Re: [pro-gen] Extreem? 2 Geb. records van dezelfde geboortedatum, maar toch hetzelfde kind.

  • Mathieu Kunnen
    Message 1 of 10 , Aug 17, 2003
      Hallo Leonard,

      Wat je schrijft kan volgens mij niet kloppen.. En eigenlijk schrijf je dat
      zelf ook al!

      - het kind wordt zeker niet tweemaal aangegeven
      - iedereen heeft één geboorteakte (zeker geen twee): ook dit kind waarvan
      sprake, is slechts éénmaal aangegeven en toen werd er een geboorteakte
      opgesteld
      - daarna werd het kind erkend en werd dus een akte van erkenning opgesteld
      (en dit is dus niet hetzelfde als een geboorteakte !)
      - éénzelfde persoon tweemaal invoeren (twee verschillende recordnummers) in
      uit den boze: dit heeft toch geen enkele zin! Veronderstel eens dat straks
      ook erkenning volgt door de vader. Ga je het kind dan een derde keer
      invoeren? Veronderstel eens dat het kind later geadopteerd zou worden. Ga je
      het dan een vierde keer invoeren? enz., enz.
      - Je vraag: kan ik 2 kinderen (dus 2 records) met dezelfde (geboorte-)datum
      ontkoppelen als tweeling? is dus niet aan de orde. Het betreft toch slechts
      één kind met één geboortedatum.

      - de oplossing is toch heel eenvoudig. Vermeld alle gegevens met betrekking
      tot de geboorte in de voorziene invoervelden die betrekking hebben op de
      geboorte(akte). Vermeld verdere bijzonderheden (zoals erkenning) in een
      infoveld. Ik heb er zo een hele reeks in mijn bestanden...

      Veel succes en beste groeten van

      Mathieu Kunnen, B-3640 Kinrooi

      Message 2 of 10 , Aug 18, 2003
        Hetzelfde verschijnsel doet zich voor bij overlijdensakten, als een
        persoon in een gemeente komt te overlijden waar hij niet woont. Er
        zijn dan doorgaans ook twee akten, in de gemeente van overlijden, en
        in de woongemeente. Deze laatste dient dan weliswaar
        geïnterpreteerd te worden als bericht van overlijden, maar hij
        staat wel terdege als gewone overlijdensakte geregistreerd. Dat kun
        je dus ook niet als afzonderlijk record invoeren. Ik ben zelfs akten
        tegengekomen waar deze wegens een geconstateerde fout door middel van
        een kanttekening werd geroyeerd, en dat daarna "doodleuk" (fraaie
        woordspeling) een nieuwe akte werd opgesteld. Zo heb ik ooit eens van
        één persoon drie overlijdensakten onder ogen gehad. Daarvoor
        hebben we dus de infovelden.

        Ik snap het probleem wel, nl. de wens om alle akten zichtbaar te
        maken, want hoewel de interpretatie van de laatste geboorteakte een
        akte van erkenning zou moeten zijn, maar daar hadden ze (althans bij
        de BS) geen aparte akten voor, staat hij in het genoemde geval wel
        als gewone geboorteakte geregistreerd. Dit is eigenlijk een gevolg
        van onzorgvuldigheid van de ambtenaar. Die maakten in die tijd er wel
        vaker een potje van, want correcter zou zijn geweest om die erkenning
        als kanttekening op de eerste akte te vermelden. Dit laatste werd nl.
        veel gedaan, vaak bij het huwelijk van de betrokken ouders ingeval
        van een voorhuwelijks kind, of zelfs jaren later bij het huwelijk van
        de persoon zelf.

        Maar het is ook inherent aan het in de beginjaren van de BS ontbreken
        van een bevolkingsregister. Al met al, de enige oplossing is dus
        inderdaad wat Mathieu al voorstelde: Infovelden.

        Met vriendelijke groet,
        Jan de Boer

        --- In pro-gen@yahoogroups.com, "Mathieu Kunnen"

      • Leonard
        Message 3 of 10 , Aug 18, 2003
          Hallo Mathieu (en anderen die mee willen discussieren over Pro-Gen,
          mbt. dorpsgenealogie)

          Inderdaad ik schrijf: één geboorteakte en één erkenningsakte; ik
          heb het niét over twéé geboorteakten; maar ik heb het over EEN
          persoon met TWEE akten, ongeacht de inhoud! Dus als ik die TWEE akten
          registreer in een database koppel ik dus TWEE, maar DEZELFDE persoon
          aan een moeder (pa is er niet). En met DEZELFDE datum wordt die ene
          persoon een tweelingzus (vrouwewlijke persoon in dit geval) van die
          andere. Het is niet anders. We zijn dus afhankelijk wat Pro-Gen doet.

          Indien wij een akte 'missen', dan weten wij in de werkgroep (na enige
          tijd) NIET waarom we springen van akte 70 naar 72. Dus gaat die
          persoon er van uit dat die vergeten(?) is opgenomen te zijn in Pro-
          Gen; hij gaat weer zoeken naar nr. 71 en weet op DAT moment niet dat
          akte 66 er OOK mee te maken heeft, dus we MOETEN voor de VOLLEDIGHEID
          van dorpsgenealoigie JUIST die nr. 71 koppelen aan 66 (en vice versa).

          Pro-Gen is niet volledig uigebalanceerd voor dorpsgenealogie maar wel
          het BESTE wat er is op de 'markt', omdat manipuleren de krachtigste
          tool is .....

          Een ander (bijkomend) verschijnsel/probleem voor dorspgenealogie is
          de sortering van een bepaald jaar met aktenummers.
          Stel dat een kind wordt aangegeven op 2 januari 1883, maar geboren 31-
          21-1882. Het aktenummer wordt nr. 1 en kan al nr. 2 of zelfs 3 zijn
          van 1883. (Ik ken zelfs een jaar waarin aktenr. van datzelfde jaar is
          en nr. 2 van het jaar daarvoor.)
          Als ik nu een lijst opvraag van ALLE geborenen in het jaar 1882 rolt
          keurig netjes de aktenummers 2 en 3 daarbij uit van 1882, maar OOK
          van het jaar DAAROP (1883). Op zich niet zo'n probleem, maar als ik
          ga SORTEREN op aktenummers krijg ik DUBBELE aktenummers, omdat er in
          het jaar 1882 OOK al nummers 2 en 3 bestaan.
          Dit geldt overigens ook voor overlijden.
          Ergo: als ik een geboortelijst uitdraai maak van (in dit geval) 1883
          ontbreken mij wel de nummers van 1, 2 en 3 omdat (dus) die kinderen
          in 1882 geboren zijn! De oplossing heb ik wel (min of meer) genomen
          door te sorteren op AANGIFTEdatum en het negeren van aktenummers.
          Maar dit is voor volledige kontrole op aktenummers niet acceptabel.

          Er is geen programma zo goed in genealogische registratie als Pro-
          Gen; ik ben bijzonder tevreden, al jarenlang. Ik hoop van harte dat
          het nieuwe Pro-Gen van straks (Windows) rekening KAN houden met de
          onderwerpen die met dorpsgenealogie heeft te maken en niet alleen met
          familieonderzoek.

          Tenslotte:
          Er zijn niet zoveel genealogen die een volledige gemeente in één
          genealogisch bestand beschrijven (dorpsgenealogie), waarin ALLE
          aktenummers opgenomen behoren te worden; die daarna traceerbaar
          moeten zijn op volledigheid.
          Mijn doel is niet alleen heel veel families daaruit kunnen
          onttrekken, maar heel veel andere onderwerpen zijn relevant voor
          demografie; en successievelijk voor regionale historie is dit erg
          belangrijk (en ook leuk).

          Alsnog:
          Graag reactie op het ontkoppelen van die personen in de 'tweeling'-
          affaire, dat géén tweeling is.

          Leonard van Kessel
          werkgroep archief en genealogie
          cultuurhistorische vereniging Ter Aar
          "genealogie... een eindeloze hobby"

          <mathieu.kunnen@s...> wrote:
> [...]
          een
          > infoveld. Ik heb er zo een hele reeks in mijn bestanden...

          http://docs.yahoo.com/info/terms/

        • Eric Strunk
          Message 4 of 10 , Aug 18, 2003
            Geachte Groepsleden,

            De oplossing is toch redelijk eenvoudig, ik zou ook de tweede akte met name
            achternaam invoeren als:
            Zie akte xx en daar in de infovelden opgeven dat het om dezelfde persoon
            gaat.
            Uiteraard kun je dan wel de betreffende gegevens opvoeen in de "overlijdens
            velden"
            Met uiteraard 2 akten, maar dus 1x de betreffende gegevens!

            Bij de uitvoer komt er dan inderdaad een zie akte uitrollen als broer of zus
            van die persoon.
            Echter dat was toch de bedoeling?

            Probleem verloren akte opgelost en zus cq broer is zie akte xx

            Vriendelijke Groet,
            Eric Strunk

            Message 5 of 10 , Aug 18, 2003
              Leonard <leonardk@...> schreef:

              > Graag reactie op het ontkoppelen van die personen in de 'tweeling'-
              > affaire, dat géén tweeling is.

              Hallo Leonard,

              Het zal wel een dooddoener zijn, maar de database-structuur van PRO-GEN
              is nu eenmaal niet geschikt voor dit soort zaken. PRO-GEN gaat uit van
              personen als aparte, unieke entiteit. Een akte kan wel uniek zijn, maar
              ten opzichte van een persoon is er een veel-op-veel relatie: In één akte
              kunnen meerdere personen zijn genoemd en één persoon kan in meerdere
              aktes zijn genoemd. Om jouw probleem volledig te tackelen, heb je een
              geheel andere database-structuur nodig dan PRO-GEN op dit moment biedt.
              Een akte moet dan als afzonderlijke (unieke) entiteit in de structuur
              zijn opgenomen. Je zou zoiets zelf kunnen maken in bijvoorbeeld ACCESS
              van Microsoft, maar daarvoor is op de eerste plaats een goede
              data-analyse nodig. Helaas kan ik je daarbij niet helpen.

              Alle pogingen om PRO-GEN voor andere doeleinden te gebruiken dan
              waarvoor het is gemaakt, zullen vroeg of laat sneuvelen in
              onmogelijkheden en kunstjes. Je gebruikt een automobiel toch ook niet om
              in te varen?

              Het doet me denken aan die violist die als lid werd geweigerd bij de
              plaatselijke fanfare. Die violist stelde namelijk als eis dat hij mocht
              meespelen. Tja...

              Vriendelijke groeten / Best wishes
              Don Arnoldus, Oudkarspel, Noord-Holland, NL
              Bezoek mijn websites via http://www.don.arnoldus.nl/
              » Genealogie in Noord-Holland
              » SWINX - Zoeklijst Nederlandse Familienamen
              » Homepage van de familie Arnoldus
              Visit my websites via http://www.don.arnoldus.nl/
              ====================================
            • Luuk Keunen
              Message 6 of 10 , Aug 18, 2003
                Leonard,

                Volgens mij gooi je twee soorten van bewerkingen door
                elkaar:

                1) het invoeren van akten in een database;
                2) het maken van een genealogie.

                Aan de ene kant wil je juist NIET interpreteren door
                losse aktes in te voeren (en daarop te kunnen
                sorteren), aan de andere kant wil je juist de
                genealogie weer WEL interpreteren, door personen te
                koppelen! Zoals je ziet, kan dat wel eens botsen. Je
                zult moeten kiezen voor 1 van de 2: of je voert aktes
                in zonder personen te koppelen, of je interpreteert
                alles en voert eventuele erkenningen etc. in in een
                infoveld. Ik zou in elk geval de twee systemen niet
                door elkaar toepassen.

                gegroet,
                Luuk Keunen

                http://sitebuilder.yahoo.com
                Message 7 of 10 , Aug 18, 2003
                  Leonard <leonardk@...> schreef:

> [...]
                  > door te sorteren op AANGIFTEdatum en het negeren van aktenummers.
                  > Maar dit is voor volledige kontrole op aktenummers niet acceptabel.

                  Ook hierbij geldt weer: ga juist om met de geboden database-structuur.

                  Een aktenummer is niet uniek in tijd, soort en plaats. Wel als je er een
                  codering aankoppelt omtrent plaats, soort, jaar en nummer. Bij
                  'dorpsgenealogie' (bestaat dat woord?) zal de plaats overal hetzelfde
                  zijn (of toch niet?) zodat in het veld 'aktenummer' iets zou kunnen
                  staan als G-1864-002 (soort-jaartal-nummer). Als het veld te klein is,
                  kan dat worden aangepast met een andere definitie. Bij een dergelijke
                  invulling kan uitstekend worden gesorteerd op akte-nummer. Variaties op
                  dit thema zijn uiteraard mogelijk.

                  Als je dan toch iets met de definitie doet, kun je wellicht een
                  uitbreiding geven om het probleem met die dubbele aktes te tackelen. Je
                  voegt gewoon aan de persoon-definitie wat velden toe waarin je de
                  informatie van die tweede akte kwijt kunt. Bij een eventuele derde akte
                  heb je dan weer een probleem.... Ik zei het al in m'n vorige berichtje,
                  het blijven kunstjes.

                  Bij vondelingen heb je een akte van vinding die (mogelijk) naderhand
                  wordt gevolgd door een geboorteakte, wanneer duidelijk is wie de ouders
                  zijn. Zo blijf je aan de gang. Denk ook eens aan aangespoelde lijken.
                  Geeft allemaal kans op dubbele aktes.

                  Nadeel van nieuwe definities: je moet de uitvoer-definities daarop
                  aanpassen. Bij lijsten gaat het nog wel, maar bij genealogie-uitvoer
                  wordt het allemaal wat moeilijker. 't Is echter niet onmogelijk.

                • Frans Roelvink
                  Message 8 of 10 , Aug 18, 2003
                    Hallo Don,

                    Pro-Gen is niet alleen geschikt voor genealogische doeleinden, maar door een aparte layout te maken voor de invoer van bijvoorbeeld doop-, trouw- en begraafboeken van voor 1811 resp. akten van geboorten, huwelijken en overlijden van na 1810, kunnen er dus ook aparte bestanden worden gecreeerd, waarin dit soort problemen niet als een probleem worden ervaren, omdat er dan wordt uitgegaan van de akte resp. inschrijving.
                    Voor mijn eigen invoerwerk hier in Breda heb ik in Pro-Gen de diverse layoutjes gemaakt. Het werkt voor mij prima. En de grap is, dat je gewoon kunt exporteren (als komma-gescheiden bestand) naar de gewone Pro-gen layout. Het heeft helaas dan wel de nodige beperkingen, vanwege het ontbreken van de koppeling tussen personen.

                    Frans
> [...]

                    Bezoek mijn websites via http://www.don.arnoldus.nl/
                    » Genealogie in Noord-Holland
                    » SWINX - Zoeklijst Nederlandse Familienamen

                    Yahoo! Groups Sponsor

                    Message 9 of 10 , Aug 18, 2003
                      Frans Roelvink <_c1523586@...> schreef:

> [...]
                      > bestand) naar de gewone Pro-gen layout. Het heeft helaas dan wel de
                      > nodige beperkingen, vanwege het ontbreken van de koppeling tussen

                      Hallo Frans (en anderen),

                      Natuurlijk is het mij bekend dat PRO-GEN bruikbaar is als 'platte'
                      database, zonder verder koppelingen. Ideaal is het programma daar echter
                      niet voor. De gebruiker ervaart het weliswaar als gemakkelijk, omdat
                      deze vertrouwd is met de werking van het programma. Het maken van output
                      op maat, vraagt toch een behoorlijke kennis van zaken. Dit is voor de
                      doorsnee-gebruiker niet weggelegd. Ik schat dat minder dan 5% van de
                      gebruikers PRO-GEN voor andere dan genealogische doeleinden gebruikt.

                      De discussie die aanleiding was voor mijn opmerkingen, is mijnsinziens
                      gebaseerd op een wel heel oneigenlijk gebruik van PRO-GEN waarbij
                      uiteindelijk de wenselijkheid van een compleet andere datastructuur aan
                      de orde kwam. Dit nu is gewoon niet mogelijk in PRO-GEN. Je kunt
                      gebruikers wel allerlei zaken wijsmaken, maar je kunt ook gewoon eerljk
                      zijn. Een 'platte' database - met alle redundantie van dien - kan
                      PRO-GEN aan, maar het blijft behelpen. Moeilijker data-structuren zijn
                      eenvoudigweg NIET GESCHIKT voor (de huidige versie van) PRO-GEN. Haza-21
                      kan op dit gebied wel wat meer aan (de database-structuur is complexer),
                      maar laat zich bij mijn weten niet of nauwelijks aanpassen door de
                      gebruiker. In zulke gevallen helpt alleen een goede relationele
                      database. En kennis van zaken, natuurlijk...

                      Kortom... gebruik geen nijptang als hamer en ook geen beitel als
                      schroevendraaier.