hoe vindt u zelf dat het moet komen? Is
        de zoon geadopteerd door de stiefvader? Maakt hij deel uit van het gezin
        van de stiefvader? Denkt u echt dat alle wettelijke zonen wel biologisch
        zoon zijn van hun wettelijke vader? Uiteraard als u zoiets weet, vermeldt u
        dat in de stamboom. Al naargelang de accenten di u legt, kan u verder gaan
        in de kwartierstaat van ofwel de biologische vader ofwel de stiefvader of
        zelfs van beide.

        mvg,

        Jean De Keyzer

        Message 3 of 4 , May 11, 2004
          Hallo André,

          er is, zoals de vorige schrijver dat reeds deed, veel basisinformatie
          over het veranderen van namen.
          Denk aan:
          1. erkenning bij een huwelijk (moest tot 1998 per KB gebeuren en tot
          1995 in het geboorteregister als wijziging);
          2. vrijelijke verandering omdat de naam bijv. bespottelijk was;
          3. toevoeging van moeders' naam bij uitsterven bedreigde
          geslachtsnaam (bewijsmateriaal is leidend !);
          4. Veel voorkomende namen sinds 1966, zoals Bakker, de Jong, De
          Vries; dit wordt geaccepteerd vanwege 'veelvoorkomend en
          onderscheidend vermogen' te waarborgen (hier wordt overigens weining
          tot zeer weinig gebruik van gemaakt)
          5. Bij adoptie verkrijgt het kind vanzelfsprekend de achternaam van
          de vader (na 1998 mag het ook van de moeder); maar er behoort wel een
          erkenningsakte geinitieerd te zijn.

          Er is overigens veel lectuur op dit gebied (te koop) bij het CBG.

          Hoe wij dit oplossen in Pro-Gen is heel gemakkelijk, maar andere
          suggesties zijn ook correct of aannemelijk, omdat genealogie geen
          wettelijke registratie heeft en kent en nog louter normen hanteert
          die wij vrij gebruiken.

          In ieder geval registreren wij zo:

          geboren als:
          Johannes (voornaam)
          de Jong (achternaam)

          Na naamsverandering
          Johannes (voornaam)
          de Jong (Bakker in 1879) (d.i. de voll. achternaam)

          Het enige probleem is dat bij indexering deze laatste achternaam NA
          de laatste (bijv. Zacharias) De Jong komt; sowieso wordt in de
          persoonsinfo tekst toegevoegd vanwege die naamsverandering.

          Het komt in ons bestand van bijna 37.000 personen een keer of 30
          voor, dat wil zeggen niet één pro-mille; maar het is inderdaad wel
          eens zoeken naar die ene . . . .

          Andere suggesties zijn welkom en wellicht aannemelijker

          met vriendelijke groet
          Leonard van Kessel
          adviseur HCC gebruikersgroep 'genealogie'
          internet: http://www.genealogie.hccnet.nl/
          privé: http://www.angelfire.com/ga/digit

          genealogie: .... een eindeloze hobby ....

          --- In pro-gen@yahoogroups.com, "abeunder" <andre.marielle@z...>
          wrote:

> [...]
          > vader is niet overleden. Hoe los ik dit stamboom-technisch op?
          Blijft
          > de zoon deel uit maken van de genealogie?

        • Leonard
          Message 4 of 4 , May 11, 2004