Re: Extreem? 2 Geb. records van dezelfde geboortedatum, maar toch hetzelfde kind.

  • J. de Boer
    Message 1 of 10 , Aug 18, 2003
      Hetzelfde verschijnsel doet zich voor bij overlijdensakten, als een
      persoon in een gemeente komt te overlijden waar hij niet woont. Er
      zijn dan doorgaans ook twee akten, in de gemeente van overlijden, en
      in de woongemeente. Deze laatste dient dan weliswaar
      geïnterpreteerd te worden als bericht van overlijden, maar hij
      staat wel terdege als gewone overlijdensakte geregistreerd. Dat kun
      je dus ook niet als afzonderlijk record invoeren. Ik ben zelfs akten
      tegengekomen waar deze wegens een geconstateerde fout door middel van
      een kanttekening werd geroyeerd, en dat daarna "doodleuk" (fraaie
      woordspeling) een nieuwe akte werd opgesteld. Zo heb ik ooit eens van
      één persoon drie overlijdensakten onder ogen gehad. Daarvoor
      hebben we dus de infovelden.

      Ik snap het probleem wel, nl. de wens om alle akten zichtbaar te
      maken, want hoewel de interpretatie van de laatste geboorteakte een
      akte van erkenning zou moeten zijn, maar daar hadden ze (althans bij
      de BS) geen aparte akten voor, staat hij in het genoemde geval wel
      als gewone geboorteakte geregistreerd. Dit is eigenlijk een gevolg
      van onzorgvuldigheid van de ambtenaar. Die maakten in die tijd er wel
      vaker een potje van, want correcter zou zijn geweest om die erkenning
      als kanttekening op de eerste akte te vermelden. Dit laatste werd nl.
      veel gedaan, vaak bij het huwelijk van de betrokken ouders ingeval
      van een voorhuwelijks kind, of zelfs jaren later bij het huwelijk van
      de persoon zelf.

      Maar het is ook inherent aan het in de beginjaren van de BS ontbreken
      van een bevolkingsregister. Al met al, de enige oplossing is dus
      inderdaad wat Mathieu al voorstelde: Infovelden.

      Met vriendelijke groet,
      Jan de Boer

      --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Mathieu Kunnen"
      <mathieu.kunnen@s...> wrote:
      > Hallo Leonard,
      >
      > Wat je schrijft kan volgens mij niet kloppen.. En eigenlijk schrijf
      je dat
      > zelf ook al!
      >
      > - het kind wordt zeker niet tweemaal aangegeven
      > - iedereen heeft één geboorteakte (zeker geen twee): ook dit
      kind
      waarvan
> [...]
      (geboorte-)datum
      > ontkoppelen als tweeling? is dus niet aan de orde. Het betreft toch
      slechts
      > één kind met één geboortedatum.
      >
      > - de oplossing is toch heel eenvoudig. Vermeld alle gegevens met
      betrekking
      > tot de geboorte in de voorziene invoervelden die betrekking hebben
      op de
      > geboorte(akte). Vermeld verdere bijzonderheden (zoals erkenning) in
      een
      > infoveld. Ik heb er zo een hele reeks in mijn bestanden...

    • Leonard
      Message 2 of 10 , Aug 18, 2003
        Hallo Mathieu (en anderen die mee willen discussieren over Pro-Gen,
        mbt. dorpsgenealogie)

        Inderdaad ik schrijf: één geboorteakte en één erkenningsakte; ik
        heb het niét over twéé geboorteakten; maar ik heb het over EEN
        persoon met TWEE akten, ongeacht de inhoud! Dus als ik die TWEE akten
        registreer in een database koppel ik dus TWEE, maar DEZELFDE persoon
        aan een moeder (pa is er niet). En met DEZELFDE datum wordt die ene
        persoon een tweelingzus (vrouwewlijke persoon in dit geval) van die
        andere. Het is niet anders. We zijn dus afhankelijk wat Pro-Gen doet.

        Indien wij een akte 'missen', dan weten wij in de werkgroep (na enige
        tijd) NIET waarom we springen van akte 70 naar 72. Dus gaat die
        persoon er van uit dat die vergeten(?) is opgenomen te zijn in Pro-
        Gen; hij gaat weer zoeken naar nr. 71 en weet op DAT moment niet dat
        akte 66 er OOK mee te maken heeft, dus we MOETEN voor de VOLLEDIGHEID
        van dorpsgenealoigie JUIST die nr. 71 koppelen aan 66 (en vice versa).

        Pro-Gen is niet volledig uigebalanceerd voor dorpsgenealogie maar wel
        het BESTE wat er is op de 'markt', omdat manipuleren de krachtigste
        tool is .....

        Een ander (bijkomend) verschijnsel/probleem voor dorspgenealogie is
        de sortering van een bepaald jaar met aktenummers.
        Stel dat een kind wordt aangegeven op 2 januari 1883, maar geboren 31-
        21-1882. Het aktenummer wordt nr. 1 en kan al nr. 2 of zelfs 3 zijn
        van 1883. (Ik ken zelfs een jaar waarin aktenr. van datzelfde jaar is
        en nr. 2 van het jaar daarvoor.)
        Als ik nu een lijst opvraag van ALLE geborenen in het jaar 1882 rolt
        keurig netjes de aktenummers 2 en 3 daarbij uit van 1882, maar OOK
        van het jaar DAAROP (1883). Op zich niet zo'n probleem, maar als ik
        ga SORTEREN op aktenummers krijg ik DUBBELE aktenummers, omdat er in
        het jaar 1882 OOK al nummers 2 en 3 bestaan.
        Dit geldt overigens ook voor overlijden.
        Ergo: als ik een geboortelijst uitdraai maak van (in dit geval) 1883
        ontbreken mij wel de nummers van 1, 2 en 3 omdat (dus) die kinderen
        in 1882 geboren zijn! De oplossing heb ik wel (min of meer) genomen
        door te sorteren op AANGIFTEdatum en het negeren van aktenummers.
        Maar dit is voor volledige kontrole op aktenummers niet acceptabel.

        Er is geen programma zo goed in genealogische registratie als Pro-
        Gen; ik ben bijzonder tevreden, al jarenlang. Ik hoop van harte dat
        het nieuwe Pro-Gen van straks (Windows) rekening KAN houden met de
        onderwerpen die met dorpsgenealogie heeft te maken en niet alleen met
        familieonderzoek.

        Tenslotte:
        Er zijn niet zoveel genealogen die een volledige gemeente in één
        genealogisch bestand beschrijven (dorpsgenealogie), waarin ALLE
        aktenummers opgenomen behoren te worden; die daarna traceerbaar
        moeten zijn op volledigheid.
        Mijn doel is niet alleen heel veel families daaruit kunnen
        onttrekken, maar heel veel andere onderwerpen zijn relevant voor
        demografie; en successievelijk voor regionale historie is dit erg
        belangrijk (en ook leuk).

        Alsnog:
        Graag reactie op het ontkoppelen van die personen in de 'tweeling'-
        affaire, dat géén tweeling is.

        Leonard van Kessel
        werkgroep archief en genealogie
        cultuurhistorische vereniging Ter Aar
        "genealogie... een eindeloze hobby"

        <mathieu.kunnen@s...> wrote:
> [...]
        een
        > infoveld. Ik heb er zo een hele reeks in mijn bestanden...

        http://docs.yahoo.com/info/terms/

      • Eric Strunk
        Message 3 of 10 , Aug 18, 2003
          Geachte Groepsleden,

          De oplossing is toch redelijk eenvoudig, ik zou ook de tweede akte met name
          achternaam invoeren als:
          Zie akte xx en daar in de infovelden opgeven dat het om dezelfde persoon
          gaat.
          Uiteraard kun je dan wel de betreffende gegevens opvoeen in de "overlijdens
          velden"
          Met uiteraard 2 akten, maar dus 1x de betreffende gegevens!

          Bij de uitvoer komt er dan inderdaad een zie akte uitrollen als broer of zus
          van die persoon.
          Echter dat was toch de bedoeling?

          Probleem verloren akte opgelost en zus cq broer is zie akte xx

          Vriendelijke Groet,
          Eric Strunk

          Message 4 of 10 , Aug 18, 2003
            Leonard <leonardk@...> schreef:

            > Graag reactie op het ontkoppelen van die personen in de 'tweeling'-
            > affaire, dat géén tweeling is.

            Hallo Leonard,

            Het zal wel een dooddoener zijn, maar de database-structuur van PRO-GEN
            is nu eenmaal niet geschikt voor dit soort zaken. PRO-GEN gaat uit van
            personen als aparte, unieke entiteit. Een akte kan wel uniek zijn, maar
            ten opzichte van een persoon is er een veel-op-veel relatie: In één akte
            kunnen meerdere personen zijn genoemd en één persoon kan in meerdere
            aktes zijn genoemd. Om jouw probleem volledig te tackelen, heb je een
            geheel andere database-structuur nodig dan PRO-GEN op dit moment biedt.
            Een akte moet dan als afzonderlijke (unieke) entiteit in de structuur
            zijn opgenomen. Je zou zoiets zelf kunnen maken in bijvoorbeeld ACCESS
            van Microsoft, maar daarvoor is op de eerste plaats een goede
            data-analyse nodig. Helaas kan ik je daarbij niet helpen.

            Alle pogingen om PRO-GEN voor andere doeleinden te gebruiken dan
            waarvoor het is gemaakt, zullen vroeg of laat sneuvelen in
            onmogelijkheden en kunstjes. Je gebruikt een automobiel toch ook niet om
            in te varen?

            Het doet me denken aan die violist die als lid werd geweigerd bij de
            plaatselijke fanfare. Die violist stelde namelijk als eis dat hij mocht
            meespelen. Tja...

            Vriendelijke groeten / Best wishes
            Don Arnoldus, Oudkarspel, Noord-Holland, NL
            Bezoek mijn websites via http://www.don.arnoldus.nl/
            » Genealogie in Noord-Holland
            » SWINX - Zoeklijst Nederlandse Familienamen
            » Homepage van de familie Arnoldus
            Visit my websites via http://www.don.arnoldus.nl/
            ====================================
          • Luuk Keunen
            Message 5 of 10 , Aug 18, 2003
              Leonard,

              Volgens mij gooi je twee soorten van bewerkingen door
              elkaar:

              1) het invoeren van akten in een database;
              2) het maken van een genealogie.

              Aan de ene kant wil je juist NIET interpreteren door
              losse aktes in te voeren (en daarop te kunnen
              sorteren), aan de andere kant wil je juist de
              genealogie weer WEL interpreteren, door personen te
              koppelen! Zoals je ziet, kan dat wel eens botsen. Je
              zult moeten kiezen voor 1 van de 2: of je voert aktes
              in zonder personen te koppelen, of je interpreteert
              alles en voert eventuele erkenningen etc. in in een
              infoveld. Ik zou in elk geval de twee systemen niet
              door elkaar toepassen.

              gegroet,
              Luuk Keunen

              http://sitebuilder.yahoo.com
              Message 6 of 10 , Aug 18, 2003
                Leonard <leonardk@...> schreef:

> [...]
                > door te sorteren op AANGIFTEdatum en het negeren van aktenummers.
                > Maar dit is voor volledige kontrole op aktenummers niet acceptabel.

                Ook hierbij geldt weer: ga juist om met de geboden database-structuur.

                Een aktenummer is niet uniek in tijd, soort en plaats. Wel als je er een
                codering aankoppelt omtrent plaats, soort, jaar en nummer. Bij
                'dorpsgenealogie' (bestaat dat woord?) zal de plaats overal hetzelfde
                zijn (of toch niet?) zodat in het veld 'aktenummer' iets zou kunnen
                staan als G-1864-002 (soort-jaartal-nummer). Als het veld te klein is,
                kan dat worden aangepast met een andere definitie. Bij een dergelijke
                invulling kan uitstekend worden gesorteerd op akte-nummer. Variaties op
                dit thema zijn uiteraard mogelijk.

                Als je dan toch iets met de definitie doet, kun je wellicht een
                uitbreiding geven om het probleem met die dubbele aktes te tackelen. Je
                voegt gewoon aan de persoon-definitie wat velden toe waarin je de
                informatie van die tweede akte kwijt kunt. Bij een eventuele derde akte
                heb je dan weer een probleem.... Ik zei het al in m'n vorige berichtje,
                het blijven kunstjes.

                Bij vondelingen heb je een akte van vinding die (mogelijk) naderhand
                wordt gevolgd door een geboorteakte, wanneer duidelijk is wie de ouders
                zijn. Zo blijf je aan de gang. Denk ook eens aan aangespoelde lijken.
                Geeft allemaal kans op dubbele aktes.

                Nadeel van nieuwe definities: je moet de uitvoer-definities daarop
                aanpassen. Bij lijsten gaat het nog wel, maar bij genealogie-uitvoer
                wordt het allemaal wat moeilijker. 't Is echter niet onmogelijk.

              • Frans Roelvink
                Message 7 of 10 , Aug 18, 2003
                  Hallo Don,

                  Pro-Gen is niet alleen geschikt voor genealogische doeleinden, maar door een aparte layout te maken voor de invoer van bijvoorbeeld doop-, trouw- en begraafboeken van voor 1811 resp. akten van geboorten, huwelijken en overlijden van na 1810, kunnen er dus ook aparte bestanden worden gecreeerd, waarin dit soort problemen niet als een probleem worden ervaren, omdat er dan wordt uitgegaan van de akte resp. inschrijving.
                  Voor mijn eigen invoerwerk hier in Breda heb ik in Pro-Gen de diverse layoutjes gemaakt. Het werkt voor mij prima. En de grap is, dat je gewoon kunt exporteren (als komma-gescheiden bestand) naar de gewone Pro-gen layout. Het heeft helaas dan wel de nodige beperkingen, vanwege het ontbreken van de koppeling tussen personen.

                  Frans
> [...]

                  Bezoek mijn websites via http://www.don.arnoldus.nl/
                  » Genealogie in Noord-Holland
                  » SWINX - Zoeklijst Nederlandse Familienamen

                  Yahoo! Groups Sponsor

                  Message 8 of 10 , Aug 18, 2003
                    Frans Roelvink <_c1523586@...> schreef:

> [...]
                    > bestand) naar de gewone Pro-gen layout. Het heeft helaas dan wel de
                    > nodige beperkingen, vanwege het ontbreken van de koppeling tussen

                    Hallo Frans (en anderen),

                    Natuurlijk is het mij bekend dat PRO-GEN bruikbaar is als 'platte'
                    database, zonder verder koppelingen. Ideaal is het programma daar echter
                    niet voor. De gebruiker ervaart het weliswaar als gemakkelijk, omdat
                    deze vertrouwd is met de werking van het programma. Het maken van output
                    op maat, vraagt toch een behoorlijke kennis van zaken. Dit is voor de
                    doorsnee-gebruiker niet weggelegd. Ik schat dat minder dan 5% van de
                    gebruikers PRO-GEN voor andere dan genealogische doeleinden gebruikt.

                    De discussie die aanleiding was voor mijn opmerkingen, is mijnsinziens
                    gebaseerd op een wel heel oneigenlijk gebruik van PRO-GEN waarbij
                    uiteindelijk de wenselijkheid van een compleet andere datastructuur aan
                    de orde kwam. Dit nu is gewoon niet mogelijk in PRO-GEN. Je kunt
                    gebruikers wel allerlei zaken wijsmaken, maar je kunt ook gewoon eerljk
                    zijn. Een 'platte' database - met alle redundantie van dien - kan
                    PRO-GEN aan, maar het blijft behelpen. Moeilijker data-structuren zijn
                    eenvoudigweg NIET GESCHIKT voor (de huidige versie van) PRO-GEN. Haza-21
                    kan op dit gebied wel wat meer aan (de database-structuur is complexer),
                    maar laat zich bij mijn weten niet of nauwelijks aanpassen door de
                    gebruiker. In zulke gevallen helpt alleen een goede relationele
                    database. En kennis van zaken, natuurlijk...

                    Kortom... gebruik geen nijptang als hamer en ook geen beitel als
                    schroevendraaier.