Afdrukken kwartierbladen

  • Frans Manche
    Message 1 of 9 , Sep 22, 2000
      Beste collega's,

      Voor mijn zondag jl. geboren kleinzoon Tijn wil ik een (losbladige) bundel
      maken, waarin ik genealogische gegevens betreffende zijn voorouders opneem.
      Als basis voor deze bundel wil ik kwartierbladen gebruiken, uiteraard de
      voortreffelijke HTML-kwartierbladen die PRO-GEN 3.0a mogelijk maakt. De
      bedoeling is dat na elk kwartierblad detailgegevens worden opgenomen in de
      vorm van (deel)kwartierstaten in tekstvorm en eventueel nog aanvullende
      verhalen die ik niet in het genealogische bestand heb opgenomen.
      Bij deze opzet moet ik dus een kwartierblad van 4 generaties afzonderlijk
      kunnen afdrukken. Johan Mulderij meldt in PRO-GEN-eralia jrg. 6, nr. 1,
      maart 2000, pag. 21: "Deze kwartierstaten kunt u vanuit Internet
      Explorer/Netscape ook afdrukken waarbij ervoor gezorgd is dat een
      kwartierblad niet verdeeld wordt over een paginagrens.".
      Ziedaar mijn probleem: Als ik het aangemaakte bestand open (in Internet
      Explorer) en het vervolgens afdruk (via Ctrl+p), dan worden de
      kwartierbladen wel verdeeld over de paginagrens. Wat doe ik niet goed?
      P.S. 1
      Het is min of meer een academische vraag. De bundel voor Tijn komt best in
      orde. Ik heb het probleem omzeild door het aantal generaties in te stellen
      op 3 en vervolgens de gewenste kwartierbladen afzonderlijk aan te maken. Het
      resultaat is prachtig, maar de procedure is minder fraai.
      P.S. 2
      Bovenstaande vraag is serieus bedoeld. Desalniettemin is dit bericht ook
      bedoeld om te testen of de PRO-GEN mailinglist functioneert.

      Met vriendelijke groet,

      F.G.M. Manche
      Utrechtseweg 100
      3818 EP Amersfoort
      (033) 461 17 62
      URL http://home.hccnet.nl/f.g.m.manche/home.htm
    • Evelien van Ruitenbeek
      Message 2 of 9 , Sep 22, 2000
        Beste Frans en mede-PRO-GENners,

        Toevallig kwam het onderstaande bericht binnen, terwijl ik online
        bezig was de E-groups site te verkennen.
        En ook ik heb een vraag voor deze groep die ook te maken heeft met
        kwartierstaten in HTML.

        Ik ben bijna klaar met mijn homepage, die ik maak met Frontpage.
        Uiteraard komen daar ook kwartierstaten op te staan, die met
        PRO-GEN in HTML omgezet zijn.
        Helaas is mijn persoonlijke smaak iets anders dan de
        standaardopmaak van de koppen in die kwartierstaten (fel geel) en
        heb deze kleuren dan ook meteen aangepast in blauw met witte
        letters (is ook de standaardkleur van mijn site).
        Met Frontpage kun je ideaal in HTML een zoek en vervang functie
        inzetten om de kleurcodes aan te passen.

        Ik heb dus de code FFFF80 vervangen voor 0099CC (van geel naar
        blauw) en de fontkleur van 000000 naar FFFFFF (van zwart naar
        wit).
        Maar niet iedereen werkt met Frontpage of een HTML editor, dus
        mijn vraag is:
        zijn de kleuren ook op een andere wijze aan te passen? Of is
        bovenstaande optie alleen mogelijk?

        Groetjes,
        Evelien

        Mijn groepen | pro-gen Hoofdpagina | Start a new group!

[...]

        Om uzelf uit te schrijven van deze groep, stuur een mailtje
        naar:

      • Yvette P. Hoitink
        Message 3 of 9 , Sep 22, 2000
          Hallo Evelien en Frans,

          Allereerst wil ik Frans feliciteren met zijn kleinzoon. Wat leuk zeg! Nou
          maar hopen dat ie later niet van genealogie houdt, want dan heeft hij in elk
          geval van een van beide ouders weinig te doen :-)

          Over het aanpassen van de kleuren van de HTML-uitvoer van Pro-gen, volgens
          mij is dit heel simpel eenmalig aan te passen door in de pro-gen directory
          NL het bestand HTMLHEAD.PTM aan te passen. Hier staan in de BODY tag de
          algemene kleurinstellingen van de pagina gedefinieerd. Wil je de uitvoer van
          de kwartierbladen aanpassen, dan kun je in de NL directory KW-BLAD.PTM
          aanpassen, hier staat de door jou aangepaste kleur FFFF80 ook in.

          Analoog is in HTMLFOOT.PTM eenmalig de voettekst aan te passen voor degenen
          die dat willen.

          Waarschijnlijk overbodig, maar ik maak altijd eerst een backup voor ik in
          Pro-gen bestanden ga hakken, als er iets mis is kan ik dan altijd de oude
          versie terugzetten.

          Succes ermee,

          Yvette Hoitink
> [...]
          > mijn vraag is:
          > zijn de kleuren ook op een andere wijze aan te passen? Of is

        • Evelien van Ruitenbeek
          Message 4 of 9 , Sep 22, 2000
            Dag Yvette,

            Bedankt voor de tip! Dit kost toch minder tijd dan de zoek en
            vervang methode.
            Binnenkort kunnen jullie zelf bekijken hoe mijn site eruit ziet.
            Ik ga hem niet meteen de wereld in sturen, maar laat eerst een
            beperkte groep eens een kijkje nemen.
            Wie weet krijg ik nog leuke suggesties en kan deze dan verwerken.

            Evelien

            Message 5 of 9 , Sep 22, 2000
              Evelien van Ruitenbeek schreef:

> [...]
              > mijn vraag is:
              > zijn de kleuren ook op een andere wijze aan te passen? Of is

              Een leuke vraag. In HTML worden kleurcodes gebruikt, zoals Evelien die aangeeft.
              In feite is het een digitale code van driemaal acht bits die elk een bepaald
              kleurkanon aanstuurt. De eerste twee letters geven de intensiteit voor rood aan.
              FF is hexadeciaal voor 11111111, hetgeen de maximale waarde is. Evenzo twee
              letters voor groen en blauw. Met de kleurmenging op je monitor geeft dat wit.

              Je kunt in de meeste browsers (generatie 4) ook mnemonische namen gebruiken.
              Hier de 16 belangrijkste:
              black = zwart
              maroon = kastanjebruin/donkerrood
              green = groen
              olive = olijfgroen
              navy = marineblauw
              purple = paars
              teal = donker blauwgroen
              gray = grijs
              silver = lichtgrijs/zilver
              red = rood
              lime = lichtgroen
              yellow = geel
              blue = blauw
              fuchsia = lila
              aqua = lichtblauw
              white = wit

              Er zijn nog zo'n 60 andere mnemonische kleurnamen, zoals salmon, orchid,
              deeppink, cyan, bisque en chocolate, maar daarvoor moet je maar eens in de
              bibliotheek een boekje raadplegen over HTML-4. De interpretatie hiervan kan per
              browser verschillen.

              Mocht je vaak terug willen naar je 'eigen' kleurschema, dan is het handiger
              eenmalig de template aan te passen voor de bewuste uitvoer. Voor het
              kwartierstaatblad is dat het bestand KW-BLAD.PTM in de map/directory ../PG30/NL

              Op de vijfde regel staat:
              <TR BGCOLOR="#FFFF80" ALIGN="center" VALIGN="top">

              Het attribuut BGCOLOR="#FFFF80" geeft de kleur van de titelbalk aan. Dat moet in
              jouw geval dus worden BGCOLOR="#0099CC".

              De tekst wordt bepaald door regel 7 en 8. Daar staat:
              <FONT COLOR="#000000">#BOLD$(ITALIC$(#5$))!</FONT><BR>
              <FONT COLOR="#000000" SIZE="5">#BOLD$(#6$)!</FONT><BR>

              Het attribuut COLOR="#OOOOOO" geeft de kleur van de titeltekst aan (zwart in dit
              geval). Dat moet in jouw geval dus worden COLOR="#FFFFFF", maar COLOR="white"
              mag dus ook.

              Na dit allemaal gezegd te hebben, twijfel ik er aan of dit een antwoord is op je
              vraag.
              Afijn... ;-@

              Groetjes,
              Don Arnoldus
              E-mail: don@... (nieuw)
              Message 6 of 9 , Sep 22, 2000
                Frans Manche schreef:

> [...]
                > Explorer) en het vervolgens afdruk (via Ctrl+p), dan worden de
                > kwartierbladen wel verdeeld over de paginagrens. Wat doe ik niet goed?

                Ik denk niets. Meestal is het zo, dat tabellen steeds op een nieuwe pagina
                worden geprint. Die kwartierbladen zijn namelijk allemaal aparte tabelletjes. Ik
                weet niet welke browser je gebruikt, maar daar zit het euvel (denk ik).
                Misschien zijn er instellingen mogelijk, maar zeker weet ik dat niet. Ik gebruik
                geen IE (ben Microsoft-hater).

                Sterkte ermee,
                Don Arnoldus
                E-mail: don@... (nieuw)
                Message 7 of 9 , Sep 22, 2000
                  Yvette P. Hoitink schreef:

> [...]
                  > Pro-gen bestanden ga hakken, als er iets mis is kan ik dan altijd de oude

                  Misschien dan toch een nuttige tip. Handhaaf de oorspronkelijke bestanden, maar
                  maak eigen templates voor HTMLHEAD.PTM en HTMLFOOT.PTM en geef die bestanden een
                  andere naam, bijvoorbeeld HTMLKOP.PTM en HTMLVOET.PTM. Maak vervolgens aan de
                  hand van de schijfuitvoerdriver HTML.PRN (in map PG30/NL/PRINTER) een eigen
                  HTML-driver en geef die een zelfbedachte naam, bijvoorbeeld HTMLYPH1.PRN.

                  Zorg ervoor dat de regels
                  02 Job init codes : <TEMPLATE:HTMLHEAD.PTM>
                  03 Job end codes : <TEMPLATE:HTMLFOOT.PTM>
                  de aangepaste templates opvragen, dus in dit geval:
                  02 Job init codes : <TEMPLATE:HTMLKOP.PTM>
                  03 Job end codes : <TEMPLATE:HTMLVOET.PTM>

                  Je kunt aldus door een andere HTML-driver te kiezen switchen tussen de
                  vormgeving van de HTML-pagina's.

                  Helaas gaat deze truc niet op voor de kwartierbladen, omdat die anders worden
                  samengesteld. Daarvoor moet je met VTX-programmering aan de gang.

                  Succes ermee.

                  Don Arnoldus
                  E-mail: don@... (nieuw)
                • Frans Manche
                  Message 8 of 9 , Sep 23, 2000
                    Don,
                    \
                    Bedankt voor de tip.
                    Ik ga er eens mee aan de gang; mocht ik er niet uitkomen, dan roep ik weer
                    jouw hulp in.

                    Groet,
                    Frans
                  • Peter Mathijssen
                    Message 9 of 9 , Sep 24, 2000
                      Hoi Frans,

                      Ik denk dat Don gelijk heeft. Waarschijnlijk valt hier niets aan te doen en
                      is het een bug in IE. Welke versie van IE gebruik jij momenteel? Het
                      probleem dat hieronder staat trad op met IE4. Ik heb het nog niet getest met
                      IE5.x

                      Een tijd terug wilde ik een groot aantal foto's afdrukken via IE door ze in
                      een tabel te plaatsen.
                      Een heel aantal pagina's ging dit goed. Maar op een gegeven moment begon hij
                      foto's door midden te snijden om deze op de volgende pagina's
                      verder te printen.

                      Peter Mathijssen